لوستر و حوض وسط پاساژ چهلستون منوچهری
رنج قیمت: گران

پاساژ چهلستون یکی از مراکز خرید اشیای آنتیک در تهران است که در خیابان منوچهری قرار دارد. پاساژی با معماری زیبا که پس از گذشت ۶۰ سال از تاریخ احداث‌اش هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده‌است و شما را حتما به یاد اصفهان می‌اندازد. اهالی قدیمی پاساژ می‌گویند چهلستون وقتی مرکز تجاری جوانی بود در میان مردم تهران شهرت فراوانی داشت. هر چند که این روزها با رکود صنعت گردشگری پاساژ چهلستون رونق گذشته را ندارد. در این مقاله با امروز و دیروز و معماری پاساژ چهلستون آشنا می‌شویم. پاساژی که هنوز هم رنگ و بوی گذشته را حفظ کرده است.

پاساژ چهلستون؛ عتیقه فروشی در یکی از خیابان‌های عتیقه تهران

برخی نقاط تهران هرچقدر هم که شلوغ باشند باز تماشا کردنشان لذت‌بخش است و هیاهو و ترافیک به خاطر اتمسفری که در خیابان وجود دارد چندان آزار دهنده نیست. خیابان منوچهری قطعا یکی از این نوع خیابان‌هاست که حال و هوای گذشته را در دل زنده می‌کند. امروزی‌ها شاید منوچهری را با فروشگاه‌های لوازم آرایشی‌بهداشتی، چرم‌فروشی و حتی دلار فروش‌ها‌ بشناسند اما وقتی این خیابان را به سمت خیابان فردوسی قدم بزنید بسیاری مغازه‌های عتیقه‌فروشی که عمر برخی از آنها به بیش از ۶۰ ۷۰ سال می‌رسند را مشاهده می‌کنید که ویترین جذابی از بی‌شمار اشیای قدیمی و خاطره‌انگیز دارند.

کنار خیابان فروشندگان اجناس قدیمی بساط کرده‌اند تا با فروش اشیای کهنه و خاطره‌انگیز رزق و روزی‌شان را درآورند. در واقع خیابان منوچهری در گذشته پیش از آنکه بازار چرم و لوازم آرایشی و بهداشتی باشد، پاتوق و محل کسب عتیقه فروش‌ها، خریداران عتیقه و اشیای آنتیک بوده‌است. بسیاری مغازه‌ها هستند که با بیش از نیم‌قرن سابقه در این خیابان به خرید و فروش اجناس آنتیک و لوکس و یا اشیای تاریخی مشغول‌اند. دیدن این فروشگاه‌ها معمولا در رهگذران احساس خوبی ایجاد می‌کند و شاید این همان دلیلی است که خیابان منوچهری را به خیابانی دلنشین در دل یکی از نقاط شلوغ تهران بدل کرده است. مقاله خیابان منوچهری

درب اتوماتیک و راه‌روی ورودی پاساژ چهلستون منوچهری
لوستر و حوض وسط پاساژ چهلستون منوچهری
ویترین مغازه ورودی پاساژ چهلستون
لوستر و سقف پاساژ چهلستون منوچهری

پاساژ چهلستون یکی از مراکز مهم فروش اشیای آنتیک و قدیمی در تهران است و خودش یکی از بناهای آنتیک تهران است. به گفته اهالی قدیمی پاساژ، چهلستون روزگاری برای خودش کلی عاشق و هوادار داشته است. نام نخستین این پاساژ، «کوروش» بود اما سال‌هاست نام آن به چهلستون تغییر پیدا کرده‌است. اسم پاساژ الهام گرفته از عمارت چهلستون، بنای تاریخی و زیبای مربوط به دوران صفویه در شهر اصفهان است.

همه چیز در پاساژ چهلستون منوچهری خاص و ویژه است؛ از فروشندگان مسن، خوش‌تیپ، جنتلمن و فضای داخلی پر زرق و برق فروشگاه‌هایشان گرفته تا معماری و فضای نوستالژیک و جذاب داخل پاساژ همگی شما را جادو می‌کنند تا سوار بر ماشین زمان شده‌ و به گذشته بازگردید. در این پاساژ هر نوع اشیای قدیمی که بخواهید را می‌توانید تهیه کنید و به همین خاطر مرکز خرید جذابی برای گردشگران خارجی است تا دلارها‌یشان را برای خرید کالایی تاریخی در ایران خرج کنند.

همینجا باید بگوییم که فروشندگان این نوع کالاها بین اجناس آنتیک و عتیقه تفاوتی مهم قائل می‌شوند؛ اجناس آنتیک به آنهایی گفته می‌شود که به تعدادی محدود در بازار عرضه شدند و چندان بر روی قدمت ساخت‌شان تاکید نمی‌شود اما قیمتی و باارزشند و عتیقه‌ها اشیایی تاریخی هستند که معمولا بیش از یک قرن از عمرشان می‌گذرد.

این پاساژ پاتوق اهل دل‌هاست؛ معمولا در اینجا کسانی را می‌بینید که به ویترین‌ مغازه‌ها زل زده‌اند تا با تماشای اشیای قدیمی روزگار گذشته را بازیابند. اشیا در اینجا آنقدر قدرت و انرژی درون خود دارند که گاهی می‌توانند هویتی فراموش شده را که در پی حیاتی دوباره‌ است، زنده کنند. اهالی و کسبه پاساژ چهلستون هم مانند مراجعین همگی اهل دل‌ند و کارشان را با علاقه زیادی انجام می‌دهند. اغلب آنها دیگر سن و سالی دارند و پخته و پر تجربه هستند و با علاقه و شور درباره کارشان صحبت می‌کنند. پای حرف‌هایشان که بنشینید متوجه می‌شوید که از رکود در صنعت گردشگری و کسادی بازار گلایه دارند.

با محدودیت‌های پیش آمده در چند سال اخیر برای فروش اشیای عتیقه، این روزها پاساژ چهلستون مرکز آنتیک‌فروشی است تا بازاری که به مشتریان خود کالای تاریخی و عتیقه بفروشد. پاساژ چهلستون بعد از رکود در صنعت گردشکری به مرکزی خلوت و کم رونق تبدیل شده اما کسبه آن می‌گویند در سال‌های گذشته پاساژ چهلستون برای خودش برو و بیایی داشته و شش دهه پیش که ساخته شد یکی از پرهیاهوترین پاساژهای تهران بوده‌است.

در پاساژ چهلستون چه چیزهایی می‌توانید بخرید

معمولا اجناس فروشگاه‌های پاساژ چهلستون وارداتی از کشورهای عمدتا اروپایی است. محبوب‌ترین کالاها در این پاساژ ظروف هستند. ظروفی که یا ساخت شرکتی خاص و مطرح در آلمان و چک است و یا سفارش فلان شازده و فلان تاجر متمول که مهر خود را بر پشت ظروف دارند. کتب خطی، صنایع دستی، نقره‌جات، رادیوهای قدیمی، تابلوهای نقاشی، انواع ساعت دیواری و رومیزی و ساعت‌های شماطه‌دار، وسایل دکوری مانند لاله‌ها، گلدان‌، رومیزی‌های مختلف و مجسمه‌های آنتیک برنزی، انواع نقره‌جات شامل زیورآلات و دکوری‌های ریز و درشت از دیگر اجناس پرفروش پاساژ چهلستون است.

از میان عتیقه‌ها، لاله‌های عهد ناصری، کاسه‌های روسی که مهر حسین‌خانی بر روی خود دارند، کارد و قاشق‌های نقره با دسته‌های ظریف و خوش ترکیب، سکه‌‎ها و بطور کلی اشیائی که متعلق به دوران قاجاریه هستند از محبوب‌ترین عتیقه‌هایی است که در پاساژ چهلستون منوچهری به فروش می‌رسند.

لوستر و حوض وسط پاساژ چهلستون منوچهری
کاشی‌های روی دیوار پاساژ چهلستون منوچهری
لوستر و حوض وسط پاساژ چهلستون منوچهری
ویترین یک مغازه آنتیک‌فروشی در پاساژ چهلستون منوچهری

معماری پاساژ چهلستون منوچهری

پاساژ چهلستون حال‌ و هوا و صفای شهر اصفهان را دارد. پاساژی است ۳ طبقه که همگی فروشگاه‌های آن آنتیک فروشند. سازنده آن فردی است به نام «باغستانی» که کسبه قدیمی پاساژ از او به نیکی یاد می‌کنند. آقای باغستانی با خرید خانه‌های قدیمی شیراز بسیاری از اجزای معماری پاساژ چهلستون مانند کاشی‌ها، نرده‌ها، طارمی‌ها و ارسی‌ها را با خود به تهران آورد.

ستون‌های زیبا و لوستر اشکی عظیمی که از سقف آویزان است، حسی باشکوه به پاساژ می‌دهند. کاشی‌های قدیمی آبی رنگ که عمری از آنها به دوران قاجاریه می‌رسد، برخی نقوش دیواری، مشبک‌ها چوبی، طارمی‌ها فضای پاساژ چهلستون را به گونه‌ای ساخته‌اند که حقیقتا تماشایی است. گوشه‌های پاساژ راه پله‌هایی دارد که می‌توانید بوسیله آنها به طبقات دیگر بروید. نکته جالب درباره این قسمت از معماری پاساژ، کاشی‌هایی است که برروی دیوارها کار شده و مزین به تصاویری از پادشاهان و شاهزادگان قاجاریه هستند که علاوه بر تصویر، نامشان نیز روی کاشی‌ها حک شده‌است.

پاساژ بعد از گذشت شش دهه هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده‌است. فضا و معماری آن مثل اشیائی که در فروشگاه‌ها به چشم می‌آید آنتیک و عتیقه است. به غیر از درب شیشه‌ای اتوماتیکی که در ورودی پاساژ نصب شده، باقی چیزها همان‌هایی هستند که از روز اول در پاساژ چهلستون وجود داشتند. پاساژ چهلستون از جذاب‌ترین مراکز خرید شهر تهران است که می‌توانید به آن سری بزنید حتی اگر قصد خرید کالایی را ندارید.

سخن آخر

پاساژ چهلستون از شیک‌ترین مراکز تجاری تهران است که به فروش اشیای عتیقه و آنتیک شهرت دارد. پاساژی زیبا که تماشای برخی ویژگی‌های معماری‌اش بیینده را مبهوت خود می‌کند. در این مقاله سعی کردیم این پاساژ و جذابیت‌های آنرا به شما معرفی کنیم. برای آشنایی با دیگر مراکز خرید تهران، صفحه مراکز خرید وب‌سایت تهرانیکا را ببینید.

برچسب‌ها: بازار خیابان منوچهری، پاساژ چهلستون منوچهری، خیابان منوچهری