فرودگاه امام

فرودگاه امام خمینی بزرگترین فرودگاه‌ ایران در شهر تهران قرار دارد. این فرودگاه شاه‌راه اصلی برای پروازهای خارجی‌ست که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی پایتخت در شهرستان رباط کریم از توابع تهران قرار دارد. فرودگاه بین المللی امام خمینی به فرودگاه تهران یا IKIA نیز معروف است و همه پروازهای خارجی در این مکان صورت می‌گیرند. فرودگاه مساحتی حدود ۱۴ هزار هکتار را به خود اختصاص داده و لقب بزرگترین ناوگان حمل و نقل هوایی در ایران را با خود یدک می‌کشد. با تهرانیکا همراه باشید تا با فرودگاه تهران آشنا شویم.

فرودگاه امام کجاست؟

فرودگاه امام در ۳۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد. دسترسی به فرودگاه امام از طریق ماشین و مترو امکان‌پذیر است.

فرودگاه امام با مترو

ایستگاه فرودگاه امام خط یک مترو، در داخل فرودگاه امام قرار دارد. قطارهای خط ۱ از ساعت ۷:۲۵ تا ۱۸:۳۰، هر ۹۵ دقیقه از ایستگاه شاهد-باقرشهر به سمت فرودگاه امام حرکت می‌کنند. شما باید در ایستگاه شاهد-باقرشهر قطار جدید سوار بشوید. همچنین قطارها از ۸:۰۵ تا ۱۹:۱۰ از سمت فرودگاه امام به سمت ایستگاه شاهد، هر ۹۵ دقیقه حرکت می‌کنند.

فرودگاه امام با ماشین

فرودگاه امام در بزرگراه امام میان دو آزادراه تهران‌قم و تهران‌ساوه قرار دارد.

فرودگاه امام با تاکسی

شما برای رسیدن به فرودگاه امام علاوه بر شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌توانید از تاکسی‌ شرکت‌های زیر استفاده کنید:

سیر و سفر | ١٨٣٣ | airportseirosafar.com

تاکسی لوکس | ١٨٠٤ | taxilux.ir

پاکرو تاکسی | ١٨٨٤ | pakrotaxi.com

تاکسی بیسیم تهران | ١٨٢٨ | tbt.ir

فرودگاه امام
فرودگاه امام

پارکینگ‌های فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی، ۵ پارکینگ با ظرفیت ۱۳ هزار خودرو دارد. با توجه به هزینه پارکینگ پیشنهاد می‌شود برای توقف کوتاه از پارکینگ مسقف و برای توقف‌های بلند مدت از پارکینگ‌های شماره ۳ و ۴ استفاده کنید.

مشخصات پارکینگ‌ها

پارکینگ شماره یک یا پارکینگ مسقف (طبقاتی) در طبقه زیرزمین ترمینال مسافربری شماره ۱ قرار دارد. شما می‌توانید از آسانسورها و یا سطوح شیب‌دار ترمینال شماره یک به این پارکینگ دسترسی داشته باشید.این پارکینگ برای بدرقه و یا استقبال از مسافرین پیشنهاد می‌شود.

پارکینگ شماره دو با ظرفیت ۸۴۰ خودرو روبروی پاسگاه پلیس راهور قرار دارد. این پارکینگ محل اسکان خودروهای مختلف در محیط فرودگاه امام هستند اما در روزهای شلوغ سال خودروهای شخصی هم می‎توانند از این پارکینگ برای توقف استفاده کنند.

پارکینگ سه و چهار فرودگاه امام خمینی با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو روبروی ترمینال مسافربری شماره یک و در جوار مجموعه هتل‌های فرودگاه امام واقع شده است. دسترسی به پارکینگ‌های سه و چهار از طریق شاتل فرودگاهی و پل ارتباطی امکان‌پذیر است.

پارکینگ روباز شماره پنج با ظرفیت ۱۲۰۰ خودرو در کنار گمرگ فرودگاه امام واقع شده است. بهتر است کسانی که قصد دارند به گمرگ یا ترمینال بار فرودگاه مراجعه کنند از پارکینگ شماره پنج استفاده کنند.

تعرفه پارکینگ‌ فرودگاه امام خمینی (سال ۱۴۰۲)

نام پارکینگورودی تا یک ساعتهر ساعت توقفشبانه روزی
 پارکینگ طبقاتی (شماره ١)١٠٬٠٠٠ ٥٬٠٠٠ تا شش ساعت اول
 ١٠٬٠٠٠ از ساعت هفتم
—–
پارکینگ (٣ و ٤) و ترمینال گالری سلام٧٬٠٠٠ ٢٬٢٠٠٤٠٬٠٠٠
پارکینگ (٢ و ٥)٥٬٠٠٠١٬٥٠٠٢٠٬٠٠٠

پارکینگ شماره یک: ورودی تا یک ساعت ۱۰ هزار تومان و بعد از یک ساعت توقف برای هر ۶ ساعت، ۵ هزار تومان و از ساعت هفتم، ۱۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

• به صورت شبانه روزی نمی‌توانید از این پارکینگ استفاده کنید.

پارکینگ شماره دو و پنج: ورودی ۵ هزار تومان و برای هر ساعت توقف ۱۵۰۰ تومان دریافت می‌شود. استفاده شبانه روزی ۲۰هزار تومان هزینه دارد.

پارکینگ شماره سه و چهار: ورودی تا یک ساعت ۷ هزار تومان و برای هر ساعت توقف ۲۲۰۰ تومان دریافت می‌شود. استفاده شبانه روزی از پارکینگ شماره دو ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.

• جابه‌جایی در پارکینگ‎‌های روباز سه و چهار برای دسترسی به ترمینال شماره یک با اتوبوس‌های فرودگاه به صورت رایگان انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پارکینگ‌های شهر فرودگاهی امام خمینی با شماره ٥١٠٠٧١٩٩-٠٢١ تماس بگیرد.

فرودگاه امام
فرودگاه امام

پایانه ۱ فرودگاه امام خمینی

ترمینال شماره ۱ فرودگاه امام خمینی از سال ۲۰۰۷ تا حالا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و با جابه‌جایی بیش از ۹ میلیون مسافر در سال، مهمترین پایانه‌ این فرودگاه به شمار می‌رود. ترمینال شماره یک، ترمینال پروازهای ورودی فرودگاه است.

در این پایانه خدمات زیادی مثل بانک، صرافی، کافه، رستوران را به مسافران ارائه می‌دهد. به طور کلی خدمات این پایانه به شرح زیرند:

  • خودپرداز، بانک، صرافی، فروشگاه مواد غذایی و نوشیدنی، شارژر سیار، سالن استعمال دخانیات، فضای بازی کودکان.
  • هتل‌های ۵ ستاره نووتل و ایبیس با امکاناتی همچون جکوزی، استخر، سونا و سالن‌های ورزشی.
  • سالن‌های CIP

پایانه ۲ یا ترمینال سلام

دومین پایانه نیز پایانه سلام است که اولین ترمینال فرودگاهی هوشمند در ایران به شمار می‌رود. این ترمینال خیلی بعدتر از ترمینال ۱ و در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد و در ابتدا مخصوص سفرهای حج بود. اما در حال حاضر پروازهای دیگری نیز از ترمینال سلام صورت می‌گیرد و می‌تواند سالی ۵ میلیون مسافر جا‌به‌جا کند. در حال حاضر پروازهایی که در ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح هستند در این ترمینال انجام می‌شوند.

پایانه ۳ یا ترمینال ایرانشهر

این پایانه هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده و در دست ساخت است. گفته می‌شود که ترمینال ایرانشهر پس از ساخت فاز یک ظرفیتی ۲۵ میلیونی خواهد داشت. ساخت ترمینال ۳ تحت نظر یک شرکت هلندی انجام می‌شود و پس از اتمامش، پایانه ۱ فقط به پروازهای داخلی اختصاص می‌یابد.

فرودگاه امام خمینی چه امکاناتی دارد؟

با اینکه فرودگاه امام خمینی در سطح جهانی حرفی برای گفتن ندارد، اما به نسبت باقی فرودگاه‌های ایران یک سر و گردن بزرگتر و پیشرفته‌تر است. از آنجایی که این فرودگاه پذیرای مسافران و توریست‌های خارجی نیز هست، امکانات و خدمات مناسبی در آن ارائه می‌شوند که به شرح زیرند:

جایگاه تشریفات اختصاصی CIP

این سالن یکی از مجهزترین بخش‌های تشریفاتی فرودگاه به شمار می‌رود و با ۷۰۰۰ متر مربع زیربنا در سه طبقه ساخته شده است. خدمات CIP باید رزرو شوند و هزینه دارند، به همین دلیل اکثرا توسط اشخاص مهمی که می‌خواهند به ایران بیایند یا از ایران خارج شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بخش گذرنامه

برای صدور ویزای توریستی و همچنین امور اداری مربوط به سفر باید به این بخش مراجعه کنید.

بخش گمرک

در این بخش بارها بررسی می‌شوند و به کارهای مربوط به ارز رسیدگی می‌شود. در صورتی که حیوانات خانگی مثل پرنده، سگ یا گربه همراه داشته باشید نیز باید به این قسمت مراجعه کنید.

پست

اگر بخواهید مرسوله‌ای به خارج از کشور بفرستید، یا منتظر رسیدن بسته‌ای از خارج هستید، در قسمت پست کارتان راه میفتد. بسته‌هایی که از خارج ایران به اینجا فرستاده می‌شوند، ابتدا به مرکز مبادلات پست ارسال شده و سپس با پست ویژه به مقصد اصلی تحویل داده می‌شوند.

اورژانس

اورژانس فرودگاه امام خمینی وظیفه رسیدگی به مصدومین و بیماران را دارد و در شرایط همه گیری کرونا نیز اقدامات مربوط به قرنطینه موارد مشکوک را به عهده می‌گیرد.

اینترنت وای فای

مثل اکثر فرودگاه‌های بین المللی جهان، فرودگاه امام خمینی هم اینترنت رایگان برای مسافرانش در نظر گرفته است. این مورد مخصوصا برای توریست‌هایی که تازه وارد کشور می‌شوند و دسترسی به سیم کارت و اینترنت خط ندارند بسیار ضروریست. شما می‌توانید بعد از دریافت کارت پرواز در باجه‌های مخصوص Wifi با گذرنامه‌تان رمز اینترنت دریافت کنید.

بانک و صرافی

دسترسی آسان به پول نقد و همینطور تبدیل ارز یکی از مهم‌ترین نیازهای هر مسافر در فرودگاه است. از این رو چندین و چند بانک و صرافی در سالن‌های ورودی و خروجی فرودگاه امام خمینی تعبیه شده که کارتان را در سریع‌ترین زمان ممکن راه می‌اندازند.

رستوران و کافی شاپ

کافه رستوران‌ها بهترین جا برای وقت گذرانی قبل از پرواز هستند. از لحظه ورود به فرودگاه و گرفتن کارت پرواز تا زمان ترانزیت، باید تایم زیادی را در داخل سالن‌های فرودگاه بگذرانید که می‌تواند خسته کننده باشد. به همین دلیل اگر دلتان بخواهد چیزی بنوشید یا غذایی بخورید، می‌توانید به این رستوران‌ها سر بزنید.

 اجاره خودرو در فرودگاه بین الممللی امام خمینی

مسافرینی که از کشورهای خارجی به ایران سفر می‌کنند می‌توانند از طریق دفاتر اجاره خودرو که در فرودگاه قرار دارند انواع ماشین‌ها (لوکس‌اقتصادی) را اجاره کنند. اجاره خودرو در این دفاتر قوانین خاصی دارد و با ارائه برخی مدارک می‌توانید از آنها اتومبیل اجاره کنید.

بخش اشیا گمشده

اگر چنانچه وسیله‌ای در فرودگاه گم کردید باید به قسمت اشیا گمشده بروید. تمامی اشیا و وسایلی که در فرودگاه پیدا می‎شوند به این قسمت انتقال داده می‌شوند. برای دریافت اشیا و وسایل گمشده خود حتما باید مدارک شناسایی و برخی مدارک مانند فاکتور خرید به همراه داشته باشید.

چه شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه امام کار می‌کنند؟

به طور کلی چندین شرکت هواپیمایی ایرانی و خارجی با فرودگاه امام خمینی همکاری می‌کنند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت‌های ایرانی

• ایران ایرتور به مقصد: فرودگاه جدید استانبول فصلی: اسپارتا، دنیزلی، فرودگاه عدنان مندرس، ازمیر

• ایران ایر به مقصد هامبورگ، استانبول، کراچی، لندن-هیثرو، میلان-مالپنسا، نجف، بمبئی، مسکو-شرمتیوو، پاریس-شارل دوگل، رم، استکهلم-آرلاندا، وین فصلی: جده، مدینه، احمدآباد آسمان به مقصد دبی، استانبول، نجف و ایروان

• آسمان به مقصد دبی، استانبول، نجف و ایروان

• ماهان ایر به مقصد آنکارا، بانکوک-سووارنابومی، پکن، بیروت، دمشق، دهلی، اربیل، گوآنگجو، استانبول، نجف، کابل، مسکو-ونوکووا، شانگهای، ایروان

فصلی: دنیزلی

• قشم ایر به مقصد هواپیمایی قشم بغداد، دوبی، IST، نجف

فصلی: دنیزلی، اسپارتا، مسکو-شرمتیوو

• زاگرس به مقصد بغداد، ازمیر، نجف، تفلیس و استانبول

• کاسپین به مقصد دبی، اسپارتا، نجف، باتومی، استانبول، ازمیر و تفلیس

• کیش ایر به مقصد باکو، اسپارتا، استانبول، ازمیر، نجف، تفلیس و ایروان

• آتا به مقصد باکو، دنیزلی، تفلیس، استانبول و نجف

شرکت‌های خارجی

شرکت‌های هواپیمایی زیادی نیز از کشورهای دیگر با ایران همکاری می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ترکیش ایرلاین استانبول، ایرفرانس پاریس، ارمنیا ایروان، آذربایجان ایرلاین باکو، بلغاریا یار وارنا، هواپیمایی امارات دبی و خیلی از شرکت‌های دیگر اشاره کرد.

زمان حضور در فرودگاه امام خمینی

در این قسمت زمانبندی مناسب حضور در فرودگاه امام را شرح می‌دهیم.

چند ساعت قبل از پروازهای خارجی در فرودگاه باشیم؟

این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که معمولا مسافران بعد از تهیه بلیط می‌پرسند.

در پروازهای خارجی نسبت به پروازهای داخلی تشریفات بیشتری برای ورود به هواپیما وجود دارد. تشریفاتی نظیر: بازرسی بدنی، مراحل check in  و صدور کارت پرواز، تهیه فیش عوارض خروج از کشور و … پس به یاد داشته باشید که بهتر است در روزهای شلوغ ۳ ساعت قبل و در روزهایی که تردد کمتری برای خروج از کشور وجود دارد تا ۲ ساعت قبل از پروازهای خارجی در فرودگاه حاضر باشید.

چند ساعت قبل از پروازهای داخلی در فرودگاه باشیم؟

پروازهای داخلی از تشریفات کمتری برای ورود به هواپیما برخوردارند. تشریفاتی نظیر بازرسی بدنی، تهیه کارت پرواز و … حضور شما در فرودگاه بستگی به میزان تردد مسافران دارد اما بهتر است بین ۱ تا ۲ ساعت قبل از پرواز داخلی در فرودگاه حاضر باشید.

زمان بسته شدن گیت پرواز داخلی

گیت یا کیشه صدور کارت پرواز داخلی نیم ساعت تا چهل دقیقه قبل از پرواز داخلی بسته می‌شود.

زمان بسته شدن گیت پرواز خارجی

گیت یا کیشه صدور کارت پرواز خارجی ۱ ساعت قبل از پرواز خارجی بسته می‌شود.

تاریخچه فرودگاه امام خمینی

پیشنهاد ساخت فرودگاه امام خمینی پیش از انقلاب و در سال ۱۳۴۶ به عنوان راهی برای ارتباط‌های بین المللی مطرح شد. در آن زمان ICAO یعنی همان سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی، این پیشنهاد را مطرح کرد و نامی که برایش در نظر گرفته بودند فرودگاه آریامهر بود. اما به دلیل مشکلاتی که در روند ساخت فرودگاه پیش آمد، تازه در سال ۱۳۵۶ شرکتی آمریکایی به نام TAMS مسئولیت ساخت پروژه را بر عهده گرفت. پیش بینی می‌شد که فرودگاه آریامهر توسط این شرکت تا سال ۱۳۶۲ تکمیل شود، اما با پیروزی انقلاب این پروژه کلا متوقف شد و تا سال ۱۳۷۴ خبری از آن نبود.

بالاخره بعد از ۲۸ سال و پس از تمام شدن جنگ ایران و عراق، یک شرکت فرانسوی کار ساخت فرودگاه را تحت نام فرودگاه امام خمینی آغاز کرد. در حال حاضر این فرودگاه دو پایانه دارد و اکثر پروازهای بین‌المللی ایران را انجام می‌دهد. این دو پایانه با نام‌های پایانه ۱ و پایانه سلام شناخته می‌شوند و یک پایانه غیرفعال نیز در دست ساخت است.

سخن آخر

فرودگاه امام خمینی یکی از قدیمی‌ترین و پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی ایران است که دو ترمینال اصلی به نام‌های ترمینال ۱ و ترمینال سلام دارد. در حال حاضر ظرفیت پروازهای سالانه این فرودگاه حدود ۱۵ میلیون نفر است، اما انتظار می‌رود که با راه‌اندازی ترمینال ۳ این عدد به بیش از ۲۵ میلیون نفر در سال برسد.

این فرودگاه در ۳۰ کیلومتری جنوب تهران قرار گرفته و کمی از شهر دور است. بنابراین افراد معمولا از طریق اسنپ و تپسی یا مترو به این فرودگاه می‌روند. موقع برگشت نیز می‌توانید یا از تاکسی‌های شرکتی فرودگاه استفاده کنید و یا با مترو و تاکسی اینترنتی برگردید. تهرانیکا به همه سوالات شما در مورد طهران و جاذبه‌هایش پاسخ می‌دهند، پس با ما همراه باشید تا تهران را بیشتر از قبل بشناسم.

*عکس اول

برچسب‌ها: فرودگاه امام