ورودی بازار کفاش‌ها در سبزه میدان
رنج قیمت: مناسب

بازار تهران به عنوان قطب مهم اقتصادی کشور در درون خود به راسته‌ها یا بازارهای کوچک زیادی تقسیم می‌شود که بازار کفاش‌ها یکی از این بازارهاست. در گذشته هر کدام از این بازارهای کوچک به یک صنف اختصاص داشت اما با گذشت زمان و افزایش عرضه و تقاضا این نظم برهم خورد و بازار تهران از آن یکدستی گذشته خارج شد. راسته یا بازار کفاش‌ها که در گذشته به نام بازار اورسی‌دوزها شهرت داشت؛ از مشهورترین بخش‌های بازار تهران است. در گذشته این بازار به کفاش‌ها اختصاص داشت و آن روزگار تا امروز این نام را بر خود حفظ کرده هرچند که دیگر کفاش‌ها کمترین فروشگاه‌های این بازار را تشکیل می‌دهند.

بسیاری از اماکن، کوچه‌ها و سراهای مهم بازار تهران در بازار کفاش‌ها قرار دارند؛ سرای امیر، بازار خیاط‌ها، بازار پاچنار، بازار حراج، بازار کیلویی‌ها، تیمچه حاجب‌الدوله، تیمچه مهدیه، تیمچه اکبریان، تیمچه قیصریه، دالان امین‌الملک، بازار زید و آرامگاه امامزاده زید از مشهورترین آنها هستند.

بازار کفاش‌ها
بازار کفاش‌ها
تقاطع بازار کفاش‌ها با بازار خیاط‌ها
تقاطع بازار کفاش‌ها با بازار خیاطها
ورودی بازار کفاش‌ها در سبزه میدان حدود ۱۰۰ سال پیش
ورودی بازار کفاش‌ها در سبزه میدان حدود ۱۰۰ سال پیش | والتر میتل‌هولتسر

در بازار کفاش‌های بازار چه چیزهایی می‌توانیم بخریم؟

در بازار کفاش‌ها همه نوع صنفی مشغول به فعالیت هستند که مهمترین آنها فروشندگان انواع ظروف، پارچه، صنایع دستی، کیف و کفش، فرش، لوازم خانه و آشپزخانه می‌باشند.

تاریخچه بازار کفاش‌ها

در گذشته بازار کفاش‌ها در کنار سبزه میدان و خندق جنوبی ارگ بود که با پر کردن خندق در زمان ناصرالدین‌شاه خیابان جباخانه (۱۵ خرداد) از سه‌راه ناصریه (خیابان ناصرخسرو) تا چهارراه گلوبندک بوجود آمد که این روزها این قسمت از شلوغ‌ترین بخش‌های بازار بزرگ تهران است.

اراضی موقوفه سید ولی، مدرسه و خرابه‌های قبرستان قدیمی‌ تهران در غرب بازار کفاش‌ها قرار داشت که در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار حادثه انتقال آن به بانک استقراضی روس و بعد از آن اعتراض مردم که باعث تخریب عمارت بانک شده از مشهورترین حوادث تاریخ ایران در دوران قاجاریه است. همچنین آتش‌سوزی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ در بازار لوازم خانگی تیمچه حاجب‌الدوله از مهمترین حوادثی است که بازار کفاش‌ها به خود دیده است. در این آتش‌سوزی حدودا ۳۰ مغازه فروش لوازم‌خانگی در آتش سوختند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم بازار کفاش‌ها، یکی از بازارهای قدیمی و پرتردد بازار بزرگ تهران را به شما معرفی کنیم و راه‌های دسترسی به آن را به شما نشان دهیم.

برچسب‌ها: بازار، بازار کفاش‌ها، ناصرالدین‌شاه