ورودی بابایی بوستان یاس فاطمی

پارک‌های جنگلی تهران محل مناسبی برای پیک‌نیک و تفریح در روزهای تعطیل هستند. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید و برای رفتن به خارج از تهران و پیدا کردن طبیعت دنج محدودیت دارید، بوستان جنگلی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در این میان، پارک جنگلی یاس فاطمی یا پارک قوچک با داشتن طبیعت بکر و سبز، یکی از گزینه‌های خوب است که در آن می‌توانید قرار گرفتن در دل طبیعت را احساس کنید.

بوستان یاس فاطمی با مساحت ۱۴۰۰ هکتار، بزرگترین پارک جنگلی پایتخت است که در شمال شرق تهران قرار دارد.‏ بزرگراه شهید بابایی از وسط پارک جنگلی یاس می‌گذرد و آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. این بوستان در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و با وجود این‌که جزو پارک‌های بزرگ تهران است، کمتر شناخته شده است.

چرا باید به بوستان یاس رفت؟

پارک جنگلی یاس به همراه پارک جنگلی لویزان، پارک جنگلی سوهانک، پارک جنگلی توسکا، پارک جنگلی تلو، پارک جنگلی وردآورد، پارک جنگلی سرخه حصار و پارک جنگلی چیتگر از پارک‌های جنگلی تهران هستند. اما آنچه این پارک را نسبت به سایر پارک‌های جنگلی پایتخت متمایز می‌کند، علاوه بر وسعت، زیبایی طبیعی و امکانات رفاهی و تفریحی مناسب آن است.

در این بوستان زیبا، درختان گوناگونی به چشم می‌خورد که جلوه‌ای خاص به آن بخشیده‌اند. امکانات رفاهی مانند آلاچیق‌، باربیکیو، پارک، پارکینگ، زمین‌های بازی، پارک کودکان و وسایل ورزشی و بازی به تعداد زیادی به چشم می‌خورد. فضای آرام، هوای پاکیزه، امنیت بالا و نور مناسب در شب را باید از دیگر امتیازهای این بوستان برشمرد.

پارک یاس تازه‌ تاسیس است و جای تعجب ندارد که بسیاری، اوقات خود را در آن سپری نکرده باشند. بازدید از این پارک جنگلی زیبا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. احتمال زیادی دارد که این تجربه دل‌انگیز، بوستان یاس را به یکی از پاتوق‌های شما تبدیل کند.   

پارک جنگلی یاس فاطمی
بوستان یاس فاطمی

علت نامگذاری یاس فاطمی

بوستان جنگلی یاس فاطمی در اراضی منطقه قوچک قرار دارد و پیش‌تر به دره قوچک یا جنگل قوچک شهرت داشته است. به همین خاطر بسیاری هنوز این پارک را به نام‌های پارک گردنه قوچک، پارک جنگلی قوچک، پارک یاس قوچک می‌شناسند. این پارک در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ افتتاح شد. به علت مصادف شدن ایام فاطمیه با نوروز در سال ۹۴، نام «یاس فاطمی» را برای آن انتخاب کردند.

پارک قوچک کجاست؟

پارک جنگلی یاس در شمال شرق تهران و در شمال محله‌های مجیدآباد و قنات‌کوثر قرار دارد؛ این پارک به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. بخش شمالی، پارک جنگلی قوچک است که خارج از محدوده شهر تهران (با مدیریت منطقه ۱) قرار دارد و در گذشته در اختیار نهادهای نظامی بوده‌است؛ بخش جنوبی آن در منطقه ۴ شهر تهران قرار دارد و در گذشته جزو پارک جنگلی لویزان بوده‌. بزرگراه شهید بابایی، مرز میان دو بخش شمالی‌جنوبی است.

بخش جنوبی پارک وسعت کمتری نسبت به بخش شمالی آن دارد. بخش شمالی پارک قوچک تا ارتفاعات قوچک امتداد می‌یابد. این قسمت با داشتن وسعت، تنوع گیاهی و امکانات بیشتر، شرایط مساعدتری برای پیک‌نیک دارد. البته برای بخش جنوبی پارک وسایل بازی، تفریحی و ورزشی جذاب‌تری در نظر گرفته شده است.

‌دسترسی به پارک یاس فاطمی  

پارک جنگلی یاس فاطمی هم با وسیله شخصی و هم با وسایل حمل و نقل عمومی قابل دسترس است؛ اما به دلیل نزدیک نبودن ایستگاه مترو و اتوبوس، رفتن با ماشین شخصی راحت‌تر است.

‌دسترسی به پارک یاس با ماشین

پارک یاس فاطمی ورودی‌های زیادی دارد اما راحت‌ترین آن‌ها از طریق بزرگراه بابایی و بزرگراه باقری است. برای رفتن به بخش جنوبی پارک، در مسیر غرب به شرق بزرگراه بابایی پس از خروجی هنگام وارد بزرگراه بابایی شوید و پس از دیدن تابلوی یاس جنوبی وارد پارک شوید.

اگر می‌‎خواهید به بخش شمالی بوستان یاس بروید، باید از مسیر شرق به غرب بزرگراه بابایی بعد از خروجی جاده لشگرک، وارد تقاطع استخر شده و در سمت راست از درب اصلی پارک وارد شوید. در داخل پارک یاس، جاده‌ای قسمت شمالی و جنوبی آن را به هم متصل می‌کند. بنابراین نگران ورود اشتباه در بخش شمالی و جنوبی نباشید، زیرا از این مسیر می‌توانید به هر دو قسمت دسترسی پیدا کنید.

‌دسترسی به پارک یاس با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک قوچک، ایستگاه نوبنیاد خط ۳ مترو است؛ اما به علت نبود ایستگاه اتوبوس در نزدیکی‌ پارک یاس، از میدان نوبنیاد باید سوار تاکسی بشوید.

پارک جنگلی یاس فاطمی
بوستان یاس فاطمی

پوشش گیاهی بوستان جنگلی یاس فاطمی

در هر دو بخش پارک یاس، درختان بسیاری کاشته شده و این پارک سرسبزی و طراوت چشم‌نوازی دارد. درختان سرو، کاج، اقاقیا، زبان گنجشک، بادام، داغ‌داغان و درختچه‌های تزیینی، مهم‌ترین پوشش گیاهی این پارک را تشکیل می‌دهند. به علت محدودیت‌های منابع آبی، بیشتر درختان پارک از نوع پهن‌برگ و بومی هستند تا مقدار آب کمتری مصرف کنند. تنوع درختان پهن‌برگ، زیبایی دوچندانی به منظره‌های این بوستان زیبا بخشیده است. 

بوستان جنگلی فاطمی یکی از ریه‌ها و پارک‌های تازه ‌نفس تهران است که به سبب داشتن درختان فراوان و منطقه جغرافیایی مناسب، هوای پاکیزه و تمیزی دارد.

پارک جنگلی یاس فاطمی چه امکاناتی دارد؟

پارک یاس فاطمی در مقایسه با پارک‌های جنگلی تهران نه تنها وسعت بیشتر بلکه امکانات زیادتری نیز دارد. امکانات رفاهی مناسب، مسیرهای دسترسی و ورودی، پارکینگ‌های بزرگ، زمین‌های بازی و وسایل بازی متنوع، این پارک را از هر جهت برای تفریح یک‌روزه مناسب ساخته است.

بوستان یاس بیش از ۱۱۰۰ آلاچیق و ۲۰۰ دستگاه باربیکیو دارد که فضای مناسبی برای پیک‌نیک و پخت‌وپز غذاها و کباب ایجاد کرده است. هم‌چنین در سراسر پارک، وسایل ورزشی بدن‎سازی و فوتبال‌دستی قرار دارد. اگر اهل ورزش و پیاده‌روی باشید، جاده آسفالت آن برای دویدن و پیاده‌روی مناسب است. در طول مسیر و بخش‌های مختلف پارک‌، بیش از ۲۰۰۰ نیمکت‌ تعبیه شده که با نشستن بر روی آن می‌توانید از فضای آرام، زیبا و هوای تمیز لذت ببرید.

پارک یاس با داشتن ۹ زمین بازی برای کودکان و ۶ زمین بازی برای بزرگسالان، فضای ورزشی خوبی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. با به همراه داشتن راکت و توپ می‌توانید ساعت‌ها مشغول بازی پینگ‌پنگ شوید، زیرا تعداد میز‌های پینگ‌پنگ موجود در آن، قابل توجه است.

در بخش شمالی پارک، باشگاه تیراندازی مهام، زمین پینت‌بال و موتورسواری قرار دارد و گردشگران می‌توانند تفریحات خاص‌تری را مانند سواری با موتورهای چهارچرخ و تیراندازی واقعی تجربه کنند.

این بوستان زیبا ورودی‌های زیادی دارد و با داشتن ۱۴ پارکینگ و ظرفیت ۳۰۰۰ ماشین، جای نگرانی برای شما در این زمینه باقی نمی‌گذارد. هم‌چنین ۵۰ سرویس بهداشتی برای استفاده عموم در نظر گرفته شده است. روشنایی این پارک در شب، یکی از مزیت‌های آن نسبت به پارک‌های جنگلی دیگر به حساب می‌آید که می‌تواند دلیل اصلی ماندن گردشگران تا آخر شب باشد. فروشگاه‌ و بوفه‌ در قسمت‌های مختلف پارک وجود دارد تا مردم بتوانند اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند.

پارک جنگلی یاس فاطمی
پارک جنگلی یاس فاطمی

در پارک یاس فاطمی چه تفریحاتی انجام دهیم؟

امکانات مناسب و فضای پارک، شرایطی را برای شما فراهم کرده تا یک روز متنوع و به‌یادماندنی را تجربه کنید. در بوستان جنگلی یاس می‌توانید تفریحات متعددی داشته باشید.

مهم‌ترین تفریحی که مردم را به پارک یاس می‌کشاند، تجربه پیک‌نیک و دورهمی‌ به دور از هیاهو و غوغای شهر است. این پارک با داشتن ۱۱۰۰ آلاچیق‌ و تعداد زیادی باربیکیو، فضای بسیار مناسبی برای جمع‌ خانوادگی و دوستانه و خوردن یک وعده غذایی است. می‌توان در فضاهای باز پارک، والیبال و فوتبال بازی کرد. پیاده‌روی و ورزش از دیگر تفریحات این بوستان بزرگ است و وسایل ورزشی زیادی در قسمت‌های مختلف آن وجود دارد.

همان‌طور که گفتیم این پارک با داشتن ۹ زمین بازی برای کودکان و ۶ زمین بازی برای بزرگسالان، امکان انجام بازی‌های جذاب را برای شما فراهم‌ کرده است. پارک‌های کودکان این بوستان، امکاناتی نظیر تاب، سرسره و.. دارد. هم‌چنین در کل پارک میزهای پینگ‌پنگ و فوتبال دستی وجود دارد.

دوچرخه‌سواری یکی دیگر از تفریحات مهیج و جذاب است؛ به‌ویژه این‌که در فضای آرام، با هوایی پاک و خلوت انجام شود. بوستان جنگلی یاس ایستگاه دوچرخه و مسیر ویژه دوچرخه‌سواری ندارد اما جاده آسفالت آن با داشتن شیب ملایم، مسیر بسیار خوبی برای دوچرخه‌سواری است.

در قسمت شمالی پارک، باشگاه و زمین‌هایی برای ورزش‌های تخصصی و خاص وجود دارد. باشگاه تیراندازی مهام در این بخش قرار دارد که می‌توانید در آن تیراندازی به اهداف پروازی را با اسلحه‌های واقعی و مسابقه تجربه کنید. باشگاه پینت‌بال آرمان از دیگر تفریحات جذاب اطراف پارک یاس است.

بوستان یاس فاطمی
بوستان یاس فاطمی

نکات مهمی که قبل از رفتن به پارک یاس باید بدانیم

بهتر است هنگام رفتن به پارک یاس، آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. این پارک ۱۴۰۰ هکتاری تنها ۱۵ جایگاه آب آشامیدنی دارد که شاید برای رسیدن به این جایگاه‌ها و تهیه آب، مجبور به پیمودن مسافت زیادی شوید. کمبود آب آشامیدنی را باید مهم‌ترین ضعف این بوستان دانست.

سخن آخر

اگر تاکنون به بوستان جنگلی یاس نرفته‌اید، بازدید آن را در برنامه‌های خود قرار دهید. این پارک با داشتن امکانات رفاهی و تفریحی، محل مناسبی برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه است و می‌توانید از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. برای آشنایی با پارک‌های دیگر شهر تهران، صفحه پارک‌های وب‌سایت تهرانیکا را ببینید.

برچسب‌ها: پارک جنگلی یاس فاطمی