تیمچه حاجب الدوله
رنج قیمت: مناسب

شاید بتوان تیمچه حاجب الدوله را به عنوان مهم‌ترین تیمچه بازار تهران معرفی کرد. درست است که در این تیمچه انواع اجناس پیدا می‌شود اما از دیرباز تیمچه حاجب‌الدوله به بورس انواع لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، ظروف و اشیا دکوری معروف بود. بنابراین اگر قصد خرید ظروف از بازار تهران را دارید کافیست سری به این تیمچه بزنید.

تیمچه حاجب الدوله کجاست؟

تیمچه حاجب‌الدوله در کنار مسجد امام، بین بازار بزازها و بازار کفاش‌ها قرار دارد.

دسترسی به تیمچه حاجب الدوله با مترو

ایستگاه ۱۵ خرداد خط ۱ مترو، حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی با تیمچه حاجب‌الدوله فاصله دارد.

تیمچه حاجب الدوله
تیمچه حاجب الدوله

تاریخچه و معماری تیمچه حاجب الدوله

قدمت این تیمچه به زمان حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد. تیمچه حاجب‌الدوله بازار بزرگ تهران به دست حاج‌علی‌خان مقدم مراغه‌ای مشهور به حاجب الدوله، حامل نامه قتل امیرکبیر و وزیر عدلیه ایران ساخته شد. نام تیمچه نیز از روی لقب وی یعنی حاجب‌الدوله گذاشته شده است. زیر گنبدهای تیمچه حاجب‌الدوله نیز با مقرنس تزئین شده است. استفاده از مقرنس در ایوان‌ها، گنبدها و نیم‌‌گنبدها امری فراگیر در معماری ایرانی است که باعث چشم نوازی بیشتر فضاهای داخلی می‌شود.

البته لازم به ذکر است که در دوران قاجار تنها در بناهای اعیانی از مقرنس استفاده می‌شد. تیمچه حاجب الدوله هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ معماری بنای مهمی محسوب می‌شود. به همین دلیل این تیمچه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تیمچه حاجب الدوله
تیمچه حاجب الدوله
برچسب‌ها: بازار، بازار بزازهای بازار، بازار کفاش‌ها، تیمچه حاجب‌الدوله، علی‌خان حاجب‌الدوله