پارک آب و آتش

پارک آب و آتش با ساختاری مدرن، یکی از بوستان‌های جدید پایتخت است. این پارک با وسعت ۲۴۰۰۰ مترمربعی در اراضی ‌عباس‌آباد تهران قرار دارد. امکانات بی‌نظیر رفاهی و تفریحی و از طرفی دیگر دسترسی آسان به این پارک باعث شده تا مردم تهران برای گذراندن اوقات فراغت‌شان به سراغ این بوستان بروند. جاذبه‌های توریستی و مدرن آب و آتش، نه تنها نظر مردم تهران را جلب می‌کند، بلکه افراد بسیاری از شهرهای دیگر ایران و حتی خارج از کشور مایل‌اند تا زمانی را برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری بوستان آب و آتش اختصاص دهند.

در ادامه مقاله به جاذبه‌های گردشگری پارک آب و آتش به صورت مجزا سری می‌زنیم تا اگر قصد کمپینگ، پیک‌نیک یا عکاسی و گردش در این پارک را دارید بتوانید از راهنمای جامع مقاله برای گشت و گذارتان استفاده کنید.

پارک آب و آتش

امکانات پارک آب و آتش

امکانات پارک آب و آتش شامل جاذبه‌های تفریحی مانند زمین اسکیت، سینما گیم ۷ بعدی، پیست دوچرخه‌سواری، دریاچه مصنوعی خزر، آمفی تئاتر، فانوس دریایی، فودکورت، باغ کتاب، بوستان بنادر، آسمان‌نما، بوستان نوروز و پل طبیعت می‌شود. از طرف دیگر امکانات رفاهی مانند: پارکینگ، آب خوری، آلاچیق‌، سطوح مخصوص عبور ویلچر، نمازخانه، بوفه، رستوران، کافه و سرویس بهداشتی رفاه حال بازدیدکنندگان را تامین می‌‌کند. جاذبه‌های دیگری مانند: برج آتش، فواره‌های آب، پرده‌های فولادین، برج لانه کبوتر، مجسمه و تندیس‌های خاص هم، در جای جای این بوستان دیده می‌شوند. همین جاذبه‌های متفاوت باعث شده تا این پارک تبدیل به مکانی مناسب برای عکاسی شود. در ادامه مقاله به توضیح مورد به مورد امکانات گردشگری پارک آب و آتش خواهیم پرداخت.

گنبد مینا
گنبد مینا

آسمان ‌نمای پارک آب و آتش

آسمان‌ نمای پارک آب و آتش که به نام آسمان نمای گنبد مینا نیز شناخته می‌شود؛ مکانی ا‌ست برای رصد آسمان، رصد ستارگان و تماشای فیلم‌های ۳ بعدی مرتبط با علم نجوم. همچنین کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط با نجوم و تاریخچه منظومه شمسی نیز در این آسمان‌نما برگزار می‌شود. آسمان‌نمای گنبد مینا بزرگ‌ترین پلانتاریوم خاورمیانه محسوب می‌شود. رصد اجرام آسمانی در این آسمان‌نما آزاد است. این بنا در بوستان نوروز قرار دارد و به عنوان نماد پارک آب و آتش شناخته می‌شود.

فانوس دریایی پارک آب و آتش
عکس از بهروز رضوانی

فانوس دریایی پارک آب و آتش

فانوس دریایی پارک آب و آتش فضای حاکم بر بنادر را در تهران برای شما بازسازی می‌کند. از بالای این فانوس دریایی پل طبیعت، دریاچه مصنوعی خزر، محوطه بوستان آب و آتش و اراضی عباس‌آباد تهران قابل مشاهده است. مدتی می‌شود که ورود به فانوس دریایی پارک آب و آتش ممنوع شده است؛ تا قبل از این بازدیدکنندگان می‌توانستند از بالای این فانوس که در بوستان بنادر قرار دارد شاهد چشم‌انداز زیبای بوستان آب و آتش باشند.

به دلیل مشخص نبودن زمان مجاز شدن ورود به فنوس دریایی، می‌توانید در کنار آن بایستید و برای چند دقیقه‌ای هم که شده، خود را از فضای شهری بدون دریای تهران، جدا حس کنید.

پارک آب و آتش

دریاچه خزر پارک آب و آتش

دریاچه خزر پارک آب و آتش مجموعه ۳ قسمتی از یک دریاچه مصنوعی است که با کنارهم قرارگیری هر ۳ قسمت؛ شکلی مشابه دریای خزر به خود می‌گیرند. این دریاچه با مساحت حدود ۱۲۰۰۰ مترمربع در میان فضای سبز و مسیر دوچرخه‌سواری_ پیاده‌روی پارک آب آتش قرار گرفته است. در اطراف دریاچه مصنوعی خزر آلاچیق، دکه غذاخوری و بوفه وجود دارد تا اگر قصد دارید که کنار این دریاچه پیک‌نیک کنید دسترسی به امکانات رفاهی برایتان آسان باشد. دریاچه مصنوعی خزر در بوستان نوروز قرار دارد و به عنوان نماد دوستی در این پارک تعبیه شده است.

پل طبیعت
پل طبیعت

پل طبیعت پارک آب و آتش

پل طبیعت پارک آب و آتش جاذبه گردشگری مشترک این پارک با پارک طالقانی است و این دو پارک را به هم متصل می‌کند. پل طبیعت؛ پلی غیر خودرویی‌ست که در بالای اتوبان مدرس بنا شده است؛ و با داشتن مشخصات خاصی مانند ارتفاع ۴۰ متر و ۳ طبقه ضد زلزله، نظر بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند.

از بالای پل طبیعت که طولی ۲۷۰ متری دارد، چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از تهران قابل مشاهده خواهد‌ بود. مخصوصا بازدید از پل طبیعت در شب به دلیل نورپردازی خاص پل و روشن شدن چراغ‌های تهران بسیار چشم نوازتر از بازدید در روز است. پل طبیعت امکانات رفاهی خاصی را در خود جای داده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مجموعه فودکورت واقع شده بر روی این پل است.

بیشتر گردشگران پارک آب و آتش و پارک طالقانی برای صرف وعده‌ غذایی خود و یا کافه نشینی در پارک، فودکورت پل طبیعت را انتخاب می‌کنند.

برج آتش پارک آب و آتش

وجود ۴ برج آتش پارک آب و آتش در کنار فوار‌ه‌های این مجموعه، اشاره به داستان حضرت ابرهیم دارد. برج‌های آتش که فقط شب‌ها و موقع تاریکی هوا روشن می‌شوند، دارای ارتفاع ۱۰ متری می‌باشند که با روشن شدن‌شان شعله‌های آتشی در حدود ۱ تا ۸ متر از آن‌ها شعله‌ور می‌شود. فواره‌های این پارک هم که در نزدیکی ۴ برج آتش قرار دارد در ۲۴۰ نقطه فعال هستند. همانطور که از اسم پارک آب و آتش پیداست؛ برج آتش و فواره‌های آب نماد اصلی این پارک محسوب می‌شوند.

سالن آمفی‌تئاتر

این قسمت شامل چادری ۷۰۵ متری است که از سکوهایی سیمانی و محوطه‌ای وسیع که در روبه‌روی آن قرار دارد تشکیل شده است. همچنین دارای محوطه‌ی بازی می‌باشد که هدف آن برگزاری جشن‌ها، تئاتر‌های خیابانی، مراسم‌های مذهبی و آیینی است.

فواره های پارک آب و آتش
فواره‌های آب و آتش

فواره‌های آب

این فواره ها در مکانی دایره مانند آب را از ۲۴۰ نقطه مختلف که ارتفاعشان به ۱۰ متر می‌رسد را به شکل آهنگین به سمت بالا جاری می‌کنند. طراحی این آب‌ها به صورتی است که افراد می‌توانند بر روی آن راه بروند. این بخش از پارک برای بچه‌ها بسیار محبوب می‌باشد به خصوص در فصل تابستان به دلیل اینکه می‌توانند ساعت‌ها آب بازی کنند و لذت ببرند.

سینما گیم پارک آب و آتش
سینما گیم

سینما گیم ۷ بُعدی پارک آب و آتش

سینما گیم ۷ بعدی پارک آب و آتش توسط مهندسان کانادایی طراحی و ساخته شده‌‌است. در این سینما گیم شما وارد بازی‌های ۷ بعدی می‌شوید و همزمان با اتفاقات داخل بازی، افکت‌های صدایی مانند صدای رعد و برق، صدای طوفان و صدای دالبی را خواهید شنید. از طرف دیگر صندلی‌هایتان نیز در راستای اتفاقاتی که در بازی می‌افتد تکان می‌‌خورد تا هیجان داخل بازی را بیشتر تجربه کنید.

در این بازی‌ها ممکن است شما از دایناسورهای غول پیکر فرار کنید یا قصد از بین بردن زامبی‌ها را داشته باشید. هر چه که باشد حرکت و تکان‌های صندلی به همراه افکت‌های صدا، هیجان شما را تشدید خواهد کرد. در سینما گیم ۷ بعدی هر صندلی به یک تفنگ لیزری مجهز است که در طول بازی می‌توانید از آن استفاده کنید.

استفاده از این سینما گیم محدودیت سنی ندارد و شما با هر سنی می‌توانید هیجان ناشی از چیزهایی که در دنیای واقعی نمی‌توانید تجربه کنید را، در این سینما گیم خاص تجربه کنید.

زمین اسکیت آب و آتش
زمین اسکیت

زمین اسکیت پارک آب و آتش

زمین اسکیت پارک آب و آتش  با وسعت ۴۵۰۰ مترمربع و رعایت همه‌ی استانداردهای لازم به عنوان یک پیست اسکیت یکی از بخش‌های مورد علاقه کودکان و بزرگسالانی است که از این پارک بازدید می‌کنند. زمین اسکیت بوستان آب و آتش تنها زمین اسکیت نیست، بلکه با در نظر گرفتن رفاه حال مراجعه‌کنندگان به پیست؛ فروشگاه، گیم‌نت و بوفه‌ای در این مکان تدارک دیده شده است.

همچنین کلاس‌های ورزشی آموزشی دیگری مانند بی ام اکس، رزمی، هوازی و فیتنس نیز در این بوستان برگزار می‌شود. پیست اسکیت آب و آتش محیطی بسیار امن و مهندسی ساز است که خطرات احتمالی ناشی از آسیب‌دیدگی حین اسکیت بازی را کاهش می‌دهد.

دوچرخه سواری پارک آب و آتش

مسیر دوچرخه سواری پارک آب و آتش دارای وسعت ۳.۵ کیلومتری می‌باشد که با توجه به رعایت استاندارد‌ها و طویلی مسیر، انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به ورزش دوچرخه‌سواری است. متاسفانه در این مجموعه جایی برای کرایه کردن دوچرخه وجود ندارد، اما شما می‌توانید دوچرخه خودتان را به پارک ببرید و از مسیر مخصوص به دوچرخه لذت ببرید. حتی اگر دوچرخه نداشته باشید یا نتوانید دوچرخه‌تان را به بوستان ببرید می‌توانید در مسیر مخصوص، پیاده‌روی به دور پارک را تجربه کنید. همچنین امکان ورزش‌های دیگری در این پارک برای شما فراهم شده است. برای مثال بازی بدمینتون در فضای آمفی تئاتر مجاز است و میز پینگ‌پنگ هم در نزدیکی دریاچه خزر وجود دارد.

پارک آب و آتش
پارک آب و آتش

بوستان نوروز پارک آب و آتش

بوستان نوروز پارک آب و آتش با مساحت ۹۰ هزار مترمربعی با هدف کارکردهای بین‌المللی در اراضی عباس‌آباد بنا شده است. اکو یا سازمان همکاری اقتصادی نام یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای با هدف گسترش تجارت درون منطقه‌ای، توسعه اقتصادی و ادغام تجارت کشورهای منطقه است که کشورهایی مانند ایران، ترکیه و پاکستان از عضوهای آن محسوب می‌شوند.

در بوستان نوروز ۱۲ سکو وجود دارد که نشان دهنده ۱۲ کشور عضو اکو می‌باشد، کشورهایی مانند قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان. ۲ سکو نیز برای کشور عراق و کشور بحرین در نظر گرفته شده است؛ با اینکه این دو کشور عضو اکو نیستند ولی به دلیل جشن گرفتن عید نوروز، برای آن‌ها نیز در این بوستان سکوهایی موجود است تا بتوانند به نمایش آداب، رسوم و صنایع دستی‌شان بپردازند.

پارک آب و آتش
پارک آب و آتش

بوستان بنادر پارک آب و آتش

بوستان بنادر پارک آب و آتش با مساحت ۵۳۰۰۰ مترمربعی به نام بوستان سفرهای دریایی نیز شناخته می‌شود. بوستان بنادر همانطور که از اسمش پیداست بر اساس عناصر دریایی طراحی شده است. ۲ کشتی چوبی به صورت نمادین در این پارک وجود داردکه هم داخل آن‌ها رستوران است، و هم بیرون آن‌ها کافه و رستوران غذاهای دریایی فعال است. این پارک طوری طراحی شده که به شما حس و حال بنادر و مناطقی که دریا دارند را بدهد. نمادهای دریایی زیادی در این بوستان مورد استفاده قرار گرفته است و همین امر، این بوستان و سازه‌های درونش را از همه‌ی بوستان‌های پایتخت متمایز می‌‌کند.

بازدید از پارک آب و آتش

قبل از بازدید از پارک آب و آتش، بهتر است در مورد ممنوعیت‌های این پارک بدانید. به طور مثال ورود حیوانات خانگی در این بوستان ممنوع است. نشستن و کمپ کردن در فضای سبز و بر روی چمن‌های این پارک نیز ممنوع می‌باشد. برای پیک‌نیک در این پارک می‌توانید از آلاچیق‌ها استفاده کنید. روشن کردن آتش نیز ممنوع می‌باشد و در قسمت‌‌های مشخصی از بوستان نباید سیگار بکشید. دوچرخه‌سواری در خارج از مسیری که برای دوچرخه در نظر گرفته شده است هم ممنوع است که البته این قانون برای اسکیت بازی نیز صدق می‌کند.

برچسب‌ها: پارک آب و آتش، گنبد مینا