خیابان سی تیر

در این مقاله به معرفی خیابان سی تیر که یکی از قدیمی‌ترین، معروف‌ترین و اصیل‌ترین خیابان‌های تهران به‌شمار می‌رود؛ می‌پردازیم. علاوه بر اماکن دیدنی در گذشته نچندان دور این خیابان بخاطر اولین استریت‌فود تهران در این خیابان، جذابیت زیادی برای شهروندان داشت که متاسفانه این استریت‌فود تعطیل شد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این خیابان با تهرانیکا همراه باشید.

خیابان سی تیر کجاست؟

خیابان سی‌تیر خیابانی جنوبی‌شمالی مابین خیابان‌های فیاض‌بخش و جمهوری است. این خیابان در محله فردوسی منطقه ۱۲ و در درون محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

دسترسی به خیابان سی تیر با مترو

ایستگاه‌های متروی حسن‌آباد و توپخانه کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی با قسمت جنوبی و استریت‌فود خیابان سی‌تیر فاصله دارند؛ ایستگاه متروی سعدی حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی با قسمت شمالی خیابان سی تیر فاصله دارد.

چرا باید به خیابان سی تیر برویم؟ خیابان سی تیر در یک نگاه

  • خیابان سی تیر از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که پیشتر به نام‌های قزاقخانه، قوام‌السطلنه و استالین شهرت داشته است.
  • خیابان سی تیر به خیابان چهاراه ادیان شهرت دارد و دلیل آن قرار گرفتن کنیسه، کلیسا، مسجد و آتشکده چهار دین بزرگ است.
  • تعدادی از موزه‌های تماشایی تهران نظیر موزه ملی، موزه علوم و فن‌آوری و موزه آبگینه در این خیابان قرار دارند.
  • خیابان سی تیر یکی از پاتوق‌های شبانه محبوب ساکنان تهران است.
  • نمایش‌های خیابانی در این بخش از تهران از جاذبه‌های دیدنی سی تیر است.

دیدنی‌های خیابان سی تیر

وجود ۱۵ موزه در خیابان سی تیر و تقریبا ۶۰ درصد از آثار تاریخی تهران که در فهرست میراث باستانی ایران به ثبت رسیده‌ است‌. باعث شده خیابان تاریخی سی تیر به قطب گردشگری تهران و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شود‌. در این بخش قصد داریم به معرفی معروف‌ترین بناهایی که این خیابان را به یک قطب گردشگری تبدیل کرده است بپردازیم‌:

نمای باغ ملی، سردر باغ ملی و ساختمان شرکت سهامی نفت ایران و انگلیس
نمای باغ ملی و سردر باغ ملی

باغ ملی

باغ ملی باغ ملی محوطه‌ای مملو از بناهای تاریخی باشکوه است که قدمت آن به دوران فتحعلی‌شاه بازمی‌گردد که در آن دوره به نام میدان مشق شهرت داشت. فتحعلی‌شاه قاجار دستور داد تا این میدان را برای تمرین و آموزش نیروهای نظامی بسازند. در دوران پهلوی اول بخشی از میدان مشق به نام باغ ملی نامگذاری شد تا نخستین پارک عمومی به شیوه غربی در ایران شود. حضور محوطه‌ای تاريخی با اين وسعت در كشورمان شگفت‌انگيز است. سردر باشکوه این باغ هنوز هم از مهمترین نمادهای شهر تهران محسوب می‌شود. این باغ در مجاورت خیابان سی تیر قرار دارد و ابنیه‌های مهمی همچون موزه ملی، ساختمان‌های وزارت امورخارجه، موزه ملک، کاخ شهربانی در آن قرار دارند. مقاله باغ ملی

موزه ایران باستان
موزه ایران باستان

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است؛ که در تهران قرار دارد‌. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است‌.

موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور درخصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است‌. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران‌های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده‌است‌. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیانگر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست‌آوردهای فناوری ایرانیان است‌.

موزه ملی ایران با قدمتی حدود ۶۰ سال، نه تنها بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است‌؛ بلکه این موزه در فرهنگ موزه‌داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود. مقاله موزه ملی

کنیسه حییم
کنیسه حییم | دیار مظفری

کنیسه حییم

کنیسه حییم نخستین کنیسه‌ای بود که در سال ۱۲۹۲ شمسی در خارج از محله عودلاجان که مرکز اصلی سکونت یهودیان بود در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان سی تیر، کوچه ایرج ساخته شد‌. این کنیسه را اولین کنیسه شهری در تاریخ ایران به شمار آورده‌اند‌. پیروان آیین یهودیت پیش از آن بیشتر در محدوده محله‌های یهودی‌نشین یعنی محله عودلاجان، کنیسه داشتند‌. کنیسه‌ای قدیمی‌تر در خیابان سیروس وجود دارد که به ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد‌.

کنیسه حییم نتیجه تحولات مشروطه است که طی آن یهودیان در مجلس دارای وکیل شدند‌. قدمت کنیسه حییم بیش از یک قرن است و توسط سلیمان حییم نویسنده فرهنگ حییم ساخته شده‌است‌. بعدها در اطراف این کنیسه، خانه‌های جامعه یهودی به تدریج ساخته شدند‌. در جنگ جهانی دوم مهاجران لهستانی وارد ایران شده و یهودیان ایرانی مهماندار یهودیان لهستان می‌شدند و در کنار کنیسه حییم، لهستانی‌ها یک کنیسه مختص خود می‌سازند‌. بعدها این کنیسه هم در اختیار یهودیان ایرانی قرار گرفت‌. کنیسه حییم در یکی از مناطق تاریخی و گردشگری تهران قرار گرفته است‌. «این دروازه خداوند است، عادلان داخل خواهند شد‌.» جمله‌ای که بالای عبادتگاه اصلی این کنیسه به خط عبری نوشته شده است‌. مقاله کنیسه حییم

موزه علوم و فناوری ایران

موزه علوم و فناوری ایران یک موسسه پژوهشی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند و در ساختمان کتابخانه ملی سابق و در خیابان سی تیر قرار دارد‌. این مجموعه جذاب به شکل امروزی که می‌بینیم در مهر ماه سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد، اما اولین گالری موزه به طور رسمی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است‌.

موزه از چند گالری مختلف تشکیل شده که هر کدام گویای پیشرفت و توسعه شاخه خاصی از علم در طول تاریخ هستند‌. شما می‌توانید در این موزه با دستاوردهای علمی بومی مثل نحوه کار قنات‌ها، آسبادها و آسیاب‌ها آشنا شوید‌. همچنین می‌توانید در بخش گالری نجومی با ابزارآلات اندازه‌گیری زمان دقیق روز و شب، رصد آسمان آشنایی پیدا کنید و در گالری ابزارهای جراحی کهن، ابزارهای جراحی را ببینید و در مورد کاربری آن ها اطلاعات جالبی به دست آورید‌.

 پس از گذر از این ۳ گالری شما وارد دنیای علوم نوین خواهید شد و با انواع ابزارهای ارتباطی مثل تلفن و رادیو و دستگاه‌های مورس تا ابزارهای آزمایشات الکتریسیته آشنایی پیدا خواهید کرد‌. در آخرین گالری موزه، شما وارد دنیای فیزیک خواهید شد تا با ابزارهای تعاملی مرتبط با انواع نیروها آشنا شوید‌. موزه علوم و فنون یک گالری دیگر به نام گالری هسته‌ای نیز دارد که در آن می‌توانید با تئوری‌ها و مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای آشنا شوید؛ اما اکنون این گالری فعالیت نمی‌کند و امکان بازدید از آن وجود ندارد‌.

قدیمی ترین هنرستان تهران (هنرستان صنعتی تهران)

درست رو به روی وزارت امور خارجه، قدیمی ترین هنرستان ایران و خاورمیانه در خیابان سی تیر قرار دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید. این هنرستان همزمان با انقلاب مشروطیت در ایران با همکاری مهندسان آلمانی‌ ساخته شد‌. نخستین تحصیل‌کردگان رشته مهندسی در ایران همگی فارغ التحصیل این هنرستان هستند و همینطور چهره‌های شناخته شده‌ای مانند مهدی بازرگان، جلال مقامی، بزرگ علوی و عزت‌الله انتظامی هم از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند‌. در این هنرستان شما می‌توانید ابزار و ماشین آلات مهندسی را مشاهده کنید که قدمت آنها به دوران قاجاریه و همزمان با تاسیس این هنرستان می‌رسد‌.

 در قدیم این هنرستان به نام هنرستان ایران‌آلمان شناخته می‌شد و حالا نام آن هنرستان صنعتی تهران است‌.

موزه آبگینه
موزه آبگینه

موزه آبگینه و سفالینه

در سال ۱۲۹۰ شمسی به دستور احمد قوام ملقب به قوام السلطنه در میان باغی قاجاری عمارتی زیبا و باشکوه بنا شد که سال‌ها بعد به گنجینه‌ای از آثار شیشه‌ای و سفالینه مربوط به ادوار مختلف فرهنگی ایران تبدیل شد‌. در برخی منابع تاریخی نوشته شده که احمد قوام‌السلطنه صد هزار تومان برای ساخت عمارت باشکوه‌اش هزینه کرد؛ مبلغی که در زمان خودش عمارت قوام را در ردیف گران‌ترین عمارت‌های تهران قرار می‌داد. معمار این عمارت استاد علی‌محمد معمارباشی بود که آن را به‌عنوان دفتر کار و محل زندگی قوام ساخت‌.

در سال ۱۳۰۰ خورشیدی وقتی احمد قوام والی‌ خراسان بود، از کار عزل و خانه‌اش در تهران توسط دولت وقت مصادره شد ( برخی منابع می‌گویند قوام که از سوءظن رضاشاه نسبت به خودش آگاه شده بود این خانه را به مبلغ ۵۰ هزار تومان فروخت). بعد از قوام این خانه سفارتخانه مصر شد؛ بعد از آن نیز محل سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود‌. سرانجام در دهه ۵۰ خانه قوام‌السلطنه توسط دفتر فرح پهلوی با كاربری موزه خریداری و به‌منظور تأسیس موزه سفال و شیشه به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار شد‌.

در سال ۱۳۵۵ پروژه تغییر کاربری ساختمان قوام و تبدیل آن به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران آغاز شد‌. طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی به معمار و مهندس مشهور اتریشی به نام هانس هولاین سپرده شد‌. هانس در طراحی موزه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به‌صورت مدرن طراحی شده‌اند؛ اما این طراحی مدرن به فضای کلی ساختمان که بنایی سنتی است آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن قرار دارد‌. امروزه این مجموعه یکی از موزه‌های جالب در پایتخت به شمار می‌رود‌. مقاله موزه آبگینه

ساختمان آتشکده آدریان
ساختمان آتشکده آدریان

نیایشگاه آدریان

سنگ بنای معبد آدریان در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست محترم انجمن وقت زرتشتیان تهران پایه‌گذاری شد و ساخت آن در سال ۱۲۹۶ خورشیدی به پایان رسید‌. این بنا با کمک مالی پارسیان هندوستان (بهرام جی بیکاجی) و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند ساخته شد و آتش آن را با مراسمی خاص پس از ۲۵ روز از آتشکده یزد به تهران و آدریان آوردند‌.

نیایشگاه آدریان یکی از نیایشگاه‌های مهم زرتشتیان تهران است‌. در این مکان هنوز هم انواع مراسم مخصوص زرتشتیان برگزار می‌شود‌. در سال ۱۳۸۷، مدیریت این نیایشگاه به انجمن موبدان تهران رسید‌. در حال حاضر نیز کمیسیون دینی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی انجمن زرتشتیان تهران وظیفه مدیریت این آتشکده را به عهده دارد‌. مراسم مهمی همانند واج یشت، آیین در گذشتگان، نیایش اردیبهشت و مراسم عروسی زرتشتی در این مکان برگزار می‌شود‌.

نیایشگاه آدریان در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ مترمربع قرار دارد‌. محوطه حیاط آتشکده با درختان کاج، به‌خوبی از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند‌. در میان این محوطه سرسبز و تماشایی، یک حوض بیضی با قطرهای ۴ و ۸ متر وجود دارد‌. از همان لحظه ورود، عمارت اصلی در میان این محوطه همانند نگینی زیبا و درخشنده، خودنمایی می‌کند‌. این عمارت یا همان ساختمان مرکزی، بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد‌. این مسئله به‌خاطر طراحی منحصر‌به‌فرد عمارت است‌. مقاله نیایشگاه آدریان

کلیسای انجیلی پطروس مقدس
کلیسای انجیلی پطروس مقدس

کلیسای انجیلی پطروس مقدس

کلیسای انجیلی پطرس مقدس یکی از عبادتگاه‌های مسیحیان در خیابان سی تیر است که مربوط به دوره قاجار، سال ۱۸۷۶ میلادی است‌. این کلیسا که دارای تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی در ساخت بنای آن است توسط میسیونرهای پروتستان (مبلغ‌های مذهبی پروتستان) که در تهران حضور داشتند، ساخته شد‌. ساختمان کلیسای انجیلی پطرس مقدس دارای پلان بازیلیک مستطیلی شکل با ابعاد ۲۵ در ۵ متر است که در جهت شمال به جنوب بنا شده و محراب آن نیز دارای پلان ذوزنقه‌ای شکل در سمت جنوبی بنا است‌.

باشگاه افسران وزارت جنگ

یکی دیگر از مکان‌های گردشگری که در خیابان سی تیر تهران، باشگاه افسران وزارت جنگ است‌. باشگاه افسران وزارت جنگ یا باشگاه افسران ارتش بنایی مربوط به دوران رضاشاه است که در شمال میدان مشق تهران، کنار عمارت قزاقخانه جای گرفته است‌. پس از انقلاب این ساختمان به وزارت امور خارجه ایران واگذار شد و با نام ساختمان شماره ۷ وزارت خارجه مورد بهره‌برداری اداری قرار گرفت‌.

در سال ۱۳۱۶ فضل‌الله زاهدی مامور احداث ساختمان باشگاه افسران ارتش شد‌. طرح اصلی ساختمان به دست گابریل گورکیان انجام شد و وارطان هوانسیان آن را به انجام رساند‌. در دوره نوسازی شهر تهران در دوران پهلوی اول و پس از ساخت ساختمان باشگاه افسران، توپ مروارید از میدان ارگ به ورودی حیاط این ساختمان انتقال داده شد‌. این ساختمان در کنار ساختمان‌ها و بناهای دیگر نظامی و وزارت جنگ در شمال میدان مشق جای داشتند و ساختمان باشگاه افسران نسبت به دیگر بناهای قاجاری، مدرن‌تر و نوسازتر به شمار می‌رفت و به همین سبب توپ مروارید به آنجا انتقال یافت‌.

این ساختمان متعلق به لشکر دو زرهی بود که از یک سو به خیابان سوم اسفند (سرهنگ سخایی کنونی) راه داشت و از سوی دیگر به خیابان فروغی (کوشک مصری کنونی) و مقابل در آهنی بزرگ آن توپ مروارید گذاشته شده بود‌. این ساختمان محل گردهمایی‌ها و مهمانی‌های افسران ارتش شاهنشاهی بود‌. پس از انقلاب باشگاه افسران به وزارت امور خارجه واگذار شد که با افزودن دو ساختمان متقارن ناسازگار با ساختمان اصلی در حیاط ورودی باشگاه، پهنه گسترده حیاط باشگاه تا اندازه بسیاری از میان رفت و توپ مروارید در میان آن ساختمان‌ها و در پس دیوار و دژ جلوی آن پنهان شد‌.

شکم‌گردی در خیابان سی تیر

تجربیات خوشمزه یکی از دلایلی اصلی کشیده شدن مردم به خیابان سی تیر هستند. در اینجا می‌توانید هر گونه تجربه خوش رنگ و بویی را پیدا و لحظه‌های ویژه‌ای را تجربه کنید. کافه‌ها که انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، کیک‌ها، تارت‌ها و دسرهای خوشمزه را می‌توانید در آن‌ها بیابید. فست فودها؛ از برگرهایی که به سبک‌های متفاوت طبخ می‌شوند تا پیتزاهایی که مردم برای یک تکه از آنها سر و دست می‌شکنند و در صف‌های طولانی می‌ایستند. غذاهای ایرانی و نوستالژیک همچون کباب تابه‌ای، کباب ده شاهی، فلافل، سمبوسه و… غذاهای بین‌المللی شامل انواعی از خوراکی‌های ترکی و هندی و…

کافه رستوران گل رضائیه
کافه رستوران گل رضائیه

کافه رستوران گل رضاییه

کافه رستوران گل رضاییه که بدون‌شک از خاص‌ترین و نوستالژیک‌ترین کافه‌های تهران است؛ از نسل اول کافه‌های پایتخت به شمار می‌رود که از سال ۱۳۱۰ شمسی شروع به فعالیت کرده‌است‌. در آن سال‌ها در تهران، شهری که امروزه بیش از چند هزار کافه را شامل می‌شود؛ کمتر از ۱۰ کافه مدرن با نام‌های کافه گل رضائیه، کافه نادری، کافه فردوسی، کافه فیروز، کافه لقانطه و کافه ریبرا وجود داشت‌. در حال حاضر از میان آن کافه‌ها تنها کافه نادری و گل رضائیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند‌.

کافه رستوران گل رضاییه را گارگنا آوانسیان افتتاح کرد. در سال ۱۳۲۴، آقای «عزیزالله خوشامن» این کافه را خریداری کرد‌. مدیر کنونی کافه گل رضائیه، آقای شروین نام دارد که نوه عزیزالله خوشامن است و مدیریت این کافه از پدر بزرگ به پدر و سپس به آقای شروین رسیده است‌. می‌توان گفت که کافه گل رضائیه از گذشته تا امروز به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود‌. این کافه در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت‌.

قبل از انقلاب، روشنفکران و مشاهیر اهل قلم مانند صادق هدایت و فروغ فرخزاد در کافه گل رضائیه علاوه بر صرف غذا به گفت‌وگو و تبادل اندیشه می‌پرداختند‌. اگرچه در و دیوار این کافه با مرور زمان تغییر پیدا کرده؛ هنوز فضای هنری بر آن حاکم است‌. کافه گل رضاییه کافه‌ای دنج و آرام به شمار می‌رود که در و دیوار آن پر از عکس‌های بازیگران و خوانندگان قدیمی است‌. فضای کافه و وسایل نوستالژیک آن حکایت از سلیقه آقای شروین دارد‌.

باماهاس سی تیر
باماهاس سی تیر

ساندویچ باماهاس

باماهاس از رستوران‌های باکیفیتی است که در سرتاسر تهران شعبات زیادی دارد. نخستین شعبه باماهاس در خیابان تاریخی سی تیر تاسیس شد و همانند این خیابان رستورانی است که برای دوست‌داران‌اش پر از خاطره و طعم‌ است. اگرطرفدار ساندویچ هستید حتما ساندویچ‌های باماهاس را تجربه کنید. این رستوران تمام تمرکز خود را بر روی تهیه انواع ساندویچ‌های خوشمزه گذاشته است.

کافه ترمه

خیابان سی‌تیر علاوه بر ابنیه‌های تاریخی کافه رستوران‌های جذابی هم دارد.  ترمه یکی از این کافه‌هاست که فضای دلنشینی دارد. شما در این کافه می‌توانید انواع نوشیدنی سرد و گرم و انواع کیک و دسر را نوش جان کنید. کاقه ترمه در دو فضای باز و سرپوشیده از شما پذیرایی می‌کند. سرویس دهی خوب و قیمت‌های مناسب از دیگر ویژگی‌های کافه ترمه است.

کترینگ شاطر عباس

یکی از رستوران‌های با کیفیت خیابان سی‌تیر کترینگ شاطر عباس است که انواع غذاهای اصیل ایرانی را به صورت بیرون‌بر ارائه می‌دهد. انوع کباب‌ها از بهترین‌های منوی شاطر عباس هستند. قیمت‌های این رستوران نسبت به کیفیت غذاها مناسب است.

رستوران ترمه

ترمه رستوران سنتی است که در هتل فردوسی به مشتریان خود خدمات می‌دهد. فضای رستوران سنتی است و محیطی بسیار مناسب برای انواع دورهمی‌ها دارد. منوی رستوران شامل انواع غذاهای سنتی ایرانی است. این رستوران را باید در دسته رستوران‌های گران قرار دهیم. از ویژگی‌های مثبت رستوران سنتی ترمه اجرای موسیقی زنده است که می‌تواند در هنگام صرف غذا حس و حال خوبی به شما بدهد.

رستوران فرانسوی هتل فردوسی

این رستوران کوچک با طراحی و دکوراسیون کلاسیک و زیبا یادآور رستوران‌های فرانسوی است. این رستوران در کنار رستوران زیتون و رستوران سنتی ترمه از مجموعه رستوران‌های هتل فردوسی هستند.
که می‌توانید انواع غذاهای فرنگی را در آن نوش جان کنید. قیمت‌ غذاهای این رستوران گران است.

رستوران زیتون هتل فردوسی

رستوران زیتون در قیاس با رستوران فرانسوی هتل فردوسی فضای بزرگ‌تری دارد. محیط رستوران مدرن است و در آن انواع زیادی از پیش‌غذاها و اردوهای ایرانی و فرنگی  سرو می‌شود. در این رستوران می‌توانید هم غذای ایرانی مانند چلوکباب سلطانی، پلو ماهیچه و انواع خورشت سفارش دهید و هم انواع غذاهای فرنگی نظیر اسکالوپ گوشت و… قیمت‌های منوی این رستوران گران هستند. در این رستوران موسیقی زنده با ساز پیانو برای شما اجرا می‌شود که از ویژگی‌های خوب این رستوران قدیمی است.

کافی شاپ هتل فردوسی

هتل فردوسی یک کافی شاپ شیک با طراحی منحصر به فرد نیز در دل خود دارد. این کافه شاپ برای انواع قرارهای کاری محیط بسیار مناسبی دارد.

فست فود ویولن هتل فردوسی

رستوران‌های هتل فردوسی در طیف غذاهایی که مشتریان خود ارائه می‌دهد بسیار کامل است. در این هتل می‌توانید انواع غذاهای فست فودی مانند پیتزا و ساندویچ را هم سفارش دهید.

رستوران رضا لقمه
رضا لقمه

کبابی رضا لقمه

رضا لقمه یکی از رستوران‌های مشهور تهران است که کباب را به صورت لقمه‌ای و پرسی همراه با سبزیجات سرو می‌کند. غذاها طعم و کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارند. شاید بتوانیم تنها ضعف این رستوران را نداشتن جا برای نشستن بدانیم.

هتل‌های اطراف خیابان سی تیر

در این بخش قصد داریم به معرفی نزدیک‌ترین هتل‌ها به خیابان سی تیر تهران برای مسافران و توریستان عزیز، بپردازیم‌:

هتل گلستان تهران

هتل گلستان تهران در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی ساخته شد و در سال ۱۳۹۴ مورد بازسازی قرار گرفت‌. این هتل در ۳ طبقه با ۳۸ اتاق ساخته شده است‌. ظرفیت این هتل حدود ۸۰ تخت است و علاوه بر آن پارکینگی دارد که حدود ۲۰ خودرو ظرفیت دارد‌. از نکات حائز اهمیت راجع به این هتل محل قرارگیری آن است‌.

این هتل در خیابان حافظ و در فاصله اندکی از ایستگاه مترو حسن آباد و پارک شهر قرار گرفته است‌. علاوه بر آن هتل گلستان تهران به تعداد قابل توجهی از موزه‌های تهران نزدیک است که به اختصار عبارتند از‌: کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، موزه مقدم، موزه عبرت و موزه استاد علی‌اکبر صنعتی.

هتل گلستان تهران با در نظر گرفتن این مسئله که هتلی یک ستاره است، امکانات و خدماتی دارد که عبارتند از‌: لابی، صندوق امانات، فتوکپی، فکس، پرینتر، کافی‌شاپ، تاکسی سرویس، اتاق چمدان، اتاق سیگار، روزنامه، خدمات باربری، شبکه پخش فیلم، دستگاه واکس کفش، خدمات بیدار باش، خدمات خانه‌داری، خدمات تهیه بلیط و مینی بار هزینه

همچنین اتاق‌های این هتل دارای خدمات و امکاناتی همچون صبحانه، یخچال، مبلمان، دراور، آباژور، آب رایگان در روز ورود، رخت‌آویز، کمد لباس، حمام، سرویس بهداشتی فرنگی در اتاق، سیستم گرمایش و سرمایش، سیستم تهویه مطبوع در اتاق و اینترنت در اتاق است‌.

هتل بزرگ فردوسی

هتل بزرگ فردوسی هتلی چهار‌ستاره است‌. این هتل که از هتل‌های قدیمی تهران است در مرکز بافت تاریخی شهر قرار گرفته و به دلیل نزدیکی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی هچون مترو، اتوبوس و تاکسی دسترسی راحتی به دیگر نقاط شهر دارد‌. برای مثال از این هتل می‌توانید با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به اماکن گردشگری نظیر موزه ایران باستان، موزه جواهرات ملی، کاخ موزه گلستان و موزه آبگینه برسید‌. همینطور بازار بزرگ تهران هم فاصله نزدیکی تا هتل فردوسی دارد‌.

 واحدهای اقامتی هتل از اتاق‌های یک و دوتخته، اتاق‌های یک و دوتخته رویال، سوئیت‌های رویال، امپریال و دوقلو تشکیل شده‌است‌. تمامی واحدها دارای چیدمانی شیک و مدرن بوده و به امکاناتی چون اینترنت وای‌فای، تهویه ‌مطبوع، تلویزیون با کانال‌های ماهواره‌ای، یخچال به‌همراه مینی‌بار و حمام اختصاصی مجهز هستند‌. سوئیت‌ها علاوه بر امکانات استاندارد، جدیدترین سیستم‌های رفاهی هوشمند ازجمله نور، صدا، موسیقی و سیستم تهویه‌مطبوع هوشمند را نیز شامل می‌شوند‌. گفتنی است سوئیت‌های وسیع رویال و امپریال دارای آشپزخانه و جکوزی بوده و چشم‌اندازی زیبا از شمال و جنوب هتل ارائه می‌کنند‌. هتل فروسی تهران امکانات پذیرایی کاملی برای میهمانان خود تدارک دیده‌است‌.

هتل مرکزی ایران

هتل مرکزی ایران شهر تهران یکی از پرطرفدارترین هتل‌ها برای توریست‌های خارجی است‌. این هتل درخیابان لاله زار که یک بافت قدیمی و دوست داشتنی دارد؛ در مرکز شهر واقع شده است‌. این هتل با دسترسی آسان به مراکز و اماکن دیدنی مانند بازار بزرگ تهران، موزه وکاخ گلستان، دروازه تهران، موزه ملی و موزه آبگینه توانسته جذابیت خود را چند برابر کند‌. همچنین فاصله هتل مرکزی ایران تا مترو و اتوبوس‌های تندرو چند قدم بیشتر نیست‌. اتاق‌ها و تجهیزات هتل شیک و جدید بوده و مناسب رفاه و آسایش مهمانان گرامی است‌. از دیگر امکانات مهم هتل می توان به روم سرویس ۲۴ ساعته، اینترنت پرسرعت و امکانات کامل اقامتی اشاره کرد‌.

هتل امیرکبیر، هتل شهریار، هتل زیبا و هتل سهند از دیگر هتل‌های نزدیک به خیابان سی تیر هستند‌.

تاریخچه خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر خیابان ادیان، تاریخ و شکم‌گردی است‌. بیش از یکصد و پنجاه سال پیش، در دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه محله‌ای در پایتخت شکل گرفت که به آن «محله دولت» می‌گفتند؛ بعدها در این محله خیابانی بوجود آمد که مردم به دلیل شفاخانه‌ای که در آن بود آنرا با نام مریضخانه (خیابان امام) می‌شناختند‌. بعدها سرنوشت این خیابان به دوش کشیدن بار گران تاریخ شد‌. این خیابان در گذشته‌ نچندان دور به خیابان قوام‌السلطنه شهرت یافت که امروز ما آنرا به نام خیابان سی تیر می‌شناسیم‌.

در مورد نام این خیابان گفتن این نکته ضروری است که پس از شکل‌گیری کنفرانس سران متفقین و فاتح جنگ در تهران، با حضور سیاستمدارانی همچون استالین، روزولت و چرچیل، شهرداری تهران تصمیم گرفت تا برای یادبود چنین روزی اسامی آنها را بر روی خیابان‌های تهران بگذرد‌. خیابان نوفل لوشاتو خیابان چرچیل شد؛ خیابان مفتح روزولت نام گرفت و خیابان سی تیر به خیابان استالین تغییر نام داد؛ اما نام استالین برای مدتی کوتاهی بر روی این خیابان ماند‌.

با بروز اختلافات میان شاه و مصدق که در سال ۱۳۳۱ بوجود آمد مصدق استعفا داد و به جای او احمد قوام‌السلطنه نخست وزیر ایران شد‌. قوام در نطقی آتشین مردم را تهدید کرد اما تنها چند روز بعد از آن در سی تیر ماه مردم که خواهان عزل قوام و نخست وزیری مصدق بودند به خیابان‌ها آمدند‌. قوام استعفا داد و مصدق دوباره به نخست وزیری رسید‌. در این راهپیمایی که از میدان بهارستان تا خانه قوام در خیابان قوام‌السلطنه ادامه داشت ده‌ها تن کشته شدند که از آن واقعه به قیام سی تیر یاد می‌شود‌. پس از انقلاب اسلامی این خیابان به یادبود کشته شدگان قیام سی تیر به خیابان سی تیر تغییر نام داد‌.

خیابان سی تیر
درب دبیرستان فیروزبهرام
خیابان سی تیر
درب ورودی آتشکده آدریان

خیابان سی تیر خیابانی است در منطقه ۱۲ شهر تهران است‌. این خیابان از سمت جنوب از خیابان امام خمینی شروع و در شمال در تقاطع خیابان جمهوری و خیابان میرزا کوچک‌خان به پایان می‌رسد‌. این خیابان اصیل که از خیابان‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود به دلیل قرار داشتن کلیسای انجیلی پطرس مقدس، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی آدریان واقع در خیابان میرزا کوچک خان، (امتداد شمالی خیابان سی تیر) به خیابان ادیان معروف است‌.

در اوایل سال ۱۳۹۵ این خیابان به صورت بسیار زیبایی، سنگ فرش شد تا علاوه بر ساماندهی به میدان مشق و سردر باغ ملی، به یک پیاده‌راه فرهنگی تبدیل شود‌. اما به مرور با مستقر و ثابت شدن ون‌ها و کامیون‌های رنگارنگ و زیبایی که به اغذیه فروشی تبدیل شده بودند؛ این خیابان جانی دوباره گرفت و امروزه خیابان سی‌تیر علاوه بر نوستالژی بودنش به یکی از خوشمزه‌ترین خیابان‌های تهران تبدیل شده‌است‌. خوب است بدانید که تنها غذا فروشی‌های خیابان سی تیر باعث جذب افراد نمی‌شود؛ بلکه در روزها و مناسبت‌های خاص مراسم‌هایی نیز برگزار می‌شود‌.

سخن آخر

خیابان سی تیر یکی از جاذبه‌های دیدنی پرطرفدار شهر تهران است که به دلیل اماکن مذهبی و موزه‌های مهمی که دارد بین ساکنان شهر تهران محبوب شده‌است. در این مقاله سعی کردیم این خیابان را به شما معرفی کنیم و تمام نقاط گردشگری آن را بررسی کنیم تا دسترسی به این خیابان برای شما راحت و ساده شود.

برچسب‌ها: خیابان سی تیر

دیدگاهتان را بنویسید