ورودی موزه خودروهای سلطنتی نیاوران
ورودی پولی رنج قیمت: ارزان

بازدید از بخش‌های مختلف مجموعه کاخ‌موزه نیاوران می‌تواند تفریحی جذاب برای یک روز تهران‌گردی باشد. یکی از قسمت‌های مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، موزه خودروهای سلطنتی است که بازدید از آن به ویژه برای علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک بسیار جذاب خواهد بود. در این مقاله به معرفی موزه خودروهای سلطنتی کاخ نیاوران می‌پردازیم؛ در ادامه با تهرانیکا همراه باشید.

معرفی موزه خودروهای کاخ نیاوران

موزه خودروهای کاخ نیاوران در واقع گاراژ خودروهای دربار پهلوی بوده که در حال حاضر به موزه خودروهای سلطنتی کاخ نیاوران تبدیل شده‌است. البته باید بگوییم که این موزه، یک موزه تخصصی خودرو نیست و تنها به نمایش برخی از خودروهای سلطنتی دوران پهلوی دوم اختصاص دارد که پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ خانواده سلطنتی از آنها استفاده می‌کردند. این موزه با مساحت ۲۰۰ مترمربع محل نگهداری ماشین‌های کمیابی است که ارزش بسیار زیادی دارند.

دیدنی‌های موزه اتومبیل‌های سلطنتی

دو خودروی رولزرویس سلطنتی فانتوم ۵ و ۶ که روی بدنه یکی از آن‌ها آرم طلایی تاج پهلوی حک شده، شاید جذاب‌ترین قسمت این موزه باشد. البته یک آرم بزرگ تاج پهلوی دیگر نیز کنار رولزرویس دوم قرار دارد که محل نصب اولیه‌اش مشخص نیست. این دو رولزرویس احتمالا ارزشمند‌ترین اتومبیل‌های موزه نیز هستند. همچنین یک ماشین مسابقه‌ای فرمولا نیز در این موزه خودنمایی می‌کند.

در موزه خودروهای کاخ نیاوران ۸ موتور سیکلت نیز به نمایش گذاشته شده که متعلق به فرزندان پهلوی دوم بوده‌‌اند. روی دیوار شمالی این موزه می‌توانید عکس‌هایی از خانواده سلطنتی را در حال استفاده از این خودروها مشاهده کنید. در این موزه همچنین چند ماکت اتومبیل و یک خودروی الکتریکی کم‌سرعت مخصوص گلف نیز خواهید دید. اما نکته دیگر درباره این موزه این است که شما را با روایت‌های تاریخی این اتومبیل‌ها نیز آشنا خواهد کرد.

برخی از خودروهای موزه اتومبیل نیاوران

  • رولزرويس فانتوم ۵ ساخت ۱۹۶۵ لانداله
  • رولزرويس فانتوم ۶ ساخت ۱۹۷۶
  • موتور هوندا ۵۰ سی‎سی Honda monkey ساخت ژاپن سال ۱۹۷۲
  • موتور ۵۰ سی‎سی CHIBI ساخت ژاپن سال ۱۹۷۲
  • موتور هوندا ATC90 چهارزمانه ۸۹ سی‎سی ساخت ژاپن سال ۱۹۵۷
  • موتور هوندا ساحلی ATC90
  • و موتور برقی Lady Motor ساخت ایتالیا

تاریخچه موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران

مجموعه فرهنگی‌تاریخی کاخ نیاوران یکی از مهم‌ترین اماکن گردش‌گری شهر تهران، قصه‌گوی بخش مهمی از تاریخ کشور ایران است که دو دوره قاجار و پهلوی را به خود دیده‌است. کاخ نیاوران ابتدا توسط فتحعلی‌شاه قاجار به عنوان باغی ییلاقی در حومه روستایی به نام گرده‌وی ساخته شد و در دوران پادشاهی ناصرالدین‌شاه وسعت یافت. در دوره پهلوی در بناهای این مجموعه تغییراتی ایجاد شد و به محل سکونت و کار خاندان سلطنتی پهلوی تبدیل شد. موزه خودروهای کاخ نیاوران در ابتدا گاراژ خودروهای خاندان پهلوی بود و در سال ۱۳۹۱ برای نمایش خودروها برای عموم تبدیل به موزه شد.

سخن نهایی

مجموعه فرهنگی‌تاریخی کاخ نیاوران به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های شهر تهران بخش‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها موزه خودروهای این کاخ است. بازدید از این قسمت به خصوص برای علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک جذابیت ویژه‌ای دارد. در نوشتار بالا به معرفی این موزه و خودروهای موجود در آن پرداختیم و با تاریخچه این موزه نیز آشنا شدیم.

برای بازدید بهتر از مجموعه نیاوران می‌توانید راهنمای بازدید کاخ نیاوران سایت تهرانیکا را بخوانید؛ همچنین برای خواندن باقی راهنماهای وبسایت تهرانیکا، صفحه دیدنی‌های سایت را ببینید.

برچسب‌ها: کاخ نیاوران، موزه خودروهای سلطنتی کاخ نیاوران