موزه هنرهای زیبای سعدآباد
ورودی پولی رنج قیمت: ارزان

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران از مهم‌ترین اماکن گردشگری تهران است؛ این مجموعه شامل موزه، کاخ، عمارت، قنات و باغ می‌شود. یکی از برجسته‌ترین کاخ‌موزه‌های مجموعه سعدآباد، موزه هنرهای زیبا است. در ادامه با تهرانیکا همراه باشید برای آشنایی کامل با موزه هنرهای زیبا.

دسترسی موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبای کاخ سعدآباد در نزدیکی درب زعفرانیه‌ی این مجموعه قرار دارد؛ درب زعفرانیه بهترین گزینه برای پیدا کردن جای پارک برای خودروی شخصی است؛ اما میدان تجریش تا ورودی زعفرانیه سعدآباد خطوط تاکسی‌رانی مستقیم ندارد. بعد از خارج شدن از ایستگاه تجریشِ خط یک مترو یا ایستگاه تجریش خطوط مختلف اتوبوس، شما باید در ضلع غربی میدان تجریش (خیابان ملکی) تاکسی‌های آصف یا اسدآباد را سوار شوید و سر خیابان طاهری پیاده شوید. سپس باید حدود ده دقیقه تا سعدآباد پیاده بیایید؛ و یا از میدان تجریش با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی خود را به درب زعفرانیه برسانید.

موزه هنرهای زیبای سعدآباد

آشنایی با موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا کاخ سعدآباد به کاخ سیاه نیز شناخته می‌شود. کاخ سیاه کاخ سعدآباد که در حال حاضر به موزه هنرهای زیبا تبدیل شده است در گذشته محل اقامت وزارت دربار شاهنشاهی بود. این کاخ دارای مساحت ۳۶۰۰ مترمربعی است که در سه طبقه مجزا گسترش داده شده است. نمای این بنا پوشیده شده از سنگ‌های مرمر سیاه رنگ است.

سنگ‌های کاخ سیاه در زمان رضاشاه پهلوی از معدن ولی آباد چالوس استخراج شد و برای پوشاندن نمای کاخ مورد استفاده قرار گرفت. این بنا از سال ۱۳۴۶ خورشیدی تا ۱۳۵۷ خورشیدی یعنی تا زمان انقلاب متعلق به وزارت دربار پهلوی بود. پس از انقلاب ۵۷ طبقه همکف کاخ سیاه یا کاخ اسود به اداره کل موزه‌های کشور واگذار شد.

در سال ۱۳۶۱ خورشیدی کل ساختمان کاخ اسود برای تبدیل به موزه مورد تغییرات و مرمت قرار گرفت و نهایتا در سال ۱۳۶۴ خورشیدی تحت عنوان موزه هنرهای زیبا افتتاح شد. کاخ سیاه دارای دو طبقه روی همکف است که در آن‌ تابلوهای نفیسی از هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته شده است. برای مثال ۸ تابلو کمال الملک نقاش برجسته دوره قاجار در این موزه نگهداری می‌شود. در طبقه همکف موزه هنرهای زیبا مجموعه سعدآباد آثاری از سهراب سپهری (نقاش و شاعر)، شارل حسین زنده‌رودی (نقاش)، پروانه اعتمادی (نقاش)، فرامرز پیلارام (نقاش و خوشنویس) و حسین محجوبی (نقاش و معمار) در معرض نمایش عموم گذاشته شده است.

موزه هنرهای زیبای سعدآباد
موزه هنرهای زیبا
اثر فرانتس خاورگال
اثر فرانتس خاورگال
دورنمای شهر رم اثر ارنست کارل
دورنمای شهر رم
اسب‌های ایرانی اثر هنری برنارد شالون
اسب‌های ایرانی

در طبقه اول موزه هنرهای زیبا نقاشی‌های کشیده شده بین سده ۱۷ میلادی تا ۲۰ میلادی نگهداری می‌شود. این تابلوها توسط هنرمندان کشورهای مختلف کشیده شده است. در این قسمت از موزه هنرهای زیبا آثار هنرمندان برجسته‌ای نظیر سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک معروف به سالوادور دالی (نقاش اسپانیایی)، پیتر گراهام (نقاش اسکاتلندی)، ژول آدولف آیم لوئیس برتون معروف به ژول برتون (نقاش فرانسوی)، فرانسوا موزن (نقاش بلژیکی) و خیلی‌های دیگر به نمایش گذاشته شده است. تابلوهای این طبقه بر اساس مکتب‌های ملی دسته بندی شده اند.

طبقه دوم موزه هنرهای زیبا به نمایش تابلوهای کشیده شده در دوران صفویه و قاجار اختصاص داده شده است. یکی از تابلوهای مهم این طبقه متعلق به محمد زمان بن حاجی یوسف قمی معروف به محمد زمان نقاش ایرانی تبار دوره صفوی است که با عنوان مجلس شیرین و فرهاد در این مجموعه نگهداری می‌شود. لازم به ذکر است که نقاش اکثر تابلوهای این طبقه شناسایی نشده است که دلیل آن نبود امضای هنرمند پای تابلوهای نقاشی است.

آثار منوچهر یکتایی
آثار منوچهر یکتایی
اثر لیلی متین دفتری
اثر لیلی متین دفتری
اثر حسین کاظمی
اثر حسین کاظمی
اثر ایران درودی
اثر ایران درودی

از دیگر آثار فاخر این قسمت از موزه هنرهای زیبا مجموعه سعدآباد می‌توان به تابلو مردم اروپایی که لباس ایرانی به تن دارند و تابلو تاج‌گذاری نادرشاه افشار بر سر محمدشاه اشاره کرد. تابلو نادرشاه افشار تحت عنوان تاج بخشی نادرشاه شناخته می‌شود که سی سال پس از قتل نادرشاه افشار کشیده شده است.

برچسب‌ها: پروانه اعتمادی، پهلوی، حسین زنده‌رودی، حسین محجوبی، سهراب سپهری، فرامرز پیلارام، کاخ سعدآباد، کمال الملک، موزه هنرهای زیبا

دیدگاهتان را بنویسید