تابلوی هیچ پویز تناولی در کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران
ورودی پولی رنج قیمت: ارزان

کاخ نیاوران به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران، بخش‌های مختلفی دارد که بازدید از هر کدام می‎تواند خاطره‌ای به یادماندنی برای علاقه‌مندان به تاریخ، هنر و فرهنگ رقم بزند. در این مقاله کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران را معرفی می‌کنیم. در ادامه با تهرانیکا همراه باشید.

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران در یک نگاه

  • معماری بی‌نظیر و متمایز، با ویژگی‌های خاص
  • تماشای آثار هنرمندان برجسته ایرانی و خارجی
  • تماشای کتاب‌های خطی و چاپ سنگی با قدمت بالا
  • تماشای پیشکش‌های نویسندگان و هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی به خاندان پهلوی
  • تماشای چاپ‌های اول مهم‌ترین سفرنامه‌های مشهور از سفر افراد مختلف به ایران و آسیا

معرفی دیدنی‌های کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران

بازدید از کتابخانه اختصاصی نیاوران مثل این است که کسی شما را به یک مهمانی در ساختمانی باشکوه با طراحی داخلی و تزئیناتی بسیار خاص دعوت کرده، تا با هنرمندان و نویسندگان بزرگ دیداری داشته باشید. ساختمان کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران با دو طبقه و یک زیرزمین، گنجینه‌ای از اشیای هنری و انواع کتاب است. کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران شامل ۲۳ هزار جلد کتاب و ۳۵۰ اثر هنری از هنرمندان ایرانی و خارجی است. با ورود به محیط کتابخانه احتمالا مبهوت معماری جذاب و خاص آن خواهید شد. ترکیب برنز، شیشه و آینه در کنار تزئینات داخلی که از مبلمان، مجسمه‌ها و تابلوهای نقاشی و دیگر اشیا گرانبها تشکیل شده، چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود خیره خواهد کرد.

یک پیانو و سیستم صوتی مجهز نیز در فضای کتابخانه وجود دارد. کتاب‌های کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران شامل انواع ادبی، کتاب‌های تاریخی، کتاب‌های هنر و انواع کتاب‌های علمی است. بیش از ۱۶ هزار جلد از این کتاب‌ها به زبان فارسی هستند. چاپ‌های نخستین بسیاری از سفرنامه‌هایی که خارجیان درباره ایران نوشته‌اند، از ارزشمند‌ترین کتب این کتابخانه هستند.

کتاب‌های خاص کتابخانه اختصاصی

از کتاب‌های خاص کتابخانه اختصاصی نیاوران می‌توانیم به یک جلد دیوان حافظ تفسیر سودی که به ناصرالدین‌شاه قاجار اهدا شده، متعلق به حدود ۱۵۰ سال پیش؛ کتابی تاریخی با چاپ سنگی مربوط به قوم یهود که در حدود ۴۵۰ سال پیش در فرانسه چاپ شده؛ همچنین چاپ اصلی کتاب‌هایی از نویسندگان برجسته جهان به خصوص نویسندگان مشهور فرانسوی در قرن ۱۸ و ۱۹؛

آثار اهدایی از افراد سرشناسی مثل پروین اعتصامی، جان اف کندی، والت دیزنی، جواهر لعل نهرو و همچنین کتاب‌های خطی با ارزشی از کاتبان و خطاطان برجسته‌ای نظیر میرعلی هروی، احمد نیریزی، وصال شیرازی، زین‌العابدین حسنی، محمدتقی مشهدی و محمد اصفهانی را مشاهده کنید. یک قرآن در ابعاد ۸*۵ سانتیمتر و یک کتاب اطلس جغرافیایی با ابعاد ۸۲*۵۷ سانتیمتر بزرگترین و کوچکترین کتاب‌های کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران هستند. آثاری که در کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران وجود دارد آنرا به گنجینه هنری بزرگی در دل پایتخت تبدیل کرده‌است.

آثار تجسمی در کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران

در این کتابخانه می‌توانید علاوه بر معماری جذاب این بنا و کتاب‎های کمیاب و ارزشمندش، از تماشای آثار هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی نیز لذت ببرید. در واقع شما در کتابخانه اختصاصی نیاوران به تماشای بخش مهمی از تاریخ هنر معاصر به خصوص جریان‌های نوگرای ایران در دهه‌های سی و چهل خورشیدی خواهید رفت.

کلکسیونی بی‌نظیر از تابلوهای نقاشی و آثار حجمی از هنرمندانی مثل پرویز تناولی، بهمن محصص، مسعود عربشاهی، منوچهر یکتایی، محمد مدبر، جعفر روح‎بخش، منصوره حسینی، ناصر اویسی، ابوالقاسم سعیدی، محمود فرشچیان و همچنین هنرمندان بزرگی از دیگر کشورها مثل سالوادور دالی، خوان میرو، اندی وارهول، آلن بایاش، دیه‌گو جاکومتی، آرنولدو پومودورو، پیر آرماندو، سزار بالداجینی، در این کتابخانه به نمایش گذاشته شده است. مجسمه برنزی «هیچ» اثر هنرمند برجسته پرویز تناولی از مشهورترین و عالی‎ترین ساخته‌های این هنرمند یکی از آثاری است که ‎ در کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران می‌توانید تماشایش کنید.

تاریخچه کتابخانه اختصاصی

ساخت کاخ نیاوران به دوره سلطنت قاجار برمی‌گردد. قدیمی‌ترین بنای موجود در کاخ موزه نیاوران، کاخ صاحبقرانیه است که در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه ساخته شد. با این حال این مجموعه در دوره پهلوی دوم از اهمیت زیادی برخوردار شد؛ در این دوران این مجموعه تبدیل به محل سکونت خانواده سلطنتی شد. با آغاز دهه چهل فرح دیبا فعالیت‌های فرهنگی خود را آغاز کرد. یکی از این فعالیت‌ها خرید آثار هنری در حراجی‌های دنیا بود. بعد از مدتی فرح دستور ساخت محلی برای نگهداری این آثار را داد و برای این منظور قرار شد دو ساختمان یکی با عنوان کتابخانه اختصاصی کاخ و دیگری ساختمانی برای نگهداری اشیا قیمتی اهدا شده به فرح، احداث شود. این کتابخانه در سال ۱۳۵۵ ساخته شد.

معماری کتابخانه اختصاصی

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران با حدود ۷۷۰ مترمربع زیربنا در دو طبقه و یک زیرزمین، در قسمت شمال شرقی مجموعه ساخته شد. الگوی کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران، الگوی رایج معماری مدرن ایران در دهه‌ پنجاه خورشیدی است. طراحی داخلی آن توسط «عبدالعزیز فرمانفرمایان»، معمار برجسته ایرانی و از بنیان‌گذاران نظام مهندسی در ایران انجام شده‌است. دکوراسیون داخلی کتابخانه را نیز طراح و هنرمند آمریکایی، چارلز سویگنی برعهده داشته‌است. این هنرمند برحسته در طراحی داخلی کتابخانه نیاوران از عناصر هنر ایرانی بهره برده‌است. او از ترکیب شیشه، آینه و برنز فضای هنری جذابی برای کتابخانه نیاوران ایجاد کرده‌است. او با تلفیق فضا و پلان ایرانی به شکل چهار ایوانی و استفاده از صفحات آینه‌گون که انوارشان در فضای کتابخانه انعکاس می‌یابند، فرم هنری کاملی ارائه کرده‌است.

سخن نهایی

شهر تهران جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و این هدیه‌ای است که پیشینیان برای ما به جای گذاشته‌اند. در این نوشتار معرفی یکی از مهم‌ترین و باارزش‎ترین اماکن تاریخی شهر تهران، کاخ نیاوران سری زدیم و با یکی از بخش‌های آن، کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران آشنا شدیم.

برای بازدید بهتر از مجموعه نیاوران می‌توانید راهنمای بازدید کاخ نیاوران سایت تهرانیکا را بخوانید؛ همچنین برای خواندن باقی راهنماهای وبسایت تهرانیکا، صفحه دیدنی‌های سایت را ببینید.

برچسب‌ها: عبدالعزیز فرمانفرمایان، فرح پهلوی، کاخ نیاوران، کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوان