پیکره برنزی «مرد ایستاده» اثر آلبرتو جاکومتی در موزه جهان‌نمای کاخ نیاوران
ورودی پولی رنج قیمت: ارزان

مجموعه فرهنگی‌تاریخی کاخ نیاوران یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری شهر تهران است. این مجموعه شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که هر کدام تاریخچه و جذابیت‌های خاص خود را دارند. موزه جهان‌نما یکی از بخش‌های مجموعه کاخ نیاوران است که در جنوب غربی این باغ بزرگ و زیبا، دقیقا در کنار کاخ صاحبقرانیه قرار دارد. اگر علاقمند به هنرهای زیبا هستید بازدید از موزه جهان‌نما، لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. هدف این نوشتار معرفی این موزه و ویژگی‌های آن است، لطفا تا پایان با تهرانیکا همراه باشید.

موزه جهان‌نمای کاخ نیاوران در یک نگاه

  • گنجینه‌ای بی‌نظیر و شگفت‌انگیز از هنر پیش از تاریخ و همچنین هنر معاصر ایران و جهان
  • نقاشی لاکی سقف چوبی موزه با نقوش گل و مرغ شیراز، نمونه‌ای بی‌بدیل از هنر ایرانی
  • اشیا قیمتی با قدمتی کهن تا ۵۰۰۰ سال
  • نمایشگاهی از آثار هنرمندان بزرگ ایرانی از جمله سهراب سپهری و هنرمندان برجسته خارجی نظیر پابلو پیکاسو و سالوادور دالی

دیدنی‌های موزه جهان‌نمای کاخ نیاوران

موزه جهان‌نمای کاخ نیاوران که در ضلع غرب کاخ صاحبقرانیه ساخته شده، از بهترین و زیباترین موزه‌های شهر تهران است که گنجینه‌ای بی‌نظیر از اشیا تاریخی و آثار هنری را در خود جای داده‌است. برای کسانی که علاقمند به هنرهای زیبا و بررسی سیر تاریخ هنر در جهان هستند این موزه امکانات ویژه‌ای دارد. موزه جهان‌نما شامل چهار سالن در طبقه همکف و یک سالن در زیرزمین می‌شود و به طور کلی از دو بخش تشکیل شده‌است. بخش اول مربوط به هنر پیش از تاریخ و بخش دوم محل نمایش آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان است.

آثار هنری دوران باستان

اشیا تاریخی موجود در قسمت هنر پیش از تاریخ موزه جهان‌نمای نیاوران با قدمت بسیار بالا شما را با تمدن‌های باستانی و سبک زندگی آن‌ها آشنا خواهد کرد. ظروف خاکستر مرگ‌دان به‌جای‌مانده از تمدن آمریکای لاتین، آثار هنری سرخ‌پوستان آمریکای شمالی مربوط به نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد، آثاری از تمدن‌های باستانی ویکوس و موشیکای پرو و تنگ سفالی املش متعلق به نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد، همچنین سردیس بودا متعلق به سده دوم میلادی، پیکره‌های مفرغی لرستان، آثاری باستانی از تپه‌های سیلک، تمدن مصر ، هندوستان و آفریقا تنها قسمتی از چیزی است که در موزه جهان‌نمای نیاوران خواهید دید.

آثار دوران هنر معاصر

اما در بخش آثار هنرهای تجسمی معاصر موزه جهان‌نمای کاخ نیاوران شما با مجموعه‌ای خاص از آثار برجسته‌ترین هنرمندان ایران و جهان روبه‌رو می‌شوید. این آثار اغلب با راهنمایی کارشناسان فرهنگی توسط فرح دیبا از حراجی‌های بزرگ دنیا خریداری شده‌است. البته بعضی از آن‎ها نیز به خاندان پهلوی پیشکش شده‌اند. بهمن محصص، سهراب سپهری، پرویز تناولی، پرویز کلانتری و همچنین پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، پل گوگن، ژرژ براک از هنرمندانی هستند که شما می‌توانید آثارشان را در این قسمت تماشا کنید. پیکره «مرد ایستاده» اثر آلبرتو جاکومتی از دیگر شاهکارهای هنری است که در موزه جهان نمای کاخ نیاوران به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

تاریخچه موزه جهان‌نما

باغ نیاوران در ابتدا اقامتگاه فتحعلی شاه قاجار بود و در دوره‌های بعدی شاهان قاجاری چند بنا در آن احداث می‌شود. ناصرالدین‌شاه قاجار، بزرگ‌ترین عمارت این باغ را با نام کاخ صاحبقرانیه برای خود احداث می‌کند. در دوره پهلوی دوم این باغ با هدف سکونت خانواده او دست‌خوش تغییرات زیادی شد. با شروع فعالیت‌های فرهنگی فرح دیبا در آغاز دهه ۴۰ نیاز به محلی برای نگهداری اشیا و آثار خریداری شده در حراجی‌های جهان و همچنین هدایای کشورها و هنرمندان به خاندان پهلوی، باعث شد تا او دستور ساخت دو ساختمان را در باغ نیاوران بدهد. یکی از این ساختمان‌ها موزه جهان‌نما بود که در ضلع جنوب غربی کاخ صاحبقرانیه در سال ۱۳۵۵ راه‌اندازی شد.

پس از انقلاب اسلامی سال ۵۷ نیز با هدف ایجاد شرایط بهتر برای نگهداری اشیا تاریخی و آثار هنری بازسازی این موزه در سال ۱۳۸۳ آغاز شد. نوسازی تجهیزات فنی، طراحی و نصب سیستم نورپردازی ویژه موزه‌ و ساخت ویترین‌های جدید از اقداماتی بود که در این مرمت صورت گرفت.

سخن نهایی

عمر زیادی از حیات انسان بر روی زمین می‌گذرد. شاید بتوان گفت سفر در زمان یکی از رویاهای همیشگی بشر است. آگاه شدن از نوع زندگی و باورهای انسان‌ها در دوره‌های مختلف هم شگفت‌انگیز و هم مفید است. موزه‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که به روزگاران گذشته سفر کنیم و بدانیم مردم در آن دوره چگونه زیسته‌اند و چه باورهایی داشته‌اند. موزه جهان‌نما یکی از بهترین موزه‌های شهر تهران است که در مجموعه کاخ نیاوران قرار دارد. در این مقاله به معرفی این موزه و آثار موجود در آن و تاریخچه‌اش پرداختیم.

برای بازدید بهتر از مجموعه نیاوران می‌توانید راهنمای بازدید کاخ نیاوران سایت تهرانیکا را بخوانید؛ همچنین برای خواندن باقی راهنماهای وبسایت تهرانیکا، صفحه دیدنی‌های سایت را ببینید.

برچسب‌ها: کاخ نیاوران، موزه جهان‌نمای کاخ نیاوران، هنرهای زیبا