قهوه خانه رمضون یخی
رنج قیمت: مناسب

‌قهوه خانه «رمضون یخی» هفتاد سال است که در محله دروازه غار سرپا ایستاده است. این ‌قهوه خانه با سابقه، محل رفت و آمد و اجتماع لوطی‌ها و گنده‌لات‌ها و افراد سرشناس تهران مانند جهان پهلوان «تختی» و «طیب حاج‌رضایی» و «هفت کچلون» بوده و انبوهی قصه و خاطره برای گفتن دارد. چندین دهه پیش ‌قهوه‌خانه‌ها حکم کافه‌های امروزی را داشتند با این تفاوت که برخلاف کافه‌های امروزی، ‌قهوه خانه پاتوق مردان بودند و زنان راهی به آن نداشتند. در این مقاله به ‌ معرفی قهوه خانه رمضون ‌یخی می‌پرداریم. با تهرانیکا همراه باشید.

قهوه خانه رمضون یخی کجاست؟

این ‌قهوه خانه در آدرس تهران، خیابان شوش، ابتدای خیابان هرندی واقع شده است و در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

دسترسی به قهوه خانه رمضون یخی با مترو و اتوبوس

برای دسترسی با مترو می‌توانید از ایستگاه متروی شوش استفاده کنید. همچنین نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، به قهوه‌خانه، ایستگاه اتوبوس هرندی است.

ساعت کار ‌قهوه‌خانه اسماعیل‌پور

‌قهوه خانه از ساعت ۷ صبح الی ۱۲ شب باز است.

شماره تلفن ‌قهوه خانه اسماعیل پور

۵۵۶۰۵۵۸۱

قهوه خانه رمضون یخی
قهوه خانه رمضون یخی

‌قهوه‌خانه حاج‌تقی اسماعیل‌پور، ‌قهوه خانه برادران بزن بهادر

‌قهوه خانه رمضون‌یخی را یکی از برادران اسماعیل‌پور به نام «تقی اسماعیل‌پور» تاسیس کرد. او یکی از چهار برادر اسماعیل‌پور است که زمانی همراه با برادرش حسین، از گنده‌لات‌ها و به اصطلاح گردن‌کلفت‌های مشهور تهران بودند. حسین، تقی، ماشاالله و محمد چهار برادر بودند که به «برادران رمضون یخی» شهرت داشتند. پدرشان یکی از یخچال‌داران تهران بود و به همین علت چهار برادر به برادران رمضون یخی شهرت پیدا کردند.  

اولین قصه‌ای که درباره ‌قهوه خانه رمضون یخی می‌شنوید دعوای حسین و تقی رمضون یخی با طیب حاج‌رضایی است. طیب خودش از لوطی‌ها و گردن کلفت‌های مشهور  تهران قدیم بود که در زد و خورد با برادران رمضون یخی به شدت آسیب دید.

کسانی که آن روز شاهد دعوای این سه نفر بودند می‌گفتند که حسین و تقی با چاقو و قمه دل و روده طیب را پاره و کف خیابان ریختند؛ حال‌ طیب چنان وخیم شد که شاهدان تصور کردند او مرده. در شهر شایع شد حسین رمضون یخی، طیب را کشته است اما طیب بعد از آن حادثه زنده ماند و با وساطت عده‌ای از رجال سیاسی آن روزگار و نزدیکان این دو نفر صلح و آشتی بینشان برقرار شد. از آن به بعد ‌قهوه خانه رمضون یخی پاتوق طیب و نوچه‌هایش شد. سال‌ها پس از آن زد و خورد می‌شد روی صورت طیب، جای زخم چاقوی حسین رمضون یخی را دید.

‌قهوه خانه پس از گذشت هفتاد سال هنوز هم شکل و شمایل سابق خود را در کمال سادگی حفظ کرده‌است. کاشی‌های مربعی سفید که دیوارها را تا نیمه پوشانده‌اند و بالای دیوار قاب عکس‌هایی از گذشته تهران و افراد سرشناسی مانند جهان پهلوان تختی و همچنین نقاشی‌هایی از شاهنامه و بزرگان دین اسلام به چشم می‌خورد. صندلی‌ها، یخچال قدیمی و کهنه، سماور‌های بزرگ، استکان و نعلبکی‌ها همه چیز در ‌قهوه خانه رمضون یخی به شکل سابق خود مانده‌است.

پشت ‌قهوه خانه حیاطی است باصفا. بعد از عبور از دری چوبی می‌توانید وارد آن شوید که دورتادورش تخت‌ چیده شده و حوضی در وسط آن قرار دارد. فضای حیات با چند گلدان به زیبایی تزیین شده. مراجعین با چای، نیمرو، املت و نان و پنیر پذیرایی می‌شوند و برای ناهار می‌توانید دیزی با نان سنگ تازه سفارش دهید که طعم و مزه خوبی دارد.

قهوه خانه رمضون یخی
قهوه خانه رمضون یخی
قهوه خانه رمضون یخی
قهوه خانه رمضون یخی

قیمت‌ها در این ‌قهوه خانه ارزان است

بیشتر مشتریان ‌قهوه خانه کارگر‌ها و پیرمردان هستند. گاهی پرنده‌فروش‌ها و انگشترفروش‌ها هم در این ‌قهوه خانه بساط می‌کنند. بسیاری از افراد کم‌بضاعت به ‌قهوه‌خانه مراجعه می‌کنند تا نان صلواتی بگیرند. بعد از گذشت هفت دهه هنوز هم برخی رسوم ‌قهوه‌خانه‌های قدیمی تهران در این ‌قهوه خانه مرسوم است؛ از همان ابتدا تا امروز در ‌قهوه خانه رمضون یخی بساط شاهنامه خوانی، تعزیه‌خوانی و پرده خوانی به راه بوده و در ماه محرم مردم برای تعزیه‌خوانی در ‌قهوه خانه جمع می‌شوند و در برخی روزهای سال کسانی برای شاهنانه‌خوانی به آنجا می‌آیند تا چنین رسمی را زنده نگه دارند.

اجتماع لوطی‌ها و افراد سرشناس در ‌قهوه خانه رمضون یخی باعث انجام بسیاری از کارهای خیر شده است. مراسم گلریزان، جمع کردن پول برای جهزیه افراد بی‌بضاعت بارها در این ‌قهوه‌خانه اتفاق افتاده و خیلی از کارگرهای بیکار در این ‌قهوه‌خانه صاحب کار شدند. سال‌ها پیش حاج‌تقی اسماعیل‌پور اتاقی در ‌قهوه‌خانه ساخت که به افراد بی‌خانمان جایی برای خواب می‌داد. می‌گویند تختی بسیاری از زمین‌هایی که خریده بود را در این ‌قهوه خانه به افراد نیازمند واگذار کرد. ‌قهوه خانه رمضون یخی از شهرت زیادی در تهران برخوردار است و لوکیشن برخی فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند «سریال ستایش» بوده است.

سخن آخر

قهوه خانه رمضون یخی یا با نام امروزی‌اش ‌قهوه‌خانه اسماعیل‌پور از قدیمی‌ترین ‌قهوه خانه تهران است که قصه و داستان‌های زیادی درباره لوطی‌ها و بزن بهادرهای قدیمی دارد. این قهوه خانه که روزگاری محل رفت و آمد آدمهای سرشناسی بوده امروز در حکم موزه‌ای زنده است که می‌توانید در محیط آن بنشینید و چای یا دیزی یا صبحانه بخورید. اگر علاقمند به تهرانگردی هستید دیدن این ‌قهوه خانه تاریخی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای بهتر شدن مجله تهرانیکا حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها: طیب حاج‌رضایی، غلامرضا تختی، قهوه‌خانه رمضون یخی، هفت کچلون