باغ پرندگان تهران
ورودی پولی رنج قیمت: ارزان

برای بسیاری از افراد، شنیدن صدای پرندگان بسیار دلنشین و زیبا است. از این رو، این افراد به دنبال فضایی هستند که بتوانند در آن انواع پرندگان دیده و به آواز آنها گوش دهند. در شهر شلوغ و پرجمعیتی مانند تهران چنین فضایی ‌می‌تواند روز و خاطره خوشی را برایتان رقم بزند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بزرگترین باغ پرندگان ایران در مرکز آن یعنی شهر تهران واقع شده است. علاقه‌مندان به پرندگان می‌توانند با انواع مختلفی از پرنده‌ها در باغ پرندگان تهران آشنا شوند و از آواز خواندن آنها لذت ببرند. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره باغ پرندگان اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تا انتهای این مقاله جذاب همراه تهرانیکا باشید.

باغ پرندگان
باغ پرندگان

بخش‌های باغ پرندگان تهران

• فاز دشتچر

• فاز آبچر

باغ پرندگان
باغ پرندگان
باغ پرندگان
باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران یکی از بزرگترین باغ پرندگان ایران به شمار ‌می‌آید. این باغ پرندگان در سال ۱۳۹۲ در دل جنگل‌‌های لویزان در دو فاز راه اندازی شد. فاز اول آن، دشتچر نام دارد. این فاز عمدتا مخصوص پرندگانی است که پرواز نمی‌کنند. فاز دوم این مجموعه آبچر نام دارد. در این فاز پرندگان که توانایی پرواز دارند نگه داشته ‌می‌شوند.

 نکته جالب این است که در فاز آبچر حصاری بین بازدیدکنندگان و پرنده‌ها وجود ندارد. در این بخش تورها و قفس‌ها با وسعت بسیار بزرگی ساخته شده‌اند و فضای واقعی را برای پرندگان تعبیه کرده است. از این رو پرندگان به راحتی پرواز ‌می‌کنند. شما می‌توانید پرواز پرندگان را از نزدیک ببنید و از آن لذت ببرید. وسعت باغ پرندگان ۱۷ هکتار است و در آن ۱۶۸ گونه پرنده نگهداری می‌شود.

باغ پرندگان
باغ پرندگان

همچنین در این باغ، شاهد کبورترخانه‌هایی هستید که به سبک دوران صفوی طراحی و تعبیه شده‌اند. این در حقیقت اولین کبوترخانه‌ای است که به سبک دوران صفوی طراحی شده و بسیار وسیع ‌می‌باشد و دومین کبوترخانه بزرگ کشور به حساب ‌می‌آید. ارتفاع این کبوتر‌خانه حدود ۱۸ متر است. این کبوتر‌خانه در قسمت شمال غربی باغ پرندگان واقع شده است. اگر به محوطه باغ پرندگان نگاه کنید، متوجه برکه و آبشارهای متعددی خواهید شد.

بیشتر درختانی که در این باغ قرار دارند شامل درختان برگ پهن و برگ سوزنی می‌باشند. همچنین انواع متنوعی از گل‌ها برای فصول مختلف در این باغ کاشته شده است. در کل، گونه‌های گیاهی این باغ مشابه گونه‌‌های گیاهی جنگل لویزان است چرا که این باغ در دل این جنگل واقع شده است.

باغ پرندگان
باغ پرندگان

بررسی معماری باغ پرندگان

 اگر به طراحی محوطه باغ پرندگان نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که این باغ از طراحی منحصر به فردی برخوردار است. در محوطه این باغ از سنگفرش‌های زیبایی استفاده شده است. اطراف این سنگفرش‌ها پر از گل و گیاه و درختان زیبا است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره ‌می‌کند.

باغ پرندگان
باغ پرندگان
باغ پرندگان
باغ پرندگان

سایه‌بان‌هایی که در این باغ استفاده شده از جنس پوشال و چوب هستند و به نوعی برگرفته از خود طبیعت ‌می‌باشند. وقتی در باغ قدم ‌می‌زنید نیمکت‌‌های چوبی و آلاچیق‌‌های چوبی را خواهید دید که ‌می‌تواند در آنها استراحت کنید. در این باغ، تیره برق یا تاسیسات اضافه وجود ندارد. برکه و آبشارهای زیبایی در این باغ وجود دارد. اینها به شکل کاملا هوشمندانه‌ای طراحی و اجرا ‌‌شده‌اند. روی این برکه‌ها پل‌‌های چوبی زیبایی قرار داده شده که از شاخص‌های این باغ زیبا به حساب ‌می‌آید.

یکی دیگر از مواردی که نظر شما را درباره باغ پرندگان جذب ‌می‌کند، سقف زیبای آن است. این سقف، بزرگترین سازه مسقف کابلی در جهان به حساب ‌می‌آید. این سازه دارای ۱۲ ستون اصلی و ۶۸ ستون پیرامونی ‌می‌باشد. وزن این سازه حدود ۲۵۰۰ تن است که با کمک ۷۰ کیلومتر کابل اجرا شده است. توری و کابل مورد استفاده در این سقف از کشور ایتالیا وارد شده اما کلیه اتصالات آن در ایران صورت گرفته است. شرکت دیبا طراحی و اجرای این سازه را بر عهده داشته است. این شرکت یکی از پیشگامان در این عرصه به حساب ‌می‌آید.

باغ پرندگان
باغ پرندگان

انواع پرندگان در باغ پرندگان تهران

برای بسیاری از افراد این سوال پیش ‌می‌آید که در باغ پرندگان تهران چه نوع پرندگانی نگه داری ‌می‌شوند. در این باغ انواع گوناگونی از پرندگان از جمله پرنده‌گان شکاری، گرمسیری، ماکیان، کبوترسانان و گنجشک‌سانان نگهداری ‌می‌شوند. شما ‌می‌توانید در باغ پرندگان تهران پرندگانی چون طاووس، عقاب، شاهین، جغد، غاز نوک‌فسفری، شترمرغ امو، شترمرغ آفریقایی، قرقاول، ریوز، فلامینگو، حواصیل خاکستری، طوطی، ناندی، باکلان و بسیاری دیگر از پرندگان را ببنید و از آنها لذت ببرید.

باغ پرندگان
باغ پرندگان

نشانی باغ پرندگان تهران

 باغ پرندگان یکی از جاذبه‌‌های دیدنی شهر تهران به حساب ‌می‌آید. این باغ در منطقه ۴ این شهر واقع شده است. از نظر جغرافیایی، باغ پرندگان در شمال شرقی شهر تهران و در بخش شرقی جنگل لویزان قرار گرفته است. یکی از بهترین مکان‌‌های تفریحی ایران در ایام عید نوروز و در طول تعطیلات تابستان باغ پرندگان است. برای رفتن به باغ پرندگان هم ‌می‌توانید از وسایل نقلیه عمو‌می‌ و هم وسایل نقلیه شخصی استفاده نمایید. در صورتی که با خودرو شخصی به باغ پرندگان ‌می‌روید، ابتدا باید خودرویتان را در پارکینگ پارک کنید، سپس بعد از ۵۰۰ متر پیاده‌روی ‌می‌توانید وارد باغ پرندگان شوید. برای طی کردن این مسیر نیز، ون‌‌های مخصوصی گذاشته است.

باغ پرندگان و امکانات جانبی

در سراسر این باغ، مهمانان ‌می‌توانند بدون محدودیت به اینترنت رایگان دسترسی داشته باشند. همچنین غرفه‌‌های مختلفی در این باغ قرار دارد که شامل غرفه عکاسی، کلبه گیاه، کافه و رستوران ‌می‌شود. همچنین در این باغ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق و زمین بازی برای کودکان طراحی شده است. برای افراد سالخورده و کم‌توان نیز امکاناتی نظیر ماشین برقی و درشکه در نظر گرفته شده است. کلینیک‌‌های مخصوصی نیز برای حیوانات خانگی و پرندگان در این باغ تعبیه شده است.

نکات مهم پیش از رفتن به باغ پرندگان

اگر قصد دارید که از باغ پرندگان دیدن کنید، ابتدا بهتر است که کفش‌‌های راحت بپوشید تا بتوانید به راحتی راه بروید. به پرندگان غذا ندهید.  همچنین وسایل آتش‌زا مانند پیک‌نیک را با خود حمل نکنید. همچنین نکته آخر این است که مراقب فرزندان خردسال خود باشید.

ساعت کار باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان هرروزه از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۷:۴۵ پذیرای بازدیدکنندگان است.

سخن آخر

باغ پرندگان تهران یکی از بزرگترین باغ پرندگان ایران و خاورمیانه به شمار ‌می‌آید. سالانه هزاران نفر از داخل و خارج از ایران از این باغ دیدن ‌می‌کنند. در این باغ تنوع بسیار خوبی از پرندگان دیده ‌می‌شود و چشم‌انداز بی‌نظیری را به وجود آورده است. ۳۰۰۰ قطعه پرنده در این باغ وجود دارد. شما ‌می‌توانید انواع مختلفی از پرنده را در این باغ ببنید و یک روز بی‌نظیر را برای خودتان و خانواده‌تان رقم بزنید.

امیدواریم که مطلب تهرانیکا درباره باغ پرندگان تهران برایتان مفید بوده باشد. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما خوانندگان عزیز سپاسگزاریم.

برچسب‌ها: باغ پرندگان، پارک جنگلی لویزان، پارک شیان