پارک قیطریه

تهران، شهری است که سالیان سال است در فضایی دود زده و غبارآلود رشد می‌کند؛ ساختمان‌های این شهر خاکستری و رنگ‌پریده شده‌اند. پارک‌ها و بوستان‌ها برای شهرِ آلوده‌ای مثل تهران دقیقا همانند ریه برای انسان هستند که وجودشان برای حیات و بقای شهرهای شلوغ و پرجمعیتی همچون تهران ضروری به نظر می‌رسند.

پارک قیطریه تهران، یکی از بوستان‌های جذاب تهران است که حضورش موهبتی برای پایتخت به شمار می‌رود. بوستانی قدیمی که در شمال شهر جا خوش کرده و حضور‌اش به شهر تهران رنگ، روح و طراوت بخشیده است. در گردش امروزمان می‌خواهیم سری به پارک قیطریه بزنیم تا با تاریخچه و امکانات آن آشنا شویم. با تهرانیکا همراه باشید.

پارک قیطریه کجاست؟

پارک قیطریه در محله قدیمی قیطریه، در غرب خیابان ۳۵متری قیطریه و ضلع شمالی خیابان روشنایی قرار دارد. این پارک در محدوده طرح‌های ترافیکی تهران قرار ندارد و دسترسی به آن ساده و راحت است.

دسترسی به پارک قیطریه با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک قیطریه، ایستگاه قیطریه‌ در خط یک متروی تهران است. از این ایستگاه تا پارک حدودا ۲۰ پیاده‌روی لازم است. برای دسترسی راحت‌تر می‌توانید از تاکسی‌ یا ون‌هایی ایستگاه مترو استفاده کنید.

چرا باید به پارک قیطریه برویم؟

  • بوستان قیطریه از قدیمی‌ترین فضای سبز شهر تهران است که امکانات خوبی برای گردش و تفریح برخوردار است.
  • فرهنگسرای ملل، یکی از اماکن خوب فرهنگی شهر تهران است که در بوستان قیطریه قرار دارد. شما می‌توانید برنامه و جشنواره‎های فرهنگی زیادی را در این فرهنگسرا دنبال کنید.
  • سینما ۶ بعدی قیطریه یکی از تفریحات مهیجی است که می‌توانید در این پارک لذت آنرا تجربه کنید.
  • پارک قیطریه فضای بسیار مناسبی برای ورزش دارد؛ شطرنج، پینگ پنگ، بدمینتون، اسکیت، پیاده‌روی از جمله ورزش‌هایی است که در این پارک می‌توانید انجام دهید.
پارک قیطریه

گردش در پارک قیطریه تهران

قطعا درختان کهنسال سربه فلک کشیده، طبیعت سرسبز و پوشش گیاهی متنوع بوستان قیطریه اولین جاذبه‌ای است که نظر شما را جلب خواهد کرد. از گونه‌های درختی پارک می‌توان به نارون، کاج، سرو نقره‌ای، زبان گنجشک، درخت اقاقیا، درخت بلوط، گردو، داغداغان، درخت افرا، توت، بید مجنون، چنار، درخت صنوبر، ماگنولیا، سدروس، نوئل و درختچه‌هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، بوداغ و گز و… اشاره کرد.

استخر هندسی نامنظم، صندلی‌ها و نیمکت‌های چوبی زیبا، حوضچه‌های بزرگ و کوچک، زمین‌های چمن سرسبز، آلاچیق‌های دلباز، زمین پیاده‌روی و ورزش، راه‌های پیچ در پیچ و تو در تو، گربه‌های بازیگوش، امکانات تفریحی و رفاهی متعدد و… از دیگر جذابیت‌های بوستان قیطریه پایتخت هستند. برخی شبها در آلاچیق‌های پارک بساط ساز و موزیک به راه است که فضای متفاوت آن می‌تواند شما را حسابی سرگرم کند. همچنین فرهنگسرای ملل و کتابخانه امیرکبیر امکانات فرهنگی بوستان قیطریه هستند. این بوستان یک سینمای چند بعدی هم دارد که از بخش‌های جذاب بوستان به شمار می‌رود. در ادامه امکانات و جاذبه‌های بوستان قیطریه را به شما معرفی می‌کنیم.

گردش در پارک قیطریه تهران

با ورود به این پارک بزرگ شما پوشش گیاهی وسیع و درختان کهنسال تاریخی را مشاهده می‌کنید که با همت شهرداری منطقه ۷ با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی نظیر صندلی‌های چوبی زیبا، حوض و حوضچه‌های کوچک و بزرگ و چمن‌های همیشه سبز انتخاب ایده‌آلی برای تفریح شماست.

همانطور که اشاره کردیم این پارک پرآوازه از پوشش گیاهی بالایی برخوردار است؛ از گونه‌های درختی پارک می‌توان از نارون، کاج، سرو نقره‌ای، زبان گنجشک، اقاقیا، بلوط، گردو، داغداغان، افرا، توت، بید مجنون، چنار، صنوبر، ماگنولیا، سدروس، نوئل و درختچه‌هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، بوداغ و گز در قسمت ورودی جنوبی بوستان نام برد. همچنین این پارک داری یک استخر به شکل هندسی نامنظم است.

در بخشی از پارک قیطریه آلاچیق‌هایی تعبیه شده‌است که اهالی و عموم مردم می‌توانند در آن جمع شده و اوقات فراغت خود را بگذرانند. برنامه‌هایی مانند بازی‌های دسته جمعی میان اهالی رواج دارد و در بعضی از آلاچیق‌ها افرادی را می‌بینید که سرگرم بازی‌های گروهی هستند. تماشای بازی این افراد یکی از جذاب‌ترین تفریحات مردم است. در فصل بهار و پاییز این پارک زیبایی بسیاری دارد و به یکی از بهترین پارک‌های تهران برای عکاسی تبدیل می‌شود. پارک قیطریه به دلیل راه‌های متعدد و تودرتو، محل مناسبی را برای ورزشهای مختلف فراهم آورده‌است.

جاذبه‌های دیدنی پارک قیطریه

بدون شک پارک قیطریه تهران با توجه به قدمت و اصالتی که دارد از محبوب‌ترین بوستان‌های تهران است. این پارک جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بسیاری را در دل خود جا داده‌است. در این بخش قصد داریم به معرفی جاذبه‌ها و امکانات جذاب پارک قیطریه بپردازیم:

فرهنگسرای ملل

فرهنگسرای ملل

یکی از جاذبه‌های فرهنگی بوستان قیطریه، فرهنگسرای ملل است که از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده‌است. این مرکز فرهنگی دارای امکاناتی از قبیل کتابخانه، نگارخانه، سالن همایش و کلاس‌های آموزشی مختلف است که در آن برنامه‌های متنوعی از جمله برنامه‌هایی مرتبط با جشن‌ها و اعیاد ملی‌مذهبی مانند شب یلدا و عید نوروز، هفته‌های فرهنگی کشورها و شهرهای مختلف، شعر خوانی، نقاشی و تئاتر کودک، آشنایی با شیوه صحیح تربیت فرزندان، نمایشگاه سه بعدی کودک، نقد و بررسی فیلم و کتاب و… برگزار می‌شود.

کتابخانه امیرکبیر

یکی دیگر از قسمت‌های ارزشمند بوستان قیطریه پایتخت، کتابخانه امیرکبیر است. این کتابخانه بزرگ که بخش مهمی از فرهنگسرای ملل محسوب می‌شود در مجاورت مجموعه فرهنگسرا و مرکز بوستان قیطریه جای دارد. کتابخانه امیرکبیر در سال ۱۳۷۳ توسط شهرداری تهران افتتاح و در سال ۱۳۷۶ به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار گردید. این کتابخانه یکی از جاذبه‌های فرهنگی و دیدنی جذاب در پارک قیطریه تهران است.

سینما چندبعدی

بدون هیچ تردیدی رفتن به سینمای چند بعدی بوستان قیطریه از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین تجربه‌هایی است که می‌توانید در این بوستان تجربه کنید. ارائه جدیدترین فیلم‌ها همراه با حرکت صندلی‌ها در تمام جهات و با سرعت و شتاب‌ مختلف، افکت‌های طوفان باد و رعد و برق و…، همچنین وجود پرده سینمای سه‌بعدی بزرگ و عریض از جمله دلایلی هستند که به جذابیت این سینمای چند بعدی افزوده‌اند. مدت زمان هر سانس این سینما ۵ تا ۷ دقیقه است و توجه داشته باشید که گروه سنی مجاز به ورود به سینما ۷ سال به بالا است.

عکاسی در پارک قیطریه

اگر به دنیال فضایی مناسب برای عکاسی می‌گردید؛ بوستان قیطریه گزینه مناسبی برای شماست. بافت بوستان که شامل برکه و حوضچه‌های بزرگ و کوچک، عمارت تاریخی فرهنگسرای ملل و فضای سرسبز است محیط خوبی را برای عکاسی فراهم آورده‌اند. اگر عاشق عکاسی هستید حتما در پارک قیطریه سوژه‌های مناسبی برای عکاسی پیدا خواهید کرد.

فرهنگسرای ملل

جشنواره نمایش و موسیقی خیابانی

اگر اهل موسیقی و نمایش‌های خیابانی هستید حتما سری به پارک قیطریه بزنید. مدت‌هاست که هنرمندان زیادی در نقاط مختلف شهر تهران به اجرای نمایش‌های خیابانی مشغولند. یکی از پاتوق‌های جذاب این نوع برنامه‌های فرهنگی ، پارک قیطریه است. بسیاری از جوانان در این پارک هنر خود را به رهگذران و عموم مردم عرضه می‌کنند. شنیدن صدای ساز و موسیقی می‌توانید حس و حال ویژگی به گشت و گذار شما در این پارک ببخشد. برخی شب‌ها آلاچیق‌های پارک قیطریه پاتوق کسانی است که اهل ساز و آوازند.

گربه‌های پارک قیطریه

گربه‌ها مشهورترین و محبوب‌ترین ساکنان بوستان قیطریه هستند. اگر به این پارک مراجعه کنید احتمالا افراد زیادی را می‌بینید که مشغول غذا دادن به گربه‌ها هستند. همچنین در جای جای پارک می‌توانید خانه‌هایی یونولیتی را مشاهده کنید که اهالی قیطریه برای گربه‌های پارک ساخته‌اند.

مجسمه امیرکبیر

مجسمه امیرکبیر که یک تن وزن و ۳ متر و ۴۰ سانتیمتر طول دارد با شیوه و سبک ریخته‌گری به روش موم گم‌شده توسط «ایرج محمدی» ساخته شده‌است. آقای محمدی برای خلق این اثر کوشیده است تا تصویری مقتدر و متفکر از امیرکبیر ارائه دهد. در کنار مجسمه ایستاده امیرکبیر چند پله ناهموار و یک فانوس درون یک مکعب وجود دارد که نشانه‌ای است از تدبیر و خرد امیرکبیر در مملکت‌داری. چند قطره خون در پشت چراغ مشاهده می‌شود که اشاره به فرجام تلخ امیرکبیر و قتل او در باغ فین کاشان دارد. این مجسمه در سال ۱۳۷۳ شمسی در بوستان قیطریه نصب شد.

پارک قیطریه

امکانات بوستان قیطریه

در این بخش سعی کرده‌ایم به برخی از مهم‌ترین امکاناتی که بوستان قیطریه تهران را به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل کرده‌است، اشاره کنیم:

  • کافی‌شاپ و بوفه‌های غذای متعدد
  • سینما ۶ بعدی
  • زمین بازی کودکان
  • پیست اسکیت
  • برگزاری کلاس اسکیت
  • دستگاه تغذیه حیوانات شهری
  • مخزن ذخیره آب
  • آلاچیق‌های باصفا
  • نگارخانه
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • فرهنگسرای ملل
  • برکه زیبا
  • زمین‌های خط‌کشی‌شده مختص بازی‌های توپی

تفریحاتی که در بوستان قیطریه می‌توانید تجربه کنید

بوستان قیطریه تهران به شکلی ساخته شده‌است که در بخش‌های مختلف آن انواع امکانات تفریحی، ورزشی و گردشگری وجود دارد تا هر کسی بسته به سلیقه خود از این امکانات استفاده کند. تفریحاتی که می‌توانید در محوطه پارک تجربه کنید عبارتند از:

  • شرکت در برنامه و جشنواره‌های فصلی
  • تماشای نمایش‌های خیابانی پارک قیطریه
  • پیاده‌روی
  • دوچرخه‌سواری
  • ورزش در هوای آزاد
  • طبیعت‌گردی
  • عکاسی
پارک قیطریه

تاریخچه پارک قیطریه

بر طبق کاوش‌های باستان‌شناسی، تپه‌های قیطریه قدمتی ۳۲۰۰ ساله دارد. یافته‌های گورستان قیطریه پس از کشفیات باستانی ری، دومین کشف بزرگ باستان‌شناسی در تهران به‌شمار می‌رود. پارک قیطریه بر روی تپه‌های قیطریه واقع شده است. بوستانی که خود از میراث‌های تاریخی شهر تهران محسوب می‌شود و دیرینگی آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. برای مرور تاریخچه بوستان قیطریه بهتر است با عمارت تاریخی که در مرکز آن قرار دارد آغاز کنیم؛ عمارتی که امروزه به نام فرهنگسرای ملل شناخته می‌شود.

برطبق نظر عبدالله انوار، تهران‌شناس، سازنده‌ی عمارت قدیمی بوستان قیطریه، صدراعظم مشهور قاجاریه «میرزا علی‌اصغرخان امین‌السطان» (اتابک اعظم) بوده‌است. بعدها این عمارت به «ویکتوریا مسعود»، فرزند «اکبر مسعود» (صارم الدوله) و نوه دختری امین‌السلطان واگذار شد.

پیش از انقلاب شهرداری تهران که ریاست آن را «غلامرضا نیک‌پی» بر عهده داشت عمارت را خریداری کرد و پس از مرمت آن، محوطه باغ و عمارت را به تفرجگاهی عمومی تبدیل کرد که امروزه آنرا با نام پارک قیطریه می‎‌شناسیم. عمارت بوستان برای مدتی به فرهنگسرای امیرکبیر تبدیل شد. از جمله حوادثی که برای این عمارت فاخر پیش آمد؛ آتش سوزی سال ۱۳۷۹ بود که باعث تخریب ساختمان شد. پس از مرمت و بازسازی، این عمارت به نام جدید فرهنگسرای ملل نامگذاری شد تا برنامه‌های فرهنگی در آن از سر گرفته شود.

شکم‌گردی در پارک قیطریه

اگر اهل شکم‌گردی هستید بهتر است بدانید که در داخل پارک قیطریه اغذیه چندانی برای خوردن پیدا نمی‌کنید. چند غرفه کوچک، یک کافی شاپ و دکه اغذیه‌فروشی تنها امکانات این بوستان برای شکم‌گردی هستند. اما در بلوار قیطریه که در ضلع شرقی پارک قرار دارد؛ جمعی از کافه رستوران‌ها و بستنی‌فروشی‌ها قرار دارند که می‌توانید بعد از گشت و گذار در پارک به آنها مراجعه کنید. بستنی سن مارکو، کافه سناتور، فست فود سیب‌کار، کافه رستوران بونته، کوبانا کافه، فست فود پرپروک از جمله‌ی فروشگاه‎‌ها و کافه رستوران‌هایی هستند که در این خیابان فعالیت دارند.

پارک قیطریه

بهترین زمان بازدید از پارک قیطریه تهران

چمن‌زارهای پوشیده از گل‌های رنگارنگ، درختان سر به فلک کشیده، پوشش گیاهی متنوع و… سبب شده‌اند که رفتن به این بوستان در هر زمانی از سال جذابیت خاص خود را داشته باشد. قطعا آب‌وهوای معتدل و طبیعت بکر این بوستان شما را مجاب می‌کند تا در هر ساعتی به آن مراجعه کنید. پارک قیطریه در هر فصلی زیباست و در هر فصل منظره‌ای زیبا در ذهن شما به جای می‌گذارد. همچنین خوب است بدانید که اگر قصد قدم زدن در دل تونل‌های درختی این پارک را دارید؛ فصل بهار و پاییز بهترین زمان حضور در دالان‌های درختی پارک قیطریه است.

سخن آخر
پارک قیطریه یکی از پارک‌های تاریخی و قدیمی شهر تهران است که در محله قیطریه قرار دارد. ما در این مقاله سعی کردیم امکانات و جاذبه‌های این بوستان را به شما معرفی کنیم.

برچسب‌ها: پارک قیطریه، ظل السلطان، عبدالله انوار، علی‌اصغرخان اتابک اعظم، غلامرضا نیک‌پی، فرهنگسرای ملل، قاجاریه، کتابخانه امیرکبیر، میرزاتقی امیرکبیر، ناصرالدین‌شاه، ویکتوریا مسعود