باغ کتاب
رنج قیمت: مناسب

باغ کتاب تهران که وسیع‌‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی کشور محسوب می‌‌شود؛ امکانات زیادی را در خود جای داده‌است. همین امر باعث محبوبیت این مکان گردشگری و خاص در میان پایتخت‌‌نشینان شده‌است. گستردگی این بنا و در کنار آن، تنوع و تفاوت قسمت‌‌های مختلف آن، باغ کتاب را به مکانی مناسب برای بازدید همه سنین تبدیل کرده‌است. فرقی نمی‌‌کند چند سال دارید؛ حتما در فضاهای مختلف نمایشگاهی، فروشگاهی، تفریحی، آموزشی و فرهنگی باغ کتاب قسمت مورد علاقه خود را پیدا می‌‌کنید.

در ادامه مقاله به توضیح همه‌‌ی بخش‌‌های دیدنی باغ کتاب به صورت مجزا خواهیم پرداخت؛ تا راهنمای جامع‌‌ای باشیم برای بازدید شما از این مکان. با تهرانیکا همراه باشید.

باغ کتاب کجاست؟

باغ کتاب تهران در منطقه ۳، بیرون از طرح‌های ترافیک و در آدرس بزرگراه همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ کتاب تهران، قرار دارد.

دسترسی به باغ کتاب با مترو

ایستگاه‌های حقانی و همت متروی خط ۱، ایستگاه‌های نزدیک به باغ کتاب تهران هستند که ۱۰ دقیقه پیاده‌روی با آن فاصله دارند؛ همچنین در جلوی ایستگاه متروی حقانی ون‌های باغ کتاب ایستگاه دارند.

نمای هوایی از باغ کتاب تهران
نمای هوایی از باغ کتاب تهران
نقشه راهنمای باغ کتاب
دانلود پی‌دی‌اف نقشه راهنمای باغ کتاب

امکانات و بلوک‌های باغ کتاب

امکانات باغ کتاب بین ۲ طبقه ساختمان اصلی و ۴ بلوک آن تقسیم شده است. هر یک از بلوک‌‌ها مختص به گروه سنی خاصی هستند؛ و بالطبع امکانات خاص خود را دارند. همچنین امکانات رفاهی مانند فودکورت، پارکینگ خودروهای شخصی، ماشین حمل کودک، اتاق مادر و کودک، سرویس بهداشتی و لمکده که صندلی‌‌های راحتی هستند برای استراحت و مطالعه؛ گشت‌‌و‌‌گذار در مجموعه را بسیار دلچسب‌‌تر کرده‌است. در ادامه به معرفی ۴ بلوک این مجموعه جذاب می‌‌پردازیم؛ و بعد از آن امکانات و جاذبه‌‌های گردشگری هر یک از بلوک‌‌ها را به صورت مجزا شرح می‌‌دهیم. با ما همراه باشید.

بلوک A باغ کتاب

بلوک A باغ کتاب دو طبقه است. این بلوک که به نام بلوک بهارستان شناخته می‌‌شود و شمالی‌‌ترین بلوک این مجموعه بزرگ محسوب می‌‌شود؛ فضایی آموزشی، فرهنگی و تفریحی برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده‌است. در داخل و خارج فضای کتابفروشی این بلوک، ۳۰ مجسمه از شخصیت‌‌های کارتونی دیده می‌‌شود که یکی از جاذبه‌‌های محبوب این مجموعه برای عکاسی است.

مجسمه‌‌های نوستالژیک باغ کتاب شامل: پینوکیو، گربه نره، روباه مکار، ژان‌والژان، کوزت، رابین هود، پرنس جان، زورو، گروهبان گارسیا، سندباد، علی‌‌بابا، جودی آبوت، شازده کوچولو و… می‌‌شود. از دیگر امکانات این بلوک می‌‌توان به کافه کودک، سرزمین فکر بازیا، میزهای پژوهش، خانه کودک، و باشگاه رباتیک اشاره کرد. همچنین فروشگاه کتاب این مجموعه، کتاب و محصولات آموزشی فرهنگی زیادی را در اختیار کودکان قرار می‌‌دهد.

بلوک بهارستان باغ کتاب تهران
بلوک بهارستان باغ کتاب تهران

کافه کودک باغ کتاب

کافه کودک باغ کتاب با هدف پژوهش در زمینه تغذیه و سلامت، همچنین با در نظر گرفتن آسیب‌‌هایی که تغذیه نامناسب می‌‌تواند به بدن کودکان وارد کند؛ منوی اختصاصی برای آن‌‌ها تدارک دیده‌است؛ این منو توسط کارشناسان تغذیه کودک به صورت اصولی و تخصصی طراحی شده؛ که نکته جالب توجه آن اینجاست که کودکان همراه با والدین‌‌شان می‌‌توانند از این کافه استفاده کنند؛ زیرا منوی کافه کودک مناسب سنین مختلف از جمله بزرگسالان نیز است. کودکان بعد از گشت‌‌و‌‌گذار در بلوک بهارستان به احتمال زیاد احساس تشنگی و گرسنگی می‌‌کنند؛ که در این صورت نیازی نیست به بلوک‌‌های دیگر مراجعه شود.

سرزمین فکر بازیا باغ کتاب

سرزمین فکر بازیای باغ کتاب که در بلوک بهارستان قرار دارد؛ یک مجموعه تفریحی طراحی‌شده بر اساس نظریه هوش هشتگانه گاردنر است. هوش هشتگانه گاردنر که شامل: هوش بدنی و حرکتی، هوش فضایی (تجسمی و ترسیمی)، هوش کلامی و زبانی، هوش منطقی و ریاضی، هوش موسیقیایی، هوش طبیعت‌‌گرا، هوش درون‌‌فردی و هوش بین‌‌فردی می‌‌شود؛ در مجموعه سرزمین فکر بازیا در قالب بازی و سرگرمی گنجانده شده‌است، تا کودکان و نوجوانان بین ۴ تا ۱۵ سال بتوانند در حین بازی و تفریح هوش خود را نیز تقویت کنند.

ورود به این مجموعه رایگان است. سرزمین فکر بازیا شامل ۵ بخش: ساخت‌ بازیا، طبیعت‌ بازیا، صدا بازیا، راز بازیا و تلاش ‌بازیا می‌‌شود؛ اما برای استفاده از هر کدام از ۲۴ بازی موجود در مجموعه باید هزینه آن، جداگانه پرداخت شود.

باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران
باشگاه رباتیک
بلوک بهارستان باغ کتاب تهران
بلوک بهارستان باغ کتاب تهران

باشگاه روباتیک باغ کتاب

در باشگاه روباتیک باغ کتاب، کودکان و نوجوانان بالای ۵ سال می‌‌توانند مباحث مهندسی مربوط به هوش مصنوعی، ساخت ربات و برنامه‌‌نویسی ربات را فرا بگیرند. در این باشگاه که در بلوک بهارستان قرار دارد؛ به غیر از برگزاری کلاس‌‌های آموزشی مربوط به تکونولوژی؛ امکانات تفریحی نیز مانند فوتبال رباتیک، ماشین صخره‌‌نورد و بازی‌‌های واقعیت مجازی نیز وجود دارد؛ که در کنار یادگیری خرید انواع قطعات ربات و سرهم کردن آن‌‌ها؛ می‌‌تواند در زمینه مهندسی‌‌های مرتبط به آینده، ذهن کودک و نوجوان را حین تفریح و سرگرمی تقویت کند.

خانه کودک باغ کتاب

خانه کودک باغ کتاب مجهز به انواع وسایل بازی مانند عروسک، استخر توپ و اسباب بازی‌‌های محبوب کودکان است. بازدیدکنندگان می‌‌توانند با خیال راحت فرزندان‌‌شان را به این خانه کودک بسپارند و مطمئن باشند که اوقات خوشی را حین بازی تجربه می‌‌کنند. همچنین والدین می‌‌توانند حین بازی فرزندان‌‌شان در خانه کودک، به بازدید از سایر قسمت‌‌های مجموعه باغ کتاب بپردازند.

میزهای پژوهش باغ کتاب

میزهای پژوهش باغ کتاب فضایی جذاب برای مطالعه، تحقیق، پژوهش و کارهای گروهی است. مجموعه این میزها باشگاه همکارا را تشکیل می‌‌دهد. برای استفاده از میزهای پژوهش، ابتدا باید در سایت باشگاه همکارا فرایند ثبت‌‌نام را انجام داد؛ و هزینه‌‌ای بابت مدت زمان استفاده که به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سه‌ماهه است را پرداخت کرد. فضای باشگاه همکارا برای افراد فریلنسر، دورکار و کسانی که به صورت تیمی فعالیت می‌‌کنند بسیار مناسب است.

خلاصه راهنمای بلوک A باغ کتاب

خلاصه راهنمای بلوک A باغ کتاب، به این شرح است:

طبقه همکف بلوک A
  • فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان
    • محدودیت سنی: ندارد
  • خانه کودک باغ کتاب
    • محدودیت سنی: ۳ تا ۱۰ سال
  • سرزمین فکر بازیا
    • محدودیت سنی: ۴ تا ۱۵ سال
طبقه اول بلوک A
  • کافه کودک
    • محدودیت سنی: ندارد
  • باشگاه رباتیک
    • محدودیت سنی: ۵ سال به بالا
  • میزهای پژوهش
    • محدودیت سنی: ندارد
بلوک B باغ کتاب تهران: خیالستان
بلوک B باغ کتاب تهران: خیالستان
بلوک C : نگارستان باغ کتاب تهران
بلوک B باغ کتاب

بلوک B باغ کتاب

بلوک B باغ کتاب با نام راهروی خیالستان نیز شناخته می‌‌شود. این راهرو بلوک A و بلوک C را به یکدیگر متصل می‌‌کند. دیوارهای این گذرگاه تصاویر متحرک شگفت‌‌انگیزی را به نمایش می‌‌گذارد. در واقع پروژکتورهایی با تابیدن به دیوارهای بلوک B، تداعی‌‌کننده فضاهای رویایی و خیالی هستند. این راهرو مجهز به دو پیاده‌‌رو یا walkway است که با استفاده از هر حلقه آن می‌‌توان بدون قدم برداشتن، کل مسافت راهروی خیالستان را طی کرد. همچنین در بالای این گذرگاه و به موازات آن، گذر فرهنگ میدان فرهنگ قرار دارد. گذر فرهنگ اتصال دهنده باغ کتاب به پارک طالقانی و پل طبیعت است.

بلوک C باغ کتاب

بلوک C باغ کتاب که با نام نگارستان نیز شناخته می‌‌شود؛ ورودی اصلی باغ کتاب است؛ و همچنین مرکز هنری این مجموعه بزرگ، محسوب می‌‌شود. نگارستانِ باغ کتاب پردیس سینمایی، فروشگاه آثار هنری، سینما سه بعدی، کافه سینما و سالن نمایش علمی را در خود جای داده‌است. همچنین قسمتی از این مجموعه هم به کودکان ۷ تا ۱۲ اختصاص داده شده‌است. این قسمت که باغ علم کودک نام دارد؛ در طبقه اول بلوک C  قرار دارد و با مشارکت شرکت ال.جی، جهت پرداختن به چهار داستان اصلی و مهم یعنی داستان بدن، داستان خانه، داستان شهر، و داستان زمین آن هم در قالب تکنولوژی و مدرنیته، ساخته شده‌است.

باغ علم کودک باغ کتاب

در طبقه اول بلوک نگارستان، باغ علم کودک باغ کتاب، یا باغ علم ال.جی به چشم می‌‌خورد. این باغ علم در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و بازدید از آن حدود ۲ ساعت به طول می‌‌انجامد. هدف از تاسیس باغ علم کودک، افزایش دانش کودکان در مورد دنیای پیرامون‌‌شان، آن هم از طریق تکنولوژی است. ۴ داستان در رابطه با بدن انسان، خانه، شهر، زمین در این مجموعه به صورت علمی روایت می‌‌شود. برای فهم بهتر مباحث علمی، حین آموزش یک مربی در تور علمی حضور خواهد داشت. لازم به ذکر است که زبان پیش‌‌فرض این تور فارسی است؛ اما در صورت تمایل می‌‌توان تور را بر اساس زبان‌‌های فرانسه، انگلیسی و یا عربی انتخاب کرد.

بازدید از باغ علم کودک باغ کتاب

جالب توجه است که کودکان ۵ تا ۱۳ سال که اجازه ورود به باغ علم کودک را دارند؛ مباحث علمی را به صورت بازی محور فرا می‌‌گیرند. برای بازدید از باغ علم کودک باغ کتاب باید بلیت تهیه کرد و حتی ممکن است در روزهای تعطیل به دلیل شلوغی این مکان، لازم شود که جا رزرو کنید. ظرفیت محدود و ۲۷ نفره این مجموعه مدرن، در روزهای تعطیل به سرعت پر می‌‌شود. ساعت بازدید هم هر روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب است.

بلوک C : نگارستان باغ کتاب تهران
بلوک C : نگارستان باغ کتاب تهران
پردیس سینمایی باغ کتاب تهران
پردیس سینمایی باغ کتاب

پردیس سینمایی باغ کتاب

پردیس سینمایی باغ کتاب با ۱۱ سالن سینما و تئاتر مجهز در بلوک نگارستان آن هم در ۳ طبقه مجزا، یعنی همکف، زیرزمین و روی بام، قرار دارد. در مقابل سالن‌‌های سینما وجود مکان‌‌هایی مانند فروشگاه صنایع‌‌دستی و آثار هنری، کافه سینما، سالن نمایش علمی و ربات نقاش، تجربه سینما گردی را برای علاقه‌‌مندان دلچسب‌‌تر می‌‌کند.

خلاصه راهنمای بلوک C باغ کتاب

خلاصه راهنمای بلوک C باغ کتاب به شرح زیر است:

طبقه همکف بلوک C
  • سالن‌‌های سینما
طبقه اول بلوک C
  • باغ علم کودک
    • محدودیت سنی: ۵ تا ۱۳ سال
  • ربات نقاش
    • محدودیت سنی: ندارد
سروستان باغ کتاب
سروستان باغ کتاب

بلوک D باغ کتاب

بلوک D باغ کتاب که نام دیگر آن سروستان است شامل قسمت‌‌هایی مانند: کافه بازی، اتاق فرار، شبیه‌ساز پرواز سسنا ۱۷۲، کتابفروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی مخصوص بزرگسالان می‌‌شود. همچنین باغ علم نوجوانان که برخلاف اسمش مکانی برای بازدید همه‌‌ سنین است؛ در طبقه اول این بلوک قرار دارد.

طبقه همکف بلوک D به کتابفروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان اختصاص داده شده‌است. این فروشگاه که یکی از بزرگ‌‌ترین کتابفروشی‌‌های ایران و همچنین جهان به شمار می‌‌رود؛ کتاب‌‌های زیادی را با موضوعات مختلف در خود جای داده‌است. در کنار قفسه‌‌های کتاب، صندلی‌‌هایی تعبیه شده است تا اگر مایل به بررسی کتاب‌‌ها بودید؛ بتوانید روی آن‌‌ها بنشینید و بعد از بررسی کتاب خرید خود را انجام دهید.

اتاق فرار باغ کتاب

اتاق فرار باغ کتاب یکی از محل‌‌های هیجان‌‌انگیز این مجموعه است. بیشتر مکان‌‌هایی که در این مجموعه معرفی کردیم جنبه علمی پژوهشی داشتند. اما اتاق فرار یا اسکیپ روم باغ کتاب با ۳ داستان جذاب هیجان را وارد این مجموعه کرده‌است. این اتاق فرار دارای ۳ داستان به نام‌‌های اتاق بیگانه، نامه‌‌ای به جهنم و نفرین فرعون است. برای بازی کردن در غالب هر یک از داستان های بالا، افراد در گروه‌‌های ۴ تا ۸ نفره به حل معما می‌‌پردازند.

باغ علم نوجوانان باغ کتاب

باغ علم نوجوانان باغ کتاب مجهز به ۴۰ دستگاه مختلف علمی است که یکی از پر طرفدار‌‌ترین بخش‌‌های آن، آسمان‌‌نما است. آسمان‌‌نما باغ علم نوجوانان به آن‌‌ها کمک می‌‌کند تا دانش لازم در رابطه با منظومه شمسی و صورفلکی را فرا بگیرند. از طرف دیگر ۴۰ دستگاه مدرن و پیشرفته این مجموعه، به آموزش مباحث علمی، آن هم به شیوه‌‌ای متفاوت؛ و به صورتی که مباحث ملکه ذهن مخاطب شود؛ خواهد پرداخت. بازدید از این مجموعه حدود ۱ ساعت زمان می‌‌برد.

خبر خوش این است که بازدید از باغ علم نوجوانان برای همه‌‌ی گروه‌‌های سنی امکان‌‌پذیر است و هزینه ورودی در بازدیدهای عمومی، از کودکان زیر ۴ سال گرفته نمی‌‌شود.

آسمان‌نمای باغ علم نوجوانان باغ کتاب
آسمان‌نما
باغ علم نوجوانان باغ کتاب
باغ علم نوجوانان باغ کتاب
باغ علم نوجوانان باغ کتاب

شبیه‌ساز پرواز سسنا باغ کتاب

آرزوی هر انسانی است که برای یک بار هم که شده تجربه پرواز و کنترل یک وسیله نقلیه هوایی را داشته باشد. خوشبختانه با شبیه‌ساز پرواز سسنا باغ کتاب این امکان برای علاقه‌‌مندان فراهم شده است. شبیه‌ساز پرواز سسنا ۱۷۲ به شما تجربه خلبانی را هدیه می‌‌دهد. متخصصان حاضر در مجموعه، حین پرواز مجازی به خلبان‌‌ها کمک می‌‌کنند تا با هدایت و راهنمایی آن‌‌ها، مراجعه‌‌کنندگان بتوانند بدون ترس، نگرانی و دغدغه یک هواپیما را به حرکت در بیاورند و تجربه‌‌ای گران‌‌بها و فراموش‌‌نشدنی را بدست بیاورند. ۲ نوع شبیه‌‌ساز پرواز در این مجموعه وجود دارد.

یکی شبیه‌‌ساز پرواز به صورت ثابت است که ورود و استفاده از آن برای افراد بالای ۵ سال امکان‌‌پذیر است. و دیگری شبیه‌‌ساز پرواز به صورت متحرک است که استفاده افراد بالای ۱۲ سال از آن مجاز است.

پردیس مغز من باغ کتاب

پردیس مغز من باغ کتاب یک مرکز علمی است که هدف آن آموزش و آشنایی با ساختار مغز است. این مرکز عملی دارای ۵ بخش است که شامل بخش ساختار مغز، بخش مغزهای مختلف، بخش مغزهای آینده، بخش مغز سلولی و بخش شناختی می‌‌شود که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌‌های شناختی به منظور فراهم کردن بستر مناسبی برای افزایش علم و دانش دانش‌‌آموزان و دانشجویان، در رابطه با نحوه عملکرد مغز راه‌‌اندازی شده‌است. پردیس مغز من مجهز به ۱۹ ابزار و تجهیزات هوشمند و مطابق با علم روز است که امکان شبیه‌‌سازی MRI، سیستم بینایی و سنجش اعصاب را فراهم می‌‌کند.

همچنین در این مجموعه، بازی‌‌های شناختی تدارک دیده شده‌است؛ که به درک مفاهیم و به ویژه شناخت مغر و درک عملکرد آن کمک شایانی می‌‌کند. اگرچه تمرکز این مجموعه روی آگاهی بخشیدن به قشر خاص دانش‌‌آموزان و دانشجویان است؛ اما ورود برای عموم به این مرکز علمی که نمونه مشابه آن در سراسر جهان بسیار نادر است؛ آزاد است.

خلاصه راهنمای بلوک D باغ کتاب

خلاصه راهنمای بلوک D باغ کتاب به این شرح است:

طبقه همکف بلوک D
  • کتابفروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان
    • محدودیت سنی: ندارد
  • اتاق فرار
    • محدودیت سنی: ۱۰ سال به بالا
طبقه اول بلوک D
  • باغ علم نوجوانان
    • محدودیت سنی: ندارد
  • شبیه‌‌ساز پرواز سسنا ۱۷۲
    • محدودیت سنی: شبیه‌ساز متحرک ۱۲ سال به بالا و شبیه‌ساز ثابت ۵ سال به بالا
  • پردیس مغز من
    • محدودیت سنی: ندارد
نمای هوایی از باغ کتاب تهران
نمای هوایی از باغ کتاب تهران

بام باغ کتاب

بلوک‌‌های باغ کتاب تهران تنها مکان‌‌هایی نیستند که با امکانات ویژه توجه عموم را جلب کرده‌اند. بام باغ کتاب با فضایی سرسبز و مجموعه‌‌ای از کافه‌‌ها و رستوران‌‌های مختلف، همچنین چشم‌‌اندازی زیبا، مکانی است که همگان اجازه ورود به آن را دارند و می‌‌توانند خستگی ناشی از گشت‌‌و‌‌گذار در مجموعه را در روف‌گاردن آن به در کنند. با استفاده از آسانسور فضای داخلی یا پله‌‌های بیرونی، دسترسی به بام فراهم شده است.

تاریخچه و مشخصات باغ کتاب

جالب است بدانید که از سال ۱۳۸۳ خورشیدی که طرح احداث باغ کتاب تهران استارت زده شد؛ تا ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۶ که باغ کتاب افتتاح شد؛ طرح کاربری این بنا ۳ بار دستخوش تغییر شد. دلیل این موضوع این بود که طرح کاربری اولیه باغ کتاب بر اساس اختصاص دادن یک مکان دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران بود. هر سال در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب مشکل محل برگزاری آن وجود داشت و معمولا نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه‌‌های بین‌المللی برگزار می‌‌شد. بعد از مدتی طرح کاربری اولیه این مجموعه بزرگ تغییر کرد؛ به این دلیل که نمایشگاه کتاب تنها ۱۰ روز از سال را به خود اختصاص می‌‌داد و این مجموعه گسترده در بقیه روزهای سال بلااستفاده باقی می‌‌ماند.

بعد از ملغی شدن طرح کاربری اولیه، طرح کاربری دوم که مربوط به ساخت و توسعه بزرگ‌‌ترین کتابفروشی جهان می‌‌شد جایگزین طرح اولیه شد. اما بعد از مدتی به دلیل شناسایی ضعف در سیستم توزیع کتاب و تاثیر مخربی که این ایده می‌‌توانست بر صنعت کتاب و به خصوص کتابفروشی‌‌های کوچک سطح شهر بگذارد؛ این طرح هم لغو شد و در نهایت طرح کاربری سوم باغ کتاب تهران به نتیجه رسید.

معماری باغ کتاب

طراحی و معماری باغ کتاب تهران توسط مهندس سام طهرانچی انجام شده است. نکته قابل توجه در مورد معماری بنای این مجموعه این است که اگر به سازه میان باغ، از بالا و به صورت عمود نگاه کنید شبیه به کشتی به نظر می‌‌رسد؛ در صورتی که اگر از سمت شمال به جنوب به ساختمان نگاه کنید شبیه به کتابی نیمه باز است. معماری خاص و خلاقانه ساختمان باغ کتاب باعث شد تا در سال ۲۰۱۷ میلادی رتبه دوم جایزه معماری آسیا در بخش ساختمان‌های عمومی را در برلین آلمان از آن خود کند. همچنین مجله معمار در سال ۱۳۹۶ خورشیدی رتبه اول جایزه معماری در بخش عمومی را به این بنا اختصاص داد.

سام طهرانچی
سام طهرانچی

هدف ساخت باغ کتاب تهران

همانطور که گفته شد در طرح کاربری اول باغ کتاب، که مربوط به استفاده از این مکان برای نمایشگاه سالیانه کتاب می‌‌شد؛ این فضا در بیشتر روزهای سال بلااستفاده باقی می‌‌ماند. در طرح دوم هم این مجموعه تبدیل به بزرگ‌‌ترین کتابفروشی جهان می‌‌شد؛ اما همه‌‌ی تمرکز فضا روی عرضه و توزیع کتاب بود آن هم بدون در نظر گرفتن ترغیب و ایجاد نیاز در مخاطب؛ به همین دلیل این مشکل وجود داشت که فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل به مکانی نیمه‌متروک شود. در طرح سوم و نهایی باغ کتاب این مجموعه به یک مرکز چند منظوره تبدیل شد.

هدف ساخت باغ کتاب در طرح نهایی؛ قرار دادن مجموعه‌‌های تفریحی، علمی و فرهنگی در کنار هم بود. با این رویکرد باغ کتاب تبدیل به مکانی پویا، با کاربری‌‌های متنوع و گوناگون شد، که هدف اصلی آن رضایت مخاطبان بود.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی باغ کتاب تهران پرداختیم و توضیحاتی درباره امکانات، بخش‌های مختلف، تاریخچه، آدرس ودسترسی باغ کتاب ارائه کردیم.

*منبع همه عکس‌ها سایت باغ کتاب تهران

برچسب‌ها: باغ کتاب، سام طهرانچی