باغ موزه هنر ایرانی
ورودی پولی رنج قیمت: ارزان

باغ موزه هنر ایرانی یکی از باغ‌های مناسب گردشگری در تهران است. این باغ مجموعه‌ای از ماکت‌­های جاذبه­‌های گردشگری ایران را در خود جای داده‌است. باغ موزه هنر ایرانی متشکل از مرکز فروش صنایع دستی، کتاب‌فروشی، کارگاه­‌های هنری و فضای سبز چشم نوازی است. مجموع امکانات این باغ باعث شده تا مناسب بازدید افراد هنردوست و همچنین دورهمی­‌های خانوادگی و دوستانه باشد. اگر شما هم از سفر کردن به جاذبه­‌های گردشگری مهم ایران محروم بوده‌­اید می­توانید با بازدید از این باغ، بیشتر بناهای مهم تاریخی ایران را در قالب ماکت ببینید.

ماکت­‌هایی مانند چهلستون و کاخ هشت‌بهشت استان اصفهان، عمارت شمس‌العماره تهران، باغ فین استان کاشان، گنبد قابوس استان گلستان، گنبد سلطانیه استان زنجان، نقش رستم استان فارس و خیلی‌­های دیگر از بناهای تاریخی در این باغ موزه جمع شده‌اند؛ تا شما بتوانید در یک روز بازدید از این موزه، بیشتر بناهای تاریخی ایران را ببینید. در ادامه مقاله به تاریخچه، آثار هنری، آدرس و زمان بازدید از این باغ و همچنین همه‌ی مواردی که باید در رابطه با باغ موزه ایرانی بدانید، خواهیم پرداخت.

باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

باغ موزه هنر ایرانی در محله باغ فردوس منطقه یک تهران قرار دارد. این محله بیرون از طرح‌های ترافیک و آلودگی هوا قرار دارد. در اطراف باغ جای پارک به سختی پیدا می‌شود.

باغ موزه هنر ایرانی با مترو

ایستگاه تجریشِ خط ۱ مترو، حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی با باغ موزه هنر ایرانی فاصله دارد.

باغ موزه هنر ایرانی با بی‌آرتی

ایستگاه‌های میدان تجریش و پسیانِ بی‌آرتی خط ۷، کمتر از ۱۵ دقیقه با باغ موزه هنر ایرانی فاصله دارد.

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

آثار هنری باغ موزه هنر ایرانی

آثار هنری باغ موزه هنر ایرانی به دو دسته تقسیم می­شوند. همانطور که در اول مقاله اشاره کردیم ماکت­های زیادی از آثار باستانی و تاریخی ایران در این موزه موجود است. اولین دسته از هنرهای گردآوری شده در این باغ موزه مربوط به همین ماکت­ها می­شود. قطعا این امکان هیچ وقت وجود نخواهد داشت که شما همه آثار تاریخی و باستانی مهم ایران را، در یک روز، آن هم به صورت واقعی و ملموس از نزدیک تماشا کنید. بازدید از باغ موزه هنر ایرانی این امکان را برای شما فراهم کرده است.

ماکت­های این موزه در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی ساخته شدند. آن­ها نه تنها نمایانگر تاریخ غنی ایران هستند، بلکه سیر تحول سبک معماری ایرانی را در طول تاریخ به خوبی نشان می‌دهند. دسته دوم آثار هنری مرتبط به آثار حجمی ارزشمند هنرمندان معاصر است. دست‌سازه‌های زیادی، از جنس فلز و چوب، در این عمارت به نمایش گذاشته شده‌است. این مجسمه‌ها با سه موضوع علم، هنر، معنویت توسط هنرمندان غیر ایرانی طراحی و اجرا شده‌اند. این مجسمه‌های در اسفند ۱۳۸۵ به مناسبت «اولین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران» طراحی و ساخته شده‌اند. به غیر ماکت و مجسمه‌ها دیدنی باغ موزه، چند تنه خشکیده از درختان باغ موزه توسط «جمشید مرادیان» به‌صورت مجسمه‌هایی با طرح انتزاعی پرداخت شده‌اند.

ماکت‌­های باغ موزه هنر ایرانی

ماکت­های باغ موزه هنر ایرانی در دهه ۴۰ شمسی توسط فرح پهلوی به ایتالیا سفارش داده‌شدند. جنس این ماکت­ها از بتن است و ساخت آن­ها دقیقا مطابق با جزییات آثار باستانی ایران انجام شده‌است و به هیچ عنوان حس ماکت­های تقلبی و کاغذی را به شما نمی‌دهند. قرار بر این بود که این ماکت­ها، در جشن­های ۲۵۰۰ ساله نمایش داده شوند که چنین نشد.

تا قبل از سال ۱۳۸۶ از ماکت­های آثار باستانی باغ موزه هنر ایرانی، در انبار نگهداری می­شد. بعد از مرمت باغ ویلای سپهبد امیراحمدی و تغییر کاربری آن به باغ موزه در سال ۱۳۸۶، از این ماکت­ها در فضای باغ استفاده شد. یک ماکت برج میلاد از جنس فایبرگلاس هم در این مجموعه وجود دارد که نسبت به ماکت‌های دیگر از قدمت کمتری برخوردار است. البته باید بدانید که بعضی از ماکت­ها بر اثر مرور زمان آسیب دیده و نیاز به تعمیر داشته‌اند؛ به همین دلیل بعد از قالب گرفتن از آثار آسیب دیده، فرآیند مرمت روی آن­ها انجام شد.

مثلا ماکت سی و سه پل اصفهان روی حوض باغ موزه قرار گرفته بود و به دلیل رطوبت ناشی از نزدیکی با آب دچار آسیب شده بود؛ که بعد از قالب­گیری ترمیم شد. همچنین بعضی از ماکت­ها مانند چهلستون، شمس‌العماره و هشت بهشت به دلیل اینکه با رنگ­روغن نقاشی شده بودند؛ چند سال یک بار نیاز به مرمت دارند.
 در ادامه مقاله­ آثار باستانی مهمی که ماکت­های بتنی­شان در باغ موزه هنر ایرانی نمایش داده شده است را از نظر تاریخی بررسی می‌کنیم.

ماکت برج آزادی باغ موزه هنر ایرانی
ماکت برج آزادی

برج آزادی

برج آزادی از لحاظ تاریخی جدیدترین سازه‌ای است که در میان ماکت‎‌های باغ هنر ایرانی قرار دارد. برج آزادی یکی از دو نماد کنونی پایتخت است و «حسین امانت» آن را در سال ۱۳۴۹ ساخته‌‌است. معماری برج، تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و معماری دوران اسلامی است.

شمس‌العماره باغ موزه هنر ایرانی

ماکت شمس العماره باغ موزه هنر ایرانی یکی از زیباترین ماکت­ها است که جزییات بنای اصلی در ساخت ماکت کاملا رعایت شده است و سپس با رنگ‌­آمیزی توسط رنگ روغن، زیبایی سازه اصلی را به خودش گرفته‌­است. شمس‌العماره یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی تهران است. قبل از ساخت سردر باغ ملی، این عمارت به عنوان نماد تهران شناخته می­شد. عمارت شمس العماره یکی از ساختمان­های­ کاخ گلستان است. این ساختمان ۵ طبقه، ۳۵ متر ارتفاع دارد؛ بعد از ساخته‌شدن؛ بلندترین ساختمان پایتخت نام گرفت و تبدیل به نماد درخشان تهران شد.

جالب است بدانید ساخت شمس‌العماره تنها ۲ سال طول کشید. در این عمارت همه حفاظ‌­ها و همچنین ستون­‌های طبقات بالا از جنس چدن هستند. زمان ساخت عمارت بین سال های ۱۲۴۴ تا ۱۲۴۶ خورشیدی است. در آن زمان، استفاده از فلزاتی مانند چدن در بنای ساختمان، کار بی­‌بدیلی محسوب می‌­شد. شمس‌العماره اولین بنایی بود که در سازه اصلی‌­اش از فلز استفاده شده‌است. معماری، تزیینات و بلندی این ساختمان همچنان چشم‌نواز است.

ماکت شمس‌العماره باغ موزه هنر ایرانی
ماکت شمس‌العماره
ماکت گنبدسلطانیه باغ موزه هنر ایرانی
ماکت گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه باغ موزه هنر ایرانی

گنبد سلطانیه باغ موزه هنر ایرانی یکی دیگر از ماکت­‌های بتنی است که در این موزه نمایش داده‌می‌شود. گنبد سلطانیه که واقع در استان زنجان کنونی است به دستور «سلطان محمد خدابنده» در شهر سلطانیه که پایتخت ایلخانان مغول بود؛ برای وی ساخته شده‌است. تاریخ ساخت این بنا بین سال‌های ۶۰۸ تا ۶۱۲ شمسی (حدود ۷۰۰ سال پیش) برمی‌­گردد.

این گنبد که یکی از مهم‌­ترین آثار تاریخی‌اسلامی به شما می­رود؛ سومین گنبد بزرگ جهان است. رتبه اول و دوم را گنبد «کلیسای سانتا ماریا دل فیوره» در شهر فلورانس ایتالیا و گنبد مسجد «ایاصوفیه» در استانبول ترکیه به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به اینکه سلسله ایلخانان، متعلق به مغول­ها بوده‌است؛ بنای گنبد سلطانیه نیز توسط مغول‌ها ساخته شده. «اولجایتو» یا همان «سلطان محمد خدابنده» در این مکان دفن شده‌است.

قره کلیسا باغ موزه هنر ایرانی

قره‌کلیسای باغ موزه هنر ایرانی یا کلیسای «تادئوس مقدس» نام بنایی تاریخی در استان آذربایجان غربی است. ماکت زیبای این کلیسا با رعایت همه جزئیات معماری آن، در باغ موزه هنر ایرانی قابل مشاهده‌است. تاریخ ساخت این بنا به دوره‌های اول دین مسیحیت برمی­‌گردد. با توجه به اطلاعات تاریخی موجود، این کلیسا روی آرامگاه یکی از مبشران مسیحی به نام تادئوس مقدس ساخته شده‌است. به همین دلیل عنوان اصلی این بنا، کلیسای تادئوس مقدس است.

تادئوس مقدس یکی از حواریون مسیح بود که برای تبلیغ مسیحیت به جنوب فلات ارمنستان سفر کرد؛ سپس در سال ۶۶ میلادی سربازان پادشاه ارمنستان او را به همراه دختر پادشاه ارمنستان و چند نفر دیگر از همراهان‌اش که به دین مسیحیت ایمان آورده بودند؛ دستگیر کرده و پس از شکنجه، کشتند. تادئوس مقدس در مکان فعلی قره کلیسا دفن شده‌است. قره کلیسا نام دیگر کلیسا تادئوس مقدس است. این کلیسا یکی از مهم ترین زیارتگاه­های مسیحیان در جهان محسوب می­شود.

ماکت قره کلیسای باغ موزه هنر ایرانی
ماکت قره کلیسا
ماکت برج گنبد کاووس باغ موزه هنر ایرانی
ماکت برج گنبد قابوس

برج گنبد قابوس باغ موزه هنر ایرانی

برج گنبد قابوس بعد از «قطب منار» هندوستان بلندترین برج آجری جهان است. این برج که در شهر گنبد کاووس استان گلستان قرار دارد حدود هزار سال پیش به دستور پادشاه «قابوس بن وشمگیر» معروف به «شمس‌المعالی» که چهارمین پادشاه زیاریان یا آل زیار بود؛ ساخته شده‌است. خاندان زیاریان در قرن چهارم و پنجم هجری حاکم گرگان، طربستان و گیلان بودند و در آن زمان توانستند بعضی از نواحی تحت حکومت عباسیان را تحت کنترل خود درآورند. قابوس بن وشمگیر به دلیل مسائل سیاسی آن زمان ۱۸ سال از زمامداری محروم بود تا اینکه توانست با حمله به گرگان حکومت را در دستان خود بگیرد.

در تاریخ، قابوس به عنوان مردی ادیب و شاعر معرفی می­شود. اما به دلیل اینکه در اواخر عمر فرمان قتل پرده‌دار مخصوص خود را صادر کرد؛ لشکریان‌اش بر او شوریدند. پس از این واقعه او را به دلیل سنگدلی­اش از حکومت عزل و سپس به قتل رساندند. او در بنایی که به دستور خودش ساخته شده بود؛ یعنی برج گنبد قابوس دفن شد. برج گنبد قابوس باغ موزه هنر ایرانی در تهران، بلندای ۷۲ متری بنای اصلی را ندارد؛ اما نمونه­ای راضی کننده برای بازدید از برج قابوس در تهران است.

کاخ هشت ‌بهشت باغ موزه هنر ایرانی

ماکت کاخ هشت بهشت باغ موزه هنر ایرانی، مانند ماکت شمس‌العماره، با استفاده از رنگ روغن رنگ‌آمیزی شده‌است. کاخ هشت بهشت که به نام های «هشت به هشت» و «هشت در بهشت» هم شناخته می­‌شود؛ یکی از آثار تاریخی دوره صفویان در شهر اصفهان است. قدمت این کاخ به حدود ۳۵۰ سال پیش بازمی­گردد. این کاخ که در زمان خودش زیباترین کاخ عالم نامیده می‌­شد؛ دارای ساختمانی دو طبقه است و در میان باغی بزرگ قرار دارد.

باغ هشت بهشت زمانی جزئی از «باغ بزرگ نقش جهان» بود؛ اما به دستور یکی از شاهان صفوی قسمتی از این باغ بزرگ جدا و به محوطه کاخ هشت بهشت اختصاص داده شد. بعضی از تاریخ‌دانان معتقدند که این باغ، نشیمن هشت سوگلی شاه‌سلیمان صفوی بوده‌است؛ که چهار نفر از آن‌ها در طبقه همکف و ۴ نفر هم در طبقه اول کاخ زندگی می­کردند.

آرامگاه دانیال نبی باغ موزه هنر ایرانی

ماکت آرامگاه دانیال نبی باغ موزه هنر ایرانی، نمونه‌ای دیگر از ماکت­های چشم‌­نواز در این مجموعه جالب است. آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش استان خوزستان قرار دارد. این آرامگاه که در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شد؛ در زمان حکومت سلجوقیان ساخته و متشکل از یک گنبد اورچین (گنبد پلکانی) و دو پوسته است. گنبد آرامگاه دانیال نبی ارتفاعی در حدود ۲۰ متر دارد. در مورد محل دفن دانیال نبی داستان­های گوناگونی روایت می­شود؛ روایتی می‌گوید دانیال نبی در شوشتر دفن شده بود اما پس از درگیری و جنگی که در شوشتر اتفاق افتاد؛ جسد او را به شوش انتقال دادند.

روایت دیگری می­گوید که دانیال نبی از ابتدا در شوش دفن شده بود ولی پس از حمله مسلمانان جسد او به محل فعلی آرامگاه، یعنی در کنار رودخانه شاوور منتقل شد. طبق روایات دانیال نبی یکی از اشراف­زادگان یهود بود که در سنین جوانی به دست شاه بابل اسیر شد؛ و تا زمانی که کوروش بزرگ، بابل را فتح کند؛ به شاه وقت بابل خدمت می­کرد اما همچنان به خدای اسرائیل معتقد و وفادار باقی ماند.

سی‌وسه‌پل باغ موزه هنر ایرانی

ماکت پل تاریخی سی‌وسه‌پل باغ موزه هنر ایرانی، مانند نمونه اصلی آن ۳۳ دهانه دارد؛ اما ابعادش بسیار کوچک­تر از ابعاد پل حدود ۳۰۰ متری اصلی است. این پل که به نام پل «الله‌­وردی‌خان» هم شناخته می­‌شود؛ با معماری «استاد حسین بنا اصفهانی» ساخته شده‌است. الله‌وردی‌خان اوندیلادزه، عزیزترین سپهسالار شاه‌عباس بزرگ بود. سی‌وسه‌پل اصفهان به همت او در دوازدهمین سال حکومت شاه عباس ساخته شد.

این پل که به روی رود زاینده رود ساخته شده‌است؛ در گذشته محل برگزاری مراسم­‌ها و جشن‌­هایی مانند جشن «آب‌پاشان» و «خاج‌شویان» بوده. جشن آب‌پاشان هرساله در روز ۱۳ تیرماه برگزار می­شده‌است. این جشن مراسمی بود که در آن مردم با پاشیدن آب و گلاب به روی یکدیگر لحظات شاد خود را جشن می‌­گرفتند. همچنین مراسم خاج­‌شویان که مراسمی مذهبی در دین مسیحیت است؛ توسط ارامنه ساکن اصفهان در سی‌وسه‌پل انجام می‌­شده‌است. پل سی‌وسه‌پل یکی از شاهکارهای معماری پل‌سازی است که برای دیدن­ش لازم نیست تا اصفهان بروید؛ کافی است سری به باغ موزه هنر ایرانی بزنید تا از دیدن ماکت آن لذت ببرید.

ماکت ۳۳ پل و برج آزادی باغ موزه هنر ایرانی
ماکت ۳۳ پل و برج آزادی
ماکت چهلستون باغ موزه هنر ایرانی
ماکت چهلستون

کاخ چهلستون باغ موزه هنر ایرانی

کاخ چهلستون اصفهان نیازی به معرفی ندارد و احتمالا همه ما حداقل چند باری اسم این بنای تاریخی را شنیده‌ایم. درست است که ماکت کاخ چهلستون باغ موزه هنر ایرانی مساحت اصلی این کاخ که بالغ بر ۶۷ هزار مترمربع است را ندارد؛ اما نمونه‌ی کوچک و زیبایی از نمونه اصلی کاخ است. کاخ چهلستون در زمان حکومت شاه عباس اول، پنجمین شاه حکومت صفویان ساخته شد و سپس در زمان سلطنت شاه عباس دوم تالار ۲۰ ستون، تالار آینه و ایوان­های سالن پادشاهی و همچنین حوض رو به روی تالار به این کاخ اضافه شد. در واقع کاخ چهلستون در زمان سلطنت شاه عباس دوم تکمیل و به شکلی که در حال حاضر است درآمد.

نقش رستم باغ موزه هنر ایرانی

نقش رستم باغ موزه هنر ایرانی نمونه‌ای بسیار کوچک از محوطه باستانی نقش رستم در مرودشت استان فارس است. این محوطه نقش برجسته­ها و کتیبه­های دیواری تاریخی، کعبه زرتشت و همچنین آرامگاه ۴ شاه هخامنشی را در خود جای داده‌است. در گذشته نقش رستم به نام­های سه‌گنبدان، دو گنبدان، کوه استخر و کوه نفشت نیز شناخته می­شد.

احتمالا دلیل شناخته شدن این مکان با نام نقش رستم این بوده که مردم بین شخصیت رستم در شاهنامه و نقش برجسته‌های این مکان ارتباط ظاهری برقرار کردند. از طرف تخت جمشید، صخره‌­های نقش رستم به صورت سه صخره بزرگ و بلند دیده می‌شود. می­توان گفت دلیل اینکه این مکان در گذشته به نام سه گنبدان مشهور بوده؛ همین است. آرامگاه داریوش بزرگ، آرامگاه خشایارشا، آرامگاه اردشیر یکم و آرامگاه داریوش دوم در این محوطه قرار دارد. باید بدانید که هیچ یک از این آرامگاه‌ها نزدیک به زمین نیستند و هر ۴ آرامگاه در دل صخره­ ساخته شده‌اند و راه دسترسی‌ برای ورود به این آرامگاه‌­ها وجود ندارد.

باغ فین باغ موزه هنر ایرانی

ماکت باغ فین باغ موزه هنر ایرانی یکی از مهم­ترین ماکت­های این مجموعه است. دلیل اهمیت ماکت باغ فین این است که معماری باغ موزه هنر ایرانی برگرفته از معماری باغ فین کاشان است. قدمت باغ فین کاشان به دوران حکومت صفویان برمی‌گردد. این بنا به قدری از لحاظ تاریخی، فرهنگی، معماری و ساخت غنی است که هم به ثبت آثار ملی ( آذر ۱۳۱۴) رسیده؛ و هم به عنوان یکی از آثار فاخر و ارزشمند ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو (سال ۱۳۸۹ خورشیدی) ثبت شده‌است. همچنین این باغ عنوان پربازدیدترین مکان گردشگری استان اصفهان را در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از آن خود کرده‌.

باغ فین کاشان به دلیل مساحت ۲۳ هزار مترمربعی و درختان بسیار، یکی از معدود باغ­های ایرانی است که برای آبیاری و تامین آب آن، آب زیادی استفاده می­شود. عمده شهرت باغ فین به دلیل واقعه تاریخی قتل امیرکبیر در حمام فین است. امیرکبیر در سال ۱۲۳۰ خورشیدی در حمام این باغ به قتل رسید.

ماکت باغ فین باغ موزه هنر ایرانی
ماکت باغ فین
ماکت کاروانسرای مهیار باغ موزه هنر ایرانی
ماکت کاروانسرای مهیار

کاروانسرای مهیار باغ موزه هنر ایرانی

ماکت کاروانسرای مهیار باغ موزه هنر ایرانی شما را بیشتر با معماری دوران حکومت صفویان آشنا می‌کند. این کاروانسرا در ۲۰ خردادماه ۱۳۲۱ خورشیدی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ کاروانسرای مهیار در روستای مهیار شهرستان شهرضا، یکی از شهرستان­های استان اصفهان قرار دارد. جلوی کاروانسرای مهیار نانوایی، قهوه­خانه، مسجد و بازار قرار دارد؛  قرارگیری این امکانات آن هم در آن زمان در نزدیکی کاروانسرا امری نادر بود و همین باعث شهرت و محبوبیت کاروانسرای مهیار شده بود. این کاروانسرا به شکل مستطیل و با حیاطی به شکل مستطیل ساخته شده است. حیاط این بنا دارای ابعاد ۳۸*۴۸ متر است که ۳۰ اتاق با ابعاد ۵*۴ متر در خود جای داده‌است.

کاروانسرای مهیار در زمان حکومت شاه اسماعیل اول صفوی، حدود ۴۵۰ سال پیش ساخته شده‌است. بر اثر مرور زمان قسمت­هایی از کاروانسرا آسیب دید که در زمان حکومت شاه‌سلیمان صفوی مرمت و تعمیر شده.

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی به دوره پهلوی اول بازمی­گردد. البته این باغ به مرور زمان تغییرات زیادی در معماری خود داشته و شباهتی به نقشه اصلی‌اش ندارد. صاحب اصلی باغ موزه هنر ایرانی، همسر اولین سپهبد ایران «احمد امیراحمدی» معروف به «احمد آقا خان امیراحمدی» بوده‌است. این باغ‌موزه در ابتدا یک باغ‌ویلای شخصی بوده که سپهبد امیراحمدی و خانواده‌اش از آن به عنوان اقامتگاه تابستانه استفاده می‌کردند. براساس روایات شفاهی باقی‌مانده از اهالی قدیمی محله، زمین این باغ در ابتدای دوره پهلوی اول گندمزار بوده‌است. رضاشاه احتمالا در زمانی که به ییلاق سعدآباد رفت و آمد می‌کرده این باغ را دیده و آنرا به عنوان هدیه به سپهبد محبوب خود امیراحمدی اهدا کرده‌است.

روایتی دیگر درباره سرگذشت این باغ این است که سپهبد امیراحمدی این بنا را در ۱۳۰۵ از پدر دکتر حسابی (معزّالسلطنه) خریداری و آنرا به نام همسر خود، «توران توفیقی» سند زده‌است. با توجه به اختلافاتی که بعدها بین رضاشاه و سپهبد امیراحمدی بوجود آمد؛ روایت دوم می‌تواند سندیت بیشتری داشته باشد. احمد امیراحمدی به دلیل بعضی از مسائل و مشکلات دولتی، در رابطه با مصادره اموال‌اش، احساس خطر می­کرد. به همین دلیل در سال ۱۳۰۶، تمامی املاکی که داشت را به نام همسر و فرزندان‌اش سند زد.

توران توفیقی همسر سپهبد امیر احمدی بعد از انقلاب نام خود را به «توران مهاجراسلامی» تغییر داد. باغ موزه هنر ایرانی به نام‌های: خانه سپهبد امیراحمدی، خانه توران مهاجراسلامی، خانه تابستانی احمدآقاخان و خانه توران توفیقی، نیز شناخته می‌­شود. پس از انقلاب اسلامی، خانه و اقامتگاه تابستانی سپهبد امیراحمدی در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ به خانه سینما واگذار شد؛ اما در تمام این هشت سال بدون استفاده‌ماند.

سرانجام شهرداری با هدف توسعه فضاهای فرهنگی شهر این ملک باارزش را خریداری کرد. سپس در سال ۱۳۸۴ پروژه مرمت این باغ شروع شد و تا سال ۱۳۸۶ ادامه پیدا کرد. شبکه آب رسانی و جوهایی که در سرتاسر باغ وجود دارند در این دوره با معماری باغ ایرانی افزوده شدند. پس از ۲ سال مرمت و بازسازی عاقبت در سال ۱۳۸۶ خانه‌باغ سپهبد به عنوان موزه هنرهای ایرانی افتتاح شد. معمولا در عمارت اصلی باغ موزه هنر ایرانی، کارگاه و نمایشگاه­‌های هنر­های تجسمی برگزار می‌شود.

عمارت باغ موزه هنر ایرانی
عمارت باغ موزه هنر ایرانی

معماری باغ موزه هنر ایرانی

معماری باغ موزه هنر ایرانی الهام گرفته از باغ فین کاشان است. ساخت این باغ که دارای وسعت یک هکتاری است؛ در حدود سال ۱۳۱۰ به اتمام رسید. عمارت اصلی آن با مساحت ۲۷۰ مترمربع در شمال غربی باغ قرار دارد. این بنا از لحاظ معماری اثر چندان قابل توجهی نیست و بیشتر به دلیل قدمتی که دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. با گذشت زمان، تغییرات اساسی زیادی در ساختار باغ به وجود آمد. برای مثال بعد از تغییر کاربری این باغ، آب­راه‌ها و حوضچه­‌هایی در این باغ ساخته شدند که تا قبل از آن وجود نداشتند.

این بنا دارای نمایی آجری، سقفی شیروانی، با ستون­های سفید بلندی که ابتدا و انتهای هر یک از آن­ها، با گچ کاری زینت داده شده است؛ در میان باغ خودنمایی می‌کند.

سپهبد امیراحمدی کیست؟

احمد امیراحمدی  ملقب به «احمد آقاخان امیراحمدی» متولد ۱۲۶۳ شمسی در اصفهان است. او نخستین نظامی در ایران است که به درجه سپهبدی رسید. سپهبد امیراحمدی یکی از کسانی است که در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و به قدرت رسیدن رضاخان نقش مهمی ایفا کرد. او در طول سال‌هایی که قدرت سیاسی داشت هشت مرتبه وزیر جنگ، دو مرتبه وزیر کشور، پنج مرتبه فرماندار نظامی تهران و دو مرتبه به سمت فرمانده ژاندارمی رسید. از او بخاطر جنایاتش در لرستان به عنوان «قصاب لرستان» یاد می‌کنند.

امیر احمدی ۱۶ سال عضو مجلس سنای ایران بود. همچنین او برای سال‌ها فرمانده لشکرهای لرستان و آذربایجان بود. گرچه او نقش موثری در به قدرت رسیدن رضاخان داشت؛ اما برای مدتی مورد خشم او قرار گرفت و تا تبعید رضاشاه به کارهای خرد دولتی گمارده شد. پس از تبعید رضاشاه او دوباره به عرصه سیاست بازگشت. سپهبد احمد امیراحمدی در ۵ آذر ۱۳۴۴ چشم از جهان فرو بست.

کافه جریان باغ موزه هنر ایرانی
کافه جریان

کافه جریان

کافه جریان از کافه‌هایی است که محیطی دنج و دلنشین دارند. این کافه در برابر عمارت اصلی باغ موزه هنری ایرانی واقع شده. منوی کافه جریان شامل پیش غذا، سالاد، صبحانه، برگر، غذای اصلی و انواع نوشیدنی سرد و گرم است. محیط این کافه می‌تواند محل مناسبی برای قرارهای دوستانه یا خانوادگی باشد.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی باغ موزه هنر ایرانی، ماکت‌ها و آثار درون آن پرداختیم و توضیحاتی در مورد تاریخچه، معماری، مسیریابی و دسترسی، ساعت کاری و قیمت بلیت باغ موزه هنر ایرانی ارائه کردیم. امیدواریم بازدید خاطره‌انگیزی از باغ موزه زیبای هنر ایرانی داشته باشید.

برچسب‌ها: باغ‌موزه هنر ایرانی، پهلوی، توران توفیقی، سپهبد امیراحمدی، کافه جریان