پنتر لیرز موزه خودروهای تاریخی
ورودی پولی رنج قیمت: مناسب

موزه خودروهای تاریخی تهران، کلکسیونی ویژه و خاص از کمیاب‌ترین خودروهای جهان است. این موزه بهشت ماشین‌بازهاست؛ به این دلیل که برخی از اتومبیل‌های این موزه هیچ نمونه مشابه دیگری در جهان ندارند. ساکنان این موزه، اتومبیل‌های کهن‌سالی هستند که چرخ هرکدامشان سال‌هاست از حرکت باز ایستاده اما علی‌رغم این سکون هنوز وقار و شکوهشان را از دست نداده‌اند. وقتی به تماشای موزه می‌روید آنها را می‌بینید که با غرور در گوشه‌ای به انتظار شما ایستاده‌اند تا از زیبایی و اصالت‌شان تعریف کنید و از تماشا کردنشان لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با موزه خودروهای تاریخی در ادامه مقاله با تهرانیکا همراه باشید.

ساختمان موزه خودروهای تاریخی
ساختمان موزه خودروهای تاریخی
موزه خودروهای تاریخی

گشت‌وگذار داخل موزه خودروهای تاریخی

در حال حاضر ۵۵ دستگاه اتومبیل سواری، ۲ عدد کالسکه و ۳ عدد موتورسیکلت در ۴ سالن موزه خودروهای تاریخی وجود دارد که البته ممکن است به مرور زمان به تعداد آنها افزوده شود.

از جمله ‌خودروهای آنتیکی که در این موزه می‌توانید مشاهده کنید باید به رولز رویس سیلور گوست Silver Ghost احمدشاه قاجار، کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه قاجار، لیموزین آب‌طلاکاری شده پهلوی اول (پیرس آرو)، مدل کمیاب رولز رویس فانتوم ۴ ضد گلوله و فانتوم ۳، همچنین مدل‌های استثنایی مرسدس بنز  k۵۰۰ و k۶۰۰ لیموزین اشاره داشت که از نادرترین وسایل نقلیه در جهان هستند. هر کدام از اتومبیل‌هایی که در موزه خودروهای تاریخی قرار دارند به دلیلی آنقدر ارزش و اهمیت دارند که جایشان در موزه باشد اما تعدادی از آنها آنقدر عتیقه‌اند که نمونه مشابهی از آنها در جهان وجود ندارد. پیش از معرفی اتومبیل‌ها بهتر است ابتدا به سراغ دو کالسکه‌ای برویم که از متفاوت‌ترین‌های موزه هستند و در ایوان کالسکه قرار دارند و بلیت جداگانه نیاز دارند.

رولزرویس سیلور گوست احمدشاه قاجار
رولز رویس سیلور گوست احمدشاه
کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار موزه خودروهای تاریخی
کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار
پیرس آرو | لیموزین آب‌طلاکاری شده رضاشاه
پیرس آرو | لیموزین آب‌طلاکاری شده رضاشاه

کالسکه‌های موزه ‌خودروهای تاریخی

یکی از بخش‌های چشمگیر موزه در میان همه خودرو‌های تاریخی، کالسکه‌ها هستند که با هیبت و قدمت‌شان می‌توانند دقایق طولانی شما را سرگرم تماشای خود کنند. در موزه ‌خودروهای تاریخی، دو کالسکه‌ عتیقه و کهن‌سال نگهداری می‌شود.

کالسکه‌ی ناصرالدین شاه

کالسکه «ناصرالدین‌شاه» یا «کالسکه ناصری» بدون شک یکی از دیدنی‌ترین وسایل نقلیه موزه است که حدود ۱۵۰ سال سن دارد. شرکت واگن فابریک در شهر وین به درخواست شاه قاجار کالسکه‌ای به اسم «ماریوس» ساخت. «کالسکه‌ای اتاقی» که سقف آن متحرک نیست و در بخشی از بدنه‌اش از طلا استفاده شده‌است. برای تهیه آن ۵ هزار تومان هزینه شد که مبلغ گزافی در آن زمان بود.

بعد از مرگ ناصرالدین‌شاه قاجار، شاهان دیگر ایران هم از این کالسکه در مراسم‌های مختلف استفاده کردند. گفتنی است که در تاج‌گذاری پهلوی اول در مجلس موسسان از این کالسکه استفاده شد.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار موزه خودروهای تاریخی
کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار
کالسکه محمدرضاشاه موزه خودروهای تاریخی
کالسکه محمدرضاشاه

کالسکه تاج‌گذاری پهلوی دوم

این کالسکه خوش‌رنگ، بسیار زیبا و مجلل که برای تاج‌گذاری پهلوی دوم ساخته شد، یکی دیگر از دیدنی‌های موزه خودروهای تاریخی است. سازنده این کالسکه «جوزف کلیکمان»، کالسکه‌ساز مشهور اتریشی است. طراحی کالسکه‌ مجللی که حدود ۳۰ هزار دلار برای ایران هزینه داشت، الهام گرفته از کالسکه خانواده سلطنتی «هابسبورگ» است.

کلیکمان به همراه دستیاران خود ۹ ماه وقت صرف ساخت کالسکه کردند. بعد از اتمام کار، کالسکه را به قطعاتی کوچکتر تقسیم کرده و از فرودگاه وین به تهران فرستادند. کالسکه‌ هشت اسبه سرانجام در مراسم تاج‌گذاری در ۴ آبان سال ۱۳۴۶ بر روی خیابان‌های تهران به حرکت افتاد. همچنین از این کالسکه در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله برای استقبال از سران کشورها استفاده شد.

اتومبیل‌های موزه خودروهای تاریخی

بعد از بررسی کالسکه‌های آنتیک موزه خودروهای تاریخی، سراغ اتومبیل‌هایی می‌رویم که جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش موزه هستند.

اتومبیل‌های کلاسیک موزه

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم موزه چهار بخش دارد که تقریبا در سه بخش آن اتومبیل‌های کلاسیک نمایش داده می‌شود. در این بخش مقاله برخی از مهم‌ترین اتومبیل‌های کلاسیک موزه را به شما معرفی می‌کنیم.

مرسدس بنز اهدایی آدولف هیتلر به پهلوی اول

یکی از منحصر به فردترین مرسدس بنز‌های موزه خودرو، مرسدس بنز k۵۰۰  اتوبان کوریر Mercedes ۵۰۰۰K Autobahnkurier  است که در سال ۱۹۳۴ میلادی وارد ایران شد. این بنز زیبا که با رنگ سبز و کِرِم آراسته شده، هدیه «آدولف هیتلر» به پهلوی اول است.

این مرسدس بنز جزو نخستین اتومبیل‌هایی در جهان بود که اتاق آیرودینامیکی داشت. از این مدل مرسدس بنز تنها ۶ دستگاه تولید شد که چهار دستگاه  K۵۰۰ و دو دستگاه  k۵۴۰ بودند. امروزه تنها یک دستگاه  K۵۰۰ و یک دستگاه  K۵۴۰ باقی مانده‌‌است.

موتور این مرسدس بنز هشت سیلندر خطی با سوپر شارژ است و تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد؛ اما این را باید بگوییم که متاسفانه موتور این اتومبیل با ارزش در سال‌های گذشته با موتور یک «کادیلاک» عوض شده‌است.

مرسدس بنز k۵۰۰  اتوبان کوریر موزه خودروهای تاریخی
مرسدس بنز k۵۰۰  اتوبان کوریر
مرسدس بنز k۵۰۰  اتوبان کوریر موزه خودروهای تاریخی
مرسدس بنز k۵۰۰  اتوبان کوریر
پیرس آرو | لیموزین آب‌طلاکاری شده رضاشاه
پیرس آرو | لیموزین آب‌طلاکاری شده رضاشاه
تصویر پیرس آرو | لیموزین آب‌طلاکاری شده رضاشاه با رنگ کارخانه‌ای سفید
لیموزین آب‌طلاکاری شده رضاشاه با رنگ کارخانه‌ای سفید

اتومبیل دست‌ساز رضاشاه، گران‎ترین لیموزین آمریکا

یکی دیگر از جواهرات موزه خودروهای تاریخی، لیموزین دست‌ساز «پیرس آروی» آمریکایی است. خودرویی که صدسال پیش به عنوان گران‌ترین لیموزین ایالت متحده آمریکا شناخته می‌شد. در ساخت این اتومبیل سرمه‌ای رنگ حدود شش کیلوگرم آبکاری طلا استفاده شده.

این ماشین هم جزو ماشین‌های تشریفاتی پهلوی اول بود؛ در واقع او در سال ۱۳۰۹ با هدف خریداری ماشینی متفاوت برای مراسم تشریفاتی دست روی یکی از گران‌ترین لیموزین‌های آمریکایی گذاشت و با پرداخت ۳۰ هزار دلار آن را به ایران آورد. ماشینی که «نیویورک تایمز» آن زمان با عنوان «مجلل‌ترین مرکب اربابان تخت طاووس در طول تاریخ» نام برد. پهلوی دوم نیز در سال‌های نخست سلطنت خود از این ماشین برای تشریفات درباری استفاده می‌کرد.

بعضی از خصوصیاتی که این خودرو را منحصربه‌فرد می‌کنند عبارتند از:

•  تودوزی ماشین که از جنس ابریشم سفید شامپاینی رنگ اعلا است.

•  کلیه یراق‌آلات برنزی ماشین مانند دستگیره‌ها، قاب پنجره‌ها، قاب چراغ‌ها و سپرها آب‌طلا کاری شده‌است. همچنین گفتنی است جاسیگاری این خودرو تماما از جنس طلا است و بر روی آن چند نگین الماس کار شده‌است.

•  کفپوش این ماشین پشمی مرغوب از کشور روسیه است.

•  دو تاج پهلوی که نگینی سبز رنگ بر روی آنها قابل مشاهده است، بر درهای این اتومبیل قرار گرفته و نشان پادشاهی پهلوی هم بر روی صندلی‌ها حکاکی شده‌است. اتومبیل مزین به دو تاج طلایی رنگ دیگر هم است که بر بالای قاب چراغ‌های جلوی خودرو نصب شده‌است.

•  رنگ این خودرو پیش از ورود به ایران سفید بود که بعد از چند سال در ایران آن را سرمه‌ای کردند.

•  برخی از قطعات و لوازم ماشین مانند سردنده طلای آن در سال‌های گذشته ناپدید شده‌است.

رولز رویس سیلور گوست احمدشاه قاجار

قدیمی‌ترین رولز رویس موزه، رولز رویس سیلور گوست احمدشاه قاجار است که آن را در سال ۱۳۰۱ شمسی خریداری کرد. این اتومبیل یکی از خاص‌ترین اتومبیل‌های جهان هم هست. از این خودرو در دوران قاجاریه و پهلوی استفاده شده‌است. این ماشین یکبار پیش از انقلاب برای بازسازی و تعمیر به انگلستان فرستاده شد. سرعت این ماشین هندلی شش سیلندر، ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

رولز رویس فانتوم ۳

به غیر از رولز رویس سیلور گوست احمدشاه شما می‌توانید در موزه خودروهای تاریخی رولز رویس دیگری را هم مشاهده کنید که متعلق به دوران پهلوی اول است. یک فانتوم ۳ کمیاب که از ارزشمندترین آنتیک‌های موزه خودروهای تاریخی است. این خودرو پس از تبعید پهلوی اول مورد استفاده پسرش در مراسم تشریفاتی بود.

رولز رویس فانتوم ۳ موزه خودروهای تاریخی
رولز رویس فانتوم ۳
رولزرویس فانتوم ۴ موزه خودروهای تاریخی
رولز رویس فانتوم ۴
موریس آکسفورد موزه خودروهای تاریخی
موریس آکسفورد

رولز رویس فانتوم ۴

موزه خودروهای تاریخی، کلکسیون جالبی از اتومبیل‌های رولز رویس دارد که همگی آنها کمیاب و باارزشند. یکی از این رولز رویس‌ها مدل فانتوم ۴ است که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ تولید شده. اتومبیلی لوکس که ضد گلوله است و فقط ۱۸ عدد در جهان از آن ساخته شده‌است. پس از تیراندازی به محمدرضا پهلوی این خودروی ضدگلوله به کارخانه رولز رویس سفارش داده شد. خانواده سلطنتی انگلستان هم از این نوع ماشین در تشریفات خود استفاده می‌کردند.

 موریس آکسفورد

موریس آکسفورد قرمز رنگ موزه یکی از جنتلمن‌ترین اتومبیل‌های موزه است که در سال ۱۹۱۲ تولید شده و قدرت آن یک پنجم قدرت پراید است (۱۰ اسب بخار). این اتومبیل یکی از معدود خودروهای کلاسیکی است که در ایران سالم مانده است.

مرسدس بنز‌ ۶۰۰

بنز‌های ۶۰۰ موزه از ارزشمندترین اتومبیل‌های جهان هستند که طرفداران زیادی دارند. از این اتومبیل ۲۶۷۷ عدد در جهان تولید شده است. خودروی مورد علاقه آنتیک‌بازهای جهان که هنوز هم طرفداران زیادی دارند. شرکت بنز اعلام کرده است که تمام مدل‌های این مرسدس بنز در جزئیات با هم متفاوتند و همگی آنها به یک شکل تولید نشدند.

مشهورترین مدل آن، مرسدس بنز ۶۰۰، «پولمن» است که می‌توانید این مدل را در موزه خودروهای تاریخی تماشا کنید. بسیاری از سیاستمدارن و مشاهیر دنیا مانند «الویس پریسلی»، «جان لنون» و «الیزابت تیلور» به این مدل مرسدس بنز علاقه داشتند.

لیموزین لینکلن کانتینتال، درازترین خودروی موزه

درازترین اتومبیل موزه خودروهای تاریخی، لینکلن کانتینتال سفید رنگی است که هفت متر طول دارد و از آخرین اتومبیل‌های سفارشی پهلوی دوم به کمپانی‌های خارجی بود. این لینکلن هیچ نمونه مشابه دیگری ندارد و در سال ۱۹۷۸ میلادی در کشور آمریکا تولید شده. این خودرو یکی از خوش‌چهره‌ترین اتومبیل‌های موزه خودروهای تاریخی است.

مرسدس بنز‌ ۶۰۰ موزه خودروهای تاریخی
مرسدس بنز‌ ۶۰۰
لیموزین لینکلن کانتینتال موزه خودروهای تاریخی
لیموزین لینکلن کانتینتال
پنتر جی ۷۲ موزه خودروهای تاریخی
پنتر جی ۷۲
مورگان پلاس ۸ موزه خودروی تاریخی
مورگان پلاس ۸

پنتر جی ۷۲

پنتر اتومبیل انگلیسی جذابی است که بنیان‌گذار آن «رابرت جانگل» است. نخستین اتومبیلی که این شرکت ساخت «پنتر جی ۷۲» شهرت دارد و در سال ۱۹۷۲ تولید شده‌است؛ خودرویی اسپرت با طرح کلاسیک که از موتورهای قدرتمند «جگوار» نیرو می‌گیرد.

مورگان پلاس

یکی از خودروهای کلاسیک موزه خودروهای تاریخی که رنگ و قیافه جذابی دارد، «مورگان پلاس» است. رنگ نارنجی آن بسیار خاص و جالب است. این خودرو کمیاب در سال ۱۹۶۸ در کشور انگلستان تولید شده و سرعتی معادل با ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دارد.

سوپر اسپرت‌های جذاب موزه

اتومبیل‌های سوپر اسپرت‌ موزه خودروهای تاریخی، جذاب‌ترین بخش موزه هستند که بیشترین طرفدار را در بین بازدیدکنندگان دارند. شما در سالن شماره ۴ می‌توانید اغلب این اتومبیل‌ها را که به خانواده سلطنتی پهلوی تعلق داشت، تماشا کنید. در این بخش به معرفی برخی از خاص‌ترین اتومبیل‌های سوپر اسپرت می‌پردازیم.

خودروی «ام‌پی‌وی تهران»

تنها یک رنگ نارنجی قابلیت آن را دارد که در میان رنگ‌های کلاسیک اتومبیل‌های موزه ‌خودروهای تاریخی، این مکان را از یکنواختی رنگ‌ها دربیاورد. خودرویی تک‌سرنشین ساخت سال ۱۹۷۲ میلادی که توسط سه شرکت اسم و رسم‌دار صنعت خودرو‌سازی جهان یعنی «پورشه»، «فولکس واگن» و «مرسدس بنز» طراحی شده‌است.

همکاری بی‌سابقه‌ سه شرکت غول آلمانی برای ساخت این اتومبیل بی‌علت نبوده؛ این خودرو که «ام‌پی‌وی تهران» نام دارد با دستور صدراعظم وقت آلمان، «ویلی برانت» به مناسبت سالگرد تولد ۱۲ سالگی ولیعهد ایران تولید شد. این اتومبیل سوپر اسپرت ۲ کلید نقره‌ای و طلایی دارد. کلید نقره‌ای امکان ۳۰ کیلومتر بر سرعت و کلید طلایی هم امکان حرکت با سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای راننده فراهم می‌کند.

کرایسلر k۳۰۰ اسپشیال

این کرایسلر خوش‌رنگ و خاص هدیه پهلوی دوم به همسر دومش ثریاست. ماشینی سفارشی که داشبورد و فرمان آن با طلا آبکاری شده‌اند و مجهز به یخچال، تهویه مطبوع و گرامافون است.

ام پی وی تهران موزه خودروهای تاریخی
ام پی وی تهران
کرایسلر k۳۰۰ اسپشیال موزه خودروهای تاریخی
کرایسلر k۳۰۰ اسپشیال
پورشه ۹۳۴ موزه خودروهای تاریخی
پورشه ۹۳۴
لامبورگینی کانتاش ال پی ۴۰۰ موزه خودروهای تاریخی
لامبورگینی کانتاش ال پی ۴۰۰

پورشه ۹۳۴

یکی از سوپر اسپرت‌های جذاب موزه خودروهای تاریخی، پورشه ۹۳۴ نارنجی رنگی است که در واقع یک مدل‌ ماشین مسابقه‌ای در رقابت‌های مهم اروپایی در سال‌های ۷۹-۱۹۷۶ بوده. این ماشین را «فیروز سعید انصاری» از وابستگان دربار، پیش از انقلاب اسلامی خرید و با خود به ایران آورد. ماشینی که در ابتدا رنگ آن مشکی بود و برای کمپانی «مکس موریتز» در رقابت‌های اتومبیل‌رانی مسابقه می‌داد. گفتنی است که در همین بخش از موزه می‌توانید مدل مشکی رنگ پورشه ۹۳۴ را که جزو نخستین نسل ماشین‌های توربو شارژ است را مشاهده کنید.

لامبورگینی کانتاش‌ال‌پی ۴۰۰

یکی از گران‌ترین‌های ماشین‌های موزه که همچون الماس در میان دیگر اتومبیل‌های این بخش می‌درخشد، لامبورگینی کانتاش است. این اتومبیل ۱۲ سیلندری، قرمز رنگ است و در سال ۱۹۷۴ ساخته شده. این اتومبیل گران‌قیمت را خواهر شاه به ولیعهد هدیه داده بود و اکنون در موزه خودروهای تاریخی می‌توانید آن را تماشا کنید.

طراح لامبورگینی کانتاش، «مارچلو گاندینی» است که قبلا مدل «میورا» را برای این شرکت ایتالیایی طراحی کرده بود. مدل کانتاش با هدف تولید سریعترین خودروی خیابانی جهان طراحی شد؛ اتومبیلی که جایگزین مدل میورای شرکت لامبورگینی شد و جایگاه این غول صنعت خودروسازی را در تولید اتومبیل‌های سوپر اسپرت در جهان تثبیت کرد.

درهای لامبورگینی کانتاش به شکل قیچی از بالا باز می‌شوند. چراغ‌های آن مخفی شونده هستند و دستگاه صوتی آن پخش نوار کاست ساخت شرکت «فیلیپس» است.

لامبورگینی میورا اس

لامبورگینی افسانه‌ای دیگر در موزه خودروهای تاریخی، لامبورگینی میورای سفید رنگی است که ۷۶۴ دستگاه از آن در بین سال‌های ۷۲-۱۹۷۶ تولید شده‌اند. پهلوی دوم علاقه ویژه‌ای به این مدل لامبورگینی داشت و از آن دو دستگاه به قیمت ۱۳ میلیون لیر ایتالیا سفارش داد که هر دو دستگاه در حال حاضر در خارج از ایران هستند. جالب است بدانید که یکی از این لامبورگینی‌ها زمانی در اختیار «نیکلاس کیج» بازیگر مشهور هالیوود بود.

اتومبیل میورای موزه خودروهای تاریخی پیش از انقلاب به دختر محمدرضا پهلوی تعلق داشت و امروز شما می‌توانید آن‌را در موزه خودروهای تاریخی تماشا کنید.

پنتر لیرز

«پنتر لیرز» اتومبیلی منحصر به فرد انگلیسی است که در سال ۱۹۷۴ تولید شده است و می‎‌توان لقب عجیب‎‌ترین خودروی موزه را به آن داد. در جهان فقط یک عدد از  این مدل ساخته شده که می‌توانید این اتومبیل آبی رنگ جذاب را در موزه خودروهای تاریخی مشاهده کنید. اتومبیل مسابقه‌ای که ۱۴۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد و مخصوص مسابقه در ساحل طراحی شده‌است.

لامبورگینی میورا اس موزه خودروهای تاریخی
لامبورگینی میورا اس
لامبورگینی میورا اس موزه خودروهای تاریخی
لامبورگینی میورا اس
پنتر لیرز موزه خودروهای تاریخی
پنتر لیرز

 فراری سوپر فست

یکی از گران‌بهاترین خودروهای موزه تاریخی، فراری سوپر فَست است که تنها ۳۶ عدد از آن در جهان تولید شده. این ماشین را پهلوی دوم در واپسین سال‌های سلطنت از کمپانی آلمانی خریداری کرد و تقریبا بدون استفاده تا امروز باقی مانده‌است.

مدل‌های دیگر اتومبیل‌های موزه

در موزه خودروهای تاریخی می‌توانید بسیاری دیگر از اتومبیل‌های کمیاب و لوکس را مشاهده کنید که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم و می‌توانید عکس آن‌ها را در بخش آلبوم مقاله ببینید:

اسکس تراپلین ۱۹۳۳، فیات ۵۱۹، کادیلاک فلیت وود سری ۶۰، فورد مدل ای ۱۹۲۷-۱۹۳۱، مرسدس بنز دبلیو ۱۷۰ دی‌اس، کادیلاک سری ۶۲، رولز رویس کامارگیو، رولز رویس کورنیش، لامبورگینی اسپادا، فورد A، فراری ۳۶۵ GT4 ‌‌BB، مازراتی گیبلی، فورد موستانگ، کادیلاک ال‌دورادو، پورشه ۹۲۸، اشتوتزبلاوک هاوک، ام جی تی سی مدل ۱۹۵۰، رولز رویس سیلور کلاود، آستین هیلی ۱۰۰-۶، لانچیا فلامینیا کوپه.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی موزه خودروهای تاریخی و اتومبیل‌های آن پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفیده بوده و بازدید خاطره‌انگیزی از موزه خودروهای تاریخی ایران داشته باشید. برای آشنایی با دیگر دیدنی‌های تهران، صفحه دیدنی‌های وب‌سایت تهرانیکا را ببینید.

برچسب‌ها: آدولف هیتلر، احمدشاه، بنیاد مستضعفان، پهلوی اول، پهلوی دوم، فیروز سعید انصاری، موزه خودروهای تاریخی، ناصرالدین‌شاه