یخچال شکلات‌های قنادی مینیون
رنج قیمت: مناسب

یکی از شیرینی‌فروشی‌های به یاد ماندنی تهران، قنادی مینیون است. این قنادی با سرگذشت جالب و صاحبان خونگرم و البته خلاق خود، یکی از قنادی‌های پرطرفدار شهر تهران ‌است. در این مقاله به معرفی این قنادی نوستالژیک می‌پردازیم. در ادامه‌ با تهرانیکا همراه باشید.

قنادی مینیون
قنادی مینیون

منو و شیرینی‌های قنادی مینیون

قنادی مینیون در ابتدا کار خود را با پختن نان‌های فانتزی شروع کرد. پس از گذر زمان و با ورود دستگاه‌های شکلات‌سازی و قهوه‌ساز به این قنادی، منوی آن نیز تغییر کرد. این قنادی تنها شیرینی نمی‌پزد! بلکه شکلات‌ها و ترافل‌های خوشمزه نیز در آن به فروش می‌رسد. این شکلات‌ها با روش قدیمی و به سبک فرانسوی تهیه می‌شوند و به گفته‌ مشتریان، شکلات‌ها لذیذترین خوراکی قنادی مینیون هستند. در ادامه منوی قنادی مینیون را معرفی می‌کنیم.

شکلات مارسپان مینیون

در میان شکلات‌ها، شکلات مارسپان مینیون که از پوست پرتقال و بادام درست می‌شود، یکی از خوشمزه‌ترین شکلات‌ها است. خمیر این شکلات که به آن خمیر مارسپان می‌گویند، یک خمیر خوشمزه است که برخی حتی به جای خامه از آن برای تزئین کیک‌ها استفاده می‌کنند. در ترکیب شکلات مارسپان، از پودر بیسکویت، خمیر مغز بادام و پرتقال هم استفاده می‌شود. پس از آماده‌شدن شکلات، آن را در قالب‌هایی طرح‌دار عرضه می‌کنند.

این شکلات از شکلات‌های معروف‌ قنادی مینیون است. بسیاری فقط برای خرید این شکلات‌ دست‌ساز به کافه مراجعه می‌کنند و آن را با قهوه در کافه مینیون میل می‌کنند.

ترافل بادام زمینی

این شکلات خوشمزه یکی از تنقلاتی است که در مهمانی‌ها و پذیرایی‌ها زیاد استفاده می‌شود. در کافه‌قنادی مینیون این شکلات را به‌صورت دست‌ساز درست می‌کنند. بادام‌زمینی را به شکل اسلایسی آماده کرده روی آن را با شکلات دارک روکش می‌کشند. این شکلات‌های دستی را می‌توان تا چند روز در یخچال نگهداری کرد. ترافل بادام‌زمینی قنادی مینیون، طعم اصلی و ماندگار خود را هنوز حفظ کرده‌است.

شکلات فیگارو

شکلات فیگارو به نام شکلات کادویی معروف است. این شکلات در اوایل کار قنادی مینیون عرضه شد و شهرت زیادی پیدا کرد. این شکلات‌ها علاوه بر خوش‌مزه‌ بودن، ظاهری زیبا و شیک هم دارند و به دلیل این‌که تا مدت‌ها قابل نگهداری‌اند، طرفدار زیادی دارند.

قنادی مینیون
قنادی مینیون
قنادی مینیون
قنادی مینیون

شیرینی ماگاتا

شیرینی‌ها و کیک‌های این قنادی نیز طرفداران خودشان را دارند. آقای میررضایی، شیرینی‌‌پز قنادی مینیون، انواعی از شیرینی‌ها و کیک‌های خوشمزه را برای مناسبت‌های مختلف تهیه می‌کند. یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های این قنادی، شیرینی ماگاتا است‌. شیرینی ماگاتا یکی از شیرینی‌های خوشمزه و مغزدار است. این شیرینی را می‌توان در یک ظرف درب‌دار حتی به مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد. در ترکیب این شیرینی مغزهای مختلفی هست.

رولت خامه‌ای

گفته می‌شود که اگر به این قنادی رفتید و از رولت خامه‌ای آن نچشیدید، ضرر کرده‌اید! این رولت‌ها با خمیری مخصوص و خامه‌ای کاملا چرب تهیه می‌شوند. در میان شیرینی‌های تر قنادی مینیون، رولت خامه‌ای طعمی متفاوت و منحصربه‌فردی دارد.

تارت میوه

تارت میوه یک شیرینی محبوب دیگر در میان شیرینی‌های ترِ این قنادی است. این تارت را اغلب با میوه‌های فصل تهیه می‌کنند. خمیر مخصوص با طرز تهیه‌ انحصاری مینیون، به خوش‌طعمی این تارت می‌افزاید.

شیرینی ناپلونی

این شیرینی یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی و نوستالژیک کافه‌قنادی مینیون است. مینیون از همان اوایل که نان‌پزی را تبدیل به قنادی کرد، شیرینی ناپلونی را در منوی خود قرار داد.

اکلر شکلاتی

این شیرینی هم مشابه برخی شیرینی‌های دیگر، فرانسویست. آکلر را معمولا با خمیر پفی تهیه می‌کنند. روی این شیرینی شاید پوششی از پودر شکر، سس شکلات یا کرم کارامل ببینید. آکلر شکلاتی قنادی مینیون از بهترین شیرینی‌هایی است که آقای میررضایی آن را می‌پزد.

شما را دعوت می‌کنیم تا این شیرینی‌ها و شکلا‌ت‌های خوشمزه را با یک فنجان قهوه در کافه‌‌قنادی مینیون صرف نمایید. طعمی به یادماندنی از ترکیب شیرینی‌ها و انواع قهوه‌ها!

قنادی مینیون
قنادی مینیون
قنادی مینیون
قنادی مینیون

کافه در قنادی مینیون

در قسمت کوچکی از قنادی، کافه‌ای جمع‌وجور که برای توقف‌های کوتاه بسیار مناسب است نیز می‌بینیم. منوی قهوه‌ها خیلی متنوع نیست اما طعم قهوه‌ها بسیار به یادماندنی است. این منو شامل کاپوچینو، قهوه‌ سوئیسی، قهوه‌ فرانسه، نسکافه و شیرقهوه است. البته می‌توانید نوع قهوه‌ خود (بدون شیر یا با شیر) را نیز سفارش دهید.

این کافه، یک حالت نوستالژیک دارد که بسیاری از آن‌هایی که به دنبال برگشت به خاطرات قدیمی‌اند، از دیدن و نشستن در این مکان لذت می‌برند. اغلب حتی اگر کسی شیرینی‌ها را نپسندد، هرگز نمی‌تواند دست رد به سینه‌ی قهوه‌های کافه‌قنادی مینیون بزند. شاید کافه‌های زیادی رفته باشید، ولی قهوه‌ی این کافه به ویژه در کنار شیرینی‌ها و شکلات‌های معروف و خوش‌‌طعم آن تجربه‌ای متفاوت است. گرچه منوی این شیرینی‌فروشی طیف وسیعی ندارد، اما صاحبان آن سعی می‌کنند کیفیت و اصالت طعم را حفظ کنند. پیشنهاد بیش‌تر خریداران قنادی مینیون، شیرقهوه در کنار شکلات مارسپان است که طعم بسیار خوبی دارد.

ویدیوی کافه قنادی مینیون از سایت تهران ایمیج

تاریخچه‌ کافه‌قنادی مینیون

مینیون یک واژه‌ی فرانسوی است که معنای آن مامانی، بامزه و ظریف ‌است. این‌که چرا اسم این کافه‌قنادی یک واژه‌ی فرانسوی گذاشته شده، برمی‌گردد به تاریخچه‌ی آن.

حدود ۹۰ سال پیش آقای روبن تروپسیان فردی اوکراینی (اهل خارکف) ابتدا خانواده‌ خود را به ایران فرستاد و سپس خودش نیز در سال ۱۹۳۵ به ایران مهاجرت کرد. او پس از مدتی برای امرار معاش و گذراندن زندگی، به همراه خانواده یک نانوایی را تاسیس کردند.

حتما نام نان بولکی به گوشتان خورده! این نان یکی از معروف‌ترین پخت‌های نان‌پزی این خانواده بود. در واقع، آن‌ها یک نوع نان تنوری می‌پختند که با دیگر انواع نان که در ایران رایج بود، تفاوت داشت. نان بولکی، نانی شبیه به نان باگت که کم‌کم علاقمندان زیادی پیدا کرد.

با گذر زمان و پس از جنگ جهانی دوم، این خانواده شروع به شیرینی‌پزی و شکلات‌پزی کردند. به این منظور، آن‌ها دستگاه شکلات‌سازی از اروپا وارد ایران کردند و به این ترتیب این نان‌پزی یا نانوایی، شیرینی‌ و شکلات‌فروشی شد.

نام مینیون به انتخاب عضو کوچک این خانواده گذاشته شد. پسر خانواده در مدرسه‌ی «سن‌لویی» زبان فرانسوی را آموخته بود. لذا مینیون را پیشنهاد داد و همسر آقای روبن تروپسیان هم آن را پذیرفت. به این ترتیب نام قنادی مینیون شد. مینیون همان‌طور که گفتیم، در زبان فرانسوی به معنای بامزه و مامانی است که به بچه‌های شیرین‌زبان نیز این لقب را می‌دهند.

حسن میررضایی، قناد در کنار موسیو روبن در میانه تصویر
حسن میررضایی، قناد در کنار موسیو روبن در میانه تصویر | منبع

جالب این است که ساختمان این قنادی نیز قدمت تاریخی دارد و ثبت ملی شده‌است. ساختمان قنادی مینیون در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ ثبت میراث فرهنگی شد. هم ساختمان و هم تاریخچه‌ و سرگذشت این قنادی، آن را به جایی منحصر به فرد تبدیل کرده‌است.

شعبه در آمریکا

شیرینی‌‌فروشی مینیون دو شعبه‌ هم در آمریکا دارد که پسر و دختر آقای روبن آنها را می‌گردانند. شعبه‌های دیگر هم به اندازه مینیون خیابان سعدی شناخته‌شده هستند. پسر آقای روبن شعبه‌ای در گلندل آمریکا را اداره می‌کند و دخترش در پاسادنا شعبه دوم را راه‌انداخته است، اما هر دوی آنها پیشینه مینیون خیابان سعدی را ندارند.*

شعبه گلندل آمریکای قنادی مینیون
شعبه گلندل آمریکای قنادی مینیون

سخن آخر

در دل شلوغی‌های تهران، در یکی از خیابان‌های بزرگ و تجاری آن، یک قنادی کوچک شما را به دوران قدیم تهران می‌کشاند. قنادی مینیون که توسط یک خانواده‌ اوکراینی اداره می‌شود، همان مکانی است که با بوی شیرین خود، خاطرات قدیمی تهران را زنده می‌کند. این قنادی بیشتر به علت شکلات‌های دست‌ساز خود معروف است.

طبق نظرات خوانده‌ شده از مراجعین قنادی مینیون، دنج‌بودن و نوستالژیک بودن این مکان یکی از نقاط قوت آن است. همچنین محصول پرطرفدار این قنادی کوچک، قهوه‌های آن است که با قهوه‌سازهای قدیمی اروپایی ساخته می‌شوند. البته این مکان برای دورهمی‌های با تعداد زیاد و یا نشستن‌های طولانی به علت کوچک بودن خیلی مناسب نیست.

*از همشهری آنلاین

برچسب‌ها: روبن تروپسیان، کافه‌قنادی مینیون