بهترین موزه های تهران

موزه‌گردی و بازدید از موزه‌های گوناگون یکی از آن تفریح‌هایی است که معمولا عاشقان ادب، هنر و فرهنگ را به خود جذب می‌کند. تهران نیز در میان ساختمان‌های قد و نیم‌قد خود انبوهی موزه مختلف با موضوعات متنوع دارد که اگر اهل چنین تفریحاتی باشید؛ ساعاتی بسیار طولانی، مشغول بازدید از بهترین موزه های تهران خواهید شد.

مهم هم نیست که به چه چیزهایی علاقه دارید؛ موزه‌های تهران تقریبا هر موضوعی که ممکن است به ذهن‌تان برسند را پوشش می‌دهند: از تاریخ و هنر و طبیعت گرفته تا مذهب و ورزش و حتی سینما. در واقع لیست موزه‌های تهران آنقدر بلندبالا است که به سختی می‌توان تمامی آن‌ها را در یک مقاله جای داد و به اندازه کافی درباره هرکدام صحبت کرد.

بنابراین در این مقاله سعی کرده‌ایم برجسته‌ترین و بهترین موزه‌های تهران را برای شما دستچین کنیم. اگر به فکر تهران‌گردی افتاده‌اید و از پرسه زدن در پاساژها و رستوران‌های شلوغ خسته شده‌اید؛ مواردی که به آن‌ها اشاره کرده‌ایم می‌توانند تفریحی عالی و به‌یادماندنی برای روزهایی باشند که رخوت و تکرار بر زندگی سایه افکنده است. به مطالعه ادامه دهید.

کاخ سعدآباد
کاخ سعدآباد

۱.کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد در واقع یک مجموعه فرهنگی بزرگ است که بیش از ۱۵ موزه مختلف را در خود جای داده و برای دیدن تمام آن‌ها احتمالا لازم باشد یک یا دو روز کامل وقت بگذارید. این کاخ زیبا که مجددا از دوران پهلوی و قاجار به یادگار مانده؛ فضا و ابنیه‌ای بسیار دیدنی دارد و جزو بهترین موزه های تهران است. حتی باغ این کاخ هم یک جاذبه گردشگری برجسته به حساب می‌آید و می‌توانید ساعت‌ها در آن با افرادی که دوست‌شان دارید قدم بزنید و تاریخ معاصر کشور را از نظر رد کنید.

با گشت‌وگذار در محوطه کاخ هم آثار جالبی پیدا خواهید کرد؛ مانند مجسمه‌های برنزی رضاشاه و آرش کمان‌گیر که هر دو بسیار ظریف ساخته شده‌اند. بعد هم می‌توانید به سراغ موزه‌های گوناگون داخل کاخ سعدآباد بروید که هرکدام برای خود دنیایی دارند. از جمله این موزه‌ها باید به موزه ظروف سلطنتی، کاخ موزه ملت، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه آشپرخانه سلطنتی، موزه استاد فرشچیان، موزه سلاح‌های درباره و موزه اتومبیل‌های سلطنتی اشاره کرد.

در مجموع کاخ سعدآباد هم یکی از بهترین موزه های تهران است که می‌تواند اوقات فراغت شما را به شکلی طولانی و با کیفیت پر کند. به تمام مواردی که در بالا نام بردیم؛ چیزهایی مانند رستوران‌های متعدد، کتابخانه، سینما، ایستگاه رادیویی و غرفه‌هایی مانند غرفه تصویربرداری با لباس قاجاری را اضافه کنید تا آنچه گیرتان می‌آید تفریحی بی‌نظیر برای سپری کردن اوقات چه با دوستان و چه اعضای خانواده باشد. فقط حواستان باشد که برای سر زدن به هر بخش از این موزه باید بلیتی جداگانه تهیه کنید. مقاله کاخ سعدآباد

کاخ نیاوران
کاخ نیاوران

۲.کاخ نیاوران

اگر شما هم مثل ما از موهبت زندگی در یک کاخ بزرگ بی‌نصیب هستید؛ خبر خوب اینکه چند کاخ در تهران وجود دارد که می‌توانید حداقل برای چند ساعت در آن‌ها پرسه زده و زندگی لوکس از ما بهتران را از نزدیک تماشا کنید. گل سرسبد کاخ‌های تهران نیز بدون هیچ تردید کاخ نیاوران است که مجموعه‌ای از موزه‌های مختلف را در خود جای داده است؛ کاخ نیاوران نیز یکی از بهترین موزه های تهران است.

کاخ نیاوران بنایی بی‌نهایت زیباست که در قلب باغی سرسبز و دل‌باز قرار گرفته است. این کاخ به خانواده پهلوی دوم تعلق داشت و جالب است بدانید سقف آن باز می‌شود تا بتوان از درون سازه، ستاره‌های آسمان تهران که البته این روزها حسابی آلودگی نوری دارد را تماشا کنید.

اصلی‌ترین جایی که هنگام بازدید از کاخ نیاوران باید به سراغ آن بروید؛ کاخ اصلی است که دو طبقه داشته و انبوهی از آثار هنری و شاهکارهای معماری را پیش چشم شما می‌گذارد. بعد هم می‌توانید کمی آن‌طرف‌تر رفته و کاخ صاحبقرانیه را از بیرون تماشا کنید؛ کاخ صاحبقرانیه درحال مرمت است و بازدید عمومی ندارد.

بعد از کاخ اصلی نیاوران، حتما باید به سراغ کوشک احمدشاهی (محل نگهداری لوازم رضا پهلوی)، موزه خودروهای اختصاصی (ماشین‌ها و موتورهای خاندان پهلوی) و موزه جهان‌نما (آثار هنری و فرهنگی ایران و جهان که به شکلی زیبا چیده شده‌اند) نیز بروید. مقاله کاخ نیاوران

کاخ اختصاصی کاخ گلستان
کاخ اختصاصی کاخ گلستان

۳.کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی دیگر از بهترین موزه های تهران که جزو مهمترین جاذبه‌های گردشگری تهران نیز است؛ در حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد، شمال میدان ارگ قرار دارد. جالب است بدانید که آقا محمدخان قاجار، فتحعلی‌شاه، محمد شاه، ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه، محمدعلی شاه و پسرش احمدشاه همگی در کاخ گلستان زندگی کردند و بسیاری از تصمیمات مهم سیاسی‌شان در این کاخ گرفته شد. رضا شاه و محمدرضاشاه در این کاخ تاجگذاری کردند.

کاخ گلستان تنها یک موزه نیست؛ بخشی مهم از هویت تهران و ایران است که در مرکز شهر تهران در میدان ارگ در محله‌ی بازار بزرگ تهران واقع شده است. این کاخ بهترین نمونه‌ی تلفیق معماری اروپایی‌ایرانی است که از ویژه‌گی‌های مهم معماری دوران قاجاریه است. كاخ گلستان از بخش‌های زیر تشکیل شده است: ايوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آينه، تالار سفره‌خانه، خلوت كريمخانی، تالار برليان، عمارت بادگير، كاخ شمس العماره، تالار الماس و كاخ ابيض. ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند، قدیمی‌ترین بناهای این مجموعه هستند. مقاله کاخ گلستان

موزه ملی ایران | موزه ایران باستان
موزه ایران باستان

۴.موزه ایران باستان

این موزه که به راحتی یکی از بهترین موزه های تهران به حساب می‌آید؛ از قدیمی‌ترین موارد نیز هست که در سال ۱۳۱۶ شمسی افتتاح شده‌است. این موزه توسط معماری فرانسوی به نام آندره گدار طراحی شده که در کار خود از بنای طاق کسرا الهام گرفته است. موزه ایران باستان که امروزه به عنوان موزه ملی ایران هم شناخته می‌شود؛ کلکسیونی جذاب از آثار باستانی ایرانی است و سابقه اکثر آثار موجود در آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

در واقع موزه ایران باستان آینه‌ای از فرهنگ و تمدن ایرانی در گذشته‌های دور به حساب می‌آید و می‌توانید انبوهی اثر مختلف که به دوران هخامنشیان و پیش‌از آنان تعلق دارند را در آن بیابید. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، هرآنچه در این موزه می‌یابید متعلق به دوران پیش از اسلام است و بنابراین خودتان می‌توانید حدس بزنید که چه نوع آثاری را در راهروهای تو در توی آن خواهید یافت.

موزه ایران باستان ضمنا گاهی میزبان رویدادهای ويژه هم هست. به عنوان مثال چندین سال پیش کتیبه حقوق بشر کوروش به ایران منتقل شد و ایرانیان به مدت یک ماه قادر به تماشای آن چیزی بودند که گواه هیچ‌چیز جز مدنیت ایرانیان باستان نیست. مقاله موزه ایران باستان

موزه ابگینه و سفالینه
موزه آبگینه و سفالینه

۵.موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه، یکی دیگر از بهترین موزه های تهران، در اصل منزل قوام السلطنه، سیاستمدار ایرانی در پایان دوران قاجار و همینطور دوران حکمرانی پهلوی بوده است. این خانه زیبا اگرچه میزبان مجموعه‌ای زیبا و حیرت‌انگیز از آبگینه‌ها و سفالینه‌ها است؛ اما پیش از هر چیز محو زیبایی خود آن خواهید شد. فرح پهلوی در سال ۱۳۵۵ این بنای تاریخی را خرید تا موزه‌ای در آن به راه بیندازد. سپس هانس هولاین، معمار اتریشی موظف به طراحی ویترین و معماری داخلی موزه شد و نتیجه کارش، ویترین‌هایی بود که ستون‌های تخت جمشید، کاخ تچر و کعبه زرتشت در نقش رستم را یادآوری می‌کنند.

بعد از این نوبت به خود آثار می‌رسد و در موزه آبگینه می‌توانید منتظر تماشای قدیمی‌ترین انواع شیشه و سفال در تالارهای گوناگون باشید. این آثار همگی به نوعی با جریان مشروطه ارتباط دارند و بنابراین می‌توانید تاریخچه آبگینه معاصر ایران‌زمین را ظرف چند ساعت از نظر رد کنید. مقاله موزه آبگینه و سفالینه

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

۶.باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی که تحت عنوان باغ سپهبد نیز شناخته می‌شود؛ بخش اعظمی از شهرت خود را مدیون ماکت‌هایی زیبا از جاذبه‌های گردشگری معروف در ایران است که برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله ساخته شده بودند. تاریخچه این باغ موزه زیبا، که یکی از بهترین موزه های تهران است؛ به سال ۱۳۱۰ و دوران رضاشاه بازمی‌گردد. البته طرح سابق این باغ شباهت چندانی به طرح کنونی آن نداشت و بسیاری از حوضچه‌ها و آب‌راه‌های پارک از سال ۸۴ به بعد به آن اضافه شدند.

در باغ موزه هنر ایرانی با دو نوع اثر هنری روبه‌رو خواهید شد. نخستین آثار، همانطور که بالاتر نیز گفتیم؛ ماکت‌هایی زیبا از آثار باستان و جاذبه‌های گردشگری ایران هستند که در دوران محمدرضا پهلوی ساخته شده‌اند. از جمله این ماکت‌های بتنی بزرگ و زیبا می‌توان به ماکت‌های برج گنبد قابوس، هشت بهشت، عمارت چهل ستون، عمارت شمس‌العماره و سی و سه پل اشاره کرد.

دسته دیگر آثار این باغ موزه هم آثار و دست‌سازه‌های هنرمندان معاصر ایران است که البته بازدید از آن‌ها در زمان‌های محدودی از روز امکان‌پذیر است. ناگفته نماند که باغ موزه هنر ایرانی هر از گاهی میزبان کارگاه‌های آموزشی هنرهای معاصر و صایع دستی و همینطور نمایشگاه‌های عرضه  فروش صنایع دستی نیز هست و بنابراین می‌توانید بازدیدهایی چندین باره از آن داشته باشید و هر بار چیزی تازه برای تماشا و لذت بردن بیابید. مقاله باغ موزه هنر ایرانی

تاج کیانی موزه جواهرات ملی
تاج کیانی | موزه جواهرات ملی

۷.موزه جواهرات ملی

اگرچه از نام این موزه برمی‌آید که صرفا مناسب آن‌هایی باشد که در حوزه جواهرات تخصص یا علاقه دارند، اما می‌توان بحث کرد که موزه جواهرات ملی احتمالا عامه‌پسندترین مورد در لیست بهترین موزه های تهران ما باشد. این موزه در اصل خزانه بانک مرکزی ایران به حساب می‌آید و به همین خاطر، درون ساختمان بانک مرکزی نیز قرار گرفته است. موزه جواهرات ملی برخی از ارزشمندترین اشیای مربوط به ادوار مختلف تاریخ ایران را در خود جای داده است. به عنوان مثال مهم‌ترین جواهرات متعلق به دوران نادرشاه افشار و افراد پس از او را در این محیط جذاب مشاهده خواهید کرد.

نکته پایانی که باید حتما مد نظر قرار دهید، ممنوعیت ورود افراد زیر ۱۲ سال به این موزه است که طبیعتا به ارزش بالای جواهرات موجود در آن و نکات امنیتی مرتبط برمی‌گردد. اما چنین چیزی نباید شما را از سر زدن به یکی از زیباترین و فراموش‌نشدنی‌ترین موزه‌های ایران بازدارد و فرزندان خود را به هرکسی که می‌توانید بسپارید و چند ساعت در میان زیباترین اجسام باقی‌مانده از صدها سال پیش قدم بزنید! موزه جواهرات اکنون بازدید عمومی ندارد.

موزه هنرهای معاصر
موزه هنرهای معاصر

۸.موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر که در ضلع غربی پاک لاله قرار گرفته‌ایت؛ طی سال ۱۳۵۶ شمسی توسط فرح پهلوی بنیان‌گذاری شد. همانطور که از نام موزه پیداست؛ موزه هنرهای معاصر تهران از همان سال تا به امروز فضایی چشمگیر برای آن‌هایی بوده که علاقه خاصی به هنر دارند و می‌خواهند بدون نیاز به سفر کردن به کشورهای خارجی و هزینه‌های آن‌چنانی، آثار هنرمندان برجسته‌ای از قبیل پیکاسو و ماگریت و پولاک را تماشا کنند و روح و روان خود را جلا دهند.

ارزش آثار هنری موجود در موزه هنرهای معاصر تهران واقعا بالا است. در واقع تخمین‌ها نشان می‌دهند که ارزش آثار این گنجینه دوست‌داشتنی معادل چیزی در حدود ۱۰ میلیارد دلار است. البته باید در نظر داشت که فقط آثار هنرمندان خارجی در این موزه یافت نمی‌شود و اگر به اندازه کافی صبور باشید و به تمام نقاط آن سرک بکشید؛ در گوشه‌ و کنارها آثار امثال سهراب سپهری را نیز خواهید یافت.

راستی این را نیز فراموش نکنید که تنها جاذبه‌ی این موزه، آثار موجود در آن نیستند و خود ساختمان موزه هم جذابیت فراوانی برای علاقه‌مندان به هنر و معماری دارد. آثار هنری داخل و معماری بی‌نظیر بیرونی، موزه هنرهای معاصر را یکی از بهترین موزه های تهران کرده است. نقشه و طراحی این ساختمان با الهام از معماری سنتی ایرانی و تلفیق معماری ایرانی با عناصر مدرن و بین‌المللی پیاده‌سازی شده است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کرده‌ایم برجسته‌ترین و بهترین موزه‌های تهران را برای شما دستچین کنیم و اطلاعات مختصری درباره هر کدام از آن‌ها ارائه دهیم.

برچسب‌ها: آندره گدار، باغ‌موزه هنر ایرانی، پهلوی، فرح پهلوی، قاجاریه، کاخ سعدآباد، کاخ گلستان، کاخ نیاوران، موزه آبگینه و سفالینه، موزه ایران باستان، موزه جواهرات ملی، موزه هنرهای معاصر تهران، هانس هولاین

دیدگاهتان را بنویسید