بهترین بام های تهران

در این روزهای پرمشغله، همه ما گاهی نیاز به اوقاتی داریم که به دور از تمام دغدغه‌ها و همراه با آن‌هایی که دوست‌شان داریم سپری شوند. در حالت ایده‌آل، چنین اوقاتی را در جایی سپری می‌کنیم که دنج و خلوت باشد و بدون هیچ سر و صدای مزاحمی که به صورت معمول در سطح شهر به گوش می‌رسد، بتوانیم اندکی خلوت کنیم.

به همین خاطر در این مقاله به سراغ «بهترین بام های تهران» رفته‌ایم که در واقع اماکنی دنج، خلوت و مرتفع هستند که نمایی جذاب از نقاط مختلف شهر تهران پیش چشمان شما می‌گذارند. تمامی این بام‌ها فضایی مناسب برای سپری کردن اوقات با دوستان و اعضای خانواده و برقراری مکالمات به‌یادماندنی هستند. بنابراین به مطالعه مقاله بام های تهران تهرانیکا ادامه دهید تا با ۱۵ بام تهران آشنا شوید.

بام تهران
بام تهران

بام تهران (توچال)

اولین و بهترین مورد بام های تهران که در این مقاله به سراغ آن می‌رویم؛ در واقع معروف‌ترین بامی است که در تهران یافت می‌شود. این بام، بام تهران یا بام توچال نام دارد و مکانی معرکه برای پیاده‌روی و سپس لذت بردن از ارتفاعاتی با نمای ابدی از شهر تهران به حساب می‌آید. بام تهران در منطقه ولنجک قرار گرفته و پس از ورود به محوطه اصلی آن، هم می‌توانید برای یک ساعت پیاده‌روی کرده و خود را به ارتفاعات برسانید و هم سوار وسایل نقلیه برقی موجود در آن شوید که به صورت رفت و برگشتی در مسیر اصلی حرکت کرده و علاقه‌مندان را به نقاط بالاتر می‌برند.

با این حال سرگرمی‌های بام تهران فقط به پیاده‌روی و تماشا کردن شهر محدود نمی‌شود و اگر پیش از نیمه‌شب به آن سر بزنید؛ می‌توانید از تفریحات دیگری مانند سورتمه، تله‌کابین و حتی بانجی‌جامپینگ هم استفاده کنید. ناگفته نماند که البته این بام از محبوبیت فراوانی میان تهرانی‌ها برخوردار است و بنابراین اگر می‌خواهید از جمعیت دور باشید و برای خود خلوت کنید، بهتر است در روزهای غیر تعطیل و یا ساعات نامتعارف به آن مراجعه کنید. ضمنا خود بام فضایی مسطح و بسیار بزرگ است که در آن می‌توان به فعالیت‌های دیگری مانند بدمینتون و فریزبی هم مشغول شد. در مجموع این مورد را باید حتما در لیست تهران‌گردی خود بگذارید.

نشانی: تهران، بزرگراه چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک | مسیریابی با ویز

بام ولنجک
بام ولنجک تهران | عکس از Mehregan Beigi

بام ولنجک

باز هم بامی دیگر در منطقه ولنجک تهران که البته به اندازه بام توچال مشهور نیست و به همین خاطر، گزینه‌ای عالی برای خلوت کردن با اعضای خانواده و دوستان به حساب می‌آید. برای دسترسی یافتن به این بام باید وارد کوچه و پس‌کوچه‌های زیبای منطقه ولنجک شوید و در واقع سری به خیابان بوستان سوم بزنید.

البته که بام ولنجک به اندازه بام تهران مرتفع نیست؛ اما همچنان نمایی زیبا از مناطق پیرامون و همینطور مناطق کم‌ارتفاع‌تر تهران در اختیارتان می‌گذارد. نیمکت‌هایی هم برای نشستن وجود دارد و بنابراین برخلاف برخی دیگر از بام‌ها که در ادامه از آن‌ها نیز سخن خواهیم گفت؛ مجبور به سختی کشیدن نیستید!

نشانی: تهران، بزرگراه چمران، خیابان یمن، خیابان ولنجک، کوچه بیستم، کوچه گلستان سوم، کوچه بوستان ۳ | مسیریابی با ویز

بام فراز سعادت‌آباد
بام فراز سعادت‌آباد

بام فراز سعادت‌آباد

این هم یکی دیگر از بام های تهران است که افرادی بسیار کمی نام آن را شنیده‌اند؛ اما این باعث نمی‌شود در حال صحبت راجع به یکی از جذاب‌ترین نقاط تهران نباشیم. برای دسترسی یافتن به این بام لازم است در منطقه سعادت‌آباد، سری به پارک پرواز بزنید. این پارک نه‌تنها آب‌وهوایی واقعا دلچسب دارد؛ بلکه در کوهپایه‌ها قرار گرفته و گزینه‌ای عالی برای تماشای طلوع و غروب خورشید به حساب می‌آید. البته که بهتر است برای رفتن به این پارک از اتومبیل شخصی استفاده کنید؛ زیرا مسیر دسترسی به آن با وسایل حمل‌ونقل عمومی آنقدرها تعریفی ندارد.

علاوه بر این‌ها باید گفت که پارک پرواز تهران امکانات دیگری مانند شهر بازی، فلای‌لند و آلاچیق‌های دنج هم در اختیارتان می‌گذارد و می‌توانید در هر لحظه که مشغول تفریح کردن هستید، از نمای شهر تهران در زیر پای خود نیز لذت ببرید. ضمنا حواستان باشد که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از بام فراز سعادت‌آباد، پارک ژوراسیک تهران هم قرار گرفته که انبوهی از دایناسورهای متحرک و رباتیک را در خود جای داده و مکانی جادویی برای کودکان به حساب می‌آید.

نشانی: تهران، بزرگراه یادگار امام، بلوار پیام، میدان بهرود | مسیریابی با ویز

بام تونل رسالت
بام تونل رسالت | عکس از yellinginthewind در اینستاگرام

بام تونل رسالت

احتمالا شما هم تصاویر جذابی را دیده‌اید که از نمای بالا از تونل رسالت تهران به ثبت می‌رسند و عبور و مرور اتومبیل‌ها را در ساعات مختلف روز تصویر می‌کنند. این تصاویر، همگی از جایی گرفته می‌شوند که بام تونل رسالت نام دارد. بام تونل رسالت البته تفاوت‌های بسیار زیادی نسبت به بام‌ های تهران که تاکنون معرفی کردیم دارد. در واقع برخلاف بام‌های پیشین که که مکان‌هایی به دور از شلوغی به حساب می‌آیند و شما را از سردردهای شهرنشینی دور می‌کنند؛ بام تونل رسالت درست در میان فضایی صنعتی قرار گرفته و بنابراین نمایی از زندگی شهری را پیش چشمان شما می‌گذارد.

بام تونل رسالت درست کنار پارک نظامی گنجوی تهران قرار گرفته و بنابراین هم می‌توانید از نمای پارک لذت ببرید و هم اگر اندکی احساس خستگی کردید؛ سری به پارک زده و هوایی تازه کنید. در مجموع بام تونل رسالت گزینه‌ای مناسب برای آن‌هایی است که سلایقی اندک متفاوت‌تر دارند و گزینه‌های خود را صرفا به مناطق خلوت محدود نمی‌کنند.

نشانی: تهران، توانیر، میدان توانیر، خیابان نظامی گنجوی | مسیریابی با ویز

بام آرژانتین
بام آرژانتین تهران | عکس از Ali Rezaeian

بام آرژانتین

خیابان الوند تهران هم میزبان یکی دیگر از بام‌ های تهران است که کمتر شناخته شده‌است و شاید تاکنون بارها با اتومبیل یا با پای پیاده از آن عبور کرده باشید و متوجه نشده باشید که چه منظره جذابی را از دست داده‌اید. این بام را در واقع به آن‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که اندکی حس کنجکاوی داشته و به نوعی سرشان برای ماجراجویی درد می‌کند. کافیست خودتان را به میدان آرژانتین و سپس خیابان الوند برسانید و سپس شروع به قدم زدن به سمت شمال شهر کنید. در گذر زمان از نقاط مختلفی سر در خواهید آورد که همگی چشم‌اندازهایی بی‌نظیر از زندگی شهری و چراغ‌هایی که گویی هیچوقت خاموش نمی‌شوند در اختیارتان خواهند گذاشت.

نشانی: تهران، میدان آرژانتین، خیابان الوند، کوچه ۳۳ | مسیریابی با ویز

بام محک
بام محک تهران | عکس از yellinginthewind در اینستاگرام
بام محک تهران | فیلم از yellinginthewind در اینستاگرام

بام محک

مثل اکثر بام‌ های تهران، بام محک هم در شمال شهر و در منطقه دارآباد قرار گرفته‌است. این بام همواره مورد استقبال زوج‌ها و اکیپ‌های دوستی جوان‌تر قرار گرفته و برای مثال زمانی که آفتاب در حال غروب است؛ می‌توانید ده‌ها نفر را مشاهده کنید که همگی برای تماشای غروب به این منطقه آمده‌اند. نکته مهم درباره بام محک این است که هیچ نیازی به پیاده‌روی ندارد و بنابراین اگر حال و حوصله قدم زدن را در خود پیدا نکردید؛ می‌توانید خیلی ساده با اتومبیل تا بالاترین نقطه بام بروید.

 این بام در هر چهار فصل سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد و حتی در روزهای سرد زمستانی هم می‌توانید زوج‌هایی را ببینید که با اشتیاق به بام محک آمده و درحالی که از سرما به خود می‌پیچند؛ از منظره و گرمای حضور کنار یکدیگر لذت می‌برند! اگر هم با منطقه دارآباد آشنا باشید می‌دانید که واقعا سرد است و بنابراین اگر شما هم خواستید دست به چنین حرکات محیرالعقولی بزنید؛ لازم است لباس‌هایی واقعا گرم و نرم به تن کرده باشید! در این بام امکانات تفریحی چندان زیادی یافت نمی‌شود؛ اما احتمالا همان چند صندلی و نیمکت موجود در آن نیازهای اکثر افرادی که بام محک می‌روند را برطرف کند.

نشانی: تهران، بلوار اوشان، خیابان محک، خیابان اردستانی | مسیریابی با ویز

بام شهرک قائم
بام شهرک قائم تهران | عکس از Pouneh Najian

بام شهرک قائم

شهرک قائم یکی از شهرک‌های مسکونی تهران است که در شمال شرقی پایتخت و در حوالی بزرگراه ارتش واقع شده است. در بخش‌های انتهایی این شهرک نیز به نقاط کوهستان شمال تهران می‌رسید که بام شهرک قائم یکی دیگر از بام های تهران را در خود جای داده‌اند. با توجه به دسترسی‌پذیری پایین‌اش، طبیعتا بام شهرک قائم از خلوت‌ترین و دنج‌ترین نقاط پایتخت به حساب می‌آید و حتی گاهی ساکنین خود شهرک نیز نمی‌دانند که می‌توانند به چنین مکانی رفته و چند ساعتی را با دوستان خود سپری کنند.

بام شهرک قائم فضایی سرسبز در اختیارتان می‌گذارد و اساسا یکی از معدود نقاط تهران است که از اره‌برقی‌های شهرداری جان سالم به در برده‌است. اما به خاطر خلوت بودن و دنج بودن آن، طبیعتا خبری از امکانات گردشگری نیست. تنها چیزی که در بام شهرک قائم خواهید یافت؛ صندلی‌هایی برای نشستن هستند. اما اگر به دنبال تماشا کردن یک منظره جذاب و شاید اندکی گپ‌وگفت با دوستان خود باشید؛ همین امکانات محدود هم برای خاطره‌سازی کفایت می‌کند. این را هم باید اضافه کنیم که پارک جنگلی سوهانک تهران هم در نزدیکی بام شهرک قائم است و اگر زمانی راهتان به این نقطه دورافتاده از تهران افتاد، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

نشانی: تهران، بلوار ارتش، انتهای بلوار گلها، خیابان خدادادی | مسیریابی با ویز

بام شیان
بام شیان

بام شیان

در بخش‌های غربی پارک جنگلی شیان که البته تحت عنوان پارک جنگلی لویزان هم شهرت دارد می‌توانید یکی دیگر از بام های تهران، بام شیان را بیابید. برای دسترسی یافتن به آن نیز لازم است از بزرگراه زین‌الدین یا بزرگراه بابایی وارد بلوار هنگام بشوید و سپس خودتان را به بخش غربی پارک جنگلی لویزان برسانید. بعد از این شاهد یک مسیر کوهستان جذاب خواهید بود که باید آنقدر آن را بالا بروید تا به برجک نگهبانی برسید. در همین لحظه شاهد افراد بسیار زیادی خواهید بود که درست مثل شما مسیر را طی کرده‌اند تا بتوانند برای چند دقیقه یا چند ساعت، از منظره تهران که به ظاهر بی‌پایان است لذت ببرند.

بام شیان صندلی‌هایی برای نشستن در زوایای گوناگون دارد و اگر به دنبال تفریحاتی هرچه بیشتر باشید نیز می‌توانید به خود پارک شیان بروید و از امکاناتی مانند بوفه و فضاهای مختلف برای نشستن بهره‌مند شوید. یک کافه رستوران زیبا هم از دیگر جذابیت‌های این پارک است که می‌تواند میزبان یک شام جذاب با اعضای خانواده شما باشد. ناگفته نماند که رستوران مورد نظر به صورت چند طبقه ساخته شده و بنابراین ارتفاعی حتی بیشتر از خود پارک شیان دارد و در نتیجه، نمایی حتی بهتر از آن.

نشانی: تهران، بزرگراه زین‌الدین یا بابایی، خیابان هنگام، بخش غربی پارک جنگلی لویزان | مسیریابی با ویز

بام امیر آباد
بام امیر آباد تهران | عکس از reza_asaadi در اینستاگرام

بام امیر آباد

بام امیرآباد که به پل عشاق نیز مشهور است؛ دارای یک پل بسیار زیبا با ویوی فوق العاده جذاب‌است. پس اگر به دنبال مکانی برای گردش‌های عاشقانه می‌گردید بام امیرآباد را حتما توصیه می‌کنیم.

نشانی: تهران، امیر آباد، انتهای خیابان کارگر شمالی | مسیریابی با ویز

بام نیاوران
بام نیاوران تهران | عکس از fereshteh.safari69 در اینستاگرام

بام نیاوران

در منطقه نیاوران و ارتفاعات محله‌ی جماران یکی از جذاب‌ترین و زیباترین بام‌های تهران واقع شده است.هر چند که در طی سال‌های اخیر با ساخت و ساز‌های زیاد این منطقه به محله‌ای شلوغ و پر ترافیک تبدیل شده اما باز هم تماشای تهران از بام نیاوران یکی از جاذبه‌های زیبای شهر تهران است. اگر تمایل دارید تهران را از نمایی متفاوت ببینید حتما از بام نیاوران دیدن کنید. خصوصا در زمان غروب یا ساعات پایانی شب تا بتوانید از منظره‌ای تماشایی چلچراغ تهران را تماشا کنید.

نشانی: تهران، خیابان نیاوران، سه‌راه یاسر، انتهای خیابان یاسر | مسیریابی با ویز

بام بوکان
بام بوکان تهران | عکس از reza_asaadi در اینستاگرام

بام بوکان

هرچند که بام بوکان هم مانند بام‌ نیاوران بر اثر ساخت و سازها برج‌های تغییرات زیادی کرده و به مکانی شلوغ و پرجمعیت تبدیل شده اما زیبایی مناظر تهران از فراز این بام تماشایی و هیجان انگیز است. تهران شهری است که به واسطه حضور ساختمان‌های مرتفع و عبور ماشین‌ها در شب تماشایی و زیباست. توصیه می‌کنیم اگر به دنبال آرامش هستید حضور در فضای بام بوکان را از دست ندهید. تماشای شهر تهران از فراز بام بوکان و تماشای شهر می‌تواند به خوبی حال و هوای شما را عوض کند.

سابقا در گذشته به دلیل ساخت و ساز کمتر این بام از دنج‌ترین و باصفاترین مناطق گردشگری تهران بود اما این روزها کمی شلوغ به نظر می‌رسد. بام بوکان بر خلاف بام‌های دیگر دارای نوری کمتر و فضایی دنج‌تر است و علارغم آنکه امکانات مانند صندلی برای نشستن ندارد اما با این حال تماشایی است و ارزش دیدن دارد.

نشانی: تهران، خیابان نیاوران، سه‌راه یاسر، خیابان قمی، خیابان بوکان | مسیریابی با ویز

بام بوعلی
بام بوعلی

بام بوعلی

بام بوعلی هم یکی از ناشناخته‌ترین بام های تهران است که در اتوبان یادگار امام و بلوار شهید ذبیحی واقع شده‌است. دیدن از تهران از فراز هر کدام از بام‌های تهران دیدی جدید به شما برای تماشای تهران می‌دهد. اگر به دنبال تماشای تهران از زاویه‌ای متفاوت هستید بام بوعلی را از دست ندهید.

نشانی: تهران، بزرگراه یادگار امام، بلوار جودکی، بلوار ذبیحی | مسیریابی با ویز

بام محلاتی
بام محلاتی

بام محلاتی

بام محلاتی واقع در شهرک محلاتی یکی از متفاوت‌ترین بام‌های تهران است به این دلیل که گفته می‌شود افراد مجرد اجازه ورود به آن را ندارند. این بام به بام خانوادگی شهرت دارد .این بام به دلیل انکه در کوه‌های دارآباد و سوهانک واقع شده نسبت به دیگر بام‌های تهران دارای آرامش بیشتری است. این بام در شمال شهرک محلاتی واقع شده است و از جنوب به اتوبان لشکرک وصل می‌شود.

نشانی: تهران، بزرگراه ارتش، شهرک شهید محلاتی | مسیریابی با ویز

بام سوهانک
بام سوهانک تهران
بام سوهانک تهران | فیلم از amir.shariati75 در اینستاگرام

بام سوهانک

بام سوهانک تهران واقع در محله سوهانک از دیگر بام‌های تهران است که در منطقه‌ای خوش آب و هوا و دنج واقع شده است. سوهانک به دلیل مجاورت با رشته ‌کوه البرز از مناظر و آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است. تجربه حضور در این بام زیبا و منظره‌های جالب توجه آن را از دست ندهید.

نشانی: تهران، انتهای بزرگراه ارتش، بلوار سلمان، خیابان بیدستان | مسیریابی با ویز

بام ماشینی
بام ماشینی

بام ماشینی

وقتی وارد محله‌ی ولنجک، بلوار دانشجو شوید و خیابان البرز را تا انتها بالا بروید به یکی از بام های تهران می‌رسید که به آن بام ماشینی می‌گویند. به دلیل این که این محل فاقد امکانات اولیه مانند صندلی برای نشستن است و رفتن به آنجا نیازمند ماشین است به آن بام ماشینی می‌گویند. به دلیل مکان دنج آن و حال و هوای خاص‌اش بازدیدکنندگان زیادی دارد.

نشانی: تهران، بزرگراه چمران، خیابان یمن، خیابان ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان البرز | مسیریابی با ویز

کلام آخر

اگر به دنبال دوری از هیاهوی شهر شلوغی مثل تهران هستید بام های تهران فرصتی مناسب برای گردش و کسب آرامش است. بهتر است پیش از حرکت اطلاعات کافی درباره هر یک از بام های تهران داشته باشید.

برچسب‌ها: بام آرژانتین، بام امیر آباد، بام بوعلی، بام بوکان، بام تهران، بام توچال، بام تونل رسالت، بام سوهانک، بام شهرک قائم، بام شیان، بام فراز سعادت‌آباد، بام ماشینی، بام محک، بام محلاتی، بام نیاوران، بام ولنجک

دیدگاهتان را بنویسید