رنج قیمت: مناسب

بازار بزرگ دلگشا بزرگترین و مدرن‌ترین مرکز خرید بازار تهران است. این مرکز خرید در شاهرگ بازار تهران یعنی خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد. پاساژ دلگشا بر اساس مولفه‌های معماری سنتی بازار طراحی و ساخته شده‌است. مرکز تجاری ۱۰ طبقه‌ای که همراه با بازار رضای این خیابان شناخته شده‌ترین و پرترددترین مراکز خرید بازار تهران هستند.

پاساژ دلگشا با هدف ایجاد مجموعه‌ای برای حمایت از کالاهای تولید داخل کشور تاسیس شده‌است؛ به همین منظور تولیدی‌های داخلی در این مرکز خرید، به فروش و عرضه عمده و جزئی کالاهای ایرانی اشتغال دارند. بخشی از این مرکز تجاری نیز فروشنده کالاهای وارادتی هستند. در بازار بزرگ دلگشا ۱۶۰۰ فروشگاه فعالیت تجاری دارند. تنوع اجناس در این مرکز تجاری دست شما را برای انتخاب و خرید کالای مورد نظرتان کاملا باز می‌گذارد. در ادامه با تهرانیکا همراه باشید تا بیشتر با بازار بزرگ دلگشا آشنا شوید.

از بازار بزرگ دلگشا چه چیزهایی می‌توانیم بخریم؟

تقریبا می‌توانیم بگوییم که در بازار بزرگ دلگشا کالاهای زیادی با تنوع زیاد و چشم‌گیر به فروش می‌رسد. کالاهایی نظیر لوازم آرایشی‌بهداشتی، اکسسوری و بدلیجات، پوشاک زنانه، پوشاک کودک و نوجوان، پوشاک مردانه، پوشاک ورزشی، لباس راحتی و لباس زیر، شال و روسری، عینک، کالای خواب، کیف و کفش، صنایع دستی، لوازم تزئین و دکوراسیون، عطر و ادکلن، طلا و جواهر، ساعت، موبایل، لباس مجلسی زنانه و مردانه، لوازم خانه و آشپزخانه و… به فروش می‎‌رسد.

امکانات بازار بزرگ دلگشا

پاساژ دلگشا خود یک بازار بزرگ در دل بازار تاریخی تهران است. این مورد را می‌توان یکی از امکانات ممتاز این پاساژ دانست. امتیاز این پاساژ نسبت به باقی مراکز خرید بازار، فروش تکی کالاهایی است که در بازار به‌صورت عمده فروخته می‌شود با قیمتی نزدیک به عمده‌فروشی. علاوه بر این امکان، بازار بزرگ دلگشا دارای امکانات رفاهی نظیر آسانسور، پله‌برقی، کافی‌شاپ، فودکورت و سرویس‌ بهداشتی است. مجموعه‌ای از امکانات رفاهی که کمتر مرکز تجاری در بازار تهران از آنها برخوردار است. پاساژ دلگشا تا به امروز میزبان کنسرت‌های موسیقی کوچک و همچنین ایونت‌ها، جشن‌ها و برگزاری مراسم ویژه برای کودکان بوده‌است. همچنین پارکینگ این مرکز خرید در خیابان خیام در حال ساخت است.

کافه‌رستوران‌ها و فودکورت بازار بزرگ دلگشا

از امکانات خوب و ممتاز پاساژ دلگشا کافه‌‌رستوران‌ها و فودکورت مجموعه است. در هر طبقه کافه کوچکی قرار دارد که می‌توانید انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و کیک و شیرینی را از آنها تهیه کنید. همچنین یک فودکورت در طبقه منفی شش این مجموعه قرار دارد که برای صرف ناهار می‌توانید به آن مراجعه کنید. یک بستنی فروشی ایتالیایی، یک انرژی‌بار، کافه رضا و کافه باقلوای کارنتو نیز از دیگر کافه‌های بازار بزرگ دلگشا هستند.

تاریخچه پاساژ دلگشا (سرای دلگشا)

در نهم مهرماه سال ۱۳۸۹ روزنامه‌ها خبر تخریب سرای تاریخی دلگشا را مخابره کردند. سرای دلگشا تنها بنای باقی‌مانده قجری خیابان ۱۵ خرداد (جبه خانه-بوذرجمهری) تا به امروز بود. بعد از تعریض خیابان جبه‌خانه یا همان ۱۵ خرداد امروزی در زمان پهلوی اول، تمام ساختمان‌های قجری این خیابان تخریب شدند؛ سرای دلگشا تنها بنای قجری این خیابان بود که از آن تخریب جان سالم به در برد. سرایی که قدمت آن به دوران ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گشت. این سرای تاریخی در سال ۱۳۵۶ به عنوان اثری ملی به ثبت رسید اما با حکم دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۸۹ مالک آن علارغم مخالفت دلسوزان میراث فرهنگی حکم تخریب سرای دلگشا را گرفت. در سال ۱۳۹۸ از دل آن سرای تاریخی، بازار بزرگ دلگشا بوجود آمد.

بر طبق بررسی نقشه‌های موجود از تهران عهد قاجاریه احتمالا سرای دلگشا یا سرای وزیرنظام در میان سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۵ قمری (۱۲۶۰ تا ۱۲۶۶ شمسی؛ حدود ۱۴۰ سال پیش) احداث گردید. بعد از تعطیلی جبه‌خانه در اراضی آن بناهایی ساخته شد که در ضلع شرقی‌اش خانه «محمد ابراهیم‌خان» و ضلع غربی آن به «سرای وزیرنظام» شهرت پیدا کرد. این سرا به محمد ابراهیم‌خان ملقب به وزیر نظام، دایی کامران‌میرزا و برادر منیر‌السلطنه همسر ناصرالدین‌شاه که میدان منیریه به اسم اوست، تعلق داشت. بر طبق پژوهش «داریوش شهبازی»، وقتی محمد ابراهیم‌خان اداره خزانه نظام را برعهده گرفت؛ پس از انتقال جبه‌خانه، اراضی آن را تصرف کرد و در آن سرا و خانه خود را بنا نهاد. بعد از مرگ او این اراضی به عنوان ارثیه به کامران‌میرزا رسید و او نیز این اراضی را به شخص دیگری واگذار کرد و در همان وقت نام آن به دلگشا تغییر یافت.

سخن آخر

ما در این مقاله بازار بزرگ دلگشا را به شما معرفی کرده و توضیحاتی درباره امکانات، آدرس و نحوه دسترسی به آن را به شما ارائه کردیم. پاساژی که به عنوان مدرن‌ترین وبزرگترین مرکز خرید بازار مقصد صدها مراجعه کننده در طول روز است.

برچسب‌ها: بازار، بازار ۱۵ خرداد بازار، پاساژ دلگشا