بازار فرش عباسی
رنج قیمت: گران

فرش یکی از نماد‌های ارزنده کشورمان است و تاریخی کهن در جهان دارد. بسیاری از مردم جهان ایران را با فرش می‌شناسند. امروزه فرش ابریشمی و فرش دستباف ایرانی کالایی لوکس محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در بازارهای جهانی دارد. در تهران مراکز زیادی فروشنده انواع فرش دستباف هستند.

بازار فرش عباسی یا شاه‌عباسی تهران یکی از مطمئن‌ترین مراکز تجارت فرش در ایران است. این مرکز علاوه بر اهمیت زیادی که میان بازارهای تهران دارد یکی از زیباترین آنهاست و با معماری خاص و ویژه‌اش توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. با تهرانیکا همراه باشید تا با تاریخچه و دلایل اهمیت بازار فرش شاه‌عباسی بیشتر آشنا شوید.

بازار فرش عباسی
بازار فرش شاه عباسی
بازار فرش عباسی
بازار فرش شاه عباسی

بازار فرش شاه‌عباسی، اصفهان در دل تهران قدیم

اگر تا به حال مسیرتان به میدان فردوسی افتاده، احتمال زیاد بازار فرش عباسی را دیده‌اید. بر روی سردر ورودی بازار روی کاشی‌های آبی رنگ نوشته شده: «بازار فرش عباسی». شاید در نگاه اول و از نگاه بیرونی به ساختمان بازار متوجه زیبایی‌ و خاص بودن آن نشویم اما وقتی قدم به درون آن می‌گذاریم به دنیای جالبی از رنگ، طرح و زیبایی می‌رسیم که شکوه‌‌شان در تار و پود بافت بازار چشم هر ببینیده‌ای را به خود خیره می‌کند.

مهم نیست شما خریدار فرش هستید یا خیر، به غیر از خریداران، بازار فرش عباسی تهران به دلیل معماری خاصی که دارد پاتوق بسیاری از عکاسان و تهران‌گردها شده است. کسبه این بازار بسیار مهربان و خوش‌رو هستند و دلیل مراجعه‌ شما به بازار برای‌شان چندان اهمیتی ندارد. به عنوان کسی که کنجکاوانه قصد تماشای بازار را دارد، فروشندگان را در کنار حجره‌های‌شان می‌بینید؛ آنها با خوشرویی و لبخند، پاسخگوی تمام سوالات شما هستند.

بازار شامل دو طبقه و یک زیرزمین است و همه فروشگاه‌های آن مخصوص فروش فرش است. معماری بازار فرش عباسی به اواخر دوران پهلوی دوم باز می‌گردد و سبک آن شباهت زیادی به معماری بناهایی دوره صفوی در اصفهان دارد. هنر کاشی‌کاری بر روی سر در ورودی و برخی نماهای داخلی بازار جذاب است و هنر کاشی‌کاری اصفهان، یزد و کاشان را برایمان تداعی می‌کند. در و پنجره‌های چوبی با شیشه‎‌هایی به رنگ لاجورد تزئین شده‌اند و سقف با هنر گچکاری آراسته شده. وقتی در محوطه‌ آن قدیم می‌زنیم، فضا به گونه‌ای است که حتما احساس خواهید کرد به اصفهان سفر کرده‌اید.

بازار فرش عباسی یکی از قطب‌های مهم تجارت فرش در ایران است و علاوه بر گلیم، جاجیم، تابلو فرش، گبه، فرش ماشینی، طیف وسیعی از فرش‌ دستباف در طرح‌ها و اندازه‌های متفاوت در آن فروخته می‌شود. اگر حتی قصد خرید فرش ندارید پیشنهاد می‌کنیم حتما به تماشای بازار فرش عباسی بروید. دیدن رنگ‌های زیبا و فضای آرامش بخش درون بازار هیچ شباهت و تناسبی به انبوه سر و صداهای بیرون ندارد؛ این فضا می‌تواند روز خوبی را برایتان بسازد.

بازار فرش عباسی
بازار فرش عباسی
بازار فرش عباسی
گل شاه عباسی
گل شاه عباسی

علت نام‌گذاری بازار شاه‌عباسی

یکی از نکات جالب بازار شاه عباسی، نام این بازار است. همانطور که پیشتر در همین مقاله گفته شد در بیرون بازار شما نام بازار عباسی را می‌بینید اما بر روی برخی کاشی‌های درون بازار نام این مکان «بازار شاه‌عباسی» نوشته شده است. درباره دلایل نامگذاری بازار به نام شاه‌عباسی باید به اصفهان و دوران شاه عباس صفوی بازگردیم. فرش شاه‌عباسی یکی از مشهورترین فرش‌های ایرانی است و چون برای نخستین بار در دوران شاه عباس در شهر اصفهان بافته شد به این نام مشهور شده است.

ویژگی فرش شاه‌عباسی طرح‌های ختایی و اسلیمی آن است اما مهم‌ترین ویژگی این نوع فرش گل‌های شاه‌عباسی است که در سرتاسر فرش به چشم می‌آیند. این گل را شاید بتوان به جرات چشمگیر‌ترین زیر مجموعه از طرح ختایی بدانیم. طرح ختایی شکل و شمایل گیاهان طبیعت است و بافنده برای زیبایی فرش از آنها الهام می‌گیرد.

گل شاه‌عباسی به شکل گل نیلوفر آبی است. اگر گل نیلوفر آبی را از وسط به دو نیم قسمت کنید آنگاه می‌توانید طرح گل شاه‌عباسی را مشاهده کنید؛ این طرح، محیطی دایره شکل دارد و تمام اجزای آن متقارن با یکدیگر است. بازار فرش شاه‌عباسی از روی نام این گل زیبا الهام گرفته شده است.

چرا باید از بازار فرش عباسی خرید کنیم؟

در این بخش می‌خواهیم دلایلی برای خرید از بازار فرش عباسی به شما بدهیم.

بازار فرش عباسی با بیش از پنج دهه فعالیت مداوم یکی از مطمئن‎ترین بازارهای فرش در ایران است. کسبه و فروشندگان فرش در این بازار آنقدر سابقه و اعتبار در تجارت فرش دارند که حاضر نمی‌شوند اعتبار خود را فدای فروش فرش تقلبی کنند. پس برای خرید از این بازار نیاز نیست چندان تجربه‌ و مهارتی در زمینه شناخت و خرید فرش، خصوصا فرش دستباف داشته باشید و می‌توانید با اطمینان از آن خرید کنید.

در بازار فرش عباسی شما می‌توانید به تنوع زیادی از فرش‌های باکیفیت دسترسی داشته باشید. ممکن است شما اطلاعات زیادی درباره فرش نداشته باشید. در اینجا حتما مهارت و تخصص فروشنده برای انتخاب فرش مهم خواهد بود. فروشندگان بازار فرش با سابقه و بسیار زبده هستند و در میان تنوع بسیار زیاد فرش‌، با خوشرویی به شما در انتخاب فرش مناسب کمک خواهند کرد.

از ویژگی‌های مهم بازار فرش عباسی، تنوع زیاد محصولات مرتبط به فرش در این بازار است. انواع فرش ایرانی در این بازار وجود دارد و شما می‌توانید با هر میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید به گزینه‌های زیاد و متنوعی برای خرید فرش ایرانی فکر کنید. محیط زیبا و آرامش بخش از ویژگی‌های مهم بازار شاه‌عباسی است و می‌تواند خرید را برایتان لذت بخش‌تر کند.

بازار فرش عباسی
بازار فرش عباسی
بازار فرش عباسی
بازار فرش عباسی

در بازار فرش عباسی تهران چه فرش‌های می‌توانیم بخریم؟

بازار فرش عباسی تهران در آغاز، به فروش فرش ‌دستباف اختصاص داشت اما با عرضه و تقاضای فرش ماشینی، چند سالی است فروش فرش ماشینی هم در آن رایج شده. به غیر از فرش ‌دستباف و فرش ماشینی شما می‌توانید برای خرید انواع دیگر فرش شامل گلیم، گبه، تابلو فرش، انواع قالی مانند قالی تمام ابریشم و قالی تمام پشم، جاجیم، انواع وسایلی تزیینی با طرح فرش، انواع فرش ابریشم و نیمه ابریشم و… به بازار عباسی مراجعه کنید.

سخن آخر

بازار شاه‌عباسی در میدان فردوسی یکی از مراکز فروش فرش در تهران است. این بازار علاوه بر معماری زیبا، یکی از مراکز اصلی خرید فرش در تهران است. پس پیشنهاد می‌کنیم پس از خواندن مقاله تهرانیکا و دیدن عکس بازار فرش عباسی به این بازار جذاب سری بزنید. همچنین برای آشنایی با بازار‌های دیگر شهر تهران، صفحه مراکز خرید تهران را ببینید.

برچسب‌ها: بازار فرش عباسی تهران، شاه‌عباس بزرگ