پاساژ رزاق‌منش لاله زار
رنج قیمت: مناسب

پاساژ رزاق‌منش از مراکز خرید قدیمی تهران است که در سال ۱۳۱۲ خورشیدی در خیابان لاله‌زار تاسیس شد. این پاساژ کمی پایین‌تر از کوچه اتحادیه قرار دارد و امروزه بورس مهم فروش لوازم برق صنعتی و لوازم الکتریکی است. در این مرکز خرید می‌توانید به صورت عمده و جزئی این نوع کالاها را خریداری کنید. 

در نخستین دهه‌های قرن ۱۴ تهران در حال پوست‌اندازی بود تا ظاهری متفاوت از دوران قاجار به خود بگیرید. پاساژ رزاق‌منش در همین سال‌ها تاسیس شد و ظاهر آن شباهت زیادی به ساختمان کریستال‌پالاس لندن داشت؛ سقف شیشه‌ای گنبدی‌شکل که با ظاهر فاخر خود تصویری متفاوت به خیابان لاله‌زار بخشیده بود. پاساژ رزاق‌منش از این لحاظ که در رده نخستین پاساژهای تهران با سبک معماری اروپایی است، اهمیت زیادی دارد.

در روزگار نخست تاسیس، این پاساژ محل برگزاری کلاس‌های دانسینگ، خیاطی، دفتر و کلاس موسیقی بود. گفته شده کلاس درس کلنل علی‌نقی وزیری، موسیقیدان برجسته ایرانی و دفتر مجله فکاهی آشفته در پاساژ رزاق‌منش فعالیت داشتند.

در حال حاضر پاساژ رزاق‌منش حال و روز خوشی ندارد. زمان و کهولت بنا باعث شده تا این پاساژ در خطر نابودی قرار بگیرید. سال‌هاست که دیگر اثری از سقف شیشه‌ای این پاساژ زیبا نیست و ظاهرا بعد از یک آتش‌سوزی مهیب تخریب شد. این پاساژ دو درب ورودی دارد که یکی در خیابان فردوسی و دیگر در لاله‌زار جنوبی قرار دارند.

برای آشنایی با پاساژهای دیگر خیابان لاله‌زار، مقاله راهنمای خرید از خیابان لاله‌زار را بخوانید. همچنین برای آشنایی با گذشته این خیابان مقاله خیابان لاله‌زار را بخوانید.

برچسب‌ها: بازار لوازم الکتریکی لاله‌زار، پاساژ رزاق‌منش لاله‌زار