پارک جنگلی چیتگر

رفتن به طبیعت و فاصله گرفتن از روزمرگی‌های شهری، نقش به‌سزایی در رفع خستگی و بازیابی آرامش دارد. ضرورت تفریح در محیط طبیعی و دیدن منظره‌های زیبای آن، در شلوغی پایتخت بیشتر احساس می‌شود. اما همیشه لازم نیست برای تفریح در طبیعت از شهر تهران خارج شوید. بوستان‌های جنگلی از بهترین گزینه‌ها برای تجدید قوا در تعطیلات آخر هفته هستند؛ به ویژه اگر پوشش گیاهی متنوع و متراکم و امکانات تفریحی مناسبی داشته باشند.

پارک جنگلی چیتگر از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پارک‌های پایتخت است که با داشتن درختان فراوان، کمک بسیاری به تلطیف هوای شهر می‌کند و از این رو به عنوان یکی از ریه‌های اصلی تهران شناخته می‌شود. در این مقاله از مجله تهرانیکا سری به غرب تهران می‌زنیم تا با این بوستان بزرگ بیشتر آشنا شویم.

پارک جنگلی چیتگر کجاست؟

بوستان جنگلی چیتگر در محدوده غرب تهران و منطقه ۲۲ بین اتوبان کرج و بزرگراه همدانی (حکیم) قرار دارد. این پارک از شمال به دریاچه چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران‌کرج، از شرق به خرگوش‌‌دره و از غرب به پیکان‌شهر و شهرک سرو آزاد می‌رسد.

دسترسی به پارک جنگلی چیتگر با مترو

اگر برای رفتن به بوستان چیتگر، مترو را انتخاب کرده‌اید؛ باید به خط ۵ بروید. برای دسترسی به بخش شرقی در ایستگاه مترو چیتگر و برای دسترسی به بخش غربی در ایستگاه ایران‌ خودرو پیاده و سپس سوار تاکسی‌های پارک چیتگر شوید.

دسترسی به پارک جنگلی چیتگر با ماشین

اگر می‌خواهید با وسیله شخصی به این بوستان زیبا بروید؛ کافی است خود را به یکی از اتوبان‌های حکیم، خرازی و یا آزادگان برسانید. تابلوهای راهنما شما را به ورودی‌های پارک چیتگر هدایت می‌کنند. راحت‌ترین مسیر اتوبان تهران‌کرج پس از اتوبان آزادگان، خروجی چیتگر است.

ورودی‌های پارک جنگلی چیتگر

این بوستان جنگلی ۶ در ورودی دارد که دسترسی به بخش‌های مختلف آن را فراهم کرده و مانع از شلوغی و ازدحام آن می‌شود.

چرا باید به پارک چیتگر برویم؟ پارک جنگلی چیتگر در یک نگاه

  • پارک چیتگر از بزرگترین پارک‌های جنگلی تهران است.
  • پارک جنگلی چیتگر، امکانات تفریحی و ورزشی بسیاری در خود دارد.
  • بوستان ریحانه در ضلع شرقی پارک چیتگر یکی از بوستان‌های بانوان تهران است.
  • پارک جنگلی چیتگر وسعت زیادی دارد و مناسب انواع تفریحات برای خانواده‌هاست.
  • دسترسی به این پارک بسیار ساده و راحت است.
  • پارک چیتگر دارای مجموعه کاملی از انواع تفریحات و امکانات گردشگری است.

دانلود نقشه پارک جنگلی چیتگر

ورودی پارک جنگلی چیتگر
ورودی پارک جنگلی چیتگر
پارک جنگلی چیتگر
پارک جنگلی چیتگر

دیدنی‌ها و امکانات پارک جنگلی چیتگر

امکانات تفریحی، ورزشی و رفاهی متنوعی در بوستان چیتگر برای همه گروه‌های سنی در نظر گرفته شده‌است. علاوه بر پیک‌نیک و ورزش می‌توانید از تفریحات بسیاری در این بوستان لذت ببرید. بخش‌های جذاب پارک چیتگر، امکان تجربه فضاهای متفاوت را برای شما فراهم کرده‌است.

مرکز آموزش سوارکاری استاد رضایی چیتگر
مرکز آموزش سوارکاری استاد رضایی

پیست دوچرخه‌سواری

پارک جنگلی چیتگر با داشتن چند پیست مختلف، از بهترین مکان‌ها برای انجام ورزش دوچرخه‌سواری است. این بوستان با داشتن چهار پیست سرعت، استقامت، کوهستان و بانوان در مجموع ۳۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری دارد. هم‌چنین پنج غرفه برای کرایه دوچرخه اختصاص دارد. مقاله پیست دوچرخه سواری چیتگر

باشگاه پینت‌ بال

پینت بال یکی از بازی‌ها و ورزش‌های مهیج و پرطرفدار است که در مجموعه پارک جنگلی چیتگر باشگاهی مخصوص به آن وجود دارد. با مراجعه به ضلع شرقی بوستان چیتگر، بلوار دستواره، جنب پمپ بنزین از امکانات باشگاه پینت بال چیتگر استفاده کنید.

باغ راز هستی
باغ راز هستی

بوستان سمن‌ها (باغ راز هستی)

باغ راز هستی یا بوستان ‌سمن‌ها در قسمت جنوب غربی دریاچه چیتگر واقع شده‌است. این باغ به گیاهان دارویی اختصاص دارد. در این باغ گیاهانی مانند بومادران، مریم، به لیمو، برگ بو و سایر گیاهان دارویی به چشم می‌خورد. هم‌چنین مجموعه‌ای از گیاهان غیرمثمر، آبزی و مرکبات در آن نگهداری می‌شود. همچنین در این بوستان می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تماشاگر حیات وحش کوچکی باشید که در این بوستان قرار دارد. بوستان ‌سمن‌ها هزینه ورودی ندارد؛ پس تماشای آن را از دست ندهید.

دریاچه چیتگر
دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر

بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران در قسمت شمال پارک جنگلی چیتگر قرار دارد. آب این دریاچه از رودخانه کن تأمین می‌شود. همه امکانات در دریاچه چیتگر در نظر گرفته شده؛ از سینما، شهر بازی، سرسره پرواز در آسمان، مرکز خرید باملند، رستوران و کافی شاپ گرفته تا اسکله قایق‌سواری، پارک آبی و مسیر پیاده‌روی.

قایق‌سواری محبوب‌ترین تفریح این دریاچه به حساب می‌آید. کافی است به اسکله‌های شمال غربی و جنوب غربی دریاچه بروید و با استفاده از انواع قایق‌های پدالی، موتوری و قایق‌های با ظرفیت بالا، این تفریح جذاب را تجربه کنید. هم‌چنین می‌توانید با عضویت در باشگاه ماهیگیری دریاچه، مشغول ماهیگیری شوید.

میشه زار چیتگر
میشه زار چیتگر

‌میشه‌زار

باغ وحش چیتگر که به گونه‌های جانوری اختصاص یافته؛ به نام ‌میشه‌زار شناخته می‌شود. این قسمت در واقع کلینیک درمانی و مرکز نگهداری حیوانات حیات وحش است که در معرض تهدیدهای مختلف هستند. در ‌میشه زار حیواناتی مانند قوچ، میش، گوزن، اسب و خرگوش در شرایطی شبیه به زیستگاه‌های طبیعی خود زندگی می‌کنند. می‌توانید در فاصله کمی این حیوانات را از نزدیک مشاهده کنید.

باشگاه سوارکاری

پارک جنگلی چیتگر پنج باشگاه سوارکاری دارد که آن را به یکی از مراکز این تفریح و ورزش جذاب در شهر تهران تبدیل کرده‌است.‌ در لیست پایین، اسامی باشگاه‌های سوارکاری چیتگر را آورده‌ایم.

  • باشگاه سوارکاری چیتگر
  • باشگاه سوارکاری ابرش: فاز غربی، در شماره سه، خیابان بوستان
  • باشگاه سوارکاری بام: فاز غربی، خیابان اول
  • باشگاه سوارکاری میلاد: ضلع غربی بوستان چیتگر
  • باشگاه سوارکاری آریاسب: ورودی دو و سه چیتگر، انتهای بلوار دستواره
مجموعه سوارکاری ابرش چیتگر
مجموعه سوارکاری ابرش

زمین والیبال ساحلی

شاید علاقه‌مندان به والیبال ساحلی در مقایسه با سایر رشته‌های ورزشی کمتر باشند اما این مسئله چیزی از هیجان آن کم نمی‌کند. در پارک جنگلی چیتگر، زمین والیبال ساحلی برای دوستداران این ورزش احداث شده تا در فضایی مناسب به انجام این بازی گروهی بپردازند.

بوستان بانوان ریحانه

بوستان ریحانه در قسمت شرقی پارک چیتگر قرار دارد. این بوستان برای تفریح و ورزش بانوان در نظر گرفته شده و امکانات بسیار خوبی دارد. پیست اسکیت، پیست دوچرخه‌سواری، ایستگاه تندرستی، سالن بدنسازی، سالن بیلیارد، سالن پینگ‌پنگ، سالن ورزشی چند منظوره، ایستگاه تندرستی در کنار پست‌های ورزشی و بازی از امکانات ورزشی بوستان به شمار می‌روند. پیست دوچرخه سواری بوستان ریحانه نخستین پیست دوچرخه‌سواری بانوان پایتخت است.

از امکانات رفاهی آن می‌توان از آمفی‌تئاتر روباز، آب‌نما، آلاچیق‌های سرپوشیده، باربیکیو، خانه عکس، رختکن، سکوهای نشیمن و صندلی، سرویس بهداشتی و آبخوری نام برد. برای دسترسی و رفتن به بوستان ریحانه باید به ورودی اول، یعنی ایستگاه مترو چیتگر مراجعه کنید.

از دیگر امکانات بوستان ریحانه:

  • پیست اسکیت
  • نمازخانه
  • ست‌های ورزشی
  • ست‌های بازی کودکان
  • سکوهای نشیمن جمعی
  • ایستگاه تندرستی
  • سالن بیلیارد
  • آلاچیق‌های مجهز
  • آب‌نما
  • رختکن مجهز
  • سیستم صوت و پیج
  • آبخوری
  • پیست دوچرخه‌
  • زمین بازی
  • میز شطرنج
  • سالن پینگ‌پنگ
  • فوتبال دستی
  • سالن بدن‌سازی
  • سکوی ورزش صبحگاهی
پارک چیتگر
پارک چیتگر

امکانات رفاهی و خدماتی پارک چیتگر نیز شرایطی مشابه امکانات ورزشی و تفریحی آن دارد. تمام آنچه برای تفریح و پیک‌نیک نیاز دارید در این بوستان پیدا می‌شود؛ بنابراین نگران کم و کسری نباشید. 

رستوران‌های پارک جنگلی چیتگر

چندین رستوران در حاشیه و اطراف بوستان جنگلی چیتگر، غذاهای مختلف به ویژه غذاهای سنتی ایرانی را به مشتریان ارائه می‌کنند. رستوران مروارید در فاز شرقی و رستوران باراژ در فاز غربی پارک قرار دارند. اگر از هوای گرم گریزان هستید و به دنبال فضای سرسبز و آرامش‌بخش می‌گردید تا در کنار دوستان یا خانواده خود کمی استراحت کنید و به آرامش برسید؛ رستوران‌های پارک جنگلی چیتگر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کافه رستوران باراژ

کافه رستوران باراژ واقع در جنب باشگاه سواری بام یکی از رستوران‌های پارک چیتگر است که آمادگی پذیرایی از جشن‌ها و میهمانی‌های شما را دارد. منوی رستوران باراژ شامل انواع برگر، کباب، پیتزا، پنه و منوی کافه شامل انواع قهوه سرد و گرم، شیک و انواع نوشیدنی گرم است. در این رستوران قلیان نیز سرو می‌شود.

رستوران مروارید

رستوران مروارید واقع در فاز شرقی بوستان چیتگر سفره‌خانه سنتی است که در فضای آرام و سرسبز از شما پذیرایی می‌کند. علاوه بر انواع کباب و غذاهای اصیل ایرانی این رستوران سرویس چای و قلیان نیز دارد.

رستوران باراژ
رستوران باراژ

کافه رستوران‌های اطراف پارک چیتگر

کافه خاتون

کافه خاتون یکی از کافه‌های نزدیک به پارک چیتگر است که محیط آن می‌توانید انواع غذاهای فست فودی مانند پیتزا و ساندویچ را میل کنید.
کافه خاتون در شهرک گلستان بلوارکوهک، کوچه طلوع یکم واقع شده است.

کافه رستوران بارانا

بارانا یکی از کافه رستوران‌های خوب اطراف پارک چیتگر است که با مدیریت بسیار عالی با انواع غذاهای فست فودی مانند پیتزا و برگر به مشتریان خود خدمات می‌دهد.
منوی کافه نیز شامل انواع شیک، نوشیدنی گرم و سرد و انواع قهوه می‌شود.

آدرس: بلوار کوهک، شهرک یاس ۲، روبروی مجتمع تجاری طوبی، انتهای خیابان سهراب سپهری، برج باران، طبقه همکف، کافه رستوران بارانا

باغ رستوران دورهمی

فضای سرسبز رستوران دورهمی شامل باغ و باغچه بسیار دلنشین و با صفاست. منوی رستوران شامل انواع غذاهای سنتی ایرانی می‌شود. باغ رستوران دورهمی می‌تواند محیط بسیار مناسبی برای انواع دورهمی‌ها و انواع میهمانی باشد.

آدرس: منطقه توریستی چیتگر، بلوار کوهک، خیابان نسیم ۱۰، پلاک ۴۴

فست فود هانی

فست فود هانی یکی از رستوران‌های نزدیک به پارک جنگلی چیتگر است که می‌توانید انواع فست فود را از آن تهیه کنید.

آدرس: شهرک آزادشهر (سرو آزاد)، بین کوچه ۱۴ و ۱۵ شرقی، پیتزا هانی

طباخی سرآشپز

طباخی سرآشپز واقع در بلوار کوهک از طباخی‌های خوب منطقه چیتگر است. اگر صبح زود، هوس خوردن کله‌پاچه به سرتان زد، طباخی سرآشپز را در لیست خود داشته باشید.

 چیتگر، بلوار کوهک، مرکز خرید طوبی، آسانسور جنوبی، طبقه ۵

کباب ساطوری اصل بناب آذربایجان

کباب بناب آن اندازه در ایران مشهور است که نیازی به تعرف کردن از آن نیست. اگر به این کباب خوشمزه علاقمند هستید، کباب ساطوری بناب آذربایجان گزینه ایده‌الی است.

انواع غذاهای ایرانی، کباب و انواع ساندویچ، پیش‌غذای ایرانی، جوجه‌کباب و غذای پرسی منوی این رستوان را تشکیل داده‌اند.

آدرس: چیتگر، بلوار کوهک، نبش ورودی مجتمع طوبی، پلاک ۸، کباب بناب آذربایجان

بن بست برگر

اگر می‌خواهید طعم یک برگر خوب را تجربه کنید، بن بست برگر یکی از گزینه‌هایی است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران به صورت تخصصی در زمینه تهیه انواع برگر فعالیت دارد. مواد تازه و باکیفیت و همینطور مدیریت خوب از ویژگی‌های بن بست برگر است.

رستوران سلف سرویس کاظمی VIP

رستوران‌های سلف سرویس جذابیت‌ها و مشتریان خاص خود را دارند. یکی از  سلف سرویس خوب تهران، رستوران کاظمی است که دقیقا روبروی ایستگاه مترو چیتگر فعالیت دارد. منوی رستوران شامل غذاهای سنتی ایرانی و فست فود است.

فست فود تینو

لذت خوردت غذاهای تنوری را می‌توانید در فست فود تینو تجربه کنید. انواع پیتزا، برگر و ساندویچ، پاستا و سوخاری منوی این رستوران را تشکیل می‌دهند.

آدرس: شهرک سرو آزاد، خیابان گودرزی، نبش کوچه ۱۷ شرقی، پلاک ۲۶۱

باغ رستوران ریحانه

باغ رستوران ریحانه با آلاچیق و فضای سرسبز دلپذیر آماده پذیرایی از خانواده‌هاست. این رستوران فقط پذیرای بانوانی است که پوشش چادر دارند. رستورانی با فضای سنتی که منوی آن از انواع غذاهای اصیل ایرانی تشکیل شده است.

باغ رستوران ریحانه واقع در محله کوهک، خیابان مهر، خیابان مهرگان، خیابان مهرگان سوم

بوفه مرکزی پارک جنگلی چیتگر
بوفه مرکزی پارک جنگلی چیتگر

ساعت کاری پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر تعطیلی ندارد و همه‌روزه پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران است. البته قسمت‌های مختلف آن ساعات کاری متفاوتی دارند که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۹۶۰۲۲۶۵۹ تماس بگیرید.

تاریخچه پارک جنگلی چیتگر

بوستان جنگلی چیتگر در محدوده غرب تهران و‌ منطقه ۲۲ قرار دارد و دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس در مجاورت آن واقع شده و به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران شناخته می‌شود.

پارک چیتگر به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود که قسمت غربی حدود ۳ برابر قسمت شرقی است. بیشتر پوشش گیاهی آن را درختان سوزنی‌برگ مانند کاج تشکیل می‌دهد و مناظر طبیعی بخش غربی به علت پوشش گیاهی متراکم چشم‌نوازتر است.

در ابتدای دهه ۴۰ سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، طرح احداث و راه‌اندازی بوستان‌های جنگلی در مناطق مختلف تهران را در دستور کار خود قرار داد. هدف از اجرای این طرح، بالا بردن سطح فضای سبز و میزان اکسیژن پایتخت و همچنین جلوگیری از بادهای شدید بود که از غرب تهران به سمت شرق می‌وزید. بنابراین ساخت بوستان‌های جنگلی لویزان در شمال، سرخه حصار در شرق و چیتگر در غرب به مرحله اجرا درآمد.

عملیات ساخت پارک جنگلی چیتگر از سال ۱۳۴۲ آغاز شد و در سال ۱۳۴۸ به پایان رسید. جنگل‌کاری و کاشت درختان این بوستان، شش سال به طول انجامید و لقب بزرگ‌ترین پارک جنگلی تهران را از نظر وسعت و تعداد درختان از آن خود کرد.

پس از انقلاب شرکت شاهد و سپس سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران در سال ۱۳۶۷ و شهرداری منطقه ۵ در سال ۱۳۶۸ عهده‌دار مسئولیت نگهداری از پارک چیتگر شدند. پس از شکل‌گیری منطقه ۲۲ در سال ۱۳۷۸ این مسئولیت به شهرداری منطقه ۲۲ واگذار شد.

پارک جنگلی چیتگر
پارک جنگلی چیتگر
دریاچه چیتگر
پارک جنگلی چیتگر

پوشش گیاهی و جانوری پارک جنگلی چیتگر

بوستان جنگلی چیتگر از وسعت و تراکم گیاهی بالایی برخوردار است‌. ۵۳ درصد از پوشش گیاهی این بوستان را درختان سوزنی‌برگ کاج، سرو نقره‌ای و سرو خمره‌ای به خود اختصاص داده‌اند و ۴۷ درصد دیگر مربوط به درختان پهن‌برگ اقاقیا، نارون، زبان گنجشک، ارغوان، افرای سیاه و پلت می‌شود.

پرندگان بیشترین پوشش جانوری بوستان چیتگر را تشکیل می‌دهند که از این میان می‌توان به گنجشک، کلاغ، مرغ مینا و طوطی اشاره کرد. هم‌چنین سنجاب و روباه نیز در این پارک به چشم می‌خورند.

مراکز امدادی پارک چیتگر

مراکز خدماتی و امدادرسان در بوستان چیتگر، باعث شده‌اند تا خانواده‌ها و ورزشکاران با خیالی آسوده به تفریح و ورزش بپردازند. درمانگاه پارک چیتگر در ابتدای بلوار گیاه‌شناسی قرار گرفته و به ارائه خدمات پزشکی می‌پردازد. دو ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۳۰ و ۷۶ در کنار دفتر مدیریت پارک و میدان دستواره وجود دارند تا در صورت بروز اتفاق در کمترین زمان خود را به محل حادثه برسانند.

پایگاه هلال احمر نیز در این پارک مستقر است تا با سرعت بیشتری به مصدومان احتمالی‌ خدمت‌رسانی کند. هم‌چنین یک پمپ بنزین و پمپ گاز در ضلع شرقی بوستان و بلوار دستواره فعال هستند. یگان حفاظت پارک چیتگر نیز مسئولیت امنیت آن را به عهده دارند.

سخن پایانی

بوستان جنگلی چیتگر فضایی مناسب برای دور شدن از مشغله‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری است. اگر فرصت دیدن بخش‌های مختلف پارک را نداشته‌اید و یا از امکانات ورزشی و رفاهی آن استفاده نکرده‌اید؛ در برنامه خود جایی برای آن در نظر بگیرید.

برچسب‌ها: باغ راز هستی، بوستان ریحانه، پارک چیتگر، پیست دوچرخه چیتگر، دریاچه چیتگر