بازار کویتی های ونوس بازار بین الحرمین
رنج قیمت: مناسب

بازار بین‌الحرمین از مهم‌ترین راسته‌های بازار تهران است. بازاری بزرگ که عمده اصناف آن را فروشگاه‌های لوازم تحریر، عطر و ادکلن، ابزار نقاشی و لوازم آرایشی تشکیل می‌دهند. در این بازار پاساژها و مراکز خرید زیادی برای فروش لوازم تحریر و ابزار نقاشی فعالیت دارند. اگر برای تهیه این گونه کالا به بازار تهران آمدید بازار بین‌الحرمین یکی از بهترین بازارهایی است که می‌توانید این اجناس را با قیمت مناسب تهیه کنید.

این بازار به دلیل قرارگیری بین مسجد امام و مسجد جامع به نام بازار بین‌الحرمین شهرت یافته است. بازار لوازم تحریر بازار تهران در ایام شروع سال تحصیلی یعنی از اواخر شهریورماه تا اوایل مهرماه شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. به جرات می‌توان گفت بالاترین تنوع لوازم‌التحریر در بازار بین‌الحرمین دیده می‌شود.

مردم در حال عبور و خرید در بازار بین الحرمین
مردم در حال عبور و خرید در پاساژی بازار بین الحرمین
بازار کویتی های ونوس بازار
مردم در حال عبور و خرید در بازار بین الحرمین

تاریخچه بازار بین‌الحرمین

این بازار یا راسته در زمان محمدشاه قاجار تاسیس شده‌است. جالب است بدانید که پیش از مدرن‌سازی شهر تهران بازار بین‌الحرمین بورس لوازم تحریر نبود؛ بلکه انواع مشاغل از نانوایی تا عطاری گرفته در آن مشغول فعالیت بودند. بیشتر کسبه علاوه بر داشتن حجره در این بازار، خانه‌ای نیز در نزدیکی حجره داشتند.

با گذشت زمان بازار بین‌الحرمین به محلی برای تجمع حلبی‌سازها تبدیل شد. البته خرپاکوب‌ها و شیروانی کوب‌ها نیز در این محل کسب و کار خود را داشتند و کنار حلبی سازها فعالیت می‌کردند. خرپاکوب حرفه‌ای است که در آن زیرآهن و چوب‌بندی سقف شیروانی انجام شده و به یکدیگر متصل می‌شوند. به همین دلیل در آن زمان در بازار بین‌الحرمین همانند بازار مسگرها تنها صدای چکش شنیده می‌شد.

سقاخانه و حسینیه حلبی‌سازهای بازار بین‌الحرمین

در حال حاضر در بازار بین‌الحرمین حسینیه و سقاخانه‌ای نیز وجود دارد. حسینیه این راسته به نام حسینیه بین‌الحرمین شناخته می‌شود. در گذشته نیز این حسینیه با نام‌های حسینیه حلبی‌سازها حسینیه خرپاکوب‌ها نیز شناخته می‌شد. این حسینیه در سال ۱۳۲۶ خورشیدی توسط فردی به نام «صدرالعلما سجادیان» تاسیس شد. وی خانه خود را وقف ساخت این حسینیه کرد به همین دلیل این حسینیه با نام حسینیه صدرالعلما نیز شناخته می‌شد.

سقاخانه بین الحرمین توسط «حسین ملک» مشهور به «حاج‌حسین‌آقا ملک» (بازرگان) ساخته شده‌است. این سقاخانه در یک ساختمان دو طبقه واقع شده و با کاشی و آینه تزئین شده‌است.

برچسب‌ها: بازار، بازار بین‌الحرمین، حسین ملک، صدرالعلما سجادیان