پارک طالقانی

طبیعت همیشه مکانی مطمئن برای خوب کردن حال آدمی است. گاهی وقت‌ها برای بسیاری از ما این موقعیت پیش آمده‌است که پس از پشت سر گذاشتن یک روز شلوغ با حجم کاری بسیار، به دنبال محیطی آرام هستیم تا کمی از دغدغه‌های ذهنیمان دور شویم و اندکی آزادی خیال تجربه کنیم. اگر در فکر گرفتن آرامش از طبیعت هستید، بدون شک انتخاب پارک جنگلی طالقانی پایتخت می‌تواند یک گزینه خوب برای استراحت‌های آخر هفته و گذراندن وقت با خانواده باشد.

در ادامه این مطلب قرار است با این بوستان منحصربه‌فرد در دل پایتخت آشنا شویم؛ جاذبه‌های گردشگری اطراف آن را بررسی و یک گردش مجازی در دل این پارک را تجربه کنیم. با تهرانیکا همراه باشید.

چرا باید به پارک طالقانی برویم؟

  • پارک طالقانی از بزرگترین فضاهای سرسبز تهران است.
  • پارک جنگلی طالقانی، مکانی دلنشین با امکانات رفاهی مناسب برای پیک‌نیک و گردش خانواده‌هاست.
  • جاذبه‌های گردشگری همچون بوستان آب و آتش، پل طبیعت و گنبد مینا، موزه دفاع مقدس، بوستان نوروز، باغ کتاب تهران در نزدیکی این پارک جنگلی قرار دارند.
  • در دل پارک جنگلی طالقانی بزرگترین پرچم ایران و سومین پرچم بزرگ دنیا از لحاظ ارتفاع میله پرچم قرار دارد.
  • راه چوبی پارک جنگلی طالقانی محل بسیار خوبی برای عکاسی است.
  • این پارک چشم‌انداز بسیار خوبی رو به تهران دارد.
پارک طالقانی
پارک طالقانی

آشنایی با فضای پارک طالقانی تهران

بوستان طالقانی از جمله مکان‌هایی در قلب پایتخت است که برای همه رده‌های سنی می‌تواند جذاب باشد؛ فرقی نمی‌کند که یک کودک ۶ ساله به این پارک برود یا یک فرد ۷۰ساله! بدون شک امکانات تفریحی و رفاهی متعدد این بوستان جنگلی، آن را به یکی از بهترین میزبانان تهران تبدیل کرده است. پیک‌نیک‌های خانوادگی، تجربه‌ بازی‌های گروهی، پیاده‌روی و ورزش در فضای آزاد، رفتن به رستوران و کافه‌های اطراف این پارک و درنهایت نشستن روی نیمکت‌های قدیمی بوستان طالقانی از جمله فعالیت‌های لذت‌بخشی است که می‌توانید در این پارک تجربه کنید. این بوستان از طریق پل طبیعت به بوستان آب و آتش متصل می‌شود.

امکانات پارک طالقانی پایتخت

پارک طالقانی تهران امکانات رفاهی بسیاری دارد که به جذابیت‌های این بوستان افزوده است. اگر بخواهیم امکانات این پارک را بررسی کنیم باید آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهیم و سپس به آن بپردازیم. در ادامه امکانات این بوستان را از سه جنبه رفاهی، ورزشی و تفریحی بررسی کرده‌ایم.

امکانات رفاهی

چندین سرویس بهداشتی، نمازخانه‌ای آرام و تمیز، نیمکت‎‌های متعدد، آلاچیق‌های مسقف و غیر مسقف، سکوهای بسیار برای نشستن، ۲ عدد پارکینگ بزرگ، رستوران، کافی‌شاپ، بوفه، استریت میلز، دکه و… از جمله امکاناتی هستند که این پارک را به یکی از بوستان‌های پر امکانات تهران تبدیل کرده است. همچنین مسجد خرمشهر که بین موزه دفاع مقدس و پارک طالقانی قرار دارد یکی از مکان‌های مذهبی پارک جنگلی طالقانی است.

امکانات ورزشی

در نقاط مختلف پارک طالقانی، بخش‌های گوناگونی برای ورزش کردن وجود دارد. از جمله امکانات ورزشی موجود در پارک طالقانی تهران می‌توان به زمین بسکتبال، والیبال، وسایل ورزشی، زمین‌ها و مسیرهای پیاده‌روی، زمین ورزشی برای کودکان و… اشاره کرد.

امکانات تفریحی

زمین بازی کودکان، محل پیاده‌روی و… از جمله امکانات تفریحی هستند که در این پارک می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. همچنین از جمله فعالیت‌های تفریحی که با دوستان و خانواده‌تان می‌توانید در محیط این پارک تجربه کنید، می‌توان به مواردی همچون پیاده‌روی بر روی راه چوبی، عکاسی، شکم‌گردی، پیک‌نیک و… اشاره کرد.

پرچم پارک طالقانی تهران

یکی از مرتفع‌ترین پرچم‌های جهان در پارک طالقانی قرار گرفته است. این پرچم با ارتفاعی بیش از ۱۵۰ متر توانسته است از نظر ارتفاع در رده سوم دنیا و اولین پرچم بلند ایران قرار بگیرد. تجهیزاتی که در برج این پرچم به کار رفته است، متشکل از سامانه نگهدارنده و بالابر پرچم، صاعقه‌گیر، دستگاه هواسنج، چراغ هشدار هواپیما و دوربین ضد لغزش هستند. همچنین گفتنی است که جنس این پرچم از پارچه مقاوم بوده و تنها در مواقعی که سرعت باد به ۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد، این پرچم بر فراز آسمان به اهتزاز در می‌آید.

پارک طالقانی
برج پرچم ایران
میله پرچم پارک

برای شکم‌گردی اطراف بوستان طالقانی تهران کجا برویم؟

از آنجایی که پارک طالقانی یکی از بوستان‌های جنگلی پرتردد و محبوب شهر تهران است، بدیهی است که در اطراف آن رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری وجود دارند که به پاتوق شکم‌گردها تبدیل شده‌اند. از جمله جذاب‌ترین اماکن شکم‌گردی در این منطقه می‌توان به استریت‌میلز بوستان طالقانی اشاره کرد؛ استریت‌میلز به مینی‌بوس‌ها و کاروان‌هایی گفته می‌شود که غذا، نوشیدنی‌های مختلف، قهوه و انواع خوراکی‌ها را برای مشتریانشان سرو می‌کنند. همچنین بلال‌ فروشی‌های معروفی در شرق این پارک هستند.

رستوران VIP، با منظره بی‌نظیر و جذابی که دارد نزدیک‌ترین رستوران به این پارک است که در شرق و در ابتدای پل طبیعت قرار دارد. در این رستوران صبحانه، نهار، شام سرو می‌شود.

بهترین زمان بازدید از پارک طالقانی تهران چه زمانی است؟

پوشش‌های گیاهی متنوع و درختان سربه فلک کشیده این پارک، سبب شده‌اند که رفتن به این بوستان در هر زمانی از سال جذابیت خاص خودش را به همراه داشته باشد. قطعا آب‌وهوای معتدل و طبیعت بکر این بوستان شما را مجاب می‌کند تا در هر ساعتی که به آنجا رفته‌اید کمی بیشتر بمانید. اما راستش را بخواهید پاییزهای بوستان طالقانی این پارک را تبدیل به بهشتی بکر می‌کنند که با رنگ‌های نارنجی و زرد برگ‌های درختان حسابی هوش از سر بازدیدکنندگان می‌پراند. پس اگر به دنبال ثبت عکس‌های جذاب و یادگاری هستید پیشنهاد می‌کنیم پاییزهای پارک طالقانی را از دست ندهید.

گونه‌های گیاهی بوستان طالقانی پایتخت

گونه‌های گیاهی این بوستان از جمله جذابیت‌های پارک طالقانی هستند که آن را به طبیعتی بکر تبدیل کرده‌اند. پوشش گیاهی پارک جنگلی طالقانی شامل کاج، اقاقیا، توت، سپیدار، نارون، چنار، گردو، افرا، انجیر، سرو و انواع درختچه‌‌ها نظیر توری و یاس زرد هستند. همچنین خوب است بدانید که قسمت جنوبی این پارک دارای طرحی حلزونی شکل است که با درختان بلوط ایتالیایی سرسبز پوشیده شده است.

پارک طالقانی
ورودی پل طبیعت از پارک طالقانی

تاریخچه پارک جنگلی طالقانی

بوستان طالقانی با نام‌های دیگری همچون پارک جنگلی عباس‌آباد، پارک جهان‌کودک و تپه‌های داوودیه نیز مشهور است. این بوستان وسیع در منطقه اراضی عباس‌آباد واقع شده است. ساخت و ساز در اراضی عباس‌آباد و احداث شركتی به نام نوسازی عباس‌آباد، پنج دهه قبل اتفاق افتاد. طرح نوسازی اراضی عباس‌آباد را می‌توانیم از مهمترین طرح‌ها در مبحث شهرسازی تهران بدانیم. این طرح آنچنان اهمیتی برای دولت وقت داشت كه برای نخستين بار، طرح ایجاد يک شركت در مجلس شورای ملی و سنای قبل از انقلاب مطرح شد. سرانجام بعد از بحث و گفتگوی فراوان طرح نوسازی اراضی عباس‌آباد در خرداد ماه سال ۱۳۵۰ به تصويب مجلس شورای ملی رسيد.

اراضی عباس‌آباد در دوره قاجار روستایی خارج از شهر بود که در میان باغات شمیران و قصر قاجار (سیدخندان کنونی)، داوودیه و یوسف آباد قرار داشت. این اراضی متعلق به حاجی میرزا آقاسی، صدراعظم مشهور محمدشاه قاجار بود. حاجی میرزا عباس ایروانی معروف به آقاسی، در این زمین‌ها باغی را آباد کرد که به نام عباس‌آباد شهرت یافت. پس از مرگ او و برطبق وصیتی که کرد باغات و اراضی عباس‌آباد به محمدشاه قاجار رسید. پس از آن میرزا یوسف مستوفی‌الممالک زمین‌ها را خریداری کرد و پس از مرگ وی مالکیت آن به فرزندش میرزا حسن مستوفی‌الممالک واگذار شد. بعد از خانواده سرشناس و متمول مستوفی‌الممالک، آقا غلامحسین هراتی و حاج امین‌الضرب مالکان این اراضی بودند.

در دوره پهلوی اول مالکیت بخش زیادی از این زمین‌ها به بانک فلاحت (بانک کشاورزی فعلی) واگذار شد. همچنین در همین زمان در بخشی از زمین‌های عباس‌آباد پادگانی احداث شد. در اواخر دهه ۴۰ بانک کشاورزی اراضی عباس‌آباد را به قطعات کوچک تقسیم کرد تا آنها را میان بانک رهن، سازمان برنامه و کارمندان بانک تقسیم کند. در سال ۱۳۴۲ اهمیت این زمین‌ها در بافت شهری در شورای اقتصاد مطرح شد و با توجه به اهمیت آن، تصمیم گرفته شد تا زمین‌ها نوسازی شوند. هدف دولت وقت این بود که اراضی عباس‌آباد را تبدیل به یک مجموعه اداری بازرگانی نوین کند. احداث این مجموعه‌‌ی مدرن و بین‌المللی باعث شد تا اراضی عباس‌آباد اهمیت زیادی در پایتخت پیدا کند.

پس از تصویب طرح نوسازی اراضی در مجلس، در سال ۱۳۵۳ تصمیم گرفته شد تا در این منطقه بزرگترین و وسیع‌ترین مجموعه سیاسی و تجاری دنیا ساخته شود. طراحی و معماری مجموعه به مسابقه گذاشته شد که برنده آن، معمار و شهرساز بریتانیایی «لویلین دیویز» (Llewelyn Davies) بود. هرچند که با پیروزی انقلاب اسلامی معمار انگلیسی هرگز موفق نشد تا پروژه و طرح خود را عملی کند.

بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، درسال ۱۳۶۱ بخشی از این اراضی تبدیل به مصلای بزرگ تهران شد. در سال ۱۳۷۱ طرحی جدید برای ساخت و ساز در اراضی عباس‌آباد در نظر گرفته شد و با اجرای این طرح بوستان طالقانی، بوستان آب و آتش، بوستان نوروز، ساختمان گنبد مینا، باغ گل و… احداث شدند.

سخن آخر

پارک جنگلی طالقانی یکی از فضاهای سبزِ خوش‌منظره شهر تهران است. ما در این مقاله سعی کردیم جاذبه‌ها و امکانات این بوستان زیبا را به شما معرفی کنیم. چنانچه به دنبال تفریح، ورزش و یا پیک نیک با خانواده و جمع دوستانه هستید، پارک جنگلی طالقانی گزینه بسیار خوبی است. این پارک جنگلی از تمام اطراف تهران دسترسی خوبی دارد. برای آشنایی با دیگر بوستان‌های شهر تهران، صفحه پارک‌های وب‌سایت تهرانیکا را ببینید.

برچسب‌ها: آقا غلامحسین هراتی، اراضی عباس‌آباد، پارک طالقانی، پهلوی، حاج امین‌الضرب، حاجی میرزا آقاسی، لویلین دیویز، محمدشاه، میرزا حسن مستوفی‌الممالک، میرزا یوسف مستوفی‌الممالک