پارک لاله

تمام جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و گردشگری‌ تهران یک ‌طرف و پارک‌های‌ آن در طرفی دیگر! پارک‌های قدیمی تهران تلفیقی از تاریخ و طبیعت هستند؛ بخشی از خاطرات ما درگذشته درون این پارک‌ها شکل گرفته‌اند. خاطرات عید و سیزده‌به‌در، پیک‌نیک‌های خانوادگی در روزهای گرم سال، خاطرات روزهای دانشجویی و عشق ایام جوانی با پارک‌های تهران آمیخته است.

پارک لاله تهران دقیقا یکی از همین پارک‌های قدیمی و پرترددی است که سالیان سال است در میان هوای آلوده پایتخت همچنان سرسبز باقی مانده‌است؛ یاقوتی سبز در میان ساختمان‌های خاکستری تهران. یکی از نماد‌های مدرنیته در تهران که ۵۷ سال از عمرش می‌گذرد. یکی از بوستان‌های پرخاطره تهران که قصد داریم سری به آن بزنیم و در میان درختان بلند و سبز آن پیاده‌روی کنیم تا بیشتر با تاریخچه و خاطرات این پارک قدیمی آشنا شویم. پس در این گردش مجازی با تهرانیکا همراه باشید.

پارک لاله کجاست؟

بوستان لاله در محله کشاورز تهران، تقاطع خیابان کارگر شمالی و بلوار کشاورز قرار دارد. این پارک از شمال با خیابان فاطمی، از غرب به خیابان گارگر شمالی، از جنوب با بلوار کشاورز و از شرق با خیابان حجاب محدود شده‌است.

دسترسی به پارک لاله با مترو

ایستگاه متروی بوستان لاله‌ی خط ۶ مترو در کنار پارک لاله قرار دارد.

پارک لاله
پارک لاله
پارک لاله
پارک لاله

چرا باید به پارک لاله برویم؟

  • پارک زیبای لاله از قدیمی‌ترین بوستان‌های پایتخت است که امکانات و جاذبه‌های فراوانی در خود دارد.
  • دسترسی به پارک لاله بسیار ساده و راحت است.
  • موزه هنرهای معاصر تهران و موزه فرش به عنوان دو موزه مهم تهران در جوار این پارک قرار دارند.
  • پارک جذاب لاله یکی از پاتوق‌های مهم ساکنان تهران برای ورزش‌هایی مثل دوچرخه سواری، بدمینتون، اسکیت سواری، پینگ پونگ، شطرنج و والیبال است.
  • پارک دیدنی لاله با آلاچیق‌ها و محیط دل‌انگیزش، گزینه مناسبی برای پیک‌نیک خانوادگی و دوستانه است.
  • بازارچه خود اشتغالی پارک، مکانی خاص و جالب است که در آن صنایع دستی به فروش می‎رسد.

آشنایی با فضای پارک لاله تهران

پوشش گیاهی متنوع و درختان متراکم این پارک از جمله جذابیت‌های این بوستان هستند که نمی‌شود به راحتی از آن‌ها گذر کرد. چنار، اقاقیا و کاج عمده درختان پارک لاله را تشکیل می‌دهند.

برخلاف قسمت شمالی این بوستان، بخش جنوبی پارک که به سبک باغ‌های ژاپنی طراحی شده‌است؛ متشکل از آبراه‌های پیچ در پیچ، حوضچه‌ها و نیمکت‌هایی است که حسابی حال و هوای این بخش از پارک را متفاوت کرده‌است. در بخش شمالی همچنین دو گذرگاه اصلی وجود دارد که تا بخش‌هایی از پارک ادامه یافته‌اند و مناسب برای دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه سواری و بازی هستند. همچنین زمین‌های فوتبال و بسکتبال، زمین آموزش اسکیت، ساختمان مرکز اجرای تئاتر و نمایش، کتابخانه کودک و نوجوان، بازارچه مردمی و نگارخانه لاله از جمله جاذبه‌ها و اماکن تفریحی پارک دیدنی لاله هستند که در ضلع شمالی واقع شده‌اند.

پارک لاله
پارک لاله
پارک لاله
بازارچه خود اشتغالی
نگارخانه لاله
نگارخانه لاله

معرفی بخش‌های پارک لاله تهران

پارک لاله تهران جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بسیاری را در دل و اطراف خود گنجانده است. در این بخش قصد داریم به معرفی جاذبه‌های پارک بپردازیم:

مجسمه‌ها و تندیس‌های پارک لاله

مجسمه‌ها و تندیس‌های گوناگونی که در جای‌جای پارک به نمایش در آمده‌اند از جمله جذاب‌ترین بخش‌های دیدنی این بوستان هستند. از معروف‌ترین آنها می‌توانیم به تندیس خیام اثر ابوالحسن صدیقی و تندیس ابوریحانی بیرونی اثر محمدعلی مددی اشاره کنیم.

آبنماهای پارک لاله

بدون شک آبنماهای بوستان لاله بخشی از دیدنی‌های جذاب این پارک محسوب می‌شوند. اگر قصد دارید از این آبنماها دیدن کنید؛ باید به بخش جنوب شرقی پارک سر بزنید. نشستن روی نیمکت‌های اطراف آبنماهای این بوستان و تماشای آن‌ها از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در این پارک تجربه کنید. بخش زیادی از خاطرات مردم تهران در این پارک مربوط به همین آبنماهاست.

نگارخانه پارک لاله

خوب است بدانید که یکی از قسمت‌های فرهنگی پارک، نگارخانه این بوستان است که در سال ۱۳۷۲ ساخته شد. در این مجموعه فرهنگی برخی از آثار هنری هنرمندان نگهداری می‌شود و کارگاه‌های هنری مختلفی با حضور اساتید و هنرمندان در آن برگزار می‌شوند.

باغ ژاپنی پارک لاله

باغ ژاپنی پارک لاله قطعا جذاب‌ترین بخش این بوستان قدیمی است. این بخش به خاطر داشتن نوع معماری و فضای سبز خاصی که دارد یکی از جاذبه‌های دیدنی در این باغ به شمار می‌رود. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم؛ این باغ در بخش جنوب شرقی واقع شده و مملو از آبنماها و جویبارهای مارپیچ است.

ساعت آفتابی پارک لاله

بدون شک ساعت آفتابی بوستان لاله، یکی از جالب‌ترین بخش‌هایی است که در این پارک خواهید دید. این ساعت آفتابی بزرگ همان‌طور که از نامش پیداست می‌تواند با استفاده از موقعیت خورشید زمان را بسنجد و نشان دهد؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر سر به این پارک می‌زنید تماشای این ساعت را از دست ندهید.

کانون پرورش فکری پارک لاله؛ اولین کتابخانه کودکان

بوستان لاله از آن دسته پارک‌هایی است که برای کودکان جذابیت فراوانی دارد. کانون پرورش فکری و تئاتر کودکان از جذاب‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی برای کودکان در ایران است. خوب است بدانید که کتابخانه‌ای در این مجموعه قرار دارد که توسط کانون پرورش فکری کودکان ایران تاسیس شده و به عنوان نخستین کتابخانه کودکان در ایران نیز شناخته می‌شود. این مجموعه فرهنگی و جذاب در بخش شرقی مجموعه واقع شده‌است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴ خورشیدی تاسیس شد.

آمفی تئاتر روباز لاله

یکی دیگر از بخش‌های سرگرم‌کننده و پرطرفدار پارک دیدنی لاله، آمفی تئاتر و سالن اجتماعات روباز آن است که قطعا مکان مناسبی برای برگزاری نمایش‌ها و تئاترهای خیابانی هستند.

بازارچه خوداشتغالی پارک لاله

بازارچه خود اشتغالی و گذر فرهنگ و هنر پارک لاله، بازاری با غرفه‎‌های کوچک است با کاسبان جوان و دانشجو. این بازارچه مکانی صمیمی است که گروه‌های مختلف ساخته‌های دست خود را در غرفه‌های آن به فروش می‌رسانند. آثار سفالگری، دست‌سازهایی از جنس سنگ، چوب و فلز، نقاشی و… در غرفه‌های این بازارچه به فروش می‎‌رسند.

حتما نیاز نیست از این بازارچه خرید کنید؛ تماشای حس و حال خودمانی آن می‌تواند شما رو به شور و شوق بیاورد هر چند که ممکن نیست دست خالی از این بازار بیرون بروید. علاوه بر غرفه‌های که به آنها اشاره کردیم؛ بخشی از بازارچه خوداشتغالی لاله مخصوص کافه‌ و خوراکی‌های متنوع خانگی است. در این قسمت می‌توانید با سفارش انواع قهوه، چای و غذای خانگی، در محیطی گرم و صمیمی روی چند میز و نیمکت خودمانی بنشینید و لذت ببرید.

کانون پرورش پارک لاله
کانون پرورش فکری
پارک لاله
پارک لاله
پارک لاله
پارک لاله

چه نوع تفریحاتی را می‌توان در پارک لاله تجربه کرد؟

خوب است بدانید که بوستان لاله تهران به شکلی ساخته شده‌است که در بخش‌های مختلف آن انواع امکانات تفریحی، ورزشی و گردشگری وجود دارد که با سلایق هر کسی می‌تواند سازگار باشد. از جمله تفریحاتی که می‌توانید در محوطه این پارک تجربه کنید؛ می‌شود به لیست زیر اشاره کرد:

  • عکاسی از طبیعت
  • نقاشی در فضای باز
  • اسکیت‌سواری
  • دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه
  • فوتبال در زمین چمن مصنوعی
  • بازی شطرنج
  • امکان بازارگردی در دل پارک
  • استفاده از بوفه‌های خوراکی بوستان
  • بازی‌های دسته‌جمعی
  • دوچرخه‌سواری
  • پیاده‌روی
  • و…

تاریخچه پارک لاله

پارک زیبای لاله در روز ۳۰ مهرماه سال ۱۳۴۵ برای استفاده مردم پایتخت افتتاح شد. بوستانی مدرن که در آن روزگار به نام پارک فرح شناخته می‌شد. این بوستان به درخواست فرح پهلوی از همسرش، تاسیس شد. زمین این پارک که مساحتی بالغ بر ۳۰۰ هزار مترمربع دارد پیش از آن که تبدیل به پارک شود؛ منطقه‌ای نظامی برای سوارکاری و رژه ارتش بود که به نام جلالیه شهرت داشت.

این بوستان سرسبز را می‌توانیم یکی از نمادهای مدرنیته در شهر تهران بدانیم. درباره بخش‌های مختلف پارک لاله نیز باید بگوییم که قسمت شمالی این پارک برای تاسیسات فرهنگی عمومی و قسمت جنوبی آن برای فضای باز در نظر گرفته شده بود. بعد از انقلاب اسلامی، ابتدا نام این بوستان از فرح به بوستان خسرو گلسرخی و درنهایت به پارک لاله تغییر یافت.

جاذبه‌های دیدنی اطراف بوستان لاله

جدای کافه‌ها و رستوران‌های متعدد در این محله، بدون‌شک در اطراف این پارک جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیاری وجود دارد که می‌توانید در کنار گشت‌وگذار در درون پارک به آنجا هم سری بزنید؛ از جمله بارزترین جاذبه‌های دیدنی اطراف این بوستان می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

موزه هنرهای معاصر

آدرس: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله

موزه فرش ایران

آدرس: ضلع شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی

هتل لاله

آدرس: خیابان فاطمی، جنب خیابان حجاب

پارک لاله
پارک لاله
پارک لاله
پارک لاله

چه زمانی از پارک لاله تهران دیدن کنیم؟

نیمکت‌های ژاپنی و درختان سربه فلک کشیده این پارک، سبب شده‌اند که رفتن به این بوستان در هر زمانی از سال جذابیت خاص خودش را به همراه داشته باشد. قطعا آب‌وهوای معتدل و طبیعت بکر این بوستان شما را مجاب می‌کند تا در هر ساعتی که به آنجا رفته‌اید کمی بیشتر بمانید. اگر قصد ورزش و پیاده‌روی دارید بهترین زمان عصر و غروب‌های خنک این پارک هستند. همچنین آلاچیق‌های این بوستان بهترین گزینه برای سپری کردن وقت با خانواده در تعطیلات تابستان هستند.

همچنین خوب است بدانید که پاییزهای بوستان لاله این پارک را تبدیل به بهشتی بکر می‌کنند که با رنگ‌های نارنجی و زرد برگ‌های درختان حسابی هوش از سر بازدیدکنندگان می‌پراند. پس اگر به دنبال ثبت عکس‌های جذاب و یادگاری هستید پیشنهاد می‌کنیم پاییزهای بوستان لاله را از دست ندهید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا پارک لاله را به شما معرفی کنیم. بوستانی که احتمالا بیشتر ساکنان تهران دست کم یک خاطره از آن دارند. پارک لاله یکی از هویت‌های پایتخت است که نامش با مدرنیته در تهران گره خورده‌است.

برچسب‌ها: ابوالحسن صدیقی، بازارچه خود اشتغالی لاله، باغ جلالیه، پارک لاله، پهلوی، خسرو گلسرخی، فرح پهلوی، فریدون صدیقی، کانون پرورش فکری، محمدعلی مددی، نگارخانه لاله، هتل لاله