چند نفر جلوی چلوکبابی حاج‌مرشد صف کشیده‌اند
رنج قیمت: گران

رستوران حاج مرشد یا مرشد چلویی یکی از رستوران‌های مشهور و قدیمی بازار تهران است. این رستوران یکی از دو سه رستوران اولی است که در محله بازار تهران تاسیس شدند و تا امروز به فعالیت خود ادامه داده‌اند. این رستوران بیشتر شهرت خود را از موسس‌اش «میرزا احمد عابد نهاوندی» که به «مرشد چلویی» مشهور بود؛ وام‌دار است. مرشد اخلاق خوشی داشت؛ به نیازمندان رسیدگی می‌کرد و به آنها غذای مجانی می‌داد. از قدیم تا به امروز بالای پیشخوان رستوران با خطی خوش بر روی کاغذی نوشته شده: «نسیه و وجه دستی داده می‌شود؛ حتی به جنابعالی، به قدر قُوِه»! او نه تنها به نیازمندان غذای رایگان می‌داد که به آنها وجه دستی نیز به اندازه توانایی خود می‌بخشید.

مرشد شاعر نیز بود و با تخلص « ساعی» شعر می‌سرود و با مردم با زبان شعر و ادب سخن می‌گفت. گرداگرد او پر از داستان‌ها و افسانه‌ها شکل گرفته که همگی این حکایات نشان از مردم داری او هستند. مشهور است که به کودکانی که از طرف کاسبان بازار برای تهیه غذای به رستوران او می‌آمدند لقمه نان چرب همراه با کباب یا ته‌دیگ می‌داد تا آنها هم مزه و طعم غذا را بچشند. مرشد در سال ۱۳۵۷ از دنیا رفت؛ اما نام نیک او تا به امروز هم بر سر زبان کاسبان و اهالی بازار باقی مانده‌است.

میرزا احمد عابد نهاوندی
میرزا احمد عابد نهاوندی – مرشد چلویی | منبع

رستوران مرشد امروزی…

این رستوران قدیمی که سابقه‌ای بیش از یک قرن دارد هنوز هم فعالیت دارد و در اطراف بازار مسجدجامع می‌توانید سراغ آن را از هر کاسبی بگیرید. این رستوران بسیار شلوغ و پرتردد است و اگر می‌خواهید طعم چلوکباب آن را بچشید باید در ساعت اولیه ظهر به رستوران مراجعه کنید. جا برای نشستن کم است و برای صرف ناهار احتمالا باید دقایقی انتظار بکشید. محیط چندان تعریفی ندارد و بیشتر شبیه چلوکبابی‌های قدیمی به نظر می‌رسند. برخورد پرسنل خوب است و می‌توانید در محیط رستوران غذای مطبوعی را میل کنید.

منوی رستوران حاج مرشد

منوی رستوران شامل انواع غذاهای سنتی است که قیمت گرانی به مانند چلوکبابی‌های خیابان ۱۵ خرداد دارد اما کیفیت چلوکباب و پلو در حد متوسط است. حجم غذا به اندازه است. منو شامل چلوکوبیده، چلوقیمه بادمجان، جوجه‌کباب معمولی، جوجه‌کباب مخصوص، چلو ماهیچه گوسفندی، زرشک پلو با مرغ، چلوکباب برگ ممتاز گوسفندی، چلوبرگ گوسفندی، چلوقورمه سبزی و چلولقمه می‌شود. علاوه بر کباب‌ها چلوماهیچه و قیمه از غذاهای محبوب و پرفروش رستوران مرشد است که می‌توانید آنها را انتخاب و نوش جان کنید.

برچسب‌ها: بازار، بازار صندوق‌سازان بازار، رستوران حاج‌مرشد، میرزا احمد عابد نهاوندی