پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان، یکی از اماکن آرامش‌بخش , زیبای شهرتهراناست. این پارک جنگلی که گسترده غربی‌شرقی دارد، روزانه میزبان گردشگران و افراد بسیار زیادی است.این پارک جنگلی که به نام پارک جنگلی شیان هم شهرت دارد، در شمال شرق تهران، در بخش شمیرانات واقع شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با جنگل‌ زیبای لویزان و امکانات آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی پارک جنگلی لویزان

بیش از نیمی از فضای سبز تهران در شرق آن قرار دارد؛ سرخه حصار، بوستان پلیس، پارک جنگلی یاس فاطمی، پارک جنگلی تلو، پارک جنگلی سوهانک و قوچک و پارک جنگلی لویزان ازجمله پارک‌های شرق تهران هستند.

پارک جنگلی لویزان با پوشش گیاهی متنوع از بهترین و شیک‌ترین فضاهای سبز شرق تهران به شمار می‌رود. این پارک جنگلی محیطی دلنشین و نشاط‌بخشی دارد؛ انبوه درختان، صدای گوش‌نواز پرندگان در دل جنگل و هوای تمیز و خنک این پارک جنگلی را به مکانی دنج و باصفا برای گردش تبدیل کرده است. جنگل لویزان پاتوقی دلچسب برای کسانی است که از دود و دم تهران گریزانند. آخر هفته‌ها خانواده‌ها به این جنگل می‌روند تا برای شروع هفته‌ای جدید انرژی لازم را کسب کنند. اگر به این پارک جنگلی سری بزنید حتما خانواده‌های زیادی را می‌بینید که در فضای پارک مشغول استراحت یا تفریح هستند. همچنین این پارک محل مناسبی برای پیاده‌روی، جنگل‌نوردی و دوچرخه‌سواری است.

یکی از نکاتی که می‌تواند پارک جنگلی لویزان را برجسته کند، چشم‌انداز وسیعی است که رو به سوی تهران دارد. به همین دلیل به این منطقه از تهران بام شیان نیز می‌گویند؛ شب‌ها از فراز این بام تماشای تهران که غرق نور و روشنایی شده، حسابی تماشایی است. یکی دیگر از ویژگی‌های پارک جنگلی لویزان این است که شما می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی خودتان در پارک تردد کنید. این پارک جنگلی به دلیل موقعیت مکانی که دارد، در تمام فصول سال تماشایی است.

باغ پرندگان لویزان

اگر به جنگل‌های لویزان مراجعه کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به باغ پرندگان هم بزنید. باغی جذاب و تماشایی که انواع پرنده‌ را در محیط زیبا به نمایش گذاشته است. مقاله باغ پرندگان

باغ پرندگان
باغ پرندگان
باغ پرندگان

بوستان بانوان لویزان (حدیدچی)

بوستان بانوان لویزان (مرضیه حدیدچی یا دباغ) دقیقا در ضلع جنوب اتوبان بابایی، ضلع غرب خیابان کوهستان، روبه‌روی باغ پرندگان قرار دارد. این منطقه در شمال پارک جنگلی بوستان جنگلی لویزان قرار دارد. بوستان بانوان لویزان دارای دو زمین کودکان، بخش سلامت و دستگاه‌های ورزشی که برای توان‌یابان هم امکانات ویژه‌ای دارد؛ چایخانه، خانه کودک، سالن سرپوشیده ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری و اسکیت، زمین بدمینتون، میز‌های پینگ‌پنگ و فوتبال دستی ازجمله این امکانات هستند.

امکانات رفاهی پارک جنگلی لویزان

امکانات رفاهی این منطقه کاملا ایده‌آل است و شما می‌توانید با خیالی آسوده و راحت عازم پارک جنگلی لویزان شوید. در این پارک از ارائه هیچ‌گونه امکانات و خدمات رفاهی کوتاهی نشده است. کباب‌پز، دستگاه‌های بدنسازی و ۱۹ سرویس بهداشتی ازجمله این امکانات است. همچنین در پارک جنگلی لویزان مجموعه کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد. برخی از امکانات غذاخوری و اقامتی موجود در پارک لویزان عبارت‌اند از:

رستوران سنتی شیان

رستوران سنتی شیان را می‌توان یکی از رستوران‌های خوب تهران معرفی کرد. غذاهای خوش‌رنگ و خوش‌عطر متنوعی در منوی غذای این رستوران وجود دارد. دکوراسیون و سبک چیدمان آن با استفاده از میز و صندلی و طرح‌های لمکده به بهترین شکل ممکن و به‌صورت سنتی و کاملا منحصربه‌فرد صورت‌گرفته است. شما می‌توانید در فضای روباز یا بسته غذایتان را میل ‌کنید.

هتل شیان

اگر تمایل دارید چندین روز از طبیعت زیبای لویزان استفاده کنید، می‌توانید با اقامت در هتل شیان، تمام خستگی‌های ناشی از گشت‌وگذار و جنگل‌گردی‌های خود را به‌خوبی برطرف کنید. با اقامت در هتل شیان می‌توانید صبح‌ها طلوع خورشید را تماشا کنید و یک روز دل‌انگیز را با تماشای منظره چشمگیر جنگل‌های سرسبز لویزان آغاز کنید. این هتل در بخش مرتفع منطقه لویزان احداث شده است، ازاین‌رو هتل شیان آب‌وهوای بسیار دلپذیری دارد.

رستوران و تالار پذیرایی شیان

تالار پذیرایی شیان در دل جنگل‌ انبوه لویزان می‌تواند میزبان جشن ازدواج، مهمانی‌های پرجمعیت خانوادگی و جشن‌های بزرگ باشد. شما می‌توانید با برگزاری جشن‌های خود در مجموعه پذیرایی رستوران و تالار شیان، میهمانی به‌یادماندنی را برای میهمانان خود رقم بزنید. در مجموعه رستوران و تالار پذیرایی شیان همه چیز به‌صورت سلف‌سرویس به مهمانان ارائه می‌شود. تالار پذیرایی شیان با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر و با سرو انواع غذا و کباب‌های لذیذ ایرانی، همیشه آماده پذیرایی از مهمانان خود است.

پارک جنگلی لویزان
پارک جنگلی لویزان

بازی‌های مهیج پارک لویزان

امکانات پارک لویزان تنها به مواردی که اشاره کردیم ختم نمی‌شوند. برخی از امکانات رفاهی که زمینه بازی‌های هیجان‌انگیز را برای شما مهیا کرده است، شامل میزهای پینگ‌پنگ، مسیر دوچرخه‌سواری، زمین‌های بازی و … می‌شود. از دیگر بازی‌های پرطرف‌دار و محبوب پارک لویزان می‌توان به بولینگ اشاره کرد. فوتبال دستی، بیلیارد و اسنوکر هم از دیگر امکانات ورزشی جذاب پارک جنگلی لویزان هستند.

پیشینه تاریخی پارک لویزان

پارک جنگلی لویزان باهدف کاهش آلودگی هوای پایتخت و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب سد لتیان در دهه چهل خورشیدی احداث شد. پارک لویزان بر روی تپه لویزان در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و وسعت آن حدود ۱۲۰۰ هکتار است. از بدو تاسیس تا سال ۱۳۶۹ اداره جنگل با سازمان منابع طبیعی بود. پس از این دوره نگهداری از پارک جنگلی برای مدت ۳۰ سال به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران سپرده شد تا فضاهای امن و تفریحی برای شهروندان در آن ایجاد شود. در سال ۱۳۸۴ تخریب بخشی از درختان پارک جنگلی لویزان با هدف احداث اتوبان شهید زین‌الدین بحث‌ها و حاشیه‌های فراوانی بوجود آورد.

جاذبه‌های طبیعی جنگل‌های لویزان

پوشش گیاهی جنگل‌ لویزان شامل درختان کاج تهران، سرو خمره‎‌ای، سرونقره‌‎ای، چنار، اقاقیا، زبان‌گنجشک، داغداغان، توت، مو، عرعر، ارغوان، گز و جوالدوز می‌شود. جانوران این پارک نیز از حیواناتی نظیر سنجاب، مار، پرندگانی از گونه‌های عقاب، شاهین و کبوتر کوهی است. مسیر این پارک یک جاده پر پیچ‌وخم و زیبا است که می‌توانید در طول مسیر از تماشای مناظره زیبا و سرسبز لذت ببرید.

پارک جنگلی لویزان
پارک جنگلی لویزان

چه زمانی برای رفتن به پارک لویزان مناسب است؟

شما می‌توانید در کلیه فصول سال به جنگل‌ لویزان بروید. موقعیت جغرافیایی پارک به‌گونه‌ای است که در فصول مختلف آب‌وهوای دلپذیری دارد. حتی در فصل زمستان، شما از تماشای درختان پوشیده از برف در جنگل لویزان لذت می‌برید. در زمان فصل پاییز هم بخشی از سرسبزی درختان پارک جای خود را به رنگ‌های زرد و نارنجی می‌دهند. پاییز‌های جنگل‌های لویزان فرصت خوبی برای عکاسی در طبیعت است. اما بهترین زمان جهت پیک‌نیک‌های خانوادگی و گردش در پارک لویزان، فصول بهار و تابستان است. زیرا در این فصول طبیعت سرسبز لویزان به اوج زیبایی خود می‌رسد. شما در این زمان می‌توانید از آب‌وهوای خنک و دلپذیر پارک لذت ببرید.

ساعات شبانه هم می‌تواند زمان مطلوبی برای حضور در پارک لویزان باشد. معمولا منظره شهر در ساعات شبانه دیدنی است.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی پارک جنگلی لویزان پرداختیم و توضیحاتی درباره مسیریابی و دسترسی پارک شیان، تاریخچه، امکانات رفاهی‌تفریحی و جاذبه‌های پارک لویزان ارائه کردیم. برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های شهر تهران، صفحه دیدنی‌های وبسایت تهرانیکا را ببینید.

برچسب‌ها: باغ پرندگان، پارک جنگلی لویزان، پهلوی