نقشه مناطق ۲۲ گانه تهران

تهران با حدود ۹.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن، دومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه و کلان‌شهری جهانی است. این کلان‌شهر، دارای مناطق بزرگ سکونتگاهی و مراکز مهم سیاسی و سازمانی، تفریحی و گردشی، علمی و آموزشی، تاریخی، درمانی، تجاری، شکم‌گردی و… است؛ همچنین این شهر دارای شبکه گسترده حمل و نقل عمومیِ داخل و بیرون شهری، از جمله ۷ خط مترو، ۹ خط اتوبوس تندرو، یک فرودگاه داخلی و یک فرودگاه خارجی، چند پایانه اتوبوس بین شهری و یک ایستگاه راه‌آهن است.

این کلان‌شهر وسیع، برای مدیریت بهینه زیست شهریِ این جمعیت کلان، به ۲۲ منطقه بخش شده است.

در این مطلب به معرفی مناطق ۲۲ گانه و محلات تهران در این مناطق می‌پردازیم؛ همچنین مراکز دیدنی و جاذبه‌های محلات تهران را فهرست می‌کنیم. در ادامه با تهرانیکا همراه باشید برای شناخت کامل مناطق ۲۲ گانه و محلات تهران.

نکاتی در مورد مناطق ۲۲ گانه شهر تهران
بزرگترین منطقه تهران: منطقه ۴
کوچکترین منطقه تهران: منطقه ۱۷
پر‌جمعیت‌ترین منطقه تهران: منطقه ۴
کم‌جمعیت‌ترین منطقه تهران: منطقه ۹
تعداد محلات تهران: حدود ۳۵۰ محله
بیشترین بافت فرسوده: مناطق ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۱۷

دسترسی سریع به مناطق ۲۲ گانه تهران در مقاله

نقشه تعاملی مناطق ۲۲ گانه تهران روی گوگل‌مپ

نقشه تهران به تفکیک مناطق ۲۲ گانه و نواحی این مناطق

نقشه مناطق شهر تهران
نقشه مناطق ۲۲ گانه و نواحی آن

معرفی مناطق ۲۲ گانه و محلات تهران

منطقه ۱

منطقه یک شهرداری تهران از جمله مدرن‌ترین و اشرافی‌ترین مناطق ۲۲ گانه تهران است؛ این منطقه بخاطر درآمیختنِ بافت قدیمی با ساختمان‌های مدرن و لاکچری، و از طرفی درآمیختن با طبیعت کوهپایه‌های البرز، جذابیت خاصی دارد.

این منطقه جزئی از شهر شمیرانِ استان تهران است که در گذشته از شهر تهران جدا بوده‌است؛ شمیران به همراه شهر ری با پیوستن به شهر تهران، کلان‌شهر تهران را شکل داده‌اند.

بیشتر محله‌های منطقه ۱، در گذشته روستاهای کهن شهر شمیران بوده‌اند؛ تجریش، دارآباد، اراج، دزاشیب، نیاوران، فرمانیه، دربند، درکه، اوین، ازگل، اقدسیه، جماران و… از جمله این روستاها هستند.

محدوده منطقه ۱ تهران

منطقه ۱ از شمال به رشته کوه البرز، از غرب به رودخانه درکه، از جنوب به بزرگراه‌های چمران و صدر و از شرق به جاده لشکرک و پارک جنگلی قوچک می‌رسد. شهرداری منطقه یک ۱۰ ناحیه و ۲۹ محله شهری دارد.

این منطقه ۴٬۹۰۰ هکتاری، همسایه مناطق ۲، ۳ و ۴ است.

محلات منطقه ۱ تهران

تعدد جاذبه‌ی طبیعی، هنری و فرهنگی این منطقه را تبدیل به متراکم‌ترین منطقه تفریحی‌گردشگری تهران کرده است؛ بازار تجریش، مراکز آموزش عالی، مراکز درمانی و وجود زیارتگاه‌های مهمی از جمله امامزاده صالح(ع)، امامزاده علی‌اکبر(ع) و امامزاده قاسم(ع)، و استقرار سفارتخانه‌ها و سازمان‌های جهانی موجب شده که این منطقه از نظر سیاسی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در شهر تهران داشته باشد.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۱ تهران

منطقه ۲

منطقه ۴٬۷۰۰ هکتاری دوی تهران در گذشته جایگاه روستاهای فرحزاد، طرشت و پونک بوده است. در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی در گیشا و شهرک غرب شهرک‌سازی صورت گرفت؛ پارک پردیسان، کوی مکانیر سعادت آباد و دانشگاه امام صادق ازجمله ساخت و سازهای منطقه ۲ در این دوران هستند.

پس از انقلاب اسلامی در طی ۴۰ سال، محدوده شهر تهران از منطقه دوی تهران فراتر رفته و این منطقه کاملا آباد، و جزئی از مناطق ۲۲ گانه تهران شد.

در این منطقه، هم شاهد بافت تاریخی هستیم؛ مثل پونک و طرشت، هم شاهد محله‌ای مدرن و امروزی مثل سعادت‌آباد.

محدوده منطقه ۲ تهران

منطقه ۲ در شمال شرقی میدان آزادی قرار گرفته‌است؛ منطقه ۲ از جنوب به خیابان آزادی، از غرب به اتوبان اشرفی اصفهانی و محمد علی جناح و از شرق به اتوبان چمران می‌رسد. منطقه ۲ دارای ۹ ناحیه و ۲۲ محله است.

این منطقه همسایه مناطق ۱، ۳، ۵، ۶، ۹ و ۱۰ است.

محلات منطقه ۲ تهران

محله‌های سعادت آباد و شهرک غرب در زمره گرانترین محله‌های تهران و منطقه ۲ به شمار می‌آیند.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۲

منطقه ۳

منطقه سه‌ی تهران وسعتی ۳ هزار هکتاری دارد. تعدادی از محلات منطقه ۳ بخشی از شمیران هستند؛ اختیاریه، دروس، قلهک، زرگنده، داوودیه، جردن و… از جمله این محله‌ها هستند.

محدوده منطقه ۳ تهران

محدوده منطقه ۳ از شرق، بالاتر از بزرگراه همت به خیابان پاسداران، و پایین‌تر از بزرگراه همت به خیابان شریعتی محدود می‌شود؛ محدوده این منطقه از غرب به بزرگراه چمران می‌رسد. بزرگراه مدرس خط جنوبی منطقه ۳ را به دو بخش تقسیم می‌کند؛ غرب مدرس به بزرگراه‌ همت، و بخش شرقی به بزرگراه رسالت می‌رسد. منطقه ۳ شهرداری دارای ۶ ناحیه و ۱۴ محله است.

این منطقه همسایه مناطق ۱، ۲، ۴، ۶ و ۷ است.

محلات منطقه ۳ تهران

برخی محلات تهران در منطقه ۳، در زمره لوکس‌ترین محلات تهران قرار می‌گیرد. امامزاده اسماعیل (ع)، بوستان ملت و تعداد زیادی ساختمان‌ تشریفاتی، دولتی، سفارتخانه‌، دانشگاه‌، ساختمان‌ تجاری در این منطقه قرار گرفته است. به دلیل وجود چنین اماکنی منطقه ۳ بسیار پرتردد است.

مراکز گردشگری منطقه ۳

منطقه ۴

منطقه ۴ با وسعتی ۶٬۷۰۰ هکتاری، شرقی‌ترین و بزرگ‌ترین منطقه تهران در میان مناطق ۲۲ گانه آن است. تعدادی از محلات تهران در منطقه ۴ بخشی از شمیران هستند؛ مجیدآباد، استخر و قاسم‌آباد از جمله این محلات هستند.

این منطقه نزدیک‌ترین منطقه تهران به ییلاقات شمیرانات است. این منطقه هم، روزگاری نه چندان دور جایگاه روستاهای اطراف تهران بوده است؛ روستاهایی به مانند مجیدآباد، قاسم‌آباد، ده نارمک، شمس‌آباد، حسین‌آباد، مبارک‌آباد و… که در دوران توسعه شهر تهران در ۸۰ سال گذشته، به محدوده شهر تهران پیوسته‌اند.

محدوده منطقه ۴ تهران

محدوده منطقه ۴ از شمال به بزرگراه بابایی، و از جنوب به بزرگراه رسالت و جاده دماوند می‌رسد؛ همچنین از شرق به جاده تلو و از غرب به خیابان‌های پاسداران و شریعتی می‌رسد. منطقه ۴، ۹ ناحیه و ۲۳ محله دارد.

این منطقه همسایه مناطق ۱، ۳، ۷، ۸ و ۱۳ است.

محلات منطقه ۴

منطقه ۴ از لحاظ سرانه فضای سبز، جزء مناطق غنی تهران است؛ وجود مجموعه جنگلی لویزان غنیمت بزرگی برای شهر تهران و منطقه ۴ است.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۴

منطقه ۵

منطقه ۵٬۸۰۰ هکتاری ۵، در بخش شمال غرب تهران قرار دارد.

محدوده منطقه ۵ تهران

محدوده این منطقه از شمال به کوه‌های البرز، از جنوب به جاده مخصوص کرج، از شرق به بزرگراه کاشانی و از غرب به رودخانه کن محدود می‌گردد. منطقه ۵، ۷ ناحیه و ۲۷ محله دارد.

این منطقه همسایه مناطق ۲، ۹، ۲۱ و ۲۲ است.

محلات منطقه ۵

شهرک‌هایی چون اکباتان، آپادانا، شهر زیبا، دهکده المپیک از شهرک‌های آپارتمانی ساخته شده در دهه چهل و پنجاه، در منطقه ۵ تهران قرار گرفته‌اند.

بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله نوری، بزرگراه ستاری، بزرگراه باکری، بزرگراه همت، بزرگراه حکیم، بزرگراه جناح، بزرگراه اشرفی اصفهانی، بزرگراه آبشناسان و بزرگراه آزادگان تقاطع‌ها و دسترسی‌های بسیار زیادی در منطقه ۵ دارند.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۵ تهران

  • منطقه تفریحی کن
  • باغ وحش ارم
  • پارک جوانمردان
  • پارک کوهسار
  • پارک ارم

منطقه ۶

منطقه ۶ تهران از نظر جغرافیایی در مرکز شهر تهران قرار گرفته و بسیاری از سازمان‌ها و ادارات دولتی مهم را در خود جای داده است. این منطقه دارای ناوگان حمل و نقل عمومی مناسبی است.

محدوده منطقه ۶ تهران

منطقه ۶ از شمال به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه چمران، از جنوب به خیابان انقلاب و از شرق به بزرگراه مدرس محدود می‌شود. این منطقه ۶ ناحیه و ۱۷ محله دارد.

این منطقه ۲٬۱۳۷ هکتاری، همسایه مناطق ۲، ۳، ۷، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ است.

محلات منطقه ۶ تهران

منطقه ۶ بوستان‌ها، سینماها و مراکز فرهنگی زیادی دارد. دانشکده‌های مهمی از جمله دانشکده اقتصاد، زبان‌های خارجی، ادبیات، مدیریت و فیزیک در این منطقه واقع شده است.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۶

  • موزه هنرهای معاصر
  • فرهنگسرای سرو
  • فرهنگسرای دانشجو

منطقه ۷

منطقه ۱٬۵۰۰ هکتاری ۷، یکی دیگر از مناطق مرکزی شهر تهران است. این منطقه شامل محله‌های قدیمی تهران می‌شود. جاده قدیم شمیران که امروزه خیابان شریعتی نامیده می‌شود؛ در مرز این منطقه با منطقه ۱۲ آغاز می‌شده است.

محدوده منطقه ۷ تهران

این محله از شمال به بزرگراه رسالت، از غرب به بزرگراه مدرس، از جنوب به خیابان‌های انقلاب و دماوند، و از شرق در قسمتی به خیابان سبلان و قسمتی دیگر به خیابان استاد حسن بنا می‌رسد. این منطقه ۵ ناحیه و ۱۵ محله دارد.

منطقه ۷ همسایه مناطق ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۲ و ۱۳ است.

محلات منطقه ۷ تهران

منطقه ۷ مراکز خرید زیادی دارد؛ مراکز خرید تیراژه، زمرد، روشن، بهار، اندیشه و زعفرانیه در این منطقه شهری قرار دارند. به همین دلیل از پر ترافیک‌ترین منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران است. مراکز درمانی این منطقه شامل بیمارستان امام حسین، بیمارستان خانواده ارتش، بیمارستان ایرانشهر، بیمارستان امام سجاد ناجا، بیمارستان آراد و بیمارستان ۵۰۲ ارتش است.

مراکز تفریحی و دیدنی منطقه ۷

  • بنیاد امیرکبیر
  • سینما ایران
  • سینما سروش
  • فرهنگسرای اندیشه
  • پارک نامجو
  • سینما پایتخت
  • سینما صحرا
  • سینما عرفان
  • بوستان اندیشه
  • استخر هتل مارلیک

منطقه ۸

منطقه ۱٬۳۲۱ هکتاری ۸، از مناطق شرقی تهران است. پیوستن این منطقه به شهر تهران از ۸۰ سال پیش، دهه ۲۰ خورشیدی، آغاز شده است؛ پیش از آن، این منطقه ار مناطق روستایی اطراف تهران بوده است.

محدوده منطقه ۸ تهران

منطقه ۸ از شمال و شرق به بزرگراه رسالت، از جنوب به خیابان دماوند، و از غرب در قسمتی به استاد حسن بنا، و قسمتی دیگر به خیابان سبلان می‌رسد. این منطقه ۳ ناحیه و ۱۱ محله دارد.

این منطقه همسایه مناطق ۴، ۷ و ۱۳ است.

محلات منطقه ۸

منطقه ۸ مراکز خرید زیادی دارد که شامل مرکز خرید سپید، پارسیان، سوت سنتر، نبوت، مجتمع تندیس، امیر، برج مرجان و مجتمع امرالد استار می‌گردد. پارک فدک و بوستان تمدن دو تا از معروف‌ترین پارک‌های این منطقه هستند.

مراکز تفریحی و دیدنی منطقه ۸

  • استخر آلیس
  • باغ موزه مینیاتور
  • مجموعه خانه ورزشی شهر
  • بوستان تمدن
  • بیلیارد بهار تهرانپارس
  • مجموعه ورزشی الزهرا
  • پارک فدک
  • مجموعه ورزشی شاهین

منطقه ۹

منطقه ۹ از نظر جغرافیایی در غرب شهر تهران واقع شده است. این منطقه با وسعت ۱٬۹۰۰ هکتاری یکی از مناطق کوچک شهر تهران به شمار می‌رود. بافت این منطقه هم شهرکی، هم سنتی است. این منطقه از متراکم‌ترین مناطق میان مناطق ۲۲ گانه تهران است.

محدوده منطقه ۹ تهران

منطقه ۹ از شمال به خیابان آزادی و جاده مخصوص، از شرق به خیابان‌های شهیدان و سعادت و بزرگراه یادگار، از غرب به رودخانه کن و از جنوب به جاده قدیم و خیابان ۴۵ متری زرند می‌رسد. این منطقه دارای ۹ محله و ۴ ناحیه است.

این منطقه همسایه مناطق ۲، ۵، ۱۰، ۱۸ و ۲۱ است.

محله‌های منطقه ۹ تهران

منطقه ۹ شهر تهران بناها و مراکز بسیار مهمی را در خود جای داده است. برج آزادی یکی از مهم‌ترین بناهای شهر تهران است که در این منطقه قرار دارد. این برج در سال ۱۳۴۹ توسط حسین امانت طراحی و توسط مهندس محمد پورفتحی اجرا شد. یکی از نمادهای شهر تهران همین برج آزادی است.

فرودگاه مهرآباد که یکی از مهمترین مراکز شهر تهران، در منطقه ۹ قرار گرفته است؛ این فرودگاه تا قبل از احداث فرودگاه امام خمینی یکی از مهمترین ترمینال‌های هوایی تهران و در کل کشور محسوب می‌شد. بسیاری از پروازهای بین‌المللی در این فرودگاه انجام می‌شد.

پادگان جی و دانشگاه نیروی هوایی دو مرکز نظامی مهمی هستند که در این منطقه واقع شده‌اند. این منطقه پادگان و شهرک‌های نظامی زیادی را در خود جای داده است. در حقیقت، بافت شهری اطراف این مراکز را پوشش داده است.

یکی از معایب این منطقه کمبود فضای سبز آن است. مردم این منطقه برای استفاده از فضای سبز به منطقه‌های مجاور می‌روند.

مراکز تفریحی و دیدنی منطقه ۹

  • برج آزادی تهران
  • معین مال تهران
  • موزه علوم زمین
  • پارک شمشیری
  • پارک المهدی
  • موزه سنگ و جواهرات
  • تئاتر برج آزادی
  • شهربازی المهدی
  • موزه برج آزادی

منطقه ۱۰

منطقه ۱۰ از مناطق مرکزی و پر جمعیت شهر تهران به شمار می‌رود. این منطقه در مجاورت طرح آلودگی هوا و طرح ترافیک قرار گرفته است؛ شاید یکی از دلایل تراکم بالای جمعیت در این منطقه همین مسئله است. قدمت این منطقه شهری حدود ۸۰ سال است. در گذشته بافت این منطقه روستایی و سنتی بود؛ رفته رفته با گذشت زمان بافت شهری به خود گرفت و جزئی از مناطق ۲۲ گانه تهران شد.

محدوده منطقه ۱۰ تهران

منطقه ۱۰ با وسعت ۸۱۷ هکتاری به همراه منطقه ۱۷ کوچکترین مناطق تهران هستند؛ منطقه ۱۰ از شمال به خیابان آزادی، از شرق به نواب، به خیابان‌های شهیدان و سعادت و بزرگراه یادگار و از جنوب به خیابان قزوین می‌رسد. این منطقه ۳ ناحیه و ۱۲ محله دارد.

این منطقه با مناطق ۲، ۹، ۱۱ و ۱۷ همایسه است.

محلات منطقه ۱۰ تهران

می‌توان گفت که از نظر دسترسی منطقه ۱۰ به خیابان‌ها و بزرگراه‌های مهمی مانند بزرگراه نواب، بزرگراه یادگار امام، خیابان قزوین و خیابان آزادی دسترسی دارد. به همین دلیل یکی از خوش مسیرترین منطقه‌‌های شهری تهران است. بیشترین تراکم ورودی به این منطقه از طریق دو بزرگراه یادگار امام و نواب صورت می‌گیرد. در همه محورهای این منطقه، سیستم حمل و نقل وجود دارد.

در این منطقه همچنین چهار ایستگاه مترو و پنج بیمارستان دارد.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۱۰

  • موزه شهیدان اقبالی
  • سینما کارون
  • سینما جی
  • مجتمع اعتماد
  • فرهنگسرای عطار نیشابوری
  • فرهنگسرای قرآن
  • خانه فرهنگ حرا
  • بوستان اعتماد
  • بوستان شهدای زینبیه
  • بوستان بابائیان
  • پارک طوس

منطقه ۱۱

یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر تهران میان مناطق ۲۲ گانه، منطقه ۱۱ است. این منطقه قدمت تاریخی دارد و هرساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج از این منطقه دیدن می‌کنند. بسیاری از نهادهای مهم حاکمیتی در منطقه ۱۱ واقع شده‌اند.

 این منطقه به لحاظ جغرافیایی در مرکز شهر تهران واقع شده است. با توجه به قدمت تاریخی این منطقه، هنوز بافت‌ سنتی در کوچه‌های این محله‌ به چشم می‌خورد. این منطقه از ضلع شمالی به خیابان انقلاب، در جنوب به خیابان شوش، در غرب به خیابان نواب و در شرق به خیابان وحدت اسلامی می‌رسد.

محدوده منطقه ۱۱ تهران

منقه ۱۱ از شمال به خیابان‌های انقلاب و آزادی، از غرب به نواب، از شرق به خیابان حافظ و وحدت و از جنوب به خیابان‌های شوش و زربافیان می‌رسد. این منطقه ۴ ناحیه و ۱۹ محله دارد.

منطقه ۱۱ با مناطق ۶، ۱۰، ۱۲، ۱۶ و ۱۷ همسایه است.

محلات منطقه ۱۱ تهران

چهارت سفارتخانه ارمنستان، واتیکان، ایتالیا و فرانسه در منطقه ۱۱ قرار دارند. این منطقه در طرح ترافیک اصلی قرار دارد؛ به همین دلیل بسیاری از افراد به جای استفاده از خودروهای شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو برای رسیدن به این منطقه استفاده می‌کنند.

مراکز تفریحی و دیدنی منطقه ۱۱

  • خانه انیس‌الدوله
  • سینماهای منطقه ۱۱ تهران

منطقه ۱۲

منطقه ۱۲، قلب شهر تهران است. تا اواخر دوره قاجاریان، منطقه ۱۲ خود شهر تهران بوده است. قدیمی‌ترین محله‌های تهران از جمله سنگلج، پامنار، عودلاجان، بازار و ارگ در منطقه ۱۲ جای گرفته‌اند.

شبستان هزارساله مسجد جامع تهران در بازار، گویای قدمت دیرینه این منطقه است؛ اما بیشترین شواهد قدمت سکونتگاهی در این منطقه از دوره صفوی باقی‌‌مانده؛ در دوره شاه تهماسب صفوی (حدود ۵۰۰ سال قبل) اولین حصار شهر تهران، در میان منطقه ۱۲ امروزی ساخته شد؛ عمده توسعه تاریخی تهران در دوره قاجاریان، با پایتخت شدن تهران اتفاق افتاد. در دوره ناصرالدین شاه قاجار برای توسعه شهر، حصارهای صفوی خراب شده و دروازه‌های جدیدی در مرزهای منطقه ۱۲ امروزی (بعلاوه قسمت‌های نواحی شرقی منطقه ۱۱ و شمالی منطقه ۱۵) ساخته شد.

محدوده منطقه ۱۲ تهران

منطقه ۱۲ از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان حافظ و وحدت، از شرق به خیابان ۱۷ شهریور و از جنوب به خیابان شوش می‌رسد. این محله ۶ ناحیه و ۱۵ محله دارد.

این منطقه ۱٬۶۰۰ هکتاری، همسایه مناطق ۶، ۷، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ است.

محلات منطقه ۱۲ تهران

میزان آثار ملی ثبت شده منطقه ۱۲ تهران، بیش از سیصد اثر تاریخی است؛ بنابراین منطقه ۱۲ دیدنی‌ترین منطقه میان مناطق ۲۲ گانه تهران است.

این منطقه موزه‌ها و اماکن تاریخی زیادی را در خود جای داده است. برای مثال، بازار بزرگ تهران، کاخ گلستان، موزه هنرهای اسلامی، موزه ایران باستان، موزه آبگینه و بسیاری دیگر از بناهای تاریخی در این منطقه واقع شده‌اند. به همین دلیل هرساله گردشگران بسیاری از تهران و سایر شهرها از این منطقه دیدن می‌کنند.

عودلاجان یکی ازمحله‌های معروف منطقه ۱۲ است. این محله قدیمی قدمت تاریخی دارد. بنای آرامگاه امامزاده یحیی(ع) قدمت ۸۰۰ ساله دارد و هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. این محل به لحاظ ساختار شهری بافت قدیمی دارد. همچنین قدیمی‌ترین چنار تهران در این منطقه واقع شده‌‌است که عمر آن‌ بیش از ۹۰۰ سال است.

بهارستان و میدان آن که در شهر تهران معروف هستند در منطقه ۱۲ واقع شده اند. میدان بهارستان یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر تهران به شمار می‌آید. امروز ساختمان جدید مجلس در کنار این میدان قرار دارد.

منطقه ۱۲ تهران از لحاظ اقتصادِ بازار قلب تپنده تهران و به تبع آن کل ایران است. این منطقه یکی از بهترین مناطق تهران از لحاظ دسترسی به حمل و نقل عمومی است.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۱۲

منطقه ۱۳

منطقه ۱۳ یکی از مناطق شرقی شهر تهران است. این منطقه دارای سه بخش گوناگون است:

  1. قسمت غربی آن (حوالی میدان امام‌حسین و محله صفا) که بافت قدیمی دارد و بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۵ شکل گرفته است.
  2. بخش میانی آن (از خیابان مهام تا خیابان خاقانی) که در سال‌های توسعه تهران در دوره پهلوی دوم، بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۵ ساخته شده است.
  3. بخش شرقی منطقه (بعد از خیابان خاقانی) که از سال ۱۳۵۵ به بعد ساخته شده است.

این منطقه در حاشیه جاده دماوند، شریان ارتباطی تهران به شمال شرق کشور، قرار گرفته؛ ازین‌رو در این محدوده واحدهای ریز و درشت کارگاهی و صنعتی، در کنار این محور شهر تهران، به تدریج گسترش یافته‌اند.

محدوده منطقه ۱۳ تهران

این منطقه از شمال به خیابان دماوند، از غرب به خیابان ۱۷ شهریور، از جنوب به خیابان پیروزی و از شرق به بزرگراه دوران می‌رسد. این منطقه ۴ ناحیه و ۱۳ محله دارد.

این منطقه ۱٬۲۸۳ هکتاری، همسایه مناطق ۴، ۷، ۸، ۱۲ و ۱۴ است.

محلات منطقه ۱۳ تهران

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۱۳

  • بوستان منوچهری
  • پارک خیام
  • تئاتر دماوند (صفا)
  • سینما ماندانا
  • موزه تاریخ کانون
  • مجموعه شهربانو

منطقه ۱۴

منطقه ۱۴ از مناطق شرقی شهر تهران است؛ این منطقه در زمان قاجار در کنار دروازه دولاب و بیرون از حصار تهران بوده؛ دو روستای دولاب و سلیمانیه در این زمین‌ها قرار داشتند که اکنون از محلات منطقه ۱۴ هستند. این منطقه از نظر شهرسازی تراکم بالایی دارد.

محدوده منطقه ۱۴ تهران

این منطقه از شمال به خیابان پیروزی، از جنوب به بزرگراه آهنگ و خیابان خاوران، از غرب به خیابان ۱۷ شهریور و از شرق به قصرفیروزه می‌رسد. این منطقه ۴ ناحیه و ۲۲ محله دارد.

منطقه ۱۴ با مناطق ۱۲، ۱۳ و ۱۵ همسایه است.

محلات منطقه ۱۴ تهران

منطقه ۱۴ از نظر تاریخی بسیار غنی است و مکان‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است. از جمله مهمترین مکان‌های تاریخی منطقه ۱۴ می‌توان به باغ وثوق‌الدوله، مراکز نظامی و پادگان‌های مهم، قبرستان ارامنه، خانه‌موزه استاد معین اشاره کرد. سه بیمارستان بعثت، فجر و مردم نیز در این منطقه واقع شده‌اند.

مراکز تفریحی و دیدنی منطقه ۱۴

  • شهربازی قصر فیروزه ۲
  • مجموعه ورزشی ائمه اطهار
  • قبرستان ارامنه
  • باغ وثوق الدوله

منطقه ۱۵

منطقه ۱۵ از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی شهر تهران واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران است. از مهمترین محله‌های این منطقه می‌توان به طیب، بیسیم و شوش اشاره کرد؛ این محله‌ها در محدوده حصار قدیمی تهران قرار داشته‌اند. برای رفتن به جاده سمنان و خراسان باید از این منطقه عبور کنید.

محدوده منطقه ۱۵ تهران

منطقه ۱۵ از شمال به خیابان‌های شوش، خاوران و رحیمی و بزرگراه آهنگ، از شرق به خیابان اردیبهشت افسریه و مسگرآباد، از جنوب به بزرگراه نجفی، جاده مشهد و بلوار قدس و از غرب به خیابان فدائیان می‌رسد. این منطقه ۶ ناحیه و ۱۷ محله دارد.

منطقه ۲ هزار هکتاری ۱۵، با مناطق ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۲۰ همسایه است.

محلات منطقه ۱۵ تهران

دو ایستگاه مترو بعثت و کیانشهر در این منطقه واقع شده‌اند. این محله از تراکم جمعیت نسبتا بالایی نسبت به دیگر مناطق تهران دارد.

مراکز تفریحی و دیدنی منطقه ۱۵

  • بوستان توسکا
  • پارک آبی آزادگان
  • مجتمع پردیس کیان
  • بوستان آزادگان
  • سینما پیوند
  • بازار گل محلاتی
  • زورخانه شهدای دولاب
  • سینما پامچال
  • مرکز خرید خورشید

منطقه ۱۶

منطقه ۱۶ در قسمت جنوب شرقی شهر تهران قرار دارد. این منطقه از مناطق قدیمی شهر تهران است؛ قدمت برخی از محله‌های آن با زمان تشکیل شهر تهران برابر است. محله‌های بعثت و باغ آذری در زمان قاجار ساخته شده‌اند و حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عمر برخی از بنا به قبل از زمان قاجار برمی‌گردد. بوستان بعثت در حقیقت از کوره‌های آجرپذیری قدیمی باقی مانده است.

محدوده منطقه ۱۶ تهران

این منطقه از شمال به خیابان شوش، از غرب به خیابان بهمنیار و بزرگراه نواب، از شرق به خیابان فدائیان و از جنوب به بزرگراه آزادگان می‌رسد. منطقه ۱۶، ۶ ناحیه و ۷ محله دارد.

منطقه ۱۶ با ۱٬۶۵۱ هکتار وسعت، با مناطق ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۰ همسایه است.

محلات منطقه ۱۶ تهران

منطقه ۱۶ از نظر دسترسی به حمل و نقل عمومی میان مناطق ۲۲ گانه تهران جایگاه مناسبی دارد؛ پنج ایستگاه مترو در این منطقه قرار دارد.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۱۶

  • پارک بازیافت
  • پارک بهمن
  • گرمابه‌های قدیمی
  • پارک بعثت
  • بوستان دوازده فروردین
  • پارک سردار جنگل
  • سفره‌خانه بابا حاجی

منطقه ۱۷

منطقه ۱۷ از نظر جغرافیایی در جنوب غربی شهر تهران قرار دارد. این منطقه از جمله مناطق قدیمی شهر تهران است. منطقه ۱۷ همزمان با مناطق ۱۰ و ۱۶، بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۸، شروع به رشد و توسعه کرد؛ منطقه ۱۷ تراکم جمعیتی بالایی دارد.

محدوده منطقه ۱۷ تهران

این منطقه از شمال به خیابان قزوین، از جنوب به بزرگراه چراغی، از شرق به بزرگراه نواب و از غرب به بزرگراه سعیدی می‌رسد. این منطقه ۴ ناحیه و ۹ محله دارد.

منطقه ۱۷ با وسعت ۸۲۴ هکتاری، کوچکترین منطقه تهران میان مناطق ۲۲ گانه شهر است. این منطقه با مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۸ و ۱۹ همسایه است.

محلات منطقه ۱۷ تهران

دو مقبره پسر عموی شاه‌عبدالعظیم(ع) و امام‌زاده حسن(ع) در این منطقه قرار دارند.

امام‌زاده حسن یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران، در این منطقه قرار دارد. تزئینات بقعه امامزاده حسن(ع) به دوران فتحعلی‌شاه و ناصرالدین‌شاه برمی‌گردد. به دلیل وجود این مقبره، خیابان مجاور آن یعنی خیابان امین‌الملک همواره یک خیابان پر رفت و آمد بوده است.همچنین بازار امامزاده حسن نیز قدمت تاریخی دارد.

این منطقه یکی از مناطق شهر تهران با بافت فرسوده و ناپایدار است و به دلیل تحت تاثیر بودن از دو گسل، از مناطق مخاطره‌آمیز میان مناطق ۲۲ گانه تهران است.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۱۷

  • مجموعه ورزشی دهداری
  • پارک سلامت
  • امام‌زاده حسن
  • فرهنگسرای بهاران
  • پارک زمزم
  • پارک الهادی
  • سینما بهاران

منطقه ۱۸

منطقه ۱۸ از نظر جغرافیایی در جنوب غربی تهران قرار دارد. روند سکونت و شهرنشینی در منطقه ۱۸ بعد از انقلاب اسلامی آغاز شده است؛ پیش از آن، روستای یافت‌آباد، باغ‌ها، دامداری‌ها و زمین‌های کشاورزی در این زمین‌ها قرار داشت. این منطقه امروزه از مناطق صنعتی‌تولیدی میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است. بافت این منطقه بسیار متراکم است.

محدوده منطقه ۱۸ تهران

منطقه ۱۸ از شمال به جاده قدیم کرج و ۴۵ متری زرند، از غرب به بزرگراه آزادگان و از شرق و جنوب به بزرگراه سعیدی می‌رسد. این منطقه ۷ ناحیه و ۱۳ محله دارد.

این منطقه ۳٬۷۰۰ هکتاری با مناطق ۹، ۱۷، ۱۹ و ۲۱ همسایه است.

محلات منطقه ۱۸ تهران

در منطقه ۱۸ مراکز خرید بزرگی قرار دارد. از جمله مهم‌ترین این مراکز می‌توان به پاساژ وحدت، پاساژ ماهان، پاساژ میرزایی، مجتمع تجاری ولیعصر، بازار آهن شادآباد، بازار لاستیک فروشان هفده شهریور و بازار مبل شمس آباد اشاره کرد. همچنین بیمارستان خیریه امام علی متقین و بیمارستان غیاثی در منطقه ۱۸ واقع شده‌اند.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۱۸

  • شهرک آموزش ترافیک
  • بوستان گلستان
  • بوستان نرگس
  • بوستان یافت آباد
  • پارک قائم
  • پارک ۱۵ خرداد
  • پارک الغدیر
  • زورخانه باب الحوائج
  • پردیس سینمایی تماشا
  • زورخانه امیرالمومنین

منطقه ۱۹

منطقه ۱۹ از نظر جغرافیایی در جنوب شهر تهران قرار دارد. قدمت سکونتگاهی شهری این منطقه به بعد از انقلاب برمی‌گردد؛ در گذشته این منطقه محل زمین‌های کشاورزی و دامداری بوده؛ روستاهای نعمت‌آباد و عبدل‌آباد در گذشته در این منطقه قرار داشته‌اند که امروزه محلات تهران هستند. ساخت فرودگاه قلعه‌مرغی از نخستین ساخت‌و‌سازهای این منطقه است.

محدوده منطقه ۱۹ تهران

منطقه ۱۹ از شمال به بزرگراه‌های سعیدی و چراغی، از شرق به بزرگراه نواب و خیابان بهمنیار، از غرب به بزرگراه آزادگان و جاده قم و از جنوب به حریم جنوبی شهر تهران در نزدیکی بزرگراه آوینی می‌رسد. این منطقه ۵ ناحیه دارد که ۲ ناحیه‌اش خارج از حریم شهری تهران قرار دارند؛ همچنین منطقه ۱۹، ۸ محله دارد.

مناطق شهری منطقه ۱۹، ۲ هزار هکتار، و مناطق حریم شهری آن ۷٬۲۰۰ هکتار وسعت دارد. این منطقه با مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۲۰ همسایه است.

محلات منطقه ۱۹ تهران

منطقه ۱۹، ۵ ایستگاه مترو دارد؛ ایستگاه متروی شهرک شریعتی، ایستگاه متروی‌آزادگان، ایستگاه متروی نعمت‌آباد، ایستگاه متروی زمزم و ایستگاه متروی عبدل‌آباد.

منطقه ۱۹، در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، از لحاظ پارک و بوستان وضعیت مناسبی دارد. از معروف‌ترین پارک‌های این منطقه می‌توان به بوستان نرگس، بوستان اسماعیل‌آباد، بوستان شادی، بوستان باران، بوستان جانباز، بوستان آموزش ترافیک، بوستان ۲۲ بهمن، بوستان دانش آموز، بوستان گلستان، بوستان امام‌علی(ع)، بوستان بهشت، بوستان شقایق، بوستان جنگلی افرا و بوستان مرجان اشاره کرد. از این رو افراد زیادی حتی از مناطق دیگر برای بهره بردن از پارک‌ها و فضاهای سبز به این منطقه می‌آیند.

از دیگر مراکز مهم منطقه ۱۹، بازار بزرگ میوه و تره‌بار مرکزی تهران است.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۱۹

  • پارک شهید کاظمی
  • پارک شقایق
  • شهربازی سیاره جادویی
  • پردیس کیان
  • آمفی‌تئاتر شهریار
  • بازار پرده
  • ورزشگاه قیانوری
  • مجموعه ورزشی الزهرا
  • مجموعه ورزشی کافی
  • زمین ورزشی مطهری
  • سینما شهریار
  • مجموعه امام‌علی

منطقه ۲۰

جنوبی‌ترین منطقه میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۲۰ است. منطقه ۲۰ از کهن‌ترین سکونتگاه‌های شهری کلان‌شهر تهران است. این منطقه که در جنوب اتوبان آزادگان قرار دارد؛ شامل بخش‌هایی از شهر ری می‌شود. شهر ری هم به مانند شمیران، شهری جدا، و کهن‌تر از شهر تهران بوده و در دهه‌های گذشته همراه با شمیران و تهران، کلان‌شهر تهران را تشکیل داده‌اند؛ منطقه ۲۰ یکی از دیدنی‌ترین مناطق در میان مناطق ۲۲ گانه تهران است.

محدوده منطقه ۲۰ تهران

منطقه ۲۰ از جنوب به بزرگراه آوینی، از شرق به بزرگراه امام‌علی، از غرب به مبارک‌آباد و صالح‌آباد و از شمال به بزرگراه آزادگان می‌رسد.

منطقه ۲۰، ۲٬۲۰۰ هکتار در محدوده شهری و ۱۷٬۸۰۰ هکتار در محدوده حریم شهری وسعت دارد. این منطقه ۷ ناحیه و ۱۹ محله دارد.

محلات منطقه ۲۰ تهران

در این منطقه چندین مرکز خرید وجود دارد که مهمترین آن‌ها مرکز خرید مهدی، پاساژ محمود، مرکز خرید قائم، بازار الماس ری و بازار ری هستند. همچنین دو بیمارستان هفت تیر و فیروز آبادی نیز در این منطقه واقع شده‌اند.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۲۰

  • روستای قلعه‌نو
  • باروی ری
  • قلعه طبرک
  • کتیبه فتحعلیشاه
  • استخوان‌دان گبرها
  • نقاره‌خانه شهر ری
  • قلعه گبری
  • مجموعه انور سبزعلی
  • آتشکده بهرام
  • بقعه‌ی جوانمرد قصاب
  • قلعه‌ی کامین
  • حرم شاه‌عبدالعظیم(ع)
  • گورستان ابن بابویه
  • امامزاده بی‌بی زبیده
  • کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس
  • مقبره مرگردید چلویی
  • امامزاده عبدالله(ع)
  • بازار ری
  • چشمه علی
  • آب انبار آراد
  • برج یزید
  • زندان هارون‌الرشید

منطقه ۲۱

منطقه ۲۱ از مناطق غربی تهران است. بسیاری این منطقه را به عنوان ورودی غربی شهر تهران می‌شناسند. در زمان‌های گذشته تنها مسیرهای ورودی غربی شهر تهران از این منطقه عبور می‌کردند.

منطقه ۲۱ پهنه اصلی قرارگیری کارخانه‌های صنعتی و تولیدی تهران در طرح جامع تهران درنظر گرفته شده‌بود؛ ازین رو در ۵۰ سال گذشته بسیاری از کارخانه‌های بزرگ تهران در این منطقه قرار گرفته‌اند. همچنین سابقه سکونت در این منطقه به دهه چهل و پنجاه بازمی‌گردد.

این منطقه تا سال ۱۳۸۳ جزء منطقه ۹ تهران بوده‌است.

محلات منطقه ۲۱ تهران

منطقه ۲۱ از شمال به اتوبان تهران‌کرج، از شرق به رودخانه کن، از غرب به گرمدره و از جنوب به جاده قدیم کرج می‌رسد. این منطقه ۳ ناحیه و ۱۳ محله دارد.

منطقه ۲۱ با وسعت ۵٬۱۵۶ هکتاری، با مناطق ۹، ۱۸ و ۲۲ همسایه است.

محلات منطقه ۲۱ تهران

شهروندان در منطقه ۲۱ به ۳ ایستگاه مترو دسترسی دارند؛ ایستگاه متروی چیتگر، ایستگاه متروی وردآورد و ایستگاه متروی ورزشگاه آزادی.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۲۱

  • شهربازی سرپوشیده شادی
  • بوستان قوری
  • پارک نیلوفر
  • پارک گلریز
  • بوستان خبرنگار
  • بوستان شهدای خبرنگار
  • باشگاه سوارکاری غزالی
  • شهر بازی الماس ۱
  • مجتمع تجاری الماس ۱

منطقه ۲۲

منطقه ۲۲ شمال غرب تهران قرار دارد. این منطقه جدیدترین منطقه میان مناطق ۲۲ گانه تهران است. این منطقه از سال‌های دهه پنجاه سابقه سکونت دارد. تلاش برای پیوستن این منطقه از حریم شهر تهران به بافت شهری به دهه چهل خورشیدی بازمی‌گردد؛ اما سرانجام اواخر سال ۱۳۷۹ به عنوان یک منطقه شهری شناخته شد. یکی از اهداف پیوستن منطقه ۲۲ به بافت شهری، جابه‌جایی بخشی از جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده تهران مرکزی و نیز اسکان بخشی از جمعیت شهر تهران بوده‌است.

محدوده منطقه ۲۲ تهران

منطقه ۲۲ از شمال به کوهستان البرز مرکزی، از جنوب به اتوبان تهران‌کرج، از شرق به رودخانه کن و از غرب به جنگل وردآورد می‌رسد. این منطقه ۴ ناحیه و ۱۲ محله دارد.

این منطقه با وسعت ۵٬۸۸۱ هکتاری یکی از بزرگترین مناطق تهران است. منطقه ۲۲ با مناطق ۵ و ۲۱ همسایه است.

محلات منطقه ۲۲ تهران

این منطقه مراکز خرید و رستوران‌های زیادی دارد. برای مثال، تهران‌مال، فروشگاه شهر ارگانیک، سرزمین کودکان آفتاب، مجتمع تجاری اداری طوبی، رزمال، بام‌لند چیتگر و ایران مال از مهم‌ترین مراکز خرید منطقه ۲۲ به حساب می‌آیند.

همچنین منطقه ۲۲ یکی از قطب‌های شکم‌گردی تهران است؛ رستوران رفتاری، رستوران زاهد العراقی، کافه دونات، باروژ، بی کباب، شمرون‌کافه، کوبابا، باب‌البحر، کافه بارباراس، چیکن‌فکتوری، برگرفکتوری، رستوران رولینجا، رستوران جو، رستوران رافائل، کافه رستوران وارف و… از این جمله هستند.

مراکز دیدنی و تفریحی منطقه ۲۲

  • دریاچه چیتگر
  • کتابخانه جندی شاپور
  • پارک جنگلی چیتگر
  • تالار آیینه ایران مال
  • باغ دیدار و آبشارهای زیبا
  • مجموعه ورزشی آزادی

کلام آخر

در این مقاله جامع به معرفی مناطق ۲۲ گانه به همراه محلات تهران و مراکز دیدنی و تفریحی آن‌ها پرداختیم. همچنین نقشه مناطق ۲۲ گانه تهران روی نقشه گوگل‌مپ را در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

برچسب‌ها: شاه‌تهماسب صفوی، صفویه، قاجاریه، ناصرالدین‌شاه

2 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید