پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه یکی از زیباترین، وسیع‌ترین پارک‌‌ها و بزرگترین پارک دره‌ای تهران است. فضای گسترده و پوشش سرسبز این بوستان می‌‌تواند مکانی پر از آرامش را به دور از هیاهو و شلوغی شهر، برای شما فراهم کند. پارک نهج البلاغه با امکانات رفاهی و تفریحی زیادی که دارد، ارزش بازدید چند باره شما را خواهد داشت؛ و شما می‌‌توانید لحظات خوشی را در آن سپری کنید.

پارک‌ها همیشه گزینه‌ای برای فرار از شلوغی‌های شهر هستند. قدم زدن در دل فضایی سرسبز و یا نشستن روی چمن‌ها و نیمکت‌های پارک برای لحظاتی هم که شده، ما را از مشغله‌های فکری دور می‌کند. شهر تهران، به عنوان پایتخت، پارک‌های کوچک و بزرگ زیادی را در دل خود جای داده است. یکی از این پارک‌ها، پارک نهج البلاغه است. پارکی باصفا که با امکانات رفاهی و تفریحی پرهیجان، مقصد بسیاری از پایتخت‌نشینان برای گردش محسوب می‌شود.

در ادامه این مقاله سعی داریم تا شما را با قسمت‌‌های مختلف بوستان نهج البلاغه آشنا کنیم تا اگر تصمیم به گذراندن اوقات فراغتتان در این بوستان دارید؛ برای انتخاب بین جاذبه‌‌های گردشگری آن مانند اولین پل معلق تهران و طولانی‌‌ترین پل کابلی خاورمیانه با چشم انداز شگفت‌‌انگیزش از پایتخت دچار سردرگمی نشوید. در ادامه با تهرانیکا همراه باشید.

پارک نهج البلاغه کجاست؟

موقعیت پارک نهج البلاغه در میان دره فرحزاد است. در حدود یک دهه گذشته دره فرحزاد دارای فضای سرسبزی بود که رودخانه‌‌ای کم آب از میان آن می‌‌گذشت. در سال ۱۳۸۸ خورشیدی دره فرحزاد با تغییر کاربری، از نو طراحی و مهندسی شد و به عنوان بوستان نهج البلاغه افتتاح شد. پارک نهج البلاغه با طول حدود ۶۵۰۰ کیلومتری، بزرگ‌‌ترین پارک دره‌‌ای کشور است. این پارک با وسعت ۲۰۰ هکتاری بین بزرگراه نیایش از شمال، بزرگراه حکیم از جنوب، بزرگراه یادگار از شرق و بزرگره اشرفی از غرب واقع شده است؛ بزرگراه همت این پارک را به دو فاز تقسیم می‌کند.

دسترسی پارک نهج البلاغه

در این قسمت مسیرهای دسترسی به بوستان نهج البلاغه را معرفی می‌کنیم.

دسترسی به پارک نهج البلاغه با ماشین شخصی

فاز ۱ بوستان نهج البلاغه:

•ورودی‌های پونک:

  1. میدان پونک، انتهای بلوار همیلا
  2. اشرفی، خیابان اسلامیان، خیابان پارک، خیابان استاد نظری (جای پارک دارد)

•ورودی‌های شهرک غرب:

  1. فاز ۶، انتهای بلوار دادمان
  2. فاز ۶، انتهای بلوار ایوانک (پارکینگ دارد)

فاز ۲ بوستان نهج البلاغه (پل معلق):

بزرگراه اشرفی، خیابان درخشانی، کوچه آذری، بلوار عربشاهی

دسترسی به پارک نهج البلاغه با مترو و اتوبوس

برای رفتن به فاز ۱ پارک نهج البلاغه با مترو، باید در ایستگاه صنعتِ خط ۷ مترو پیاده شده و با تاکسی‌های فاز ۶ شهرک و یا اتوبوس خط ۲۹۳ صنعت-شریف خود را به پارک برسانید.

برای رفتن به فاز ۲ پارک نهج البلاغه (پل معلق) می‌توانید از مسیر قبلی خود را به فاز ۱ پارک برسانید و در مسیر سرپایینی درون پارک تا فاز دو پیاده‌روی کنید؛ و یا در ایستگاه یادگارِ خط ۶ مترو پیاده شده و با ۲۵ دقیق پیاده‌روی در سربالایی خود را به پارک برسانید.

دسترسی به پارک نهج البلاغه با بی‌آرتی

خط ۱۰ بی‌آرتی، خطی است که در امتداد بزرگراه اشرفی حرکت می‌کند؛ ایستگاه باغ فیض این خط به فاز دوی پارک، و ایستگاه‌های میدان پونک و آبشناسان به فاز یک پارک نهج البلاغه نزدیک هستند.

ساعت کار پارکینگ پارک نهج البلاغه

ساعت کار پارکینگ‌ها: ۷ تا ۲۴

پارک نهج البلاغه
پارک نهج البلاغه

طراحی بوستان نهج البلاغه

به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن بوستان نهج البلاغه روی شیب دره، بخش‌های آن به صورت طبقاتی و پلکانی در امتداد رودخانه طراحی شده‌اند. رودی که از بینشان عبور می‌کند، پارک را به دو بخش مجزا تقسیم کرده است که توسط یک پل بزرگ و چند پل کوچک به هم متصل شده‌اند و سبب زیباتر شدن این پارک شده‌اند.

پارک نهج البلاغه در دره فرحزاد

فازهای پارک نهج البلاغه

فازهای پارک نهج البلاغه به ۴ قسمت تقسیم می‌‌شوند. فاز اول بوستان نهج البلاغه از بزرگراه همت به سمت شمال تا خط بلوار دادمان و بلوار همیلا است؛ این فاز سال ۱۳۸۸ افتتاح شد. فاز ۲ بین دو بزرگراه همت و حکیم است؛ فاز ۲ در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. فاز صفر نهج البلاغه دره بالای بزرگراه نیایش است؛ این فاز در حال ساخت است. فاز ۳ بوستان نهج البلاغه از بزرگراه نیایش تا خط بلوار دادمان و بلوار همیلا است؛ فاز ۳ هم درحال ساخت است.

پارک نهج البلاغه
پارک نهج البلاغه
پارک نهج البلاغه
پارک نهج البلاغه

امکانات تفریحی پارک نهج البلاغه

اگر سری به پارک نهج البلاغه تهران زده باشید، خودتان متوجه شدید که نهج البلاغه یک بوستان معمولی نیست. وجود امکانات تفریحی برای همه سنین در این مکان باعث شهرت و محبوبیت آن شده است. این پارک با داشتن ۱۸۰۰ متر فضا برای ورزش همراه با وسایل ورزشی و بدنسازی، ۳ زمین بازی برای کودکان، ۸ مسیر پیاده‌‌روی، زمین اسکیت، میز پینگ پنگ، سینما ۶ بعدی، آمفی‌تئاتر روباز، سینما ۷ بعدی گیم، تونل نوری، بانجی جامپینگ، لانگچر و سوئینگ، قایق پرش در آب و شهربازی، مکانی مناسب برای وقت‌‌گذرانی همه اعضای خانواده خواهد بود. که در ادامه با تعدادی از امکانات این پارک بیشتر آشنا می‌شویم.

پل معلق پارک نهج البلاغه

پل معلق روی دره نهج البلاغه، اتصال دهنده پارک نهج البلاغه و پارک پردیسان است و با نام پل معلق آسمان نیز شناخته می‌‌شود. این پل معلق در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و از بالای آن نمای برج میلاد، قسمتی از پل طبیعت و نمای کلی‌ای از شهر تهران قابل مشاهده است. اگر دلتان می‌خواهد لذت قدم زدن روی پل معلق را تجربه کنید، در اولین فرصت به پارک نهج البلاغه فاز ۲ بروید و از فراز پل معلق، منظره‌ بی‌نظیر شب در تهران را تماشا کنید. فقط فراموش نکنید که حتما باید برای قدم گذاشتن روی این پل، بلیت تهیه کنید؛ قیمت بلیت در سال ۱۴۰۱، ۲۰٬۰۰۰ تومان است.

بانجی جامپینگ

سقوط آزاد از روی پل معلق و ارتفاع ۶۵ متری، از هیجان‌انگیزترین تفریحات و البته پرطرفدار در بوستان نهج البلاغه است. بانجی جامپینگ پارک نهج البلاغه بر روی پل معلق این پارک قرار دارد و اگر شما هم دوست‌‌دار هیجان هستید از این پارک دیدن کنید.

دیدن اطلاعات و عکس‌های بیشتر از پل معلق و بانجی جامپینگ نهج البلاغه

پل معلق نهج البلاغه
پل معلق
پل معلق نهج البلاغه
پل معلق
تونل نوری نهج البلاغه
تونل نوری
تونل نوری نهج البلاغه
تونل نوری

تونل نوری پارک نهج البلاغه

تونل نوری پارک نهج البلاغه ۲۶۰ متر است. دیوارها و سقف این تونل به شکل چشم نوازی نورپردازی شده است. نورپردازی زیبا و رنگارنگ در دل تاریکی تونل باعث شده تا این تونل نوری به یکی از مکان‌‌های مناسب عکاسی تبدیل شود. بازدید از این تونل نوری در شب بسیار دلپذیرتر خواهد بود و عکس‌‌های هنری بهتری ‌می‌توان گرفت.

ساعت کاری تونل نوری نهج البلاغه: ۹ تا ۲۱

پیست دوچرخه پارک نهج البلاغه

دوچرخه‌سواری پارک نهج البلاغه بسیار معروف است. این پارک دارای ۹ کیلومتر مسیر دوچرخه‌‌سواری به همراه خانه‌‌های دوچرخه ۱۲۰ ظرفیتی است. اگر شما به دلیل محدودیت‌‌های جا‌‌به‌‌جایی نمی‌‌توانید دوچرخه خود را به پارک ببرید یا دوچرخه ندارید می‌‌توانید از جایگاه های مخصوص کرایه دوچرخه پارک، دوچرخه کرایه کنید و از فراز و فرودهای استاندارد پارک لذت ببرید.

زمان مجاز برای استفاده از دوچرخه‌‌های کرایه‌‌ای یک ساعت در نظر گرفته شده است و هزینه کرایه هم بستگی به مدل دوچرخه انتخابی شما دارد. مسیر وسیع و مخصوص به دوچرخه این پارک دوچرخه سواری را برای شما لذت بخش‌‌تر می‌کند و سرسبزی و آب هوای نسبتا خنک بوستان به دلیل روی دره بودن آن باعث می‌‌شود تا مسیر دوچرخه سواری برایتان خسته کننده نشود.
ساعت کار ایستگاه کرایه دوچرخه نهج البلاغه: همه روزه از ساعت ۱۷ الی ۲۴

سینما ۶ بعدی و سینما ۷ بعدی گیم پارک نهج البلاغه

سینما ۶ بعدی و سینما ۷ بعدی گیم پارک نهج البلاغه در فاز ۱ این بوستان قرار دارد. این سینما دارای بزرگ‌‌ترین پرده سینمایی کشور است. سینما ۶ بعدی امکان تماشای فیلم به صورت ۳ بعدی را برای شما فراهم می‌‌کند و همزمان افکت‌‌های صدایی مانند رعد و برق و طوفان و تکان خوردن صندلی‌‌تان را تجربه می‌‌کنید.

در سینما ۷ بعدی گیم شما به صورت تیمی با هم گروهی‌‌هایتان سوار بر اسب، ماشین یا ترن به جنگ زامبی‌‌ها می‌‌روید و همزمان افکت‌‌های صدا و حرکات صندلی متناسب با فضا را تجربه می‌‌کنید. در سینما ۷ بعدی گیم شما مجهز به یک تفنگ لیزری می‌‌شوید و با هم گروهی‌‌‌هایتان رقابت می‌‌کنید و در نهایت امتیازاتتان را مشاهده می‌‌کنید.  همچنین در حین نمایش بازی از شما عکس گرفته می‌‌شود و در نهایت با پرداخت هزینه عکس در اختیارتان قرار داده می‌‌شود.

زمین اسکیت پارک نهج البلاغه

از مهم‌ترین امکانات تفریحی پارک نهج البلاغه تهران، زمین اسکیت آن است. شور و هیجان نوجوانان و جوانان اسکیت‌باز در این پیست حتی رهگذران را هم سر شوق می‌آورد. اگر شما هم از طرفداران این ورزش و تفریح هستید، حتما سری به این پیست بزنید چرا که امکانات مناسبی هم برای این رشته دارد.
ساعت کار زمین اسکیت نهج البلاغه: همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته

پیست پرواز در آسمان
پیست پرواز در آسمان
سرزمین بازی نهج البلاغه
سرزمین بازی
سافاری وحشت نهج البلاغه
سافاری وحشت
قایق پرش در آب نهج البلاغه
قایق پرش در آب

سرزمین شگفت انگیز پارک نهج البلاغه

سرزمین شگفت‌انگیز، نام یک شهربازی است که در شرق بوستان نهج البلاغه قرار دارد. این شهربازی شامل این مجموعه‌هاست: سافاری وحشت، قایق پرش در آب، پیست پرواز در آسمان و راپل برقی. ساعاتی خوب و هیجان‌انگیزی را می‌توانید در شهربازی پارک نهج البلاغه بگذرانید.

سافاری وحشت

همانطور که از اسم سافاری وحشت پیداست، جایی است که قرار است بترسید و سرشار از هیجان شوید. سافاری وحشت نهج البلاغه مسیری حدوداً هفت دقیقه‌ای است که باید پیاده آن را طی کنید و منتظر هر چیزی برای ترساندنتان باشید! نورپردازی خاص، راهروهای پیچ در پیج و صداهای عجیب و غریب هم باعث ترسناک‌تر شدن این مسیر شده است. برای یکبار هم که شده این هفت دقیقه پر هیجان را تجربه کنید.

قایق پرش در آب

قایق پرشی پارک نهج البلاغه با قایق‌‌های دیگر بسیار متفاوت است و به این شکل کار می‌‌‌کند که شما سوار قایقی می‌‌شوید که روی آب نیست بلکه روی یک ریل شیب دار سرسره مانند قرار دارد، و بعد از سوار شدن شما، قایق به بالا کشیده شده و با شتاب داخل استخر روبرویتان پرتاب می‌شوید. این بازی بسیار هیجان انگیز حدود ۵ دقیقه به طول می‌‌انجامد و برای افراد بالای ۷ سال استفاده از آن مجاز است. محدودیت وزنی این سرگرمی هیجان‌‌انگیز حداکثر ۹۰ کیلوگرم است و محدودیت قد نیز بین یک متر و بیست سانت و دو متر ‌است‌‌.

پیست پرواز در آسمان

پیست پرواز در آسمان به شما این امکان را می‌دهد که در هر فصل از سال و هر نوع آب و هوایی ورزش‌های برفی و زمستانی را تجربه کنید! تیوپ‌سواری روی پیست پرواز با چشم‌انداز زیبای دره نهج البلاغه دقیقاً مثل تیوپ‌سواری روی برف است. با این تفاوت که در انتها روی یک تشک بادی فرود می‌آیید.

راپل برقی

راپل هوایی هم که برای اولین بار در ایران به صورت نشسته و یکبار رفت و یکبار برگشت، در پارک نهج البلاغه افتتاح شده است. سوار بر راپل می‌شوید، از دامنه‌ی زیبای نهج البلاغه عبور کرده و دوباره به نقطه اول خود برمی‌گردید. زیپ لاین پارک نهج البلاغه یا همان راپل برقی، یکی از سرگرمی‌های پرطرفدار در این پارک است.
ساعت کار سرزمین شگفت‌انگیز پارک نهج البلاغه: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲ بامداد، پنحشنبه، جمعه و تعطیلات از ساعت ۱۷ الی ۲ بامداد

شهربازی بیلینو پارک نهج البلاغه

شهربازی بیلینو پارک نهج البلاغه که اولین پارک عمرانی ایران است در فاز یک پارک نهج البلاغه قرار دارد. این شهربازی که مجموعه‌‌ای از دستگاه‌‌ها و ماشین‌‌های واقعی مانند جرثقیل، کلایمکس، لودر و بیل مکانیکی را گردآوری کرده است به کودکان اجازه می‌‌دهد تا به دور از دنیای تکنولوژی و بازی‌‌های رایانه‌‌ای، تجربه‌ای واقعی از کار با ماشین‌آلات ساخت و ساز داشته باشند. بیلینو به محوطه ماسه، تشک بادی، دستگاه شبیه ساز رانندگی و فوتبال دستی نیز مجهز است.

استفاده از ماشین‌آلات این شهربازی محدود سنی ندارد و ممکن است شما هم مایل به تجربه کردن کار با دستگاه‌‌های ساخت و ساز باشید، اما این شهربازی بیشتر به کودکان زیر ۱۰ سال پیشنهاد می‌‌شود. شهربازی بیلینو از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلی رسمی از ساعت ۱۰ الی ۲۲ باز ‌است‌‌.

امکانات رفاهی بوستان نهج البلاغه

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سبب شلوغ بودنِ همیشگی این پارک در پایتخت شده است، امکانات رفاهی این پارک است که برای بازدیدکنندگان در این پارک وجود دارد.

این امکانات عبارتند از:

  • پارکینگ
  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه و مسجد
  • آبخوری
  • وسایل ورزشی
  • نیمکت و آلاچیق
  • رستوران، کافه و سفره‌خانه

سخن آخر

در این پست به معرفی پارک نهج البلاغه پرداختیم؛ اطلاعاتی از جمله موقعیت و دسترسی با ماشین شخصی و وسایل نقلیه عمومی، تاریخچه ساخت و فازهای مختلف پارک و امکانات تفریحی و رفاهی پارک. امیدواریم بازدید خاطره‌انگیزی از پارک نهج البلاغه داشته باشید.

برچسب‌ها: بانجی جامپینگ نهج‌البلاغه، پارک نهج‌البلاغه، پل معلق نهج البلاغه، دره فرحزاد، سرزمین شگفت‌انگیز نهج‌البلاغه، شهربازی بیلینو پارک نهج البلاغه