بازار سید اسماعیل بازار
رنج قیمت: ارزان

بازار سید اسماعیل بازار را شاید بتوانیم مشهورترین بخش بازار بزرگ تهران بنامیم که بیش از ۱۶۰ سال قدمت دارد. بازار سید اسماعیل یا سد اسمال آنقدر مشهور است که حتی به فرهنگ عامیانه تهرانی نیز راه یافته و کنایه از جای شلوغ و پر از همهمه است. دلیل اینکه این بازار با نام سید اسماعیل شناخته می‌شود محل قرارگیری آن در قسمت جنوبی امامزاده سید اسماعیل(ع) ‌است. در گذشته بازار سد اسمال به میدان کاه‌فروش‌ها و بعد از آن به بازارچه مسگرها نیز شهرت داشت.

در ارتباط با معماری بازار سد اسماعیل باید بگوییم که در بنای این بازار از مصالح ساختمانی سنتی ایران استفاده شده است. این مصالح شامل آجر، گچ، کاشی و ساروج می‌شود. ساروج که به نام چاروک نیز شناخته می‌شود. چاروک مخلوطی از خاک رس و آهک است.

از مهمترین اماکن بازار سید اسماعیل می‌توان به آرامگاه امامزاده اسماعیل(ع)، میدان سید اسماعیل، آب‌انبار سید اسماعیل، مدرسه فیلسوف‌الدوله و سرای حاج‌هادی اشاره کرد که هر کدام از قدیمی‌ترین ابنیه‌های موجود در بازار تهران هستند.

بازار سید اسماعیل بازار
بازار سید اسماعیل بازار
بازار سید اسماعیل بازار
بازار سید اسماعیل بازار

در بازار سداسمال بازار چه کالاهایی می‌توان خرید؟

بازار سید اسماعیل از قدیم تا امروز بیشتر به خاطر فروش اجناس دست چندم و کهنه و تاناکورا شهرت یافته است. تنوع کالاهای دست چندم در این بازار به قدری زیاد است که تفکیک آن‌ها از هم امری غیرممکن است. البته این به این معنی نیست که تنها کالاهای دست دوم در این بازار به فروش می‌رسد. بلکه مغازه‌های زیادی اعم از مغازه کفش، پوشاک، اسباب‌بازی و مواد غذایی، توتون و سیگار، عطاری و لوازم خانگی در این بازار وجود دارند که کالاهای نو می‌فروشند.

یکی از ویژگی‌های بازار سد اسماعیل این است که در آن عتیقه‌جات نیز به فروش می‌رسد. همواره در بین کالاهای دست دوم و حتی بین اجناس دست فروشان اشیا کهنه و عتیقه دیده می‌شود.

ساعت کار بازار سید اسماعیل

بازار سد اسمال همه روزه به غیر از روزهای جمعه و ایام تعطیلی رسمی باز ‌است. روزهای جمعه و باقی روزهای تعطیل کوچه و پس‌کوچه‌ها بازار سید اسماعیل مملو از فروشندگان دستفروش می‌شود که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای فروش در بساط خود دارند؛ هر چند که بازار دست چندم سید اسماعیل دیگر رونق سابق را ندارد.

برچسب‌ها: بازار، بازار سید اسماعیل