باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران
ورودی پولی رنج قیمت: ارزان

باغ کتیبه‌ها در ضلع شرقی مجموعه کاخ‌موزه نیاوران، ماکتی از میراث گرانبهای پیشینیان ما را به نمایش گذاشته است. در این بخش از باغ کاخ نیاوران می‌توانید ۴۳ مولاژ یا بازسازی کتیبه‌های تاریخی هزاران ساله ایران را تماشا کنید. برای آشنایی بیشتر با باغ کتیبه‌ها در ادامه با تهرانیکا همراه باشید.

باغ کتیبه‌ها در یک نگاه؛ سفر در زمان و مکان

  • جمع‌آوری کتیبه‌های مهم تاریخی از نقاط مختلف ایران در یک مکان
  • تماشای کتیبه‌های صخره‌ای مربوط به دوره های تاریخی ماد، پارت، ساسانی، هخامنشی و اسلامی
  • فضایی برای تحقیق و آشنایی با کتیبه‌های مهم تاریخ ایران
  • آشنایی با خطوط و زبان‌های مناطق و دوره‌های تاریخی مختلف
  • بازدید از کتیبه‌ها در فضای باز سرسبز و دلنشین کاخ نیاوران

معرفی باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران

اگر بخواهیم کتیبه‌های تاریخی مهم ایران را ببینیم لازم است برای دیدن هر کدام از آن‌ها به گوشه‌ای از کشور پهناورمان سفر کنیم که این نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی دارد. اما باغ کتیبه‌های نیاوران با شبیه‌سازی مهم‌ترین کتیبه‌های ادوار مختلف تاریخ ایران، این امکان را فراهم کرده که مجموعه‌ای از آنها را در یک روز و یک مکان ببینیم و با خط و زبان مردمان باستانی ایران‌زمین آشنا شوید.

باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران یک نمایشگاه دائمی است که در قسمت شرقی باغ نیاوران و در فضای باز برپا شده است؛ در این نمایشگاه جالب ۴۳ مولاژ یا شبیه‌سازی کتیبه‌ تاریخی پیش از تاریخ و کتیبه‌های تاریخی دوران‌های باستان یعنی هخامنشی، پارتی، اشکانی، ساسانی و را مشاهده می‌کنید. باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران محیط جالبی است برای دانشجویان و محققان تا با خطوط تاریخی و زبان‌های باستانی ایران آشنا شوند. در واقع هدف اصلی از راه‌اندازی باغ کتیبه‌های نیاوران ایجاد فضایی مناسب برای آشنایی با خطوط ادوار مختلف تاریخ ایران است.

دیدنی‌های باغ کتیبه‌های نیاوران

در بخش‌های مختلف باغ کتیبه‌های نیاوران شما می‌توانید مولاژهای متفاوتی را تماشا کنید. در بخشی از این نمایشگاه علمی صخره‌هایی را مشاهده می‌کنید که مربوط به انسان‌های نخستین هستند. بر روی این صخره‌ها انسان‌های نخست در حال رقص یا شکار نقش شده‌اند. در بخشی دیگری از باغ نیاوران، کتیبه‌هایی از دوران مادها مربوط به بیش از ۲۷۰۰ سال پیش و نقوشی از اهر و سراب مربوط به تمدن‌های اورارتو و آشور به خط و زبان اورارتویی و آشوری‌ وجود دارد.

آثار دوره باستانی ایلامی به خط ایلامی، کتیبه‌های هخامنشی داریوش بزرگ و خشایارشا مربوط به الوند همدان، به خط و زبان آکدی، عیلامی و آرامی. همچنین کتیبه‌هایی از دوران ساسانی مربوط به دوران پادشاهی شاپور و اردشیر در نقش رستم، کتیبه شاپور یکم در نقش رجب، کتیبه موبد کرتیر در نقش رجب از جمله مهمترین و تماشایی ترین مولاژهای باغ کتیبه‌های نیاوران هستند. قدیمی‌ترین خط باغ کتیبه‌های نیاوران مربوط به دوران لولوبیان و دوران پادشاهی آنوبانینی است که قدمت آن به ۴۰۰۰ هزار سال پیش می‌رسد.

تاریخچه باغ کتیبه‌های کاخ موزه نیاوران

باغ کتیبه‌ها بخشی از مجموعه کاخ موزه نیاوران است که روزگاری محل اقامت شاهان دو سلسله قاجار و پهلوی بوده است. بعد از انقلاب این باغ با مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان موزه، حیات تازه‌ای یافت. باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران در سال ۱۳۸۷ با هدف ایجاد فضایی مناسب برای دانشجویان و محققان راه‌اندازی شد. مولاژ یا همانندسازی کتیبه‌ها از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و از سال ۱۳۸۷ بازدید از این نمایشگاه میسر شد.

حرف آخر

ایران کشوری کهن با تاریخی شگرف است. یکی از هدایایی چنین پیشینه‌ای به ما، آثار تاریخی که تاکنون به جا مانده. موزه‌ها با نمایش آثار به‌جا مانده از تاریخ در واقع ما را به سفری تاریخی می‌برند. باغ کتیبه‌‌های نیاوران در فضای باز و در قسمت شرقی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، نمایشگاهی دائمی از کتیبه‌هایی است که از روی مهم‌ترین کتیبه‌های تاریخ ایران شبیه‌سازی شده‌اند. در این مقاله به بررسی باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران پرداختیم.

برای بازدید بهتر از مجموعه نیاوران می‌توانید راهنمای بازدید کاخ نیاوران سایت تهرانیکا را بخوانید؛ همچنین برای خواندن باقی راهنماهای وبسایت تهرانیکا، صفحه دیدنی‌های سایت را ببینید.

برچسب‌ها: باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران، کاخ نیاوران