پارک بعثت

پارک بعثت یکی از تفرجگاه‌‌‌‌های مردم جنوب شهر تهران است. گستردگی، سرسبزی، امکانات تفریحی و رفاهی این پارک باعث شده تا این بوستان به انتخاب بسیاری از مردم برای پیاده‌‌‌‌روی، کمپینگ و پیک‌‌‌‌نیک تبدیل شود. از طرفی، نزدیکی پارک بعثت به ترمینال جنوب این مکان را تبدیل به استراحتگاهی برای مسافران کرده است. با توجه به بزرگی این پارک گشت و گذار به دور پارک آن هم در یک روز کار آسانی نیست؛ اما با سوار شدن در قطاری که داخل این پارک وجود دارد می‌‌‌‌توان در یک روز از همه‌‌‌‌ امکانات تفریحی که در این پارک فراهم شده است، بازدید کرد. این پارک به نام‌های پارک خزانه و پارک فرح‌آباد نیز معروف است.

در ادامه مقاله سعی داریم تا راهنمای جامعی برای وقت گذراندن و بازدید از جاذبه‌های پارک بعثت به شما ارائه دهیم. با تهرانیکا همراه باشید.

ورودی اصلی پارک بعثت
پارک بعثت
پارک بعثت
آمفی تئاتر پارک بعثت
پارک بعثت

امکانات پارک بعثت

امکانات پارک بعثت شامل موارد تفریحی و رفاهی زیادی می‌‌‌‌شود. امکانات رفاهی ازجمله آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران، بوفه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه عمومی و نمازخانه. امکانات تفریحی بعثت نیز شامل مواردی مانند: قایقرانی، سالن آمفی‌تئاتر رو باز، زمین‌‌‌‌های بازی مجهز برای کودکان و زمین‌‌‌‌های ورزشی مانند زمین فوتبال و زمین تنیس می‌‌‌‌شود. این پارک در سال ۱۳۵۲ در منطقه ۱۶ تهران افتتاح شد.

امکانات تفریحی پارک بعثت

یکی از امکانات تفریحی پارک بعثت سالن آمفی‌تئاتر روباز آن است که به مناسبت‌‌‌‌های مختلف، برگزار کننده نمایش‌‌‌‌ها و برنامه‌‌‌‌های بسیاری است. از طرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارک بعثت باعث شده تا این مکان تبدیل به پارکی مناسب خانواده شود. کانون فکری این مجموعه علاوه بر برگزار کردن جشن‌‌‌‌ها و مراسم‌‌‌‌های متعدد، زمین‌‌‌‌های ورزشی استانداردی مانند زمین بسکتبال، والیبال، تنیس و فوتبال را به فعالیت‌‌‌‌های ورزشی کودکان و نوجوانان اختصاص داده است.

در داخل پارک اردوگاهی نیز وجود دارد که مدارس‌‌‌‌ دانش‌‌‌‌آموزان زیادی را به این اردوگاه می‌آورند. در گذشته شهربازی‌ای نیز در این پارک وجود داشت که به دلیل مجوز نداشتن از شهرداری پلمپ شده و دیگر فعالیت ندارد. در ادامه مقاله به شرح مورد به مورد امکانات تفریحی بوستان بعثت خواهیم پرداخت.

دریاچه پارک بعثت
دریاچه پارک بعثت
دریاچه پارک بعثت
پارک بعثت
پارک بعثت

دریاچه پارک بعثت

یکی از تفریحات مشهور این پارک قایقرانی در دریاچه بوستان بعثت است. قایق پدالی و قایق پارویی دو مدل مختلف قایق برای قایق‌‌‌‌سواری کردن در این دریاچه است که می‌‌‌‌توانید بین آن‌‌‌‌ها انتخاب کنید. همچنین جزیره‌ای در میان دریاچه وجود دارد که تبدیل به لانه‌‌‌‌ای برای پرندگان شده است.

بازدیدکنندگان می‌‌‌‌توانند با سوار شدن در قایق انتخابی خود، به سمت جزیره میانه دریاچه برانند و در اسکله آن پهلو بگیرند و غاز، مرغابی و اردک‌‌‌‌هایی که در این جزیره زندگی می‌‌‌‌کنند را تماشا کنند. در واقع جزیره‌‌‌‌‌ میان دریاچه بوستان بعثت، تبدیل به باغ پرندگان این بوستان بزرگ شده است. همچنین از این دریاچه برای پرورش ماهی و آبیاری گیاهان پارک نیز استفاده می‌شود.

قطار پارک بعثت

همانطور که گفته شده بوستان بعثت وسعت بسیار زیادی دارد و همین امر باعث می‌‌‌‌شود که بازدیدکنندگان نتوانند با پای پیاده به دور کل پارک قدم بزنند. به این منظور قطاری در مجموعه بوستان بعثت تعبیه شده است و بازدید کنندگان با سوار شدن بر آن می‌‌‌‌توانند کل پارک را بگردند. قطار پارک بعثت در زمان‌‌‌‌های مشخصی فعال است اگر شما زمانی به پارک سر زدید که قطار خاموش بود حداقل می‌‌‌‌توانید از آن بازدید کنید.

داکوتای پارک بعثت
داکوتای پارک بعثت

داکوتای پارک بعثت

پرنده آهنی پارک بعثت داکوتا نام دارد. این هواپیما در سال ۱۳۲۸ از آمریکا، برای ارتش ایران خریداری شد و برای جابه‌‌‌‌جا کردن بارها در فرودگاه مهرآباد از آن استفاده می‌‌‌‌شد. بعد از سال‌‌‌‌ها باربری و در نهایت فرسوده شدن هواپیما، داکوتا به فرودگاه قلعه مرغی که اولین فرودگاه تهران بود منتقل شد. در نهایت به پارک در حال ساخت فرح‌آباد به دلایلی که برای ما مشخص نیست، منتقل شد.

داکوتا ۵ دهه است که در پارک بعثت نگه‌‌‌‌داری می‌‌‌‌شود. در واقع از زمانی که بوستان بعثت در حال ساخت بود. مدل هواپیمای داکوتا داگلاس دی‌‌‌‌سی_۳ است که تخمین زده می‌‌‌‌شود در سال‌‌‌‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ در آمریکا تولید شده باشد. در حال حاضر به دور هواپیمای داکوتا میله‌‌‌‌هایی آهنی کشیده شده است تا کودکان از آن بالا نروند و به اصطلاح قدیمی‌‌‌‌های محل، داکوتا سواری انجام ندهند.

پیاده‌‌‌‌روی در پارک خزانه

پیاده‌‌‌‌روی در پارک بعثت یکی از تفریحات مردم تهران محسوب می‌‌‌‌شود. این پارک به دلیل پوشش گیاهی گسترده که ۷۳ درصد پارک را در برگرفته و همچنین فضای باصفا و آرامش‌بخشی که دارد، بسیار مناسب پیاده‌‌‌‌روی است. این پارک بیش از ۱۸۰۰ درخت دارد که بین آن‌‌‌‌ها درختان ارغوان، اقاقیا، چنار، بلوط، نارون، کاج، توت، اکالیپتوس، زیتون، سرو، توسکا، صنوبر، زبان گنجشک و انجیر به چشم می‌‌‌‌خورد.

قدم زدن در فضاهای سرسبزی مانند پارک خزانه چند ساعت آرامش، به دور از فضای شهری را، به شما هدیه می‌‌‌‌دهد. همچنین وجود چند گلخانه با انواع گل‌‌‌‌های زینتی و آپارتمانی ممکن است شما را وسوسه کند تا در بین مسیر پیاده‌‌‌‌روی‌‌‌‌تان، از این گلخانه‌‌‌‌ها بازدید کنید و حتی شاید با کمک کارشناسان مستقر در آن‌‌‌‌ها چند گلدان برای منزل‌‌‌‌تان تهیه کنید.

نقشه ۱۳۳۴ موسسه سحاب از خزانه و باغ آذری
نقشه ۱۳۳۴ موسسه سحاب از خزانه و باغ آذری
نقشه ۱۳۴۶ موسسه سحاب و نام محله فرح‌آباد
نقشه ۱۳۴۶ موسسه سحاب و نام محله فرح‌آباد

تاریخچه پارک بعثت

حدود ۱۶۰ سال پیش در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار حصار جدیدی به دور تهران کشیدند. خاکِ آجرپزی آجرهای حصار، از چند محل و نقطه تامین شد. یکی از این مناطق، محله باغ آذری امروزی و محل پارک بعثت بود. بعد از ساخته شدن حصار ناصری، کوره‌های آجرپزی در اینجا به کار آجرسازی ادامه داده و کوره‌های آجرپزی بیشتری در اینجا ساخته شد. در سال ۱۳۴۸ کوره‌‌‌‌های آجرپزی جمع شدند و در آن گودی‌های حاصل از حدود صد سال خاک‌برداری، ساخت پارک آغاز شد. ساخت پارک تا سال ۱۳۵۲ به طول انجامید و در نهایت با عنوان پارک فرح‌‌‌‌آباد افتتاح شد.

دلیل نام‌گذاری فرح‌آباد بر این این پارک مشخص نیست؛ در نقشه سال ۱۳۳۴ سحاب، نام خیابان خزانه، «جاده فرح‌آباد» و نام خیابان صابونیان، «خیابان فرح» نوشته شده است؛ همچنین در نقشه سال ۱۳۴۶ موسسه سحاب نام محله باغ آذری، «محله فرح‌آباد» نوشته شده. هر دوی این نقشه‌ها پیش از سال ۱۳۴۸ و اقدام فرح پهلوی برای ساخت پارک منتشر شده‌اند.

بعد از انقلاب اسلامی پارک فرح‌‌‌‌آباد به پارک خزانه تغییر نام داد؛ در نهایت بعد از ساخت بزرگراه بعثت نام پارک به بعثت تغییر کرد. این پارک که در ابتدا بیابانی بیش نبوده، بعد از تبدیل شدن به مکانی سرسبز و با صفا و قبل از ساخت پارک ولایت، بزرگ‌‌‌‌ترین بوستان شهری تهران بود.

سخن آخر

در این پست به معرفی پارک بعثت، پارک خزانه یا پارک فرح‌آباد منطقه ۱۶ تهران پرداختیم؛ پارکی خاطره‌انگیز برای کودکان متولد دهه پنجاه به بعد محله‌های اطراف پارک که روزگاری بر گرد داکوتای پارک جمع می‌شدند و یا در دریاچه بزرگ پارک به ماهی‌ها غذا میدادند و سپس بر سرسره سیمانی اختاپوس سر می‌خوردند. برای آشنایی با دیگر بوستان‌های شهر تهران، صفحه پارک‌های وب‌سایت تهرانیکا را ببینید.

برچسب‌ها: پارک بعثت، هواپیمای داکوتا